Volvo V50 D springt regelmatig in limp mode OPGELOST
- Roy RS
Volvo V50 D springt regelmatig in limp mode OPGELOST
Collega van me heeft een Volvo V50 1.6 Diesel en die springt ineens regelmatig in de limp mode. Hij rijdt gewoon prima, opeens bokt ie een keer en vervolgens springt ie op limpmode en komt hij niet meer boven 3000 toeren. Auto uitzetten en opnieuw starten verhelpt het probleem en een aantal minuten later springt ie er weer in, het is begonnen met een kortere interval, maar lijkt steeds sneller te gebeuren.
Iemand een idee waar ik kan beginnen? Ik kan een OBDII lezer lenen voor algemene codes, ik heb geen uitgebreid diagnose apparaat tot mijn beschikking.
Kan ik de foutcode ook op het dashboard uitlezen dmv een bepaalde handeling in het contact dat iemand weet? het OBD speeltje heb ik pas donderdag.
Andere ideeen?
Iemand een idee waar ik kan beginnen? Ik kan een OBDII lezer lenen voor algemene codes, ik heb geen uitgebreid diagnose apparaat tot mijn beschikking.
Kan ik de foutcode ook op het dashboard uitlezen dmv een bepaalde handeling in het contact dat iemand weet? het OBD speeltje heb ik pas donderdag.
Andere ideeen?
Laatst gewijzigd door Roy RS op 30 sep 2014, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joy
Re: Volvo V50 D springt regelmatig in limp mode
Wat ik erover kan vinden is dat een V50 2 zekering-/ connectorkasten heeft. Eén onder de motorkap en eentje in de voetenruimte van de passagier. Die in de voetenruimte schijnen los te kunnen gaan zitten door vibraties. Het motormanagement meet dan soms stroompieken/ onregelmatigheden en ziet dat als foutieve signalen waardoor het in noodloop schiet.
Alle connectoren loshalen en opnieuw vastklikken heeft het probleem bij in ieder geval 1 iemand verholpen.
Alle connectoren loshalen en opnieuw vastklikken heeft het probleem bij in ieder geval 1 iemand verholpen.
- Roy RS
gaan we proberen.
Het betreft overigens een 2010 auto en er komen geen check engine light of tekstmeldingen in het scherm.
Ik denk zelf aan de roetfilter of een natte storing in een connector. Roetfilter zou ik uit moeten kunnen lezen toch?
Het betreft overigens een 2010 auto en er komen geen check engine light of tekstmeldingen in het scherm.
Ik denk zelf aan de roetfilter of een natte storing in een connector. Roetfilter zou ik uit moeten kunnen lezen toch?
- Joy
Als het goed is wel inderdaad. Zitten ook sensoren op.
-
Beginnen met uitlezen, met een goed diagnose apparaat.
met de obd lezer kan ook wel, maar kans dat er dan niks uit komt...
anders blijft het zoeken naar een speld in een hooiberg.
met de obd lezer kan ook wel, maar kans dat er dan niks uit komt...
anders blijft het zoeken naar een speld in een hooiberg.
- Fabian
Roetfilter denk ik in eerste instantie. Wat heeft ie gelopen? Moet bij 210.000 of 240.000 km vervangen worden.
-
Deze motoren hebben heeeeellll veel problemen, turbo`s egr kleppen roetfilters inlaatkanalen verstopt.
motor ecu hangt links achter de bumper waar wel is vocht in komt. hoge druk kleppen op de pomp gaan kapot. verstuivers gaan veel defect, waardoor roetfilter sneuveld ect. etc. stekker verbindingen zijn ook nog wel is een probleem...
meten=weten gissen=missen gokken=dokken
motor ecu hangt links achter de bumper waar wel is vocht in komt. hoge druk kleppen op de pomp gaan kapot. verstuivers gaan veel defect, waardoor roetfilter sneuveld ect. etc. stekker verbindingen zijn ook nog wel is een probleem...
meten=weten gissen=missen gokken=dokken
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
240.000 km.Fabian schreef:Roetfilter denk ik in eerste instantie. Wat heeft ie gelopen? Moet bij 210.000 of 240.000 km vervangen worden.
Weet niet of Uden een beetje voor je collega in de buurt is?
Daar zit onder andere Volvotune die met nog 2 bedrijven samen werkt en hebben veel ervaring met de V50 en dit soort klachten.
Mocht het niet in de buurt zijn is het altijd de moeite waard om even per mail contact te zoeken voor een oplossing.
Als ik de storing zo lees gaat mijn vermoeden ook naar het roetfilter toe dat niet meer lekker schoon wil branden en de boel daardoor in de noodloop stuurt
- Roy RS
vrijdag check ik het even met de OBD, maar dat zal weinig opleveren omdat de check engine niet aan gaat, anders moet hij maar even naar Uden, dat is om de hoek...grote hoek wel, maar toch.
- Peric
Tijdje op zoek geweest naar wat een evt. opvolger zou kunnen zijn voor de A4. Ook de V50 diesel de revue laten passeren en kwam daar inderdaad best veel problemen met het roetfilter tegen. Zou die eerst maar 's nakijken.
Succes!
Succes!
- Roy RS
ok, de status is als volgt, graag meningen:
OBD aangesloten en hij kan 3 codes lezen (oudere zijn wellicht niet leesbaar)
de eerste 2 zijn P0089 (Brandstof druk regelaar 1 prestatie)
de derde was P0341 (Nokkenaspositiesensor A bereik/performancebank 1 van enkele sensor)
codes gewist en gaan rijden en alleen de eerste 2 komen terug, google en forums denken dat het een slecht functionerende brandstofdruk sensor is, ofwel een verstopt benzinefilter of kapotte benzine pomp.
De auto is van 2010 en heeft 110dkm gelopen, ik wil beginnen met de sensor schoon te maken en opnieuw erop te zetten....alle tips zijn welkom...nu maar eens zoeken waar die connector zit
OBD aangesloten en hij kan 3 codes lezen (oudere zijn wellicht niet leesbaar)
de eerste 2 zijn P0089 (Brandstof druk regelaar 1 prestatie)
de derde was P0341 (Nokkenaspositiesensor A bereik/performancebank 1 van enkele sensor)
codes gewist en gaan rijden en alleen de eerste 2 komen terug, google en forums denken dat het een slecht functionerende brandstofdruk sensor is, ofwel een verstopt benzinefilter of kapotte benzine pomp.
De auto is van 2010 en heeft 110dkm gelopen, ik wil beginnen met de sensor schoon te maken en opnieuw erop te zetten....alle tips zijn welkom...nu maar eens zoeken waar die connector zit

- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Dat is inderdaad een goed begin.
Check voor de grap het brandstoffilter ook even, weet zo uit mijn hoofd niet wat de intervallen voor de 1.6 diesel zijn, maar best kans dat deze ook aardig vuil is
Check voor de grap het brandstoffilter ook even, weet zo uit mijn hoofd niet wat de intervallen voor de 1.6 diesel zijn, maar best kans dat deze ook aardig vuil is
-
op de hogedruk pomp zitten 2 kleppen, 1 daarvan regelt de brandstofhoeveelheid de andere de brandstofdruk.
P0089 geeft aan dat de druk niet behaald word. kan idd een verstopping in het lagedruk gedeelte zijn. zoals brandstoffilter. wat ook wel voorkomt is dat de brandstofleiding bij het brandstoffilter lucht trekt, als je hier aan beweegt moet je de motor ander horen lopen.
beweeg ook even aan de stekker op de regelkleppen op de brandstofpomp, de pootjes maken nog wel is slecht contact.
kleppen zelf gaan ook wel kapot, maar niet heel vaak.
P0089 geeft aan dat de druk niet behaald word. kan idd een verstopping in het lagedruk gedeelte zijn. zoals brandstoffilter. wat ook wel voorkomt is dat de brandstofleiding bij het brandstoffilter lucht trekt, als je hier aan beweegt moet je de motor ander horen lopen.
beweeg ook even aan de stekker op de regelkleppen op de brandstofpomp, de pootjes maken nog wel is slecht contact.
kleppen zelf gaan ook wel kapot, maar niet heel vaak.
- EmielS60
Gewoon het filter vervangen Roy, dat is zelf te doen...maar let op dat het systeem zichzelf niet ontlucht.
Het is algemeen bekend dat de brandstoffilters hun vervangingstermijn vaak net niet halen bij de 1.6D.
Succes.
Het is algemeen bekend dat de brandstoffilters hun vervangingstermijn vaak net niet halen bij de 1.6D.
Succes.
- Tomj
Ik heb dit ook al 3 keer meegemaakt op de 1.6d lease V50 , gewoon brandstoffilter vervangen , gekend probleem bij Volvo , waar ze niks aan doenEmielS60 schreef:Gewoon het filter vervangen Roy, dat is zelf te doen...maar let op dat het systeem zichzelf niet ontlucht.
Succes.

- Roy RS
Re: Volvo V50 D springt regelmatig in limp mode OPGELOST
opgelost, brandstoffilter vervangen en klaar is Kees, bedankt mannen voor de hulp!