Pagina 1 van 2

[13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel III

Geplaatst: 21 dec 2013, 19:00
door Peter Tunissen
Afbeelding

Op dinsdag 13 mei organiseert Driving Fun voor de 3e keer een circuit training op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 - Inschrijven in Mickey's
09:00 - 11:00 - Pacecar laps onder leiding van ervaren instructeurs
11:00 - 13:00 - Open pitlane circuitdag uitsluitend voor deelnemers aan de circuit training
13:00 - 17:00 - Open pitlane rijden middagsessie

Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 17:00) kost €400 per auto.
Tweede rijders of bijrijders betalen €10 per persoon.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 13:00) kost €250 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 13:00) kost €250 per auto.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €25, is een jaar lang geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklinkt door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
Ochtend cursus:
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i
2. Niels Oldenburger - Peugeot 205RFS
3. Rennstal Events - F3000 replica
4. Theo van de Pol - BMW E36 325i
5. Yunus Kaya - BMW E36 318iS
6. Tatiana Golovleva - Hyundai Genesis
7. Tom van den Outenaar - Lotus Elise S1
8. Andrew Wright - Lotus Elise S2 111R
9. Carsten Seifert - MINI CO-S
10. Jos Bot - BMW E30 325i
11. GP Elite - BMW M3 Cup
12. GP Elite - BMW M3 Cup
13. GP Elite - BMW M3 Cup
14. Cees van Duijn - BMW M3 Cup
15. Martijn Jazz - BMW E36 325i
16. Jan Ozephius - BMW E36 325i
17. RvK - BMW E30 M3
18. Bas van den Heuvel - BMW E46 M3
19. Emiel Tonen - Porsche 944
20. Djurre Menges - Porsche 944
21. Tjarco - Porsche 997 GT3
22. Jan - Porsche 993 GT2
23. Erik - Porsche 944 turbo
24. Paul Geeris - Porsche 964
25. Fred de Weij - Mitsubishi EVO VIII
26. Michel Schaap - ?
27. JR Motorsport - ?
28.
29.
30.

Middag vrijrijden:
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i
2. Niels Oldenburger - Peugeot 205RFS
3. Rennstal Events - F3000 replica
4. Theo van de Pol - BMW E36 325i
5. Gerry Jansen - ?
6. Erminio - Seat Leon
7. ProfZB - BMW E36 M3
8. Yunus Kaya - BMW E36 318iS
9. Mick Hoogwerf - Renault Clio Cup
10. Andrew Wright - Lotus Elise S2 111R
11. Onno van Braam - BMW E36 325i
12. Carsten Seifert - MINI CO-S
13. Jos Bot - BMW E30 325i
14. GP Elite - BMW M3 Cup
15. GP Elite - BMW M3 Cup
16. Bas Koeten Racing - VW Golf TDI
17. Bas Koeten Racing - Toyota GT86 Cup
18. Cees van Duijn - BMW M3 Cup
19. Rob Bethlehem - Westfield Cupracer
20. Henk Haar - Opel Kadett
21. Ton Strous - Westfield
22. Ton Strous - Westfield
23. RJay - BMW E30 Modified
24. Mika Morien - ?
25. Vincent Waanders - VW Golf VR6
26. Yvo de Vries - BMW E30 325i
27. Ron van Vliet - Porsche 944
28. Conrad Tuytte - BMW M3
29. Bogdan Dumitrescu - Peugeot 205GTI
30. Hans de Jong - Porsche 944
31. John Hoogland - Westfield
32. Remco de Beus - BMW 328i
33. Certainty - ?
34. Certainty - ?
35. Certainty - ?
36. Bas van den Heuvel - BMW E46 M3
37. ThomasGTT - BMW E30
38. John Laan - Porsche 944
39. Harry Verkerk - Porsche 944
40. Djurre Menges - Porsche 944
41. Tjarco - Porsche 997 GT3
42. Jan - Porsche 993 GT2
43. Michel Schaap - ?
44. Mark Dols - MG B
45. Jim Ringelberg - Toyota Yaris Cup
46. Alexander Berger - BMW 130i
47. Sander van Weele - BMW 325i
48. Djan Alblas - Alfa Romeo 75
49.
50.

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 04 apr 2014, 11:22
door Erminio
Vrij rijden in de middag voor mij :D
En ook voor ProfZB :df:

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 04 apr 2014, 12:10
door Peter Tunissen
Cool Roberto; jullie staan erbij op de lijst! :df: :thumbup:

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 15 apr 2014, 15:38
door Robin!
10 april heb ik voorhet eerst deelgenomen aan de drivingfun trackday en het beviel me erg goed. Nu lijkt me me deze dag ook wel wat. Alleen wat kan ik me precies voorstellen bij de circuittrainig ? Is dat alleen rondjes rijden achter een pacecar ?

Heb 10 april ook betaald voor de lidmaatschapskaart. Wanneer kan ik die verwachten ?

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 16 apr 2014, 06:44
door Peter Tunissen
Nee hoor, de circuittraining is wel veel meer dan rondjes rijden achter een pacecar!
Je moet je voorstellen dat je wordt ingedeeld in een groep van 5-6 deelnemers met ongeveer hetzelfde type auto of dezelfde ervaring. Ieder groepje krijgt een eigen ervaren instructeur.
Na de briefing ga je met jouw groepje en instructeur op pad.
Eerst rijdt de instructeur drie rondjes in de voorste auto om de lijnen te laten zien en de rest rijdt er achteraan; dit gebeurt één keer in iedere auto van jouw groepje en je schuift dus steeds door naar voren.
De tweede ronde rij je zelf en zit de instructeur ernaast om tips te geven.
En daarna kun je nog zeker twee uur open pitlane circuitrijden met de overige cursisten, waarbij je ook nog gebruik kunt maken van de kennis en ervaring van de instructeurs. :df:

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 30 apr 2014, 19:36
door Sasa
Zojuist aangemeld.

Ik heb er nu al zin in!

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 30 apr 2014, 19:39
door Nutkees
Ik ben ook aanwezig!

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 30 apr 2014, 19:41
door Elmar
Moet je aan glnk instructie geven Kees? :devil:

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 02 mei 2014, 00:36
door RJay
Zoals je weet kom ik in de middag ook de BMW weer uitlaten :)
:df:

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 05 mei 2014, 11:49
door ThomasGTT
Ik kom in de middag ook weer wat rondjes rijden.

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 08 mei 2014, 20:53
door Tom123
Vraagje: is er ergens een FAQ ofzo voor eerstelingen zoals ik? Ik heb wat huishoudelijke vragen zoals waar laat ik mijn gereedschap voor kleine reparaties, waar laat ik mijn kleding, wat drinken/eten etc.? Of moet ik dat in de auto houden? Ik ga er niet vanuit dat we een pitsbox ter beschikking krijgen?
En zijn er speciale eisen aan kleding, helm? Spijkerbroek, katoenen shirt met lange mouwen, helm geschikt voor straatgebruik goed genoeg?

Of heb ik niet goed gekeken en staat dat ergens op de site?

Sowieso veel zin in, tot volgende week.

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 08 mei 2014, 20:58
door daNpy
Gereedschap en spullen inderdaad gewoon in de auto laten, hierbij ga ik er vanuit dat je een auto op de paddock laat staan (bijv trekkend voertuig voor je trailer).
In de pitstraat je spullen neerleggen kan ook, is een kwestie van vertrouwen.
Ik heb nog nooit gehoord dat er iets gejat is bij DF trackdays.

Qua kleding zijn er geen eisen, alleen een helm.
Afhankelijk van de modificaties van je auto wordt brandwerende kleding en een degelijk blussysteem natuurlijk wel aangeraden :)

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 08 mei 2014, 21:03
door Tom123
Hm, OK, nou, dan zal ik een tas vertrouwen meenemen. Want ik kom gewoon in de Elise zelf naar Zandvoort, niet op een trailer oid. Hij is zo goed als standaard (nog). En geen on board fire system oid. En zou dus ook niet 'plof' moeten zeggen, want dan wordt t lastig thuis komen...

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 08 mei 2014, 21:11
door Knot
Altijd wel iemand die je thuis kan brengen toch?

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 08 mei 2014, 21:17
door Tom123
Dit weekend nog even de laatste straat-duur-testrit maken en alles checken, controleren, dan moet hij het gewoon doen. Tot volgende week!

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 08 mei 2014, 21:17
door daNpy
Vorig jaar ook goed opgelost door Peter, ook een Elise die ermee kapte :lol:

Netjes thuis gebracht en de auto ook! :thumbup: :thumbup:

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 08 mei 2014, 22:29
door RJay
Tom123 schreef:Dit weekend nog even de laatste straat-duur-testrit maken en alles checken, controleren, dan moet hij het gewoon doen. Tot volgende week!
Mijn spul staat ook al jaren gewoon op de paddock, er zijn genoeg oplettende ogen om je heen. :beer:
pitbox moet trouwens bespreekbaar zijn maar ga uit van 100-150 euro, dat zijn gewoon de prijzen die het circuit hanteert daarvoor.

Lotussen zijn altijd fijn op een circuit, op Spa ooit meegereden met een exige-S, wat een preciesiewapens zijn dat.

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 09 mei 2014, 07:20
door Tom123
Mooi, klinkt goed allemaal.
Over wat te doen bij total failure... nog niet eens aan gedacht.... Komt wel goed begrijp ik.

Pitsbox is niet per se nodig als ik dat zo lees. Veel meer dan een tasje spullen kan ik niet eens meenemen in de achterklep van de Elise.

Ben benieuwd hoe precies de auto is. Verwacht wel dat het niet aan de auto zal liggen hoe precies er gereden gaat worden; de chauffeur heeft training nodig....

Zoals gezegd; zin in!

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 09 mei 2014, 08:59
door daNpy
Succes, ik vond mijn eerste trackday ook erg spannend :thumbup:

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 12 mei 2014, 17:06
door Peter Tunissen
Nog een dagje en dan mogen we weer!!! :df:

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 12 mei 2014, 19:59
door RJay
Peter Tunissen schreef:Nog een dagje en dan mogen we weer!!! :df:
Effe de koppeling van je alfalfa ontluchten en dan kan je ook weer. ;)

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 12 mei 2014, 21:47
door N!co
Op de valreep ook ingeschreven voor de middag. :df:

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 14 mei 2014, 08:43
door ThomasGTT
Gister top gereden met een zonnetje als bonus. Bedankt voor de organisatie.

Weet iemand of er nog foto's zijn. Zag wel wat camera's en zelfs filmploegen langs de baan.

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 14 mei 2014, 08:50
door fredje
Gister de ochtendsessie gereden met de evo. ! Was heel erg leuk maar ik weet wel dat ik de auto beter moet leren kennen want het leek wel of ik stil stond in de bochten! Ik was iig al blij dat ik de training rijdend af kon maken want vorige keer kon voortijdig stoppen met een kapotte motor. Nu heb ik eindelijk mijn eerste circuit ervaring opgedaan! Is best wel vermoeiend overigens maar smaakt naar meer!

Re: [13-05-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Geplaatst: 14 mei 2014, 10:51
door ProfZB
Top dag!

Prima vermaakt! :nana: