Eind vorig jaar kwam de Clio van Joost te koop, maar hij bedacht zich snel omdat het toch zo’n geweldig karretje was. Toen hij even geleden toch weer te koop kwam, heb ik mijn kans gegrepen en de Clio overgenomen. Joost heeft er de afgelopen jaren ca 2 nieuwe Aygo’s aan upgrades en preventief onderhoud in geïnvesteerd dus de lijst met aanpassingen is vrij lang:
Motorisch en aandrijving:
- Clio R3 carbon luchtinlaatsysteem
- geflowd inlaatspruitstuk
- spaghetti uitlaatspruitstuk
- katvervanger
- Supersprint uitlaatsysteem met custom eindtips
- groep N 269 grd nokkenassen
- ecu op maat afgesteld op rollenbank
- harde motorsteunen (Renault Motorsport)
- licht vliegwiel (Renault Motorsport)
- versterkte drukgroep en koppeling (Renault Motorsport)
Onderstel:
- AST cup onderstel met camberplates, hoogte en hardheid verstelbaar (revisie 2013)
- Clio cup fusees (3,5-4,0 graden camber is mogelijk)
- langere aandrijfassen (ivm cup fusees)
- shims achter voor negatief camber
- Eibach spacers voor en achter (10 mm)
- draadeinden met zwarte wielmoeren (Renault Motorsport)
Banden/remmen:
- Ktec performance remkit: 330mm ipv standaard 300mm
- Performance Friction tweedelige remschijven voor
- Ferodo DS1.11 remblokken voor
- K-tec remschijven achter
- Ferodo DS2500 remblokken achter
- stalen remleidingen
- Castrol SRF racing remolie
Exterieur:
- voorlipspoiler Renault Sport
- zijskirts Renault Sport
- achterspoiler Renault Sport
- 17'' zwarte velgen met Continsport banden (straat)
- 17'' Renault Sport Cup velgen met Falken banden (circuit)
Interieur:
- Ultra racing veerpootbrug voor
- Ultra racing stabi achter onder de auto
- Ultra racing stabi achter in de auto
- OMP veerpootbrug achter
- achterbank verwijderd
- Sparco Rev bestuurdersstoel
- Sparco Pro 2000 bijrijdersstoel
- 6 punts Sparco/Sabelt gordels
- accu achter passagiersstoel
- sprintbooster (voor snellere reactie gaspedaal, met 3 standen)
- suède Sparco 90 mm deepdish stuur
- delen dashboard geflocked
- Renault sport pook met alcantara pookzak
- Renault sport handrem
Extra uitrusting tov standaard Clio RS:
- xenon
- bochtverlichting
- regensensor
- lichtsensor
- climate control
- Cabasse Auditorium geluidssysteem
- elektrisch inklapbare spiegels
- keyless entry
- privacy glas achter
Eigenlijk is het dus gewoon instappen en rijden met die kar. Voor een circuit-bak is hij natuurlijk wel extreem luxe en daardoor met 1240 kg volgens kenteken ook redelijk zwaar. De zwaarste onderdelen (stoelen & achterbank) zijn er al uit. Vooralsnog wil ik het tapijt (6,4 kg), hemelbekleding (1,3 kg), deurpanelen en allerlei ander plastic spul mooi laten zitten want dat zijn niet de enorme kilo-winsten die je maakt. Hij ziet er nu qua interieur nog netjes uit en dat wil ik graag zo houden.
Het to-do-lijstje is dus ook vrij kort:
- vers Sparco suède deepdish stuurtje monteren; zo’n mooie wagen verdient een mooi stuurtje en geen kaal deepdish stuur uit de 205
- helmbak achterin monteren
- kooi monteren; clubsport-kooi achter de stoelen of een schroefkooi die voor het dashboard naar beneden gaat
Komende vrijdagmiddag en zaterdag de shake-down op de Ring.
En dan natuurlijk wat fotokes
