Op maandag 14 juli organiseert Driving Fun voor de 8e keer, samen met onze Belgische vrienden van Skylimit Events, een circuitdag op de Nürburgring Nordschleife.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren
Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
11:00 - 12:00 - Inschrijven
12:00 - 16:30 - Open pitlane rijden
Prijs
Deelname aan de hele dag kost €350 per auto.
Een auto delen met meerdere rijders is mogelijk; tweede rijders betalen €10 extra.
Passagiers betalen eveneens €10 per persoon.
Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.
Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €25, is een jaar lang geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op de Nordschleife maximaal 120dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklinkt door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.
Circuit
De Nordschleife werd tussen 1925 en 1927 gebouwd en was tot en met 1976 het decor van vele spectaculaire Formule 1 races. Het circuit dankt zijn bijnaam 'de groene hel' aan Jackie Stewart, een verwijzing naar de schitterende bosrijke omgeving.
Het circuit is 20,832km lang en het ronderecord staat op naam van Stefan Bellof die in 1983 in zijn Porsche 956 een briljante rondetijd van 6.11.13 neer zette.
Rondje Nordschleife
Voor een bocht tot bocht verslag van de Nordschleife zijn er verschillende documenten op internet te vinden, onder andere een zeer goed PDF bestand met een beschrijving van de ideale lijn en belangrijke punten van BMW Motorsport.
Wij verwijzen hier naar een filmpje van Driving Fun huiscoureur Andre de Vries die ons een rondje meeneemt in zijn BMW 1M en live zijn lijnen becommentarieerd.
Belangrijk op de Nordschleife
* De Nordschleife heeft zijn bijnaam 'Grüne Hölle' niet zomaar cadeau gekregen. Het circuit wordt gekenmerkt door blinde bochten, extreme hoogteverschillen en moeilijke verkantingen.
Bouw je tempo dus rustig op en laat je niet verleiden om snellere rijders te volgen als hun tempo eigenlijk nog te hoog voor je ligt. De Ring is waarschijnlijk het moeilijkste circuit ter wereld om te leren en de vangrail staat nooit ver weg, dus hou overal voldoende marge. Ervaring om echt hard te gaan komt hier pas na honderden rondes ervaring en niet eerder.
* De ideale lijn leren is één ding, de Ring in de regen rijden is iets heel anders. Door alle verschillende soorten asfalt en verkantingen zijn regenlijnen soms heel anders dan je zou verwachten. Het circuit kan dan op sommige punten spekglad zijn, dus hou overal nog meer marge dan normaal. In de regen over de Ring rijden is niet gevaarlijk, mits je de baan met respect benadert.
Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i
2. Niekjan Steehouwer - Porsche 968CS
3. Carlo Izelaar - Mazda MX-5
4. Track and Tour Events - ?
5. Track and Tour Events - ?
6. Track and Tour Events - ?
7. Track and Tour Events - ?
8. Track and Tour Events - ?
9. Track and Tour Events - ?
10. Track and Tour Events - ?
11. Track and Tour Events - ?
12. Track and Tour Events - ?
13. Rik Ophuis - Opel Ascona
14. Michel ten Velde - BMW E30 M3
15. Leenard de Jonge - BMW E46
16. Emiel Bekhuis - Volvo 850R
17. Raymond Captein - VW Golf
18. Erwin Blom - Mazda MX-5
19. Stefan Doensen - BMW E30
20. Martin de Weerd - VW Golf V
21. Hans Winter - Porsche 911
22. Je Nord - Renault Clio RS
23. Bjorn Raanhuis - BMW E46 M3
24. Ben IJpelaar - BMW E46 M3
25. ProfZB - BMW E36 M3
26. Erminio - Seat Leon TDI
27. Marcel Thomassen - Peugeot 106 Rallye
28. Willem Jan Withagen - BMW M3
29. Günter Beckers - BMW 320d
30. Hugo van Wieringen - Donkervoort D8
31. Tiemen Meester - BMW E46 M3
32. Kimmo Ekstrom - Ford Mustang Shelby GT500
33. Peter-Paul Haars - BMW E36 M3
34. Frits van Leeuwen - Renault Megane RS
35. Frits van Leeuwen - Renault Megane RS
36. Joost - BMW E92
37.
38.
39.
40.