Na een lange tijd weg zijn geweest dacht ik even een comeback te maken.. Ik begrijp dat ik met mijn laatste bezoek (2010) geen goede indruk achter gelaten heb, maar zoals iedereen een 2e kans verdient wil ik de mijne nog eenmaal uitproberen.. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.. Toch?
Nou goed, ik ben sinds 2009 in bezit van een Mk2 Golf uit 1985. Van oorsprong een 1.6D geweest met trappelende 40 paardjes onder de kap. Niet echt interessant in principe, maar na een 1.9TDI swap (AFN) met een BV43 turbo en Race520 verstuivers, 11mm plunjer, straightpipe, sprinter intercooler etc.. had ik een vermogen van ongeveer 180/200pk (uitgaande van vergelijkbare tuning setups van anderen).
Vervolgens kwam Weekers aan met zijn fantastische idee om de belastingvrij regeling voor de diesels af te schaffen en gezien het feit dat we al 2 dieseltjes hadden in de huishouden vonden we het onnodig om voor deze ook nog 250,- per kwartaal voor af te tikken (hadden 2 diesels van 1300 en 1600kg). Dus dacht ik, ik koop mij een VR6 donor en bouw hem totaal van scratch om naar mijn smaak, hoe ik hem wil met alle luxe van dien:


De Mk3 dashboard stond me toch niet aan en werd veelste vaak uitgevoerd. Dus moest ik met iets nieuws aankomen. Ik kon kiezen tussen een Mk4 en een Mk5 dashboard. Mijn persoonlijke mening is dat de Mk4 dashboard toch mooier is dan de Mk5 dashboard. Dus ben ik voor de Mk4 dashboard gegaan:
En toen heb ik de donor mk3 gekocht:

Motor er ingelepeld:

Een partytent opgericht, alles first class low budget





Ik kan je zeggen dat een VR6 motor echt HUFTER-PROOF is, na alle kwellingen en aftrappen (had sinds aanschaf al een uitwendige koppakking lekkage) heeft hij het 9000km met mij samen volgehouden. Nog steeds zelfs, want alleen de spanrol had het begeven. Maar onderweg naar de garage heb ik ook mijn diff kapot gereden, dus was weer een reden om een nieuwe motor in te swappen

Voor een mooi prijsje heb ik een 24v V6 motor kunnen kopen met VR6 bak van iemand. Zo gezegd, zo gedaan. Gelijk die avond aan begonnen.





Kabelboom aanpassen zodat de 24v op de kabelboom van de 12v kan lopen:




Aangepaste Mk4 V5 gasklephuis met mk3 vr6 kabel en steun met Opel Omega TPS:


Na een tijdje zo gereden te hebben miste ik toch wel weer een optie in de Mk2, climatronic! Dus weer de dashboard er uitgehaald en climatronic ingebouwd. Gelijk ook de kabelboom in orde gemaakt, zeer veel kabels opnieuw aangelegd (is wat netter) en ingetaped met kabelboomtape:







Filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=w6d-7-VrB-o" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=mXYdaRkuSbI" onclick="window.open(this.href);return false;
Uiterlijk van de Golf wordt opnieuw aangepakt, maar eerst ben ik nog van plan om een nieuwe kabelboom aan te leggen met canbus en electronisch gaspedaal..
Please, enjoy.. Kritiek en complimenten zijn altijd welkom
