BMW gereedschap/sjablonen voor gaten maken?
- MParallel
- Auto: BMW
BMW gereedschap/sjablonen voor gaten maken?
Weet iemand hier of BMW speciale tools en/of sjablonen heeft om (voorgestanste) gaten te maken?
Als je bijvoorbeeld nieuwe deurpanelen koopt van een E36 zitten er geen uitsparingen voor de speakers in. Scheelt weer aparte onderdelen. Af fabriek met speakers zijn de gaten perfect rond en hebben ergens een inkeping die voorkomt dat de speaker zou kunnen draaien.
Zo zijn er meer voorbeelden van interieurdelen waar dit voor opgaat.
Iemand idee of kennis hier van?
Als je bijvoorbeeld nieuwe deurpanelen koopt van een E36 zitten er geen uitsparingen voor de speakers in. Scheelt weer aparte onderdelen. Af fabriek met speakers zijn de gaten perfect rond en hebben ergens een inkeping die voorkomt dat de speaker zou kunnen draaien.
-
Re: BMW gereedschap/sjablonen voor gaten maken?
Er zijn alvast wel technische sjablonen beschikbaar. De ophangingsbeugel van de E46 320(c)d scheurt nogal vaak. Als je de reparatiekit bestelt, krijgt je een sjabloon om de gaten juist in het chassis te boren.MParallel schreef:Weet iemand hier of BMW speciale tools en/of sjablonen heeft om (voorgestanste) gaten te maken?
- MParallel
Volgens mij zitten hier ook lui die bij BMW werken. Iemand zal toch wel een idee hebben.
-
Vanavond ga ik met twee vrienden die bij BMW werken op restaurant. Ik zal het gelijk even vragen.MParallel schreef:Volgens mij zitten hier ook lui die bij BMW werken. Iemand zal toch wel een idee hebben.

- MParallel
Ah mooi 
Deels is uit nieuwsgierigheid, deels is vooruitlopend op een eventuele bestelling van de kap onder het stuur in leder. Dit is het enige deel wat ik nog mis.
Omdat een verstelbaar stuur niet (altijd) standaard is geweest krijg je dus zover ik weet de kap zonder deze voorbereiding. Dit is echter niet een simpel rondje wat je uit moet snijden, maar een zeer specifieke vorm, waarna dat stukje plastic waar de hendel invalt er opgeschoven kan worden.
Je kunt dit natuurlijk overtrekken en dan bij benadering uitzagen, maar als dit onderdeel geproduceerd wordt, dan wel op de assemblagelijn wordt aangepast, dan gaat dat niet met een mesje en op goed geluk. Misschien hebben ze wel een speciale pers die dat in een keer eruit stantst, maar de plaat zelf is rond en leg je ook niet even plat neer.
Daarnaast moet ik in de deuren van de M3 de twee tweeter gaten maken voor retrofit van het H/K systeem. Die kunnen op zich wel met een gatenzaag worden gemaakt, maar ik ben toch benieuwd wat de "officiele" weg is.

Deels is uit nieuwsgierigheid, deels is vooruitlopend op een eventuele bestelling van de kap onder het stuur in leder. Dit is het enige deel wat ik nog mis.
Omdat een verstelbaar stuur niet (altijd) standaard is geweest krijg je dus zover ik weet de kap zonder deze voorbereiding. Dit is echter niet een simpel rondje wat je uit moet snijden, maar een zeer specifieke vorm, waarna dat stukje plastic waar de hendel invalt er opgeschoven kan worden.
Je kunt dit natuurlijk overtrekken en dan bij benadering uitzagen, maar als dit onderdeel geproduceerd wordt, dan wel op de assemblagelijn wordt aangepast, dan gaat dat niet met een mesje en op goed geluk. Misschien hebben ze wel een speciale pers die dat in een keer eruit stantst, maar de plaat zelf is rond en leg je ook niet even plat neer.
Daarnaast moet ik in de deuren van de M3 de twee tweeter gaten maken voor retrofit van het H/K systeem. Die kunnen op zich wel met een gatenzaag worden gemaakt, maar ik ben toch benieuwd wat de "officiele" weg is.
- InjectTheVenom
Misschien denk ik te simpel maar is het geen idee om van bestaande panelen zelf de benodigde templates te maken? Of heb je net als ik OCD en moet het echt 100% tot op de micrometer nauwkeurig?
- MParallel
haha ja dat laatsteInjectTheVenom schreef:Misschien denk ik te simpel maar is het geen idee om van bestaande panelen zelf de benodigde templates te maken? Of heb je net als ik OCD en moet het echt 100% tot op de micrometer nauwkeurig?

En ik dacht dat het erg was met mijn 328i. Maar nu met de M3 die zo'n beetje "fabrieks fris" is, is het nog erger geworden.
En zelf gaan snijden in bijvoorbeeld zo'n leren paneel (niet bepaald goedkoop) zie ik ook niet zitten.
-
Er waren er zelfs drie aanwezig.
Zij hebben nog nooit gehoord van een template voor de deurspeakers. Ze vermoeden dat zulk paneel gewoon op bestelling komt als het met leder is. Bij gewone deurpanelen denken ze dat de gaten al voorgestanst zitten aan de achterkant. Het is al wel een hele tijd geleden dat ze nog een E36 over de vloer hebben gehad. 

- MParallel
Leer of niet maakt niet uit, is altijd zonder gaten. Maar gaten of niet, er is een moment dat zo'n gat gemaakt moet worden. Er zijn geen aparte nummers voor geen, een of twee speakers. Gaten zitten voorgestanst.
Bij de stoelkuipen heb je hebt ook, voor de tilt hendel van de sportstoelen.
Bij de stoelkuipen heb je hebt ook, voor de tilt hendel van de sportstoelen.
- Josef
Ik weet dat dit soort sjablonen wel bestaan voor bijvoorbeeld het maken van gaten voor bevestiging van de side-skirts, voor de deurpanelen weet ik dat niet.
Heb je ergens nieuwe deurpanelen gekocht? Ik zoek zelf ook 2 mooie deurpanelen voor een E36 coupe maar ik kom meestal alleen maar rommel tegen
Heb je ergens nieuwe deurpanelen gekocht? Ik zoek zelf ook 2 mooie deurpanelen voor een E36 coupe maar ik kom meestal alleen maar rommel tegen

- MParallel
Nee niks mis met mijn deurpanelen. Alleen moeten (dus) gaten voor de tweeters in. Dit heb ik al eerder gedaan en is niet zo spannend. Het is een rondje en goed te doen.
Maar mogelijk moet ik een stuurkap aanpassen en dat gaat dus niet gebeuren.
Maar mogelijk moet ik een stuurkap aanpassen en dat gaat dus niet gebeuren.
- InjectTheVenom
Als het enige probleem die kap bij de stuurkolom is niet moeilijk willen doen en gewoon nieuw bestellen, zo heb ik het bij mijn project ook aangepakt waar het van toepassing was.
Wat betreft de gaten laat alsjeblieft die gatenzaag liggen en maak met papier + vulpotlood (dun stiftje dus meer nauwkeurigheid) een paar nette templates van panelen die het gat al wel hebben.
Wat betreft de gaten laat alsjeblieft die gatenzaag liggen en maak met papier + vulpotlood (dun stiftje dus meer nauwkeurigheid) een paar nette templates van panelen die het gat al wel hebben.
- MParallel
Ik vraag me dus af of je dat überhaupt kunt bestellen met al de uitsparing, zoals bijv de stuurkolom. Misschien als je hem op VIN besteld?InjectTheVenom schreef:Als het enige probleem die kap bij de stuurkolom is niet moeilijk willen doen en gewoon nieuw bestellen, zo heb ik het bij mijn project ook aangepakt waar het van toepassing was.
In geval van de deurpanelen zit er wel heel duidelijk op de achterkant het gat al voorgestanst. Als je juiste maat boor hebt is dát niet het lastigste.