
Mini aankoop advies?
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Mini aankoop advies?
Ja ja het einde van het jaar nadert, nieuw jaar, nieuwe ronde, nieuwe kansen
Het cabrio rijden heeft afgelopen zomer niet gebracht wat het moest brengen dus in het voorjaar gaat de 325ci het net op. Vanzelfsprekend zijn er weer talloze opties maar een Mini Cooper S lijkt me ook wel een leuke betaalbare optie als vervanger. Wat zijn belangrijke zaken om te weten? Type welke wel en welke niet etc?

-
OnlineTristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Mini aankoop advies?
Eerst wat meteen bij me opkomt is de problemen met de R56 Cooper S (PSA) motoren. Distributiekettingen en olieverbruik.
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mini aankoop advies?
Zoiets lijkt me wel wat: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=241212878" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ik ben er helemaal niet bekend mee moet ik zeggen. Ik kom R53's tegen met 163pk tegen maar ook met 200pk. Met compressoren maar ook met turbo's? Voorbij de 10K ga ik er iig niet aan besteden aangezien er dan (imho) weer andere interessante opties beschikbaar zijn.
Maar ik ben er helemaal niet bekend mee moet ik zeggen. Ik kom R53's tegen met 163pk tegen maar ook met 200pk. Met compressoren maar ook met turbo's? Voorbij de 10K ga ik er iig niet aan besteden aangezien er dan (imho) weer andere interessante opties beschikbaar zijn.
-
OnlineTristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Mini aankoop advies?
Dan kom je vrijwel alleen bij de R53's uit, ook wel de leukste Mini genoemd. Vind die compressorhuil nog steeds geweldig. 

- Bart //M
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 23:23
Re: Mini aankoop advies?
Voor dat geld koop je een hele knappe R53 inderdaad. Een bekende van me heeft z'n auto ook te koop staan: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 28&asrc=st
Weet niet wat je van de kleur vindt, de prijs zit in ieder geval wel wat ruimte in. Mocht je meer informatie zoeken kun je terecht op het NewMINIclub.nl forum, worden ook regelmatig leuke auto's aangeboden.
http://www.newminiclub.nl/forum/
Weet niet wat je van de kleur vindt, de prijs zit in ieder geval wel wat ruimte in. Mocht je meer informatie zoeken kun je terecht op het NewMINIclub.nl forum, worden ook regelmatig leuke auto's aangeboden.
http://www.newminiclub.nl/forum/
Laatst gewijzigd door Bart //M op 05 dec 2013, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Booooh
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: Mini aankoop advies?
Panoramadak/Open dak is wel een must bij Mini's , erg handig bij stoplichten, kost je anders je nek op den duur
...
Ben

Ben
- Arthur
- Berichten: 43154
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Mini aankoop advies?
Doe jij het voorwerk ff Niels? Lijkt mij ook wel wat ipv de Saab
Ze lijken me wel wat aan de kleine kant... Tenminste, als je Bri en de kids er ook in wilt stoppen 


- Erik dB
- Berichten: 2489
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Mini aankoop advies?
KloptBooooh schreef:Panoramadak/Open dak is wel een must bij Mini's , erg handig bij stoplichten, kost je anders je nek op den duur...
Ben

GF heeft sinds een jaar een 2003 Cooper S JCW. Heeft 200pk ofzo, en zit vol in de opties (navi, leer, pano dakje, xenon, JCW uitlaat, etc). Erg leuke auto! Wel heeft de pre-facelift versie van de R53 (tot april 2004 geloof ik) een wat lange versnellingsbak.

- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mini aankoop advies?
Mooi karretje Erik
lange overbrenging is prima aangezien ik er snelweg woon-werk mee moet rijden. Ben benieuwd hoe de compressor zich houdt met wat kilometers op de klok. De eaton ging "vroeger" in mijn beleving maar een ton mee.
een stukje toeren met de familie doe je niet zo snel maar dat gebeurde met de caab dus ook al veel te weinig....

De ruimte in de ci valt mij ook tegen met de kids en het is mogelijk om ze achterin een Mini te proppen als het moetArthur schreef:Doe jij het voorwerk ff Niels? Lijkt mij ook wel wat ipv de SaabZe lijken me wel wat aan de kleine kant... Tenminste, als je Bri en de kids er ook in wilt stoppen

- Aerschtuner
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 17:13
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Mini aankoop advies?
Je koopt een leuke R53 voor 10K. Zorg inderdaad wel dat de ketting vervangen is
. Mijn kameraad heeft vooral het meer recente spul staan (R56, vanaf 2007) en staat goed bekend in de Mini-wereld...
http://www.klijn-mini-specialist.nl/aut ... n_Mini.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
[/semi-spam]

http://www.klijn-mini-specialist.nl/aut ... n_Mini.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
[/semi-spam]

- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: Mini aankoop advies?
Let wel ff op met de N14 motoren in de R56. Zoals eerder beschreven willen de kettingspanners wel eens laten afweten, in de basis door een onderdeeltje van niks. Er is al een verbeterde spanner overigens. Verder is er een recall op de N14 voor een hitteschildje bij de turbo om de olieleiding af te schermen. De zuigers willen ook wel eens scheuren. Eea zou overigens ook door lage oliepeiltjes kunnen komen, de auto waarschuwt niet voor laag peil zoals de BMW dat doet, maar alleen als je oliedruk al weg is. Het olieverbruik dat sommigen hebben met hun N14 helpt daar weinig bij. De electrische waterpompjes kunnen ook wel eens opeens een rotgeluid maken. Versnellingsbakken van de eerdere series waren ook niet helemaal vrij van problemen evenals de koppelingen.
Ik heb zelf een N18 in m'n R58, die gebruikt zo goed als geen olie heb heb er inmiddels 25000 km probleemloze km's op staan(wel vanaf nieuw dus). De N18 zou afgezien van sporadische fout van een pakking van een sensor in de carterpan waardoor de kabelboom kan beschadigen goed moeten zijn, die laatste valt onder een service bulletin bij onderhoud van de dealer.
Ik heb zelf een N18 in m'n R58, die gebruikt zo goed als geen olie heb heb er inmiddels 25000 km probleemloze km's op staan(wel vanaf nieuw dus). De N18 zou afgezien van sporadische fout van een pakking van een sensor in de carterpan waardoor de kabelboom kan beschadigen goed moeten zijn, die laatste valt onder een service bulletin bij onderhoud van de dealer.
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Mini aankoop advies?
Vanaf 2004 hebben ze wel een sper, van die langere bak nooit iets gemerkt.. doe mij maar een facelift versie zit een stuk beter inelkaar! De R53 (Works GP) is de leukste MINI, maar die vind je helaas niet voor €10000,-Erik dB schreef:KloptBooooh schreef:Panoramadak/Open dak is wel een must bij Mini's , erg handig bij stoplichten, kost je anders je nek op den duur...
Ben
GF heeft sinds een jaar een 2003 Cooper S JCW. Heeft 200pk ofzo, en zit vol in de opties (navi, leer, pano dakje, xenon, JCW uitlaat, etc). Erg leuke auto! Wel heeft de pre-facelift versie van de R53 (tot april 2004 geloof ik) een wat lange versnellingsbak.
- ArjanS
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50
Re: Mini aankoop advies?
Heb sinds vorig jaar september een R53 JCW, een facelift. Tot nu toe probleemloze auto. Erg leuk om in te rijden met 211 pk's. Schijnen in de praktijk rond de 200 pk te zitten.
Staar je niet blind naar een JCW. Een stock Cooper S is makkelijk en relatief goedkoop en veilig naar 200+ pk te brengen, zie ook minispeed.nl.
Oliepeil bij elke S moet je regelmatig controleren, peil bovenin houden. Praktijkverbruik, doordeweeks woon-werk en knallen in het weekend: bij koud weer 1:10, zomers is 1:11, 5 haalbaar. Beurtje om de 25k km.

Staar je niet blind naar een JCW. Een stock Cooper S is makkelijk en relatief goedkoop en veilig naar 200+ pk te brengen, zie ook minispeed.nl.
Oliepeil bij elke S moet je regelmatig controleren, peil bovenin houden. Praktijkverbruik, doordeweeks woon-werk en knallen in het weekend: bij koud weer 1:10, zomers is 1:11, 5 haalbaar. Beurtje om de 25k km.
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mini aankoop advies?
Een JCW is wel een gaaf karretje om te zien maar qua aankoop ook wel wat meer risicovol. Een onverprutste S lijkt me de beste keus en dan laat ik em zelf wel chippen door Beek naar 190pk. Ik ben vrij allergisch voor kraakjes dus een facelift is wel must (dank voor de tip Hans!). Een GP is briljant maar streeft zn doel nogal voorbij, zeker qua budget
. De velgen zou ik er wel graag onder hebben, ik vind ze geweldig staan maar zijn waarschijnlijk wat groot voor een verder vrij standaard S.

- Sjoerd MP BMW
- Berichten: 871
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
- Locatie: Deutschland
Re: Mini aankoop advies?
Zoals Hans al aangeeft; van een 1.Gen een facelift kopen.
Makkelijkst te herkennen aan mistlicht in midden onder, de pré-facelift heeft achteruitrijlicht daar in midden zitten.
Qua interieur is post-facelift niet kraakvrij, maar wel stuk minder dan post-facelift. Daarnaast zijn kaartbakken iets groter, klokje in centrale klok en nog enkele dingetjes. Verschil was met name bij de One en Cooper 't grootst.
2.Gen is wel een heel stuk volwassener, maar minder spartaans.
De 1.Gen had een compressor en de 2.Gen een turbo.
Makkelijkst te herkennen aan mistlicht in midden onder, de pré-facelift heeft achteruitrijlicht daar in midden zitten.
Qua interieur is post-facelift niet kraakvrij, maar wel stuk minder dan post-facelift. Daarnaast zijn kaartbakken iets groter, klokje in centrale klok en nog enkele dingetjes. Verschil was met name bij de One en Cooper 't grootst.
2.Gen is wel een heel stuk volwassener, maar minder spartaans.
De 1.Gen had een compressor en de 2.Gen een turbo.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Mini aankoop advies?
Punten MINI Cooper S,
Enkele zijn al genoemd;
- Olieverbruik
- Carterpan zweet wel eens.
- Verbruik koelvloeistof oftewel lekkage koelvloeitstof bij waterpomp/thermostaat(huis)
- Werking koppeling, zet in een gewone S, indien koppeling vervangen moet worden, een JCW koppelingset.
- R53 is meer beleving, R56 rijdt prettiger voor dagelijks gebruik.
- Ratel/geklapper tijdens koude start in de gaten houden (MINI's geven wel vaak een korte jengel net na bedienen van startmotor, dat is normaal). Dit is meestal een slecht voorteken vwb kettingspanner/distributieketting.
- Als je gaat chippen meteen koppeling aanpassen! Standaard S koppeling trekt meer geweld niet!
- Centrale vergrendeling testen
- Controleren of ramen L+R goed openen en sluiten en geen extreem knarsende en piepende geluiden maken.
- Check of alle Technische Akties zijn uitgevoerd, Hitteschild/waterpomp/temperatuursensor/kettingspanner/etc.
- Panoramadak zou ik niet aan beginnen, tenzij je het niet erg vind de boel goed bij te houden qua smering /reiniging.
Enkele zijn al genoemd;
- Olieverbruik
- Carterpan zweet wel eens.
- Verbruik koelvloeistof oftewel lekkage koelvloeitstof bij waterpomp/thermostaat(huis)
- Werking koppeling, zet in een gewone S, indien koppeling vervangen moet worden, een JCW koppelingset.
- R53 is meer beleving, R56 rijdt prettiger voor dagelijks gebruik.
- Ratel/geklapper tijdens koude start in de gaten houden (MINI's geven wel vaak een korte jengel net na bedienen van startmotor, dat is normaal). Dit is meestal een slecht voorteken vwb kettingspanner/distributieketting.
- Als je gaat chippen meteen koppeling aanpassen! Standaard S koppeling trekt meer geweld niet!
- Centrale vergrendeling testen
- Controleren of ramen L+R goed openen en sluiten en geen extreem knarsende en piepende geluiden maken.
- Check of alle Technische Akties zijn uitgevoerd, Hitteschild/waterpomp/temperatuursensor/kettingspanner/etc.
- Panoramadak zou ik niet aan beginnen, tenzij je het niet erg vind de boel goed bij te houden qua smering /reiniging.
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Mini aankoop advies?
Ik weet niet hoeveel vermogen jouw Mini had maar koppeling aanpassen..!? Daar heb ik nooit problemen mee gehad.. heeft de standaard Cooper-S niet gewoon dezelfde koppeling als een Works!?
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mini aankoop advies?
Tnx voor de input Erik.
Vandaag deze bekeken: http://link.marktplaats.nl/749620314" onclick="window.open(this.href);return false; en deze bekeken en gereden: http://link.marktplaats.nl/747563758" onclick="window.open(this.href);return false;
Om eerlijk te zijn viel het solide gevoel wat tegen. Toch wel veel piepjes en kraakjes in het interieur waar ik redelijk allergisch voor ben en dat had ik van de facelift toch niet verwacht. De grijze was me niet netjes genoeg. Het interieur rook niet fris wat men had geprobeerd te verdoezelen en de auto had schade op de bestuurders portier en linksachter een klein deukje. Gewoon geen lekker fris ding. De groene was wel fris qua gevoel, reed ook strak maar had geen cruise control (vereiste voor me) zoals de advertentie wel vermeld, cuppende banden, veel steenslag op de motorkap en lichte olie lekkage. Geen onoverkomelijke zaken en e.e.a. zou bij verkoop ook opgelost worden maar toch maar ff verder kijken.
Op zich viel me de snelheid me wel iets tegen maar ik kreeg deja-vu gevoelens naar mijn Corrado G60 van een honderdtal jaaaaren geleden. Qua motor karakteristiek, gewicht en specs vergelijkbaar en de SC onder de kap klinkt ook gaaf.
Vandaag deze bekeken: http://link.marktplaats.nl/749620314" onclick="window.open(this.href);return false; en deze bekeken en gereden: http://link.marktplaats.nl/747563758" onclick="window.open(this.href);return false;
Om eerlijk te zijn viel het solide gevoel wat tegen. Toch wel veel piepjes en kraakjes in het interieur waar ik redelijk allergisch voor ben en dat had ik van de facelift toch niet verwacht. De grijze was me niet netjes genoeg. Het interieur rook niet fris wat men had geprobeerd te verdoezelen en de auto had schade op de bestuurders portier en linksachter een klein deukje. Gewoon geen lekker fris ding. De groene was wel fris qua gevoel, reed ook strak maar had geen cruise control (vereiste voor me) zoals de advertentie wel vermeld, cuppende banden, veel steenslag op de motorkap en lichte olie lekkage. Geen onoverkomelijke zaken en e.e.a. zou bij verkoop ook opgelost worden maar toch maar ff verder kijken.
Op zich viel me de snelheid me wel iets tegen maar ik kreeg deja-vu gevoelens naar mijn Corrado G60 van een honderdtal jaaaaren geleden. Qua motor karakteristiek, gewicht en specs vergelijkbaar en de SC onder de kap klinkt ook gaaf.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Mini aankoop advies?
Ik heb zelf geen MINI, maar op mijn werk inmiddels een aardig beeld gekregen wat er zoal mankeert.Hans R schreef:Ik weet niet hoeveel vermogen jouw Mini had maar koppeling aanpassen..!? Daar heb ik nooit problemen mee gehad.. heeft de standaard Cooper-S niet gewoon dezelfde koppeling als een Works!?
De koppelingen van standaard S-en vliegen zonder gechipped te zijn er al regelmatig uit, zelfs zo erg dat een klant ons ging vertellen dat hij meteen een Works plaat er in wilde. Ik wist ook niet dat daar verschil in zat, maar het onderdeel nummer bleek inderdaad niet dezelfde te zijn, prijsverschil was overigens verwaarloosbaar.
Ooit heb ik wel eens in een gechippte S Clubman gereden van een klant, die had de klacht een vervelende stank in de auto te krijgen bij pittig belasten oftwel hard optrekken en dan niet zozeer vanuit stilstand maar gewoon tussenacceleraties. Koppeling was vervangen maar duidelijk was al snel dat het de (nieuwe) koppeling was die problemen gaf. Aan het toerental kon ik het niet merken dus ernstig slippen was het niet direct maar dat deze standaard koppeling het niet lang vol ging houden met de gechipte motor was duidelijk.
Geen idee hoeveel koppel en vermogen deze Clubman had, de eigenaar gaf aan zo'n >190pk, dat geloofde ik meteen, ding ging als een malle vooral in het midden gebied een berg koppel

Ik geloof overigens dat bij goed gebruik een standaard koppeling bij een standaard S best 150000km mee zou moeten kunnen gaan. Ik kom ze maar weinig tegen die dat halen.
- Arthur
- Berichten: 43154
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Mini aankoop advies?
@Niels. Dat vertel je niet ff? Had zo mee gekund om te kijken 

- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Mini aankoop advies?
Die groene is te gek zeg! 

- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mini aankoop advies?
Die groene is idd erg mooi vinden wij alleen is de prijs (natuurlijk) zo mee. Dan moet de motorkap gespoten, 4x nieuwe banden voor het comfort (profiel is ok maar ze cuppen) en moet er nog cruise control in waarbij je automatisch vast zit aan een mf stuur of aanpassing. Je gaat dan zo maar richting de 10K en dan zijn er talloze opties meer zoals een mooie blauwe JWC op het newmini forum


Was ff met Bri heen en met z'n drieeen in zo'n ding is ook zo was. Aangezien we ook nog een beetje krap in de tijd zaten heb ik verzuimd je te bellen anders had ik het zeker gedaanArthur schreef:@Niels. Dat vertel je niet ff? Had zo mee gekund om te kijken

- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Mini aankoop advies?
Als je specifiieke eisen hebt kun je ook wel eens bellen met Auto Spenkelink. Heeft MartijnGizmo ook goede ervaringen mee. 

- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mini aankoop advies?
Bedankt voor de tip, altijd handig!
- Oof
- Berichten: 1430
- Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
- Auto: Caddy 1.6 TDI
Re: Mini aankoop advies?
Afgelopen maand ook bij Spenkelink geweest voor nieuwe velgen. Maatje meegenomen en die heeft daar direct toen ook een maar een Mini gekocht. Voor mij echt een aanrader.