Even voorstellen, met een Lancia A112 Abarth

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
JdBn
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Even voorstellen, met een Lancia A112 Abarth

Bericht door JdBn » 05 aug 2014, 13:43

Hoi,

Ik ben Joost, 30 jaar, en al een redelijk lange tijd fan van van alles wat Italiaans is en wielen heeft :) Voor het dagelijkse vervoer rijdt ik alweer een jaar of 7-8 in een Alfa 156 2.4 JTD sportwagon. Ik heb er twee gehad, de eerste een 10-klepper uit 2001 en sinds een jaar of 3 een 20-klepper uit 2004. Beide full-option, beide zijn ze niet origineel gebleven... :roll:

Mijn eerste 2.4 JTD daar zat alles op en aan: de goede wielen, skirts, Novitec bumperlipje en camel leer interieur dat supergoed samenging met het zwart-bruine Nero Fuoco. Schroefset (KW variant 3) aan toegevoegd en laten chippen bij Squadra Tuning naar 180pk. Dat maakte het toch wel een leuke auto..

Afbeelding

Dan de huidige 2.4 JTD, uit 2004 dus de met de facelift. Werkelijk alle opties zitten erop, van de lederen bekleding tot aan het schuif/kanteldag, de regensensor en parkeersensoren. Vooral de laatste twee kom je niet vaak tegen op een 156. Wel is het interieur grijs wat niet ieders smaak is, maar het went. Toegegeven, de vorige was qua uitvoering mooier, maar na 270.000km en wat zaken die niet al te best waren moest die echt het veld ruimen. De huidige 156 heeft ook alweer wat upgrades gekregen:
- 330 mm Brembo remklauwen (Giulietta QV) met omgeboorde Lancia Delta schijven
- Intrax HDA
- GTA stabi's voor en achter
- 17" Alfa GT 3.2 wielen in de zomer, 17" Ti velgen voor de winter
- Open downpipe, katvervanger, rest is 63mm (GTA) Madeno. Volledig open dus..
- EGR afgedopt en de 'gasklep' vervangen door een recht pijpje. Zo trekt ie ~1000rpm verder door voordat het vermogen terug gaat lopen.

Afbeelding

Dan de RSV Mille R uit 2003 die ik nu nog heb, maar vanavond overgeschreven wordt naar het nieuwe baasje. Op de uitlaat na standaard maar maakt door die uitlaat een beste bak lawaai :mrgreen:

Afbeelding

En dan de reden dat ik me hier aangemeld heb, nu de RSV zo goed als weg is was het tijd voor een nieuw speeltje. Een motor komt er voorlopig niet meer, rijden in Nederland is gewoon niet leuk genoeg en na een keer een schuivertje gemaakt te hebben heb ik er niet echt veel meer op gereden. Bovendien heb ik gewoon meer met auto's :D Het mocht dus iets relatief onpraktisch zijn, met een hoge funfactor: Een ex-Abarth cup A112 in dit geval!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moet nog wel wat aan gebeuren ivm het lange stilstaan (ashoezen, beurtje, remmen vrij maken) en dan wordt ie weer gekeurd om de weg op te mogen :mrgreen:

Verdere plannen voor de korte termijn: Deze stoel vervangen voor een nieuwe en een tweede stoel erbij, ding wat netter maken hier en daar.

Voor de langere termijn: Afhankelijk van de kosten (en eventuele meevallers) wat meer vermogen. Hoewel 70pk op 650kg al best leuk schijnt te zijn, zou ik toch graag 90-100pk willen hebben. 130pk is ook mogelijk, maar dan moet ik eerst maar eens een loterij winnen ofzo :lol:

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Re: Even voorstellen, met een Lancia A112 Abarth

Bericht door EvdP » 05 aug 2014, 13:47

Welkom. Leuk karretje die Lancia!

2000USA

Bericht door 2000USA » 05 aug 2014, 14:47

Welcome! Italofielen kunnen we er niet genoeg hebben!

Houd ons op de hoogte van de voortgang. :df:

ErikS

Bericht door ErikS » 05 aug 2014, 15:46

Geniaal ding.

Welkom.

Tim N

Bericht door Tim N » 05 aug 2014, 16:09

Gaaf!!! Zeker die Abarth. Al mag je daily er ook best zijn. Benieuwd naar interieur kleur.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 05 aug 2014, 16:23

Damn die Abarth is gaaf! Welkom!

Jonh

Bericht door Jonh » 05 aug 2014, 18:28

Gave A112. :thumbup: Welkom.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 aug 2014, 19:04

Welkom :D heel gaaf die Abarth en de rest mag er ook zijn :df:

JdBn

Bericht door JdBn » 05 aug 2014, 19:50

Dank jullie wel :)

Topic over de Lancia zal ik binnenkort wel aanmaken, de 156 kan hier nog wel want eigenlijk is het enige wat ik er nog aan wil doen chippen naar ~230pk.

Interieur van de 156:
Afbeelding

Afbeelding

En de Madeno
Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 05 aug 2014, 23:01

welkom, gave Abarth, dik ding :df:

Walter

Bericht door Walter » 06 aug 2014, 15:27

Welkom!
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

JdBn

Bericht door JdBn » 02 dec 2014, 22:40

Ondertussen toch alweer wat maandjes verder, helaas staat de Abarth alleen (nog) niet op kenteken. Er is ondertussen echter wel al heel wat gedaan :wink:

Nieuwe bandjes gekocht voor op straat. Hoewel er zeker nog eens semi's komen zullen deze banden erg van pas komen in ons natte landje. De velgen zijn echter nogal breed (7J denk ik) en slechts 13-inch, het was dus een beetje een opgave om banden te vinden die én breed én niet te hoog zijn. Het is de Uniroyal Rallye geworden in 195/55r13, volgens mij de enige band die in die maat te krijgen is...
Afbeelding

Op de brug bij de garage waar de Abarth verblijft aangezien ik zelf helaas alleen een garagebox zonder stroom heb.. Een aantal keer 's avonds eraan kunnen werken en pas geleden ook een productieve zaterdagochtend gehad daar :thumbup:
Afbeelding

Remmen achter deden niet veel meer, nieuwe remcilinders en nieuwe wiellagers.
Afbeelding

Remmen voorzijde zaten vast vanwege het lange stilstaan, schoonmaken en terug in elkaar zetten heeft dat opgelost samen met het vervangen van de remslangen. Alles is ontlucht en de remmen zijn nu weer APK/waardig :D
Afbeelding

Verder een hoop geëmmer met de aandrijfashoezen.. De binnenste homokineten worden gesmeerd door de versnellingsbakolie en een lekke hoes betekend dus dat je die olie verliest. Echter sluiten de assen niet op de glijlagers van de (nieuwe) hoezen af omdat de as ingesleten is, dus de Abarth verliest nog steeds een boel bakolie. Voor één kant heb ik een ander type as met een kogellager, maar voor de andere kant moet er nog een oplossing gezocht worden. Laten reviseren kan, maar vanwege de hoek waarin de assen staan zal het snel weer gaan lekken...
Afbeelding

Vanwege de olielekkage is het hele onderstel ´nat´, de rubbers vinden dat niet fijn..
Afbeelding

Terug een ruitensproeier erin en originele kachelradiateur terug ingebouwd waarvan de ventilator is gereviseerd. Ook de originele claxon er weer in gezet.
Afbeelding

Aan de voorkant zitten ook de nieuwe dempers er onder, hardheid instelbare OSRAV dempers. Poot eronderuit halen en terug zetten is trouwens enorm simpel bij een A112, lukt mij zelfs nog op een half uur :D Ik moet alleen nog een 130 mm lange hulpveer zien te vinden zodat ik mijn eigen (kortere) veer kan gebruiken, ik weet dat ze er zijn maar zolang ik alleen maar die veren nodig heb zijn de verzendkosten wel een érg groot deel van het totaal. Dan even aankijken hoe het gaat uitpakken met de lengte van de dempers, inkorten is zo'n beetje de enige optie aangezien er bijna niets te vinden is voor zo'n ding.. Ook voor de achterkant zijn er nieuwe dempers, die moeten alleen nog gemonteerd worden.
Afbeelding

Verder is mijn zoektocht naar een smalle stoel geëindigd met de aankoop van een Cobra Imola 2, al wat jaartjes oud maar in prima staat nog. Dit wordt de bestuurdersstoel, de stoel die er nu in zit verhuist naar de passagierskant.
Afbeelding

Andere dingen die gedaan zijn zijn een hoop kleine dingen: wat lampjes vervangen, massa van de achterlichten, wisserbladen vervangen, carterventilatie terug origineel maken, draagarmen/fusees vervangen.. Dingen die nog moeten gebeuren (buiten de bakolie perikelen) zijn stuurhuis hoezen, uitlaat dicht smeren (net gatenkaas, volgend jaar eens wat Simons spul aan elkaar gaan bakken), brandstofslangetje vervangen, lampje monteren voor de kentekenplaat en de accu vast zetten.. Als het nou eens mee wilt zitten met die aandrijfashoezen kan ie dus bijna richting de RDW! :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 02 dec 2014, 23:36

mooi wat gedaan dus :thumbup:

Roberto

Bericht door Roberto » 03 dec 2014, 12:26

Wauw, mooi speelgoed!

Zou het te doen zijn? 230pk zo op de voorwielen?
Daarnaast had ik de mille R gehouden, pracht ding, kost toch niet veel meer, en misschien gaat ie wel weer omhoog in waarde... (vanwege originaliteit)

Veel succes met de Abarth

JdBn

Bericht door JdBn » 03 dec 2014, 14:16

Roberto schreef:Wauw, mooi speelgoed!

Zou het te doen zijn? 230pk zo op de voorwielen?
Daarnaast had ik de mille R gehouden, pracht ding, kost toch niet veel meer, en misschien gaat ie wel weer omhoog in waarde... (vanwege originaliteit)

Veel succes met de Abarth
Tja, de Mille.. Aan de ene kant zou je zeggen houden, maar als je er hooguit 500km per jaar op zit moet zo'n ding er gewoon uit.

Ennuh, 230pk? Dat gaat met dit blok in ieder geval niet lukken. Nu 1050cc met 70pk, opvoeren tot een pk of 100 zou nog wel te doen moeten zijn zonder er meteen 5 cijfers in te pompen. Als je écht ver gaat (zonder turbo, zou afbreuk doen aan het karakter) is 130-140pk wel de max. Maar er zal vast wel iets te swappen zijn, sowieso de 1.4 van een 127 Sport past en als je echt custom gaat wordt het een kwestie van wat je onder het kapje kwijt kunt.. :) Heb al met een schuin oog naar een V6 blok gekeken dat toevallig een keer voor de auto lag, maar dat is in ieder geval al iets dat niet gaat passen. Wie weet achterin wel :D

Roberto

Bericht door Roberto » 03 dec 2014, 18:04

Tja, de Mille.. Aan de ene kant zou je zeggen houden, maar als je er hooguit 500km per jaar op zit moet zo'n ding er gewoon uit.
Begrijpelijk... Wel een prachtig apparaat! (normaal zijn de velgen van een R toch blauw? Laten coaten?)
Ennuh, 230pk? Dat gaat met dit blok in ieder geval niet lukken. Nu 1050cc met 70pk, opvoeren tot een pk of 100 zou nog wel te doen moeten zijn zonder er meteen 5 cijfers in te pompen. Als je écht ver gaat (zonder turbo, zou afbreuk doen aan het karakter) is 130-140pk wel de max. Maar er zal vast wel iets te swappen zijn, sowieso de 1.4 van een 127 Sport past en als je echt custom gaat wordt het een kwestie van wat je onder het kapje kwijt kunt.. :) Heb al met een schuin oog naar een V6 blok gekeken dat toevallig een keer voor de auto lag, maar dat is in ieder geval al iets dat niet gaat passen. Wie weet achterin wel :D
Vrees dat we 2 dingen door elkaar halen, doelde op de alfa:
Topic over de Lancia zal ik binnenkort wel aanmaken, de 156 kan hier nog wel want eigenlijk is het enige wat ik er nog aan wil doen chippen naar ~230pk.

Vriend van me heeft een GTV V6, daar is het gewicht in de neus wel te voelen in ieder geval.

JdBn

Bericht door JdBn » 03 dec 2014, 22:54

Roberto schreef:
Begrijpelijk... Wel een prachtig apparaat! (normaal zijn de velgen van een R toch blauw? Laten coaten?)
Vrees dat we 2 dingen door elkaar halen, doelde op de alfa:

Vriend van me heeft een GTV V6, daar is het gewicht in de neus wel te voelen in ieder geval.
Over de RSV Mille, ik had een 2003 Mille R, laatste jaar van de 'oerMille'.. Het goud is origineel, voor dat laatste jaar is de kleur aangepast. Ook heeft de 2003 radiale klauwen en is de achterkant anders, deze is namelijk het zelfde als van de Tuono die dat jaar uit kwam. Vond het overigens nog steeds wel een leuke fiets hoor, maar als ik nog een keer iets koop wordt het iets in de zin van een Tuono of Monster. Net ff wat meer rechtop zitten en lijkt me wat speelser rijden.

Ik dacht al, 230pk voor de Abarth :shock: Maar inderdaad, de Alfa moet nog eens gechipt worden. Het is alleen zo jammer dat die gasten nogal ver weg zitten, maar het staat zeker nog op de to-do list. Hoewel chippen 'het laatste' zou zijn wat ik eraan zou doen is dat een beetje fout gelopen.. Een OMP veerpootbrug ligt klaar om te poedercoaten en binnenkort komt er een GTA interieur in.. Nog erger, heb het niet alleen over de stoelen... Vloerbedekking en het hele dashboard moeten er ook aan geloven :sealed:

Maar zo'n GTA interieur is wel heel erg mooi, kon het niet laten! Dat die interieurs ook voor steeds minder geld weggaan helpt ook niet mee..

Afbeelding

JdBn

Bericht door JdBn » 20 apr 2015, 23:00

Lang geleden alweer dat ik een update heb gedaan, maar ondertussen is er al veel gebeurd. Kenteken terug, tweede stoel erin en bezig met kilometers maken om te kijken hoe betrouwbaar hij blijft. Benzinetoevoer (troep in de leidingen..) is wel het grootste probleem, maar wel minder geworden sinds er een filtertje tussen zit.

Bij de RDW.
Afbeelding

Uiterlijk zo goed als ongewijzigd, wat reclame eraf en wat anders erop maar dat was het wel.
Afbeelding

Stoel die erin zat (oude Cobra) is naar de rechterkant gegaan, links is er een ook nogal oude (maar in verrassend goede staat verkerende) Cobra Imola 2 gekomen. Supersmal, pas ik nét in.
Afbeelding

Nu dus lekker rondscheuren in het ding :df: Stukje bij beetje ook dingen gaan vervangen/upgraden. Uitlaat is bijvoorbeeld wel nodig (hangt met gungum en soortgelijke aan elkaar en oorverdovend) en de dempers/veren moeten anders. Nu écht te hard (80kg veren, zwaarder dan op de schroefset van mijn ook stevig geveerde 156.. En de weegt dik 2x zoveel) en hij mag een cm of 4 dichter bij de grond, maar dan moeten de dempers eigenlijk ingekort worden. Nieuwe gordels, synchreshes, meer pk's.. Ik moet nog ff een loterij winnen denk ik :whistle:

GTRene

Bericht door GTRene » 20 apr 2015, 23:15

hey, zie ook nog een lancia delta integrale :D

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 21 apr 2015, 15:19

Wauw! :thumbup:

hanske

Bericht door hanske » 21 apr 2015, 16:59

Jan-ter-Morsche.jpg
Jan-ter-Morsche.jpg (17.21 KiB) 4105 keer bekeken
Kwam (toevallig) jouw A112 Abarth nog tegen op het net. :thumbup:

http://www.registro-abarth-olanda.nl/register.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jaren geleden zelf ook Lancia gereden (Nuova Delta Turbo), voor onderdelen kwam ik terecht bij Henk van Herk in Vessem (N.Br.). Henk heeft zich tegenwoordig gestort op de camper wereld maar heeft als oud Fiat/Lancia dealer nog een schat aan kennis en onderdelen in huis. Het is een hele enthousiaste man die zelf nog oldtimer/klassieke races rijd met een Fiat Abarth 1000TC en is een echte Abarth kenner. Bij hem in de showroom stond destijds ook nog een A112 Abarth wedstrijd klaar. Echt de moeite om eens met die man te gaan praten, dat vind hij helemaal geweldig volgens mij. Henk vind je in bovenstaand register ook terug.

JdBn

Bericht door JdBn » 16 aug 2016, 17:39

GTRene schreef:hey, zie ook nog een lancia delta integrale :D
Jep, das ook echt een mooie. Helaas geen EVO of iets dergelijks, maar gewoon een erg nette normale. Heeft wat schade gehad en was gerepareerd, en heeft daar vervolgens vrij lang gestaan voor de eigenaar eens tijd had om em op te halen..
hanske schreef:
Jan-ter-Morsche.jpg
Kwam (toevallig) jouw A112 Abarth nog tegen op het net. :thumbup:

http://www.registro-abarth-olanda.nl/register.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jaren geleden zelf ook Lancia gereden (Nuova Delta Turbo), voor onderdelen kwam ik terecht bij Henk van Herk in Vessem (N.Br.). Henk heeft zich tegenwoordig gestort op de camper wereld maar heeft als oud Fiat/Lancia dealer nog een schat aan kennis en onderdelen in huis. Het is een hele enthousiaste man die zelf nog oldtimer/klassieke races rijd met een Fiat Abarth 1000TC en is een echte Abarth kenner. Bij hem in de showroom stond destijds ook nog een A112 Abarth wedstrijd klaar. Echt de moeite om eens met die man te gaan praten, dat vind hij helemaal geweldig volgens mij. Henk vind je in bovenstaand register ook terug.
Ik ben mijn A112 ook nog een paar keer tegen gekomen, zelfs nog op foto's die ik in 2007-2008 zelf gemaakt heb op Viva Italia :D Toen vond ik het dus al een gaaf apparaat gezien ik het ding best een paar keer op de foto heb staan. Wist ik dus niet toen ik op pad ging om het ding te kopen. Als ik mijn A112 eindelijk in Brabant heb staan ga ik eens bij Henk langs, lijkt me leuk, wie weet wat ik nog leer over de geschiedenis van mijn Abarth.

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen nog niet heel veel kunnen doen aan de A112 helaas, bij gebrek aan een fatsoenlijke sleutelruimte vooral. Heb wel laatst de uitlaat laten vervangen (niets speciaals, maar de gatenkaas die eronder zat kon echt niet meer) en heb wat spullen klaar liggen zoals minder harde voorveren en een veerpootbrug. Qua vermogen kwam ik gisteren wel het mooiste tegen wat ervoor te krijgen is, er stond gewoon een verkanaals PBS kop op Marktplaats :shock: Met zo'n kop kun je twee DCOE 40's kwijt en zit je op 90pk zonder verder heel veel te moeten aanpassen. Prijs was ook nog redelijk als je de nieuwprijs (~2500 euro..) in acht neemt, en wilde stiekem eigenlijk wel gaan bieden... Issie dus binnen een dag weg :stom: Nou ja, met 70pk rijdt het ook nog steeds leuk, en die DCOEs zou toch een meerjarenproject worden om dat voor elkaar te krijgen. Had het ding echter best graag op de plank hebben liggen voor het moment dat ik er iets mee zou kunnen :roll:

E36-italia
Auto: Laro Discovery TD5

Bericht door E36-italia » 23 aug 2016, 16:58

JdBn schreef:. Qua vermogen kwam ik gisteren wel het mooiste tegen wat ervoor te krijgen is, er stond gewoon een verkanaals PBS kop op Marktplaats :shock: Met zo'n kop kun je twee DCOE 40's kwijt en zit je op 90pk zonder verder heel veel te moeten aanpassen. Prijs was ook nog redelijk als je de nieuwprijs (~2500 euro..) in acht neemt, en wilde stiekem eigenlijk wel gaan bieden... Issie dus binnen een dag weg :stom: Nou ja, met 70pk rijdt het ook nog steeds leuk, en die DCOEs zou toch een meerjarenproject worden om dat voor elkaar te krijgen. Had het ding echter best graag op de plank hebben liggen voor het moment dat ik er iets mee zou kunnen :roll:
ik heb altijd dat de leukste dingen voor mijn autos voorbij komen als mijn geld al op is.. :nah:

Macboy

Bericht door Macboy » 23 aug 2016, 18:31

Even een schopje lol :lol:

Pica
Auto: Ford Focus CC Titanium

Bericht door Pica » 23 aug 2016, 22:24

GTRene schreef:hey, zie ook nog een lancia delta integrale :D
Same one :swinging:

Plaats reactie