Vering M3 gt
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Vering M3 gt
Er zitten hier vast wel mensen die mij kunnen vertellen of de vering/demping van een GT hetzelfde is als een 'normale' 95-er M3?
Dit ivm. eventueel aanschaffen H&R schroefset *(of andere suggesties?)
Dit ivm. eventueel aanschaffen H&R schroefset *(of andere suggesties?)
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Niet in de zin van veersterktes etc, maar de geomerie is wel hetzelfde als een M3 3.0 bij mijn weten.
Maar doe jezelf een lol en ga naar iets als Intrax voor een op maat set, aangenomen dat je er op een circuit mee wilt rijden. Kost wel een berg centen meer maar is het ook meteen goed. Als je met die straatsets gaat zitten kloten zit je meestal weer met onderstuur problemen, te weinig camber voor, te veel achter enz enz. Als je dat eindelijk goed hebt ben je net zo veel geld kwijt als bij Henk. trust me, I know
Maar doe jezelf een lol en ga naar iets als Intrax voor een op maat set, aangenomen dat je er op een circuit mee wilt rijden. Kost wel een berg centen meer maar is het ook meteen goed. Als je met die straatsets gaat zitten kloten zit je meestal weer met onderstuur problemen, te weinig camber voor, te veel achter enz enz. Als je dat eindelijk goed hebt ben je net zo veel geld kwijt als bij Henk. trust me, I know

- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Net wat voor set jij hebben wilt. Ze hebben verschillende sets RS, RSA, HDA enz. Maar voor 750 euro ben je niet klaar met montage en uitwegen enz, vooral als je ook een camberverstelling wilt. Ga voor racevering dan ben je niet onder 3000 klaar. Maar even een vergelijk als ik optel wat er allemaal onder mijn E36 zit daar ben ik onderhand ook dat bedrag aan kwijt.
Als het overwegend voor een beetje op de weg is dan kan je beter zo'n H&R kitje pakken denk ik.
Als het overwegend voor een beetje op de weg is dan kan je beter zo'n H&R kitje pakken denk ik.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Mijne was ook bij Intrax gedaan. Hun hebben wat dat betreft veel meer kennins in huis, weten ook wat de beste hoogte is voor zo'n onderstel & auto, kunnen dmv van de veersterkte, gewicht en scharnierpunten berekenen hoeveel roll een auto heeft bij bijvoorbeeld 1.0G, en daar ook je camber op afstellen enz.
Als je H&R neemt zou ik gewoon aan H&R vragen wat voor jouw auto de beste instelhoogte en uitlijngegevens zijn. Weten ze daar wel, omdat ze ook de demperlengte enz er op ontwikkeld hebben.
het is gewoon net hoeveel geld je er insteken wilt imho. Qua vering en onderstellen gaat de regel "you get what you pay for" toch wel behoorlijk op. H&R is een goed straatmerk maar steekt niet boven hun concurrenten ala KW, Eibach & Bilstein uit als het om hun straatsets gaat.
Als je H&R neemt zou ik gewoon aan H&R vragen wat voor jouw auto de beste instelhoogte en uitlijngegevens zijn. Weten ze daar wel, omdat ze ook de demperlengte enz er op ontwikkeld hebben.
het is gewoon net hoeveel geld je er insteken wilt imho. Qua vering en onderstellen gaat de regel "you get what you pay for" toch wel behoorlijk op. H&R is een goed straatmerk maar steekt niet boven hun concurrenten ala KW, Eibach & Bilstein uit als het om hun straatsets gaat.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Jacco: Als je niet standaard wil (waarom? dat is toch prima voor wat jij ermee doet?) dan raad ik je AST Suspension aan. www.basroos.nl
Niet duur, veel beter dan al die goedkope shit, in mijn ogen net zo goed als Intrax, maar wel veel fijner dan Intrax (ik vind Intrax altijd te hard/stug).
Niet duur, veel beter dan al die goedkope shit, in mijn ogen net zo goed als Intrax, maar wel veel fijner dan Intrax (ik vind Intrax altijd te hard/stug).
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Dat komt omdat je voor met 20 N/mm rijd en achter met 43 N/mm rijd.
Straat verlagingsveren zitten rond de 35-40 N/mm voor en ongeveer 50-65 N/mm achter.
Straat schroefset zit voor een M3 bij de meesten op 20 N/mm aux en 70 N/mm hoofdveer, 75 N/mm achterveer.
Racevering voor een normaal circuit zit op 150~180 N/mm voor en 80-110 N/mm achter met coilover conversie (dan heb je een zachtere veer omdat die meer naar buiten staat) Maar daar kan je echt niet meer normaal mee over straat rijden en je moet ook een verstevigde schokbrekertoren achter hebben enzovoort.
Daar zit dus nogal wat verschil tussen.
Straat verlagingsveren zitten rond de 35-40 N/mm voor en ongeveer 50-65 N/mm achter.
Straat schroefset zit voor een M3 bij de meesten op 20 N/mm aux en 70 N/mm hoofdveer, 75 N/mm achterveer.
Racevering voor een normaal circuit zit op 150~180 N/mm voor en 80-110 N/mm achter met coilover conversie (dan heb je een zachtere veer omdat die meer naar buiten staat) Maar daar kan je echt niet meer normaal mee over straat rijden en je moet ook een verstevigde schokbrekertoren achter hebben enzovoort.
Daar zit dus nogal wat verschil tussen.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Bert, jij had lkaatst een stukje over de remmen?
Ik ga die auto binnenkort uit elkaar halen en ook de remmerij goed nakijken stel deze is aan vervanging toe wat adviseer je?
Ik ga maximaal 5000km per jaar rijden *(straat) dus een setje geperforeerde schijven die blokken opeten maakt mij niet uit.
Remvloeistof? wat te gebruiken?
Ik ga die auto binnenkort uit elkaar halen en ook de remmerij goed nakijken stel deze is aan vervanging toe wat adviseer je?
Ik ga maximaal 5000km per jaar rijden *(straat) dus een setje geperforeerde schijven die blokken opeten maakt mij niet uit.
Remvloeistof? wat te gebruiken?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Die geperforeerde troep links laten liggen, en M3 3.2 schijven halen. Zijn wel duurder maar zijn gewoon beter, ook ivm kromtrekken. Of je moet zeggen met zo weinig km's kan je wel een paar keer een set vervangen, als je die gaten mooier vind. Ze kosten namelijk wel 175 euro per stuk die 3.2 schijven.
Blokken kan je iets van Pagid black of blue pakken, of Ferrodo DS2500. Voor circuit zou ik eerder richting Pagid Yellow gaan, maar die zijn wel heel erg duur om op straat te gebruiken. Remt wel mega maar kost ook mega.
Dot 5.1 van Castrol, motul of iets anders er in gooien, dure exotische spullen ala SRF, Mintex black oid heb je helemaal niet nodig.
Blokken kan je iets van Pagid black of blue pakken, of Ferrodo DS2500. Voor circuit zou ik eerder richting Pagid Yellow gaan, maar die zijn wel heel erg duur om op straat te gebruiken. Remt wel mega maar kost ook mega.
Dot 5.1 van Castrol, motul of iets anders er in gooien, dure exotische spullen ala SRF, Mintex black oid heb je helemaal niet nodig.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30