roadtrip Hamburg-Kopenhagen-Zweden, tips? WAS LEUK

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Roy RS

roadtrip Hamburg-Kopenhagen-Zweden, tips? WAS LEUK

Bericht door Roy RS » 09 sep 2014, 11:40

He mannen,

Ik ga een stukkie rijden en de hoofd attracties zijn (eerst Hamburg) Kopenhagen en daarna Stockholm, ik ben van plan de ferry's over te slaaen dus over de Beltbrug naar Kopenhagen te gaan en over de Sontbrug naar Malmo en door naar Stockholm. Nu kan ik terug dezelfde route nemen, maar wellicht zijn er andere steden de moeite waard op de terugweg of heeft er iemand hele andere (praktische) tips.

Ik ben nooit die richting uit geweest, dus alle tips zijn welkom.

Bedankt!
Laatst gewijzigd door Roy RS op 30 sep 2014, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Re: roadtrip Hamburg-Kopenhagen-Zweden, tips?

Bericht door Knot » 09 sep 2014, 11:41

Check ook even het Gatebil topic wat ik recent heb gemaakt.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 09 sep 2014, 12:24

Hamburg is op zich al een geweldige stad. Hotel East erg funky, goede locatie en geweldige sushi. Maar ook bij haven ontzettend veel goede en mooie restaurants. Budget tip Hotel Madison is geweldig en maar rond 100 euro per nacht.

Denemarken tip : zo snel mogelijk doorheen rossen en niet rond kijken. Geen fuck te doen.

Als je terug komt zou ik toch overwegen om ferry te nemen van Helsingborg. Dan kan je langs de oude kustweg naar Koppenhagen rijden. Dat is een leuk stukje voor Kopenhagen.

Als je dan toch in de buurt bent Helsinborg bent: een nacht + diner + ontbijt in Pio countryclub bij Halmstad is overgetelijk. Super mooi hotel. Geweldig eten. Nog noit zo'n combi gezien van super chick, maar toch ook bijna te gast zijn bij eigenaars. Hond scharrelt rond, eigenaar loopt in jeans en t shirt. Maar serveert de prachtigste gerechten en (zuid amerikaanse) wijnen.

Ontbijt voel je helemaal of je bij kenissen op bezoek bent. Je eet naast keuken en kan gewoon vragen of ze iets voor je willen klaar maken. Geweldig!

De boot is veel leuker dan brug en nog goedkoper ook.

Knot

Bericht door Knot » 09 sep 2014, 12:41

Boot is een avontuur op zich maar wij hadden geen 20 uur tijd ervoor in ons weekendje Gatebil.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 09 sep 2014, 12:44

Bootje van Helsingborg naar denemarken is een uurtje of zo.

Knot

Bericht door Knot » 09 sep 2014, 12:49

Wij wilden van Kiel naar Olso, die duurt wat langer...

tomgtr

Bericht door tomgtr » 09 sep 2014, 13:21

Knot schreef:Wij wilden van Kiel naar Olso, die duurt wat langer...

Ja die is serieus langer. Maar scheelt je wel lijdensweg van Denemarken doorkruisen. Noorwegen is schitterend. Maar zeer rijbewijs onvriendelijk en een wafel met zure room is zo'n beetje het noorse culinaire hoogtepunt.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 09 sep 2014, 13:29

Bedankt voor de reacties, die boot bij helsingborg is duurder volgens de prijzen op internet, hoewel dat fluctuerende prijzen zijn, dus kan bij jou anders geweest zijn natuurlijk.

Ik had de brug gekozen omdat ik echt een hekel heb aan alles wat met openbaar vervoer te maken heeft, als ik 5 minuten moet wachten op een trein of in dit geval ferry, dan is mijn humeur slechter dan 3 uren file...
neemt niet weg dat ik opensta voor nieuwe ervaringen en die route langs de kust leek me inderdaad wel mooi, moet je zo'n ferry ticket echt online bestellen of kan ik gewoon aansluiten en oprijden/afrekenen? Ik kom er langs, dus het kan makkelijk.

bedankt voor de tips zover.

Is Kopenhagen wel de moeite om een avond, een hele dag en op de terug weg nog een avond te verblijven, of kan ik op de terugweg wellicht beter in Malmo een overnachting doen? (of elders rondom de Deens grens)

SlowCo

Bericht door SlowCo » 09 sep 2014, 14:02

Wij zijn dit jaar naar Zuid Zweden gereden. Vanuit Puttgarden de ferry genomen naar Rodbyhavn en via de tunnel/brug bij Kopenhagen naar Malmo overgestoken. Ik had niets van te voren gereserveerd. Maar het is aan komen rijden bij de ferry, creditcard in de automaat, even intoetsen met hoeveel personen je bent en hoe lang je auto is waarna je in de rij aan kunt sluiten. Zowel heen als terug hebben we steeds ongeveer een kwartier a 20 minuten moeten wachten voor we de boot op konden rijden. De oversteek zelf is een prima relaxmomentje aan het dek (bij goed weer) of binnen. Het is ons prima bevallen evenals de oversteek per tunnel en brug van Kopenhagen naar Malmo.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 09 sep 2014, 14:07

Kopenhagen is wel leuk hoor, erg mooi. Zaten daar in een hotel genaamd Tivoli (wat een verrassing!). Was voor prijs prima. En echt mooie stad om avondje rond te lopen. Ik had toen Ferry ticket gekocht voor Helsingbor / Helsingor en ook naar Rodby/ Putgarden. Ja dat kost een beetje geld maar bespaart weer behoorlijk benzine. Dus geloof niet dat duurder is. Kaartjes kan je gewoon aan kade komen en die dingen gaan heel vaak dus wachttijden vallen echt mee. Nou ben ik helemaal Haven gek en ben heel vaak met ferries geweest dus even uitwaaien op kade en bootjes kijken vind ik geweldig. Elke gek z'n gebrek.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 09 sep 2014, 14:42

laatste vraag, is de route van kopenhagen/malmo naar Stockholm te doen in 1 dag, het is 650km, maar ik vermoed dat het vooral rustig en lang rechtdoor rijden is, volgens mij is het niet stedelijk in die regio, maar dat is slechts een verwachtingspatroon, als dat een drukke route is, moet ik wellicht een dag extra in plannen...

Knot

Bericht door Knot » 09 sep 2014, 14:47

Haha, wij deden Boskoop naar Rakkestad in 1 dag... ;)

tomgtr

Bericht door tomgtr » 09 sep 2014, 14:49

Is goed te doen Roy. Geen probleem.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 09 sep 2014, 15:03

Prima te doen inderdaad. Zweedse wegen zijn lang en recht, dat kost niet zoveel moeite :)
Ik ga inderdaad met Tom's advies mee om in ieder geval een keer de ferry helsingborg-helsingor te pakken en vanaf daar naar kopenhagen te rijden. Ferry duurt een minuut of 20-25 en gaat zo wat om het kwartier, dus wachten hoef je niet zo bang voor te zijn- Ideaal juist om je momentje rust te pakken en weer verder te knallen :)

Kopenhagen hoef je je echt niet te vervelen voor een paar nachten, maar malmo is ook mooi.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 09 sep 2014, 15:29

Hoewel we ons 2 dagen prima vermaakt hebben in Malmo, vond ik Lund en Kristianstad mooier en leuker.
Wij zaten daar aan het eind van het hoogseizoen en vonden het al erg rustig. Ik denk dat het nu helemaal goed te doen is om door te rijden. Volgens mij hebben ze maar een paar keer per jaar file in Zweden....

Jussi

Bericht door Jussi » 10 sep 2014, 00:07

Als je wat tips over Stockholm (Zweden) zelf wil, moet je het maar even laten weten. Ik werk met een heleboel Zweden samen dus misschien leuk om wat insider tips te hebben.

busby

Bericht door busby » 10 sep 2014, 14:10

Ik ben veel in Stockholm geweest, het is dat de winters er zo lang duren anders was ik er gaan wonen.
Ik weet niet of je je vrouw of vriendin meeneemt, maar Stockholm heeft een geweldig uitgaansleven en staat bekend om haar vrouwenoverschot....... Wanneer je vrouw of vriendin wel meegaat kun je natuurlijk altijd de oude stad en het koninklijk paleis bezoeken, het is maar wat je wilt :D

tomgtr

Bericht door tomgtr » 10 sep 2014, 14:16

:lollerdelol:

Roy RS

Re: roadtrip Hamburg-Kopenhagen-Zweden, tips? WAS LEUK

Bericht door Roy RS » 30 sep 2014, 13:37

hmm het is de oude stad geworden :D Had zo mooi kunnen zijn..echt veel gei....mooie gebouwen daar.

Maar de trip zit erop en ik vond het elke km waard! We gaan dit zeker over doen. Hamburg was erg de moeite waard, herkenbaar hoe veel Duitse steden dezelfde flair hebben, je voelt je meteen thuis.

Kopenhagen vond ik echt helemaal top, prachtige stad met alles wat je kunt wensen op winkelgebied en genoeg (understatement) te zien voor een paar dagen.
De rit er naar toe was goed te doen, we hebben gekozen voor de brug, simpelweg omdat ik een pokkehekel heb aan alle wat openbaar vervoer is en wat erop lijkt, daarnaast leek het me een ervaring op zich om over zo een lange brug te rijden. Ik moet zeggen dat ik het ook echt apart vond, je rijdt gewoon over open zee, ik vond het leuk.
Verder naar Stockholm was een erg mooie rit met vele mooie uitzichten, maar helaas stormde het vanaf Malmo tot aan 30 km voor Stockholm, terugweg was gelukkig wel goed. We twijfelden over de ferry nemen om de kustlijn van Denemarken naar Kopenhagen af te rijden, maar het begon enorm te regenen en hebben daarom besloten toch gewoon de brug bij Malmo te nemen. Misschien ook wel om dat 50% van we liever niet de ferry nam :)

In Stockholm woont de huidige eigenaar van mijn Ariel Atom en die is de eigenaar van Central Badet (historische thermaalbaden), hij had ons daar uitgenodigd om een dagje te relaxen, dus buiten het bezoeken van de stad (met 6 graden en geen winterjas), ook maar een dagje ontspannen daarzo.

Bedankt voor de tips en ik kan het iedereen aanraden

Knot

Bericht door Knot » 30 sep 2014, 13:54

Hoeveel liters heb je verstookt? ;)

Roy RS

Bericht door Roy RS » 30 sep 2014, 14:58

+/-250-300, maar met de viper had dat zomaar richting de 800-1000 gelopen :D
Jij dacht waarschijnlijk dat ik die bij me had...

GTRene

Bericht door GTRene » 30 sep 2014, 19:11

:mrgreen:

allen

Bericht door allen » 30 sep 2014, 20:09

Afgezien Hamburg (nooit huiswerk naar gedaan) staat dit ook nog op het lijstje. Geen foto's gemaakt van de dames? ;)

Ik weet overigens nog een leuke brug voor jullie, die zit in Noorwegen, maar dan zou ik er wel met de Viper heen gaan. Dan ben je er denk ik sneller...
Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 30 sep 2014, 20:58

wow, mooi kunstwerk :D

D. Peters
Auto: Porsche Taycan CT4 & BMW i3s

Bericht door D. Peters » 01 okt 2014, 13:47

Ik ben afgelopen weekend naar Stockholm geweest met een Cooper S. Dag 1 van Parijs - Kiel in 10 uur. Daar op de boot en relaxte overtocht, mooie buitenhut, aardig diner en slechte karaoke :) Van Goteborg naar Stockholm in minder dan 5 uurtjes, prachtige rit! Terugweg heb ik het vliegtuig gepakt en was ik 2,5 uur later alweer in Parijs!

Ik vond de boot echt wel een aanrader, heerlijk relaxt en voor het prijsverschil (hotelovernachtig, extra brandstof en tol) hoef je het niet te laten...

Plaats reactie