Ford ook met DSG op de markt

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Ford ook met DSG op de markt

Bericht door Rebel » 12 dec 2006, 20:36


Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 12 dec 2006, 21:05

Iedereen gaat zekr aan de dsg, Porsche zou toch ook met zo'n ding komen???

Ik heb ook ens iets gelezen over een engels bedrijf dat een versnellingsbak heeft bedacht die nog beter, compacter, sneller, lichter en sterker is. zeroshift of zoiets.http://www.autokompas.nl/archief/2006/0 ... eking.html

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 13 dec 2006, 00:21

Porsche is eigenlijk ook de uitvinder van het systeem toen genaamd PDK, Porsche Doppel Kupplung Getriebe. Ze hebben er mee geracet in een Group C 962.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 13 dec 2006, 00:42

Brava schreef:Porsche is eigenlijk ook de uitvinder van het systeem toen genaamd PDK, Porsche Doppel Kupplung Getriebe. Ze hebben er mee geracet in een Group C 962.
Bijna goed.

Porsche en Audi zijn de uitvinder.

Porsche gebruikte hem ook al in de Group C 956 en Audi gebruikte hem in de Sport Quatro S1.

Gebruikersavatar
Eltjo
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2006, 10:01
Locatie: Rotterdam

Bericht door Eltjo » 13 dec 2006, 10:35

Porsche komt er iig volgend jaar mee.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 13 dec 2006, 16:31

Jan Visser schreef:
Brava schreef:Porsche is eigenlijk ook de uitvinder van het systeem toen genaamd PDK, Porsche Doppel Kupplung Getriebe. Ze hebben er mee geracet in een Group C 962.
Bijna goed.

Porsche en Audi zijn de uitvinder.

Porsche gebruikte hem ook al in de Group C 956 en Audi gebruikte hem in de Sport Quatro S1.

Correct Jan, soortgelijk systeem zat inderdaad ook op de oer-quattro..

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 13 dec 2006, 16:54

Is het niet een beetje marketing om die DSG te verbinden aan de eerste sportquattro S1 ?

Het principe zou wel er op kunnen lijken, maar de techniek van 20/25 jaar geleden toen er amperan een computer in zat met de rekenkracht van een telraam staat toch mijlenver weg van de hedendaagse high tech DSG technieken ?

Audi heeft er wel een handje van om in de marketing steeds terug te grijpen op oorspronkelijke technieken en daarmee te doen voorkomen dat ze al 20 eeuwen voor christus het wiel hadden uitgevonden.

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 13 dec 2006, 20:22

Een paar kleine quotes:

"The DSG gearbox is not a new invention. The system was first designed by Andolphe Kégresse just before the second world war but because of the lack of technology, not to mention the war, he never produced a working version of the Dual Clutch Gearbox (DCG). The system was used by another German car company in the 80's though: Porsche used the PDK (Porsche Doppelkupplungs) system in their 956 and 962 Le Mans race cars, and Audi used the same system in the Sport Quatro S1. Porsche and Audi have a long history of technology sharing."

Deze:

"Schon in den 80’ger Jahren wurde im Prototypenrennsport mit einem Zweikupplungsgetriebe experimentiert. Zur damaligen Zeit dominierte Jaguar die Prototypen. Hans Joachim Stuck (Porsche) setzte damals auf der Noris das erste Sequentielle Getriebe mit zwei Vorgelegewellen und zwei Kupplungen ein. Auf Anhieb konnte die überlegende Motorleistung der Jaguar durch das neue Getriebekonzept (wurde von ZF entwickelt) egalisiert werden. Von da an konnten wieder Siege eingefahren werden. Dieses Getriebekonzept wurde damals PDK-Getriebe genannt (Anm. d. Red.: = Porsche-Doppelkupplungsgetriebe; Lesen Sie hierzu auch die Anmerkungen ganz unten von Peter!) . Es war ein sequentielles Getriebe mit zwei Vorgelegewellen. Auf der einen war der 1., 3., und 5. Gang. Auf der anderen der 2., 4., und 6. Gang. Die Gangvorwahl erfolgte auf rein mechanischem Wege.

Der Fahrer wählte beim Beschleunigen mit einer Wippe den nächsten Gang vor und bei einer definierten Motordrehzahl (kurz vor Begrenzerdrehzahl) öffnete die eine Kupplung, und die andere schloss sich. Die bei den anderen Fahrzeugen langen Zugkraftunterbrechungen während des Schaltens konnte bei Porsche fast völlig unterbunden werden. Wenn damals ein Porsche aus der Kurve beschleunigte, machte sich der Gangwechsel nur durch ein kurzes Quietschen der Räder bemerkbar. Sie konnten später sogar noch mit dem überstarken Sauber-Mercedes (ca. 150 PS mehr) mithalten. Als die Prototypenrennen eingestellt wurden, starb auch das PDK-Getriebe.

Auch im Rallye-Sport setzte man mit Walter Röhrl im Audi ein Zweikupplungsgetriebe ein. Auch dort konnte man die Konkurrenz durch die kurzen Schaltphasen niederringen."


En...

"The man who invented the dual-clutch gearbox was a pioneer in automotive engineering. Adolphe Kégresse is best known for developing the half-track, a type of vehicle equipped with endless rubber treads allowing it to drive off-road over various forms of terrain. In 1939, Kégresse conceived the idea for a dual-clutch gearbox, which he hoped to use on the legendary Citroën "Traction" vehicle. Unfortunately, adverse business circumstances prevented further development.

Both Audi and Porsche picked up on the dual-clutch concept, although its use was limited at first to racecars. The 956 and 962C racecars included the Porsche Dual Klutch, or PDK. In 1986, a Porsche 962 won the Monza 1000 Kilometer World Sports Prototype Championship race -- the first win for a car equipped with the PDK semi-automatic paddle-shifted transmission. Audi also made history in 1985 when a Sport quattro S1 rally car equipped with dual-clutch transmission won the Pikes Peak hill climb, a race up the 4,300-meter-high mountain."

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 13 dec 2006, 20:49

Ik zal niet zeggen dat er niks beters geeft.
Maar tot op heden staat iedereen verbaasd te kijken hoe het mogelijk is dat een versnellingsbak zo soepel en zo snel van gang kan wisselen.
Daarom laat ik anderen er ook zelf mee rijden.
Afgelopen zondag, ree Dick H. in de TT en de eerste kilometers was hij verbaast aan kijken, en zei vervolgens, "wat gaat dat snel" ....
Daarna heeft hij genoten van snelle schakelen, en gaf een compliment.
Dat juist Dick, die ongeveer in alles op vier wielen wel eens gereden heeft, van Porsche tot Seven tot Mercedes CLK DTM etc, positief verbaast was, geeft aan dat het geen onaardig systeem is, lijkt me zo.
En of je hem nu in de automaat-stand rijdt (die totaal anders functioneerd als een normale automaat) of schakelt met de flippers, of met de sequentiele pook, het blijft waanzinnig om mee te rijden. Het enige nadeel is, als je DSG gereden hebt, dat je nooit meer wilt roeren in een schakelbak of een automaat wilt rijden.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 13 dec 2006, 22:11

Ik vind het ook een geweldig systeem. Ik heb ook een Golf V GTI overwogen met DSG. Als andere fabrikanten het ook toe gaan passen vind ik dat persoonlijk een prettige ontwikkeling.

Een Volvo C30 met DSG zou ik zeker overwegen bijvoorbeeld, of een Focus RS om maar eens wat te noemen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Enzo, Google [Bot], Opa en 5 gasten