Heren,
Toen ik mijn MX-3 net had, hoorde ik zo nu en dan even een klein metallisch tikje als ik met de voorwielen over een drempel reed. Stoorde me er niet zo aan...
...maar de laatste tijd wordt het erger. Nu is vrijwel elke keer dat ik een drempel op rijdt een duidelijk 'bonk' te horen. Volgende maand gaat hij weer voor de APK, dan laat ik m'n garage er even naar kijken.
Maar heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Auto is verlaagd met enkel verlagingsveren...
Bonken onderstel MX-3
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Re: Bonken onderstel MX-3
Begin eens met de stabilisatorstangverbindingsstangetjes (mooi woord voor galgje), in het engels ook wel bekend als end-links. Dat soort stangetjes is over het algemeen op de leeftijd van jou mx-3 wel op. Dit op voorwaarde dag er geen volbare speling op de wielen in verticale en horizontale richting is (dus trekken/duwen terwijl het wiel in de lucht hangt). Als dat wel het geval is moet je eerst die speling elimineren.
- matthyssie
Oke, ga ik naar kijken.
Hij heeft overigens 133dkm gedraaid, mocht dat van invloed zijn.
Hij heeft overigens 133dkm gedraaid, mocht dat van invloed zijn.
- ///Joost
In de ophanging kan het echt vanalles zijn...fuseekogel, end links, veerpootlager (onwaarschijnlijk), stuurkogel, noem maar op. Even op de brug zetten is echt het beste. Dan heb je de speling zo gevonden.
Voel je het in je stuur? Het kan namelijk ook zijn dat er gewoon iets los hangt, en dat het allemaal erger lijkt dan het is.
Voel je het in je stuur? Het kan namelijk ook zijn dat er gewoon iets los hangt, en dat het allemaal erger lijkt dan het is.
- matthyssie
Nope, ik voel niks in het stuur. Ik voel het wel iets in de auto, gewoon als een trilling van 2 stukken metaal die tegen elkaar aan komen. Voor de rest merk ik geen verschil in rijden. Als ik plots uitwijk heb ik ook nergens last van. Het is echt alleen als je over een vluchtheuvel oid rijdt.
-
klinkt als iets van speling op je schokdemper bevestiging aan de boven kant. Meestal zijn deze voorzien van rubbers, misschien zijn die aan vervanging toe.
- matthyssie
Komt hoogstwaarschijnlijk door de verbogen endlink vd stabi:

Snap niet hoe zo'n ding kan verbuigen. Naja goed, 2 nieuwe erop en gaan.
Snap niet hoe zo'n ding kan verbuigen. Naja goed, 2 nieuwe erop en gaan.