Suzuki Ignis Sport

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Joopieboy

Suzuki Ignis Sport

Bericht door Joopieboy » 19 jan 2014, 08:53

Voor sommigen waarschijnlijk een rare keuze, van een luxe Volvo naar zo iets, velen zullen de overstap dan ook moeilijk begrijpen. Maar voor mij is dit het stuk rijplezier wat ik miste, het is een stuk primitiever en spartaans, maar het gevoel is moeilijk te omschrijven. Mede ook door goeie ervaring met eenzelfde auto van een hele goeie vriend van mij en de dingen die we meegemaakt hebben, is dit een auto die mij toch altijd wel bijgebleven is.

Gisteren eerst bij een Suzuki Swift Sport wezen kijken, en die viel tegen. Qua rijden dan niet zozeer, maar toch een heel stuk beschaafder en daarin lijkt het ook niet dat je hard gaat. Maar technisch was die minder, rare slijtage op de achterbanden (wss voor en achter gewisseld gezien de stoeprandschade), remschijven op, distri.riem moest gedaan worden, etc. Achterbumper had een andere kleur. Maar ook miste ik toch wel 'het gevoel'.

Daarna toch besloten om door te rijden richting Nijmegen, en tsja ik was eigenlijk direct verkocht:
Afbeelding
Weliswaar het 2004 model, maar echt in absolute nieuwstaat. Motortje nog lekker vies dus niet overdreven gepoetst, aan de originele Enkei's kon je wel zien dat hij wat ouder was (afbladderende lak, kwaaltje, gaan gecoat worden tzt) en hij had 1 klein parkeerdeukje die er nog uit gehaald gaat worden, maar verder echt heel netjes. Verder nog voorzien van een originele Sportuitlaat maar buiten dat heerlijk origineel.

Maar hij is dus uit 2004, net geen 52dkm oud, nieuw gekocht bij de vorige eigenaar van de dealer door een oudere dame (ja echt, afleverfoto's gezien) die er jaarlijks niet echt heel veel mee reed maar wel heel zuinig op was. Jaarlijks zijn beurten netjes gehad bij dealer, alles keurig netjes in orde, echt super.
Afbeelding
Afbeelding
Ik kan niet zeggen hoe blij ik hiermee ben! Vrijdag ophalen en dan genieten. :df:

Petrolhead Tom

Re: Suzuki Ignis Sport

Bericht door Petrolhead Tom » 19 jan 2014, 08:59

Gefeliciteerd met de ultieme underdog. Ik heb hem al meermaals overwogen. Geniale karretjes! Daar ga je heel heel heel veel plezier mee hebben! :thumbup:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 19 jan 2014, 09:03

Dankjewel, en idd daar hebben wij het ook al eens over gehad geloof ik ja, toch alweer een hele tijd (afgelopen half jaar echt dagelijks alle sites afzoeken) zitten zoeken naar een heel net exemplaar wat nu dus gelukt is. :)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 19 jan 2014, 09:11

Mooi man! Veel plezier ermee! Ik heb in mijn zoektocht destijds gelezen dat er eigenlijk wel 98 in moet. Misschien iets om rekening mee te houden.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 19 jan 2014, 09:19

Op 98 haalt die zijn volledige vermogen idd en als je echt gaat lopen trappen is dat wel nodig ja om te voorkomen dat ie gaat pingelen. Maar voor woon/werk verkeer is 95 genoeg iig. Scheelt dat het land waar ik graag rijd dat nog gewoon (en meer) aan de pomp leverbaar is. :thumbup:

Luca

Bericht door Luca » 19 jan 2014, 09:37

Gefeliciteerd!!

Sander-E46

Bericht door Sander-E46 » 19 jan 2014, 10:00

Staat bij ons om de hoek ook een, zit een recaro interieur in toch? Leuke kar!

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 19 jan 2014, 10:30

Klopt idd! :thumbup:

WJ

Bericht door WJ » 19 jan 2014, 11:28

Gaaf ding, leuk die witte wieltjes ook. Al hadden ze best een inch groter en Jtje dikker mogen zijn. :wink:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 19 jan 2014, 11:35

WJ schreef:Gaaf ding, leuk die witte wieltjes ook. Al hadden ze best een inch groter en Jtje dikker mogen zijn. :wink:
Juist niet. Deze zijn ontzettend licht. Hier rijdt de Ignis het best op. En bandjes kosten geen drol. Win Win.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 19 jan 2014, 11:57

Ik heb zo´n Ignis ooit eens bij wimedo slalom in Lelystad gereden.. is alweer 10 jaar geleden maar staat me nog goed bij vanwege het verrassingseffect haha.. Ik kan je keuze goed begrijpen, veel plezier ermee.

tuurgtt
Auto: M140i

Bericht door tuurgtt » 19 jan 2014, 15:22

Gefeliciteerd, lijkt me een geweldig ding. Heb deze ook al meerdere malen overwogen, niet gedaan vanwege starre achteras.
Blijf ook telkens naar Panda 100hp's kijken. Allebei gaaf.

Hoe rijdt het? Gooien en smijten zoals een 106 gti/rallye?
Heel veel plezier ermee!

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 19 jan 2014, 16:43

Idd deze velgjes wegen geen drol, en als je de 16 inch speedlines wilt hebben betaal je grof geld als je er al aan kan komen. Ik kan bij een kennis een 2e set komen ophalen, hebben onder zijn civic gezet maar hij vond ze te smal. Die laat ik dan coaten en winterbandjes erop, en dan als die eronder liggen dan gaan deze gecoat worden en dan wil ik van 185 naar 195 breed op een 5,5J velg. Dan heb ik net wat meer grip. Veel rijden op Toyo's maar ik twijfel nog wat ik wil. 185 breed is iig een lastige maat voor sportbandjes.

Gooien en smijten doet ie idd heel erg goed, starre achteras is mijn inziens alleen maar een voordeel. Draaicirkel is groter maar qua rijgedrag wel heel goed. Beetje last van onderstuur, maar daarom wil ik een whiteline kit aan de achterzijde, Eibach veren dat ie wat rustiger veert (nu wat stuiterig) en dan een veerpootbrug aan de voorzijde. Alleen met die veerpootbrug, ben bang dat die dan de veerpoottorens gaat beschadigen. :?

En dan kijken wie hem goed kan uitlijnen als die ingeveerd is na de andere veren.

Arjan B

Bericht door Arjan B » 19 jan 2014, 17:13

De versnellingen liggen dicht bij elkaar en dat voelt sportief aan en het gaat lekker rap voorruit.

Die wielen waren inderdaad destijds niet goed gecoat, daar is een terug roepactie van geweest. ook de chromen emblemen waren niet goed verchroomd en daar is ook een terug roepactie voor geweest.

Enige minpuntje zijn de speakers, die zijn frut :D .

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 19 jan 2014, 17:50

Ja dat kan kloppen maar deze beginnen weer, ook vanwege remstof. Daarom wil ik ze ook laten coaten, stukken duurzamer en ik ken een goed adres vlak bij mijn werk.

En speakers is op te lossen, jammer dat je voor die achterin heel de zijpanelen moet lossen. En het is maar 10cm, dus kickbass wordt lastig. Mja ik vind luisteren naar de motor en uitlaat na 2,5 diesel toch wel fijn hoor, heb ook de hele proefrit zonder radio aan gereden. :df:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 19 jan 2014, 18:29

Leuk ding! Ga je de originele striping nog plaatsen? Maakt het af imho.

Ik vond de demping te hard/stevig ivm standaard 106Rallye/GTI. Deze had een fijnere balans. Verder klinkt dat de motor goed. Zijn ook veel Suzuki motorsport goodies voor te krijgen.

Min zusje rijdt nu een rode Swift Sport en dat is een ook een gaaf ding. Niet zo snel als haar vorige 106GTI, maar minstens zo leuk.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 19 jan 2014, 18:35

Leuke wagen!
Zoals al genoemd wel een ultieme underdog, lijkt mij een erg leuke auto om wat landwegen mee onveilig te maken :df:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 19 jan 2014, 21:15

Haha precies jij snapt hem. :hungry:
indobesar schreef:Leuk ding! Ga je de originele striping nog plaatsen? Maakt het af imho.

Ik vond de demping te hard/stevig ivm standaard 106Rallye/GTI. Deze had een fijnere balans. Verder klinkt dat de motor goed. Zijn ook veel Suzuki motorsport goodies voor te krijgen.

Min zusje rijdt nu een rode Swift Sport en dat is een ook een gaaf ding. Niet zo snel als haar vorige 106GTI, maar minstens zo leuk.
Klopt idd, maar daarom ook de wens voor Eibach veren, dan komt dat een stuk beter in balans, en een veerpootbrug en goeie uitlijning zorgt voor wat rust in het front en whiteline achter is een kontje wat beter in het spoor blijft, die wilt soms wel eens een stapje nemen. Als je daar niet op alert ben kan die je wel verassen. :)

En Suzi Sport (Of Monster Sport) levert heel veel, nadeel is de idiote prijs. :P Vanuit Japan kun je wel spullen laten komen maar goed. Vaak moet je ook geluk hebben op eBay. :P

Swift is ook leuk idd maar wat minder spartaans, is toch meer een 'auto'. Dit voelt ook een heel stuk heftiger of hoe je het moet noemen, je merkt ook veel meer wat er onder je voeten en in je handen gebeurd. :)

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 19 jan 2014, 21:53

Feli, leuke auto! Zijn die blokjes ook leuk te kietelen? Ik weet nog dat zon Sport mn 325 cabrio inhaalde op CPZ :bag:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 19 jan 2014, 22:04

Er is vanalles voor, in Japan is een inlaat beschikbaar die ze wat meer vermogen geeft, zijn turbo hobbyisten, etc. Maar vergis je niet in de bakverhoudingen, ding loopt maar 185 en op papier is 0-100 8,9 sec maar op droog en warm asfalt is de 8,5 sec goed te halen. Krengen lopen goed hard ja, vergissen zich veel in. :lol:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 19 jan 2014, 22:09

Leuke karretjes! Perfect voor low budget hobby. Ik sluit niet uit dat ik er ook één koop. Kan ik er mooi een motor naast kopen. :df:

DF-user-4179

Bericht door DF-user-4179 » 19 jan 2014, 23:16

leuk ding !

RJay

Bericht door RJay » 20 jan 2014, 00:35

Leuk, die kleine japanse "sport" modelletjes!

Veel plezier met je Ignis :) Ben zelf heel blij met mijn Yaris T-sport, staan ook veel mensen van te kijken als je een oprit volgas neemt of even doorhaalt bij een groen licht.

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 20 jan 2014, 11:06

Mooie keus Johan, zeker als hij in zo'n staat is.
Veel rijplezier ermee!

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jan 2014, 11:52

idd leuk ding, wellicht ooit eens wat spoorverbreders... :D

Plaats reactie