Mijn naam is Stephan, 25 jaar en woonachtig in Groningen.
Ik studeer technische bedrijfskunde en hou mij dagelijks voornamelijk bezig binnen de ambulancezorg.
Qua autogeschiedenis:
Golf 4 2.0, heerlijke auto met erg veel problemen. Uiteindelijk ingeruild op:
Seat Ibiza 1.2 TDI 3 cyl. Heerlijke auto, veel plezier van gehad. Deze ingeruild op een nieuwe BMW X1 voor moeders, mooie keus met het nieuwe 2.0i blok met dubbele turbo.
Er stond bij mijn ouderlijk huis nog een Z3 te verstoffen dus dat werd mijn nieuwe daily. Helaas is het mes in het dak gezet en is besloten deze weer te stallen in de garage.
Uiteindelijk een BMW E46 318TI gekocht. Enigszins bewust met een hoge km stand zodat ik af en toe wat te sleutelen had. Optisch niet in de mooiste staat, bekende ratel van de N42B20 zit in het blok. Doet overigens niet onder voor de prestaties.
Onlangs 7,7 liter per 100 km verbruikt bij 110km/h op de snelweg. Acceptabel.
Qua werk en kosten wat erin is gaan zitten een slechte keus, qua ervaring op auto gebied totaal niet.
Ik heb altijd interesse gehad in het uitlezen en programmeren van auto's. Eerst VAGCOM en nu met BMW INPA(uitlezen), NCS Expert (programmeren van alles vanaf e46), NAVCODER(oa dagrijverlichting geprogrammeerd) en onlangs BMW Scanner aangeschaft.
Ik heb oa nu dagrijverlichting, ramen one click sluiten, ramen openen met AB en verschillende bliepjes geprogrammeerd. Bij een vriend van mij die hier ook actief is heb ik op een prefacelift Z4 het dak geprogrammeerd. Dat deze zonder extra module met de AB open en dicht kan.
Tot op heden is vervangen of gereviseerd (in chronologische volgorde):
- Differentieel, tandwielen gebroken, na het losschroeven heb ik de diff olie in een 1liter cola fles laten lopen. Bleek dat er nog een bodempje olie in zat. Wellicht is dat de oorzaak. Als oplossing heb ik een tweede hands exemplaar gekocht, opengeschroefd, zat voldoende olie in, geen kapotte tandwielen, uiteindelijk nieuwe diffolie gekocht(duur spul zeg) en een nieuwe pakking zelf gemaakt;
- Rechterspiegel, tweede hands gekocht van coupe, bleek niet te passen, alles zelf over gebouwd en geplaatst;
- Kettingspanner van het N42B20 blok
- Meerdere koelvloeistof slangen vernieuwd ivm poreus zijn, in navolging hiervan ook maar het hele blok leeglaten lopen en koelvloeistof vernieuwd;
- Onderstel aan de voorkant, spoorstangen, koppelstangen, stuurstangen en hydrolagers;
- Terugroepactie BMW voor de bijrijders passagiersstoel, nieuwe airbag ingekomen;
- Vacuumpomp gereviseerd ivm olie lekkage;
- 4 nieuwe banden;
Op de planning:
- Nieuwe versnellingspook;
- Motor en pomp ruitenwisser achter. Deze was compleet doorgeroest en niet meer te reviseren, nieuwe kopen staat op de planning;
- Oliewissel;
- Ergens lekt het blok nog, ben er nog niet achter waar, dit moet ik nog aanpakken. Kleppendekselpakking is goed, vacuumpomp zou weer goed moeten zijn, dus moet nog op onderzoek uit. Elektromagneten(solenoids?) zou nog kunnen, carterpakking evt ook nog.
Ik sta open voor suggesties!
Mijn bedoeling is om de auto in orde te maken en dan een tijd met plezier rondrijden en eventueel verder kijken naar een Z4.
Ik heb nog een kapot differentieel liggen. Wat is wijsheid, deze te laten reviseren en verkopen of naar de ijzerboer brengen?