M52B28 238pk en 305nm

Velgen, luchtfilters, rolkooien en andere onderdelen aanbieden? Hier kun je al je autogerelateerde spulletjes kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

M52B28 238pk en 305nm

Bericht door Jan-Willem » 30 sep 2014, 22:07

Een bekende van mij verkoopt zijn M52B28

Mooie motor frisse motor voor een project!

De motor komt uit een 528i e39 5-serie automaat en heeft enkele vanos.
Gaat weg vanwege een nieuw project, de motor is nog lopend te horen en te ervaren.

M52B28
Km Stand 85.000km
Nieuwe waterpomp en thermostaat
Nieuwe BDP sensor
Ecu en motor kabelboom van een M50 met vanos zonder EWS ( gechipt bij fasttech Haaksbergen met vermogens uitdraai )
Kleppendeksel en carter ontluchting van een M50 met vanos
M50B25 inlaat traject met M52b28 injectoren

Vaste prijs voor de motor etc is €1500

De rode lijn is voor het chippen en de blauwe na het chippen

Afbeelding

Bij serieuze interesse graag een PM

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: M52B28 238pk en 305nm

Bericht door 328Ti » 05 okt 2014, 09:37

Jan-Willem schreef:Een bekende van mij verkoopt zijn M52B28

Ecu en motor kabelboom van een M50 met vanos zonder EWS ( gechipt bij fasttech Haaksbergen met
JW,

Een ding lijkt er niet te kloppen in dit verhaal. Wellicht met meer uitleg. De HALL sensor is van de M52 is digitaal. De VR sensor (die benodigd is als je M50 wiring+ECU doet) waar de M50 ECU het nokkenassignaal mee berekent, is qua input analoog. Hoe is dit bewerkstelligd?

Mijn vraag omdat ik door dit verhaal een project heb stopgezet. Er zijn oplossingen maar ik zou willen weten hoe jullie dat hebben gedaan. Oja, de VR sensor past never niet in het M52 bevestigingsgat en gemonteerde timingsschijf van een M50 is werkelijk anders als de M52 :tooth:

HALL (nieuwe/huidige methodiek)
Afbeelding

VR (oude methodiek)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: M52B28 238pk en 305nm

Bericht door Jan-Willem » 05 okt 2014, 21:14

De motor is inmiddels verkocht.

Wat ik weet is dat hij alle sensoren van de M50 over heeft gezet op de M52.
Alleen de injectoren heeft hij gebruikt van de 328i,
Ook de kleppendeksel en gasklep etc zijn van een M50 met vanos.

De motor liep direct zonder problemen alleen liep die heel erg arm dat is opgelost met die chip.
Het zou goed kunnen dat hij de distributie kap heeft vervangen door die van een M50 zodat die sensor wel gemonteerd kon worden.
Er staat mij nog iets bij dat er ook verschil zit in het trigger nokje op het nokkenas tandwiel tussen een M50 en M52.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: M52B28 238pk en 305nm

Bericht door 328Ti » 07 okt 2014, 11:15

Jan-Willem schreef:Het zou goed kunnen dat hij de distributie kap heeft vervangen door die van een M50 zodat die sensor wel gemonteerd kon worden.
Er staat mij nog iets bij dat er ook verschil zit in het trigger nokje op het nokkenas tandwiel tussen een M50 en M52.
Dag JW,

De sensor zit in de cilinderkop, niet op de distributiekap. Maar goed, was gewoon benieuwd. Ik kende deze conversie nog niet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten