Kind los achterin de auto
-
Kind los achterin de auto
Sporadisch zie ik ze rijden. Mensen die kinderen tussen de 5 en de 8 jaar (en ouder) los achterin hebben zitten, zonder gordel. Stuiteren de auto door, steken hun hoofd tussen de bestuurders en bijrijders stoel, kletsen wat met de bestuurder.
Gister ook weer. Opel Astra waar een man van rond de 55/60 in zat die lekker vlot reed, terwijl er een jong kind (schat rond de 5 á 6) achterin had zitten zonder gordel. Ik kan me hier toch best druk om maken. Als een volwassene (18+) ervoor kiest geen gordel om te doen, is dat zijn eigen keus. Maar een ouder/verzorger/vervoerder is verantwoordelijk voor de veiligheid van het kind, aangezien die de risico's niet (volledig) overziet.
Nou ben ik nieuwsgierig wat jullie reactie hier op is of zal zijn. Spreek je de bestuurder aan? Geef je hints (overdreven je gordel heen en weer halen)? Contact je politie hier over ( dat ze hier op letten wanneer ze de auto weer zien rijden)?
Ik vind het een lastig iets. Heb op dat moment dan ook niets gedaan. Alsof ik hem op andere ideeën kan brengen... Aan de andere kant, als je leest in de krant dat die auto betrokken is bij een fataal ongeluk, had je op z'n mint een poging kunnen wagen om het kind toch in de gordel te zetten...
Gister ook weer. Opel Astra waar een man van rond de 55/60 in zat die lekker vlot reed, terwijl er een jong kind (schat rond de 5 á 6) achterin had zitten zonder gordel. Ik kan me hier toch best druk om maken. Als een volwassene (18+) ervoor kiest geen gordel om te doen, is dat zijn eigen keus. Maar een ouder/verzorger/vervoerder is verantwoordelijk voor de veiligheid van het kind, aangezien die de risico's niet (volledig) overziet.
Nou ben ik nieuwsgierig wat jullie reactie hier op is of zal zijn. Spreek je de bestuurder aan? Geef je hints (overdreven je gordel heen en weer halen)? Contact je politie hier over ( dat ze hier op letten wanneer ze de auto weer zien rijden)?
Ik vind het een lastig iets. Heb op dat moment dan ook niets gedaan. Alsof ik hem op andere ideeën kan brengen... Aan de andere kant, als je leest in de krant dat die auto betrokken is bij een fataal ongeluk, had je op z'n mint een poging kunnen wagen om het kind toch in de gordel te zetten...
- martll
Re: Kind los achterin de auto
Ik zie het ook dagelijks, en dan niet alleen achterin. Gister nog een vrouw die met een kind tussen haar en het stuur in door de stad reed. Kind vond het geweldig natuurlijk, maar verstandig is het niet.
Ik trek meestal even aan mijn gordel om te laten zien wat ik bedoel, maar de meesten schijnen dat ook niet te snappen en kijken je verbaasd of afkeurend aan.
Want bemoei je met je eigen zaken, ik bepaal zelf wel hoe ik mijn kind vervoer. Ieder voor zich op de Nederlandse wegen... 
Ik trek meestal even aan mijn gordel om te laten zien wat ik bedoel, maar de meesten schijnen dat ook niet te snappen en kijken je verbaasd of afkeurend aan.

- dvh
Doe ik ook wel eens. Boeie.
En inderdaad, dat bepaal ik lekker zelf.
Fijn dat dat nog mag in Nederland zonder dat er een betweter zich ermee bemoeid.
En inderdaad, dat bepaal ik lekker zelf.
Fijn dat dat nog mag in Nederland zonder dat er een betweter zich ermee bemoeid.
- Peric
Vroeger(toen alles beter was..
) zaten er niet eens gordels achterin een auto. Dus toen zaten we altijd met onze snufferd tussen de stoelen door..
Ik til niet zo zwaar aan zulke dingen. Ja, natuurlijk is het gevaarlijk ALS er iets gebeurt. Maar hoe vaak is dat nou echt?
Je kunt het ook overdrijven hoor..
Heheh dvh..

Ik til niet zo zwaar aan zulke dingen. Ja, natuurlijk is het gevaarlijk ALS er iets gebeurt. Maar hoe vaak is dat nou echt?
Je kunt het ook overdrijven hoor..
Heheh dvh..

-
Je moet er geen kansberekening op los laten, maar kijken wat er gebeurt als het wel mis gaat.
Is het het waard, als toevallig jij net degene bent bij wie het mis gaat, en je kind de voorruit kopt?
Die afweging moet je inderdaad zelf maken
Is het het waard, als toevallig jij net degene bent bij wie het mis gaat, en je kind de voorruit kopt?
Die afweging moet je inderdaad zelf maken

- dvh
Nichtje van me is bij een auto ongeluk om het leven gekomen.
Op een kruispunt een auto v/d zijkant naar binnen gereden. Auto vloog in brand. De gordel zat dermate vast/bekneld dat ze haar niet los hebben kunnen maken.
Ze is levend verbrand.
Zal ik nog even een kansberekening daarop loslaten?
Op een kruispunt een auto v/d zijkant naar binnen gereden. Auto vloog in brand. De gordel zat dermate vast/bekneld dat ze haar niet los hebben kunnen maken.
Ze is levend verbrand.
-
Het was zeker niet mij intentie om als een zeikerd/politieagentje/betweter over te komen, absoluut niet. Was enkel nieuwsgierig naar de meningen hier.
@dvh: Verschrikkelijk om te horen...
@dvh: Verschrikkelijk om te horen...
-
Ik zat vroeger ook altijd los tussen de voorstoelen 

- Niels
- Auto: Prius+
Gewoon ff een Risk Assessment van te voren maken
Doe het zelf nevernooit en een klein stukje door de straat met mijn dochtertje achter het stuur zijn voor mij de max. Wat een ander doet...tja heb het al druk genoeg met wat ik zelf doe 

-
OnlineFabian
Zwaar klotedvh schreef:Nichtje van me is bij een auto ongeluk om het leven gekomen.
Ze is levend verbrand.

Niemand van de omstanders die dus een lifehammer in zijn auto had? Ik heb er 2, voor bijrijder en passagier.....daarmee is een gordel in 1 ruk door.
Verder verbaas ik me sowieso dat mensen zonder gordel rijden. En al helemaal kinderen los in de auto, not done.
- ///Joost
Ik verbaas me er ook over, maar ik ben nu wel op een punt dat ik in de gaten heb dat je de wereld niet kan veranderen in je eentje. Als ik mensen al ergens (vriendelijk) op attent maak is het meestal dat ze hun licht aan moeten doen of als ze door rood rijden (keertje knipperen van achter). Verder laat ik iedereen het lekker zelf uitzoeken, want het is de moeite niet meer, zo veel asociaal gedrag je op de weg ziet.
Kreeg laatst nog een gast op een scootertje achter me aan met een kind (dochtertje?) achterop. Blijkbaar had een andere auto achter mij naar hem getoeterd en hij kwam bij mij even verhaal halen.
Ik zei dat ie niet zo'n grote mond moest hebben door zulke voorbarige conclusies te trekken...Stapte ie af en wilde die even een potje matten op de parkeerplaats, want wie dacht ik wel niet dat ik was. Let op...meisje zat gewoon achterop toe te kijken hoe tokkie-papa even tekeer ging. Ik zat rustig in de auto met vrouw en kind.
Daar stopte ik ook, want ik ga dat soort dingen niet laten escaleren, maar het geeft al aan wat voor gekken er rondrijden.
Uitschot.
Kreeg laatst nog een gast op een scootertje achter me aan met een kind (dochtertje?) achterop. Blijkbaar had een andere auto achter mij naar hem getoeterd en hij kwam bij mij even verhaal halen.

Uitschot.
- Robin Hartog
Afgezien van het feit dat ik zonder gordel rijden not done vind; ik vind het ook nog eens heel raar aanvoelen als ik zonder gordel rijd. (Bijvoorbeeld als ik de auto 20 meter verplaats)Fabian schreef: Verder verbaas ik me sowieso dat mensen zonder gordel rijden. En al helemaal kinderen los in de auto, not done.
- RVV
Toch heerlijk wonen in het overgereguleerde Nederland. Het is wachten op verplicht een helm op in de auto

- ///Joost
Beetje off topic, maar ik zag vandaag een papa met 2 meiden op hun fietsjes. Wel netjes een helm op en dat kan ik dan wel weer waarderen. In DUI is dit al lang verplichte kost voor jonge kinderen en ze zouden dat in NL ook moeten invoeren. 

- Robertdj
Heb ik ook, maar gek genoeg alleen wanneer ik voorin zit.Robin Hartog schreef: Afgezien van het feit dat ik zonder gordel rijden not done vind; ik vind het ook nog eens heel raar aanvoelen als ik zonder gordel rijd. (Bijvoorbeeld als ik de auto 20 meter verplaats)
- RVV
Toen ik klein was:
Klommen we in bomen hoger dan ons huis
Gooide we dartpijltjes over en weer naar elkaar om ze dan proberen te ontwijken.
Maakte ik altijd vuurtjes en gooide daar liefst zoveel mogelijk gasaanstekers in voor de speciale effecten.
Staken we rollen WC papier in de fik op het toilet.
Stunten we altijd met een crossfiets door de nieuw bouwterreinen heen. Waarbij we vaker op onze bek vielen dan de rest van ons leven.
Klommen we in hoge hijskranen op diezelfde nieuw bouwterreinen.
Rende we voor de auto langs op de rondweg van de stad.
Gooide in de winter naar diezelfde auto's een sneeuwbal en kregen daarna een pak rammel van de bestuurders (terecht).
Piste we tegen schokdraad aan omdat het spannend was.
De groeven gangen in grote zandbulten.
Gingen zonder bescherming met de skatebord van heuvels af en donderde/rolde vol met schaafplekken door.
Experimenteerde met allerlei flessen met chemische rotzooi die we in de verfkast vonden, liefst met vuur er bij.
Sprongen we achter op de rijdende gemeente reinigingwagentjes
Legde we stenen en spijkers op de spoorrails om op 20 meter afstand te zien wat er mee gebeurde.
En nu ben ik een over beschermende vader geworden
Gooide we dartpijltjes over en weer naar elkaar om ze dan proberen te ontwijken.
Maakte ik altijd vuurtjes en gooide daar liefst zoveel mogelijk gasaanstekers in voor de speciale effecten.
Stunten we altijd met een crossfiets door de nieuw bouwterreinen heen. Waarbij we vaker op onze bek vielen dan de rest van ons leven.
Gooide in de winter naar diezelfde auto's een sneeuwbal en kregen daarna een pak rammel van de bestuurders (terecht).
Gingen zonder bescherming met de skatebord van heuvels af en donderde/rolde vol met schaafplekken door.
Experimenteerde met allerlei flessen met chemische rotzooi die we in de verfkast vonden, liefst met vuur er bij.
Legde we stenen en spijkers op de spoorrails om op 20 meter afstand te zien wat er mee gebeurde.

- Robin Hartog
Haha, klopt ja. Hoewel ik het achterin ook gewoon alsnog doe. (Als ik daar al zit)Robertdj schreef:Heb ik ook, maar gek genoeg alleen wanneer ik voorin zit.Robin Hartog schreef: Afgezien van het feit dat ik zonder gordel rijden not done vind; ik vind het ook nog eens heel raar aanvoelen als ik zonder gordel rijd. (Bijvoorbeeld als ik de auto 20 meter verplaats)
- ///Joost
Best vreemd als je er over nadenkt. Waarom achterin geen gordel? Dit is gewoon pure gewenning, omdat dit 'vroegah' nooit hoefde.
- Knot
Vond ik ook prachtig, op de snelheidsmeter en toerenteller kijkenPeric schreef:Vroeger(toen alles beter was..) zaten er niet eens gordels achterin een auto. Dus toen zaten we altijd met onze snufferd tussen de stoelen door..

Maar ik zou ze wel vastzetten..... zelfde als beschermende kleding op de motor, hoeft niet maar beter wel.
-
Volgens mij is dat in Duitsland allesbehalve verplichte kost:///Joost schreef:Beetje off topic, maar ik zag vandaag een papa met 2 meiden op hun fietsjes. Wel netjes een helm op en dat kan ik dan wel weer waarderen. In DUI is dit al lang verplichte kost voor jonge kinderen en ze zouden dat in NL ook moeten invoeren.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Bui ... alen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Laat iedereen dit verder ook vooral zelf uitmaken. De volgende stap is dat we lopend nog een helm moeten dragen voor het geval we een lantaarnpaal over het hoofd zien tijdens het bellen...
- ///Joost
Zo dan! Dat had ik effe mis, bedankt voor de link. Ik dacht dat dit al jaaaaaaren verplicht was, maar niet dus. Ik vind het trouwens niet meer dan normaal dat kinderen tegen zichzelf in bescherming worden genomen. De veiligheid van fietsen wordt zwaar onderschat imho.allen schreef: Volgens mij is dat in Duitsland allesbehalve verplichte kost:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Bui ... alen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Laat iedereen dit verder ook vooral zelf uitmaken. De volgende stap is dat we lopend nog een helm moeten dragen voor het geval we een lantaarnpaal over het hoofd zien tijdens het bellen...
Het is even wennen, omdat het 'raar' voelt voor fietsers en het is natuurlijk niet 'cool'. Sinds de pro wielrenners met helm fietsen, zie je op straat ook niet anders meer. Goede ommezwaai wat mij betreft. Wielrenners dragen een helm omdat ze harder rijden dan andere fietsers. Kinderen zouden een helm moeten dragen omdat ze onvoorspelbaar zijn.
Helm voor volwassenen lijkt me wat overdreven en is inderdaad iets wat iedereen voor zichzelf zou moeten beslissen.
- GTRene
ik kan me er niet zo druk om maken gezien het vroegah ging in nog veel gevaarlijker auto's ook en bv zonder snelheidslimieten op de grote wegen in NL en in heel wat slechtere auto's
waar ik me wel verschrikkelijk aan kan storen is dat vele moeders (meestal) als ze hun kind zeg een paar honderd meter, of paar kilometer desnoods, naar school brengen, volop zitten te paffen met hun kids in de auto, als een verslaafde aan die peuk hangen! enorm egoïstisch! en slecht.
die paar meter naar school kan je toch ff rekening houden met de kids...ongelofelijk.

waar ik me wel verschrikkelijk aan kan storen is dat vele moeders (meestal) als ze hun kind zeg een paar honderd meter, of paar kilometer desnoods, naar school brengen, volop zitten te paffen met hun kids in de auto, als een verslaafde aan die peuk hangen! enorm egoïstisch! en slecht.
die paar meter naar school kan je toch ff rekening houden met de kids...ongelofelijk.
Laatst gewijzigd door GTRene op 03 jul 2014, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- dvh
Klinkt allemaal heel bekend in de oren ditRVV schreef:Toen ik klein was:

-
OnlineMartijn_bmw
haha wat een herkenbare punten! bijna ook allemaal gedaanRVV schreef:Toen ik klein was:

-
Joost, deels eens. Punt is dat ik een lopende en / of rennende peuter ook onvoorspelbaar vind en vallen tijdens het spelen ook onvermijdelijk is. Ik wil ze ook niet te beschermend opvoeden. Vallen is au. Niet janken maar opstaan en verder spelen. Zo ging dat vroeger bij ons ook. Misschien moeten peuters dan 24/7 een helm op?
Of ik m´n zoontje straks een helm meegeef? Wellicht als de zijwieltjes eraf gaan. Of ik zelf een helm draag? Op de racefiets wel en op m'n normale fiets niet. Eigenlijk klopt dat ook niet. Met de racefiets kom ik achter amper ander verkeer tegen terwijl ik op weg naar de stad door iedereen van m'n sokken gereden kan worden. De kans op letselschade is dan feitelijk veel groter.
En hoe leg ik eigenlijk aan m'n zoontje uit dat hij op z'n fietsje een helm moet dragen terwijl ik naast hem fiets zonder helm? Goed voorbeeld doet eh... er klopt toch iets niet.
Of ik m´n zoontje straks een helm meegeef? Wellicht als de zijwieltjes eraf gaan. Of ik zelf een helm draag? Op de racefiets wel en op m'n normale fiets niet. Eigenlijk klopt dat ook niet. Met de racefiets kom ik achter amper ander verkeer tegen terwijl ik op weg naar de stad door iedereen van m'n sokken gereden kan worden. De kans op letselschade is dan feitelijk veel groter.
En hoe leg ik eigenlijk aan m'n zoontje uit dat hij op z'n fietsje een helm moet dragen terwijl ik naast hem fiets zonder helm? Goed voorbeeld doet eh... er klopt toch iets niet.