Eerste bouwjaren links laten, niet de Volvo bouwkwaliteit, vooral in het interieur. Wat je nog verder links moet laten liggen is de T6. Loopt prachtig, klinkt super maar onzuinig, storingsgevoelig en zit altijd gekoppeld aan een inheemse 4 bak geartronic.
D5, euro 3 zijn keiharde blokken (zwarte motorplaat), de nieuwere hebben een roetfilter af fabriek en dat wil wel eens problemen geven, stijgend oliepeil, wervelklepsysteem dat defect kan raken. Zweten van het kleppendeksel is een produkteigenschap (wel met mate), zweten onder het oliefilterhuis en bij de voorste motorsteun niet...een nat carter aan de voorkant van het blok is laten staan.
2.5T benzine is een mooi blok, niet snel wel erg betrouwbaar. Kan wel wat olie verbruiken.
V8 is echt een megadikvetgeil blok, klinkt super, betrouwbaar, lust alleen wel een aardige slok.
Algemene aandachtspunten; parkeerrem (voetrem met minimale vertraging en een butt constructie met losse voeringen in de remschijf), draagarmen voor (comfy rubbers voor de US markt blijkt niet lang mee te gaan), Spline bus tussen versnellingsbak en haakse overbrenging...
splines weg, geen awd (wielspin bij optrekken is geen awd). Rammelen cardanas (voorste koppeling, in D en rammelen onder de auto met voet op de rem). Vergeet nog bijna de wiellagers, met name achter.
Goed kijken en met een aantal rijden, met zoveel mogelijk historie aanwezig.
V70 (2000/2008) non awd geen optie? Zo'n mooie als Paskal heeft?