Garage (onder)huren: waar op te letten?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Vlokmans

Garage (onder)huren: waar op te letten?

Bericht door Vlokmans » 28 dec 2013, 15:55

Om de almaar uitdijende renstal onderdak te kunnen blijven verschaffen, heb ik een tweetal garages op het oog bij mij in de buurt (paar minuten loopafstand).

De garages worden verhuurd door een particulier, die ze naar mijn idee huurt van een corporatie. Niet helemaal zeker, ben daar nog niet op in gegaan, omdat ik eerst wil weten of het voor mij nog uit maakt of hij de garage huurt of in eigendom heeft.

Er zijn hier vast meer lui die een garage onderhuren en langs deze weg wil ik om advies vragen: waar moet ik op letten en wat zijn zeker showstoppers, zowel praktisch, financieel als juridisch? Denk aan wijze van betaling (contant/giraal), borg, huur vooruit, zelf plaatsen van nieuwe sloten, overeenkomsten, verzekeringen etc. Ik hoor het graag.

Luco

Re: Garage (onder)huren: waar op te letten?

Bericht door Luco » 28 dec 2013, 15:58

garages van een corporatie mogen officieel niet onderverhuurd worden.
Doen ze dat wel en de corporatie komt erachter heb je de kans dat de huurovereenkomst door de corporatie opgezegd wordt.

Borg nooit betalen
Inboedel zelf verzekeren
Sloten altijd nieuwe in zetten (mogen ze juridisch niet weigeren)

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 28 dec 2013, 16:39

Dank je Luco! Waarom zou je geen borg betalen?

Kom hier en daar wel wat tegen waar gerept wordt over "verhuur met toestemming van eigenaar" , kan wellicht ook een corporatie zijn? Maar in de regel zijn ze inderdaad niet van onderverhuren.

Ergens zou het dus goed zijn als de beste man ook de eigenaar van de garage is, en niet een corporatie.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 28 dec 2013, 18:06

Verzekering lijkt me een goede, beide kanten op. Wat gebeurt er als jouw auto spontaan in de fik vliegt en de schuur in de as legt (lijkt mij onder WA te vallen) en wat gebeurt er als de garage in de fik vliegt vanwege noem eens wat falende elektra (daar heb je dus die inboedelverzekering voor en de rest is het probleem van de garage-eigenaar).

*maakt mental note: op zoek naar garage voor mx-5*

Luco

Bericht door Luco » 28 dec 2013, 18:09

Waarom zou je wel borg betalen voor een simpele garage?
Borg was vroeger voor als je een woning of object niet netjes achterliet, maar wat kun je nou in een garage verzieken.
Juridisch mag het officieel niet meer, borg vragen.

verhuur met toestemming, laat maar zien dan die toestemming.

daNpy

Bericht door daNpy » 28 dec 2013, 18:14

Je kan toch prima schade maken aan een garage?

Muur beschadigen, vloer beschadigen, deur eruit rijden etc.

Luco

Bericht door Luco » 28 dec 2013, 19:41

Lees maar goed wat er staat.

D20VT

Bericht door D20VT » 28 dec 2013, 19:46

Nieuwe sloten sowieso, heb ik ook gedaan. Gewoon in een zakje incl sleutel aan de binnenzijde van de stijl van de deur gehangen. Die krijgen ze weer terug bij opzeggen .

Borg Tsja bij mij is dat 1 maand huur, voor als ik pleite ben en niet meer zou betalen.

Voor de rest zou ik idd wel een contractje opstellen dat je van diegene huurt en netjes via de bank overmaken elke maand. Mocht er dan ooit iemand gaan piepen ben jij in ieder geval ter goeder trouw geweest.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 28 dec 2013, 20:00

Borg is gewoon normaal. Ik vraag(en krijg) het ook bij de verhuur.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 29 dec 2013, 16:06

JeroenT schreef:Borg is gewoon normaal. Ik vraag(en krijg) het ook bij de verhuur.
Same here. Maandje borg voor mijn parkeerplaats die ik verhuur.

Luco

Bericht door Luco » 29 dec 2013, 16:16

JeroenT schreef:Borg is gewoon normaal. Ik vraag(en krijg) het ook bij de verhuur.
Jij vind het normaal, maar dat is het absoluut niet, als huurder ben je dan overgeleverd aan de verhuurder, of hij vind dat je hem terugkrijgt.
Vandaar dat het in 99% van de gevallen niet eens meer mag. iig niet meer in corporatieland.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 29 dec 2013, 23:33

Luco schreef:
Jij vind het normaal, maar dat is het absoluut niet, als huurder ben je dan overgeleverd aan de verhuurder, of hij vind dat je hem terugkrijgt.
Vandaar dat het in 99% van de gevallen niet eens meer mag. iig niet meer in corporatieland.
Ik reken 2 maanden borg, heb al te vaak te maken gehad met betalingsachterstand door "tijdelijk" geldgebrek wat chronisch blijkt te zijn en zie dan als verhuurder maar je geld te krijgen (kale kip etc..).
Met 2 mnd borg kan je (groten)deels de tijd opvangen die het kost om een wanbetaler er uit te kiepen. Is er bij aanvang vd huur geen borg geld, of willen ze de borg over meerdere termijnen verdeeld betalen, dan weet ik al genoeg want dan is er nauwelijks geld en bij 1e de beste financiële probleempje wordt dan huur als 1e niet betaald.
Ik verhuur niet aan dergelijke gegadigden.

Plaats reactie