Sinds gisteren in het bezit. Een E46 316 touring.
Een ouderwetse 'wil wel maar kan niet'- bmw. Met een oneerbiedige maar prettig rijdende 4pitter in het vooronder.
Zover ik de geschiedenis uit heb kunnen pluizen ben ik de 3e eigenaar. De eerste eigenaar heeft deze auto bij Vriezendijk BMW in Assen gekocht. En daar heeft hij het grootste deel van zijn leven ook de onderhoudsbeurtjes gehad. In ieder geval tot de 150dkm was de complete history bekend bij Vriezendijk. Daarna is hij over gegaan naar de voorlaatste eigenaar die hem tot 180dkm heeft weten te brengen en daarbij een keer vreemd is geweest bij een lokale garage.
De auto verkeerd in smetteloze staat. Aan de koets is vrijwel niks op te merken. Geen enkel (parkeer)deukje te bekennen. Enkel met een schuine blik op de lak is hier en daar een héél klein ondiep krasje te bekennen. Een krasje dat enkel te ontdekken valt na een bezoek aan mijzelf wanneer er net een nieuwe bril is aangekocht.
Het interieur ook perfect. Gewoon fris. Alles nog mooi. Onverprutst. Geen kabeltjes die door het dashboard gepropt zijn. Geen bluetooth of telefoonhouders die het dashboard verstoren. Gewoon helemaal clean. Knopjes allemaal netjes. Leer netjes. Pookje netjes. Enkel wat nagelkrasjes om het kunststof bakje onder de handrem. Dat is dan ook gelijk het minpunt van heel de auto. Ik kan er , voor nu, mee leven.
Pas thuis aangekomen onder de kap gekeken.. Brandschoon. Bijna zo schoon als de Mii die ik net een paar maanden voor de deur heb staan. Daar heeft iemand al eerder een keer een poetsdoekje doorheen gehaald. Blokje ligt behoorlijk ver naar achteren. Beetje eenzelfde aanblik als bij de Mii. Waar je ook relatief veel motorruimte ziet met een klein grasmaaierblokje erin verstopt.
Ook het rijden gaat volgens verwachting. Soepel. Netjes. En toch vlot. Het uiterlijk is klassiek. En daar hoort een klassieke snelheid bij. Gewoon een beschaafde brom uit de uitlaat. Motor houdt zich koest maar klimt zonder slag of stoot mooi geleidelijk in zijn toeren. Op de snelweg met de cruisecontrol aan speel ik wat met de knopjes op het dashboard. Zoals elke jongen speel ik graag met knopjes (..). En ongemerkt zit je dan toch op de 160km/u. De auto is rondom voorzien van 16'' met nieuwe Goodyears gemonteerd. Wat resulteert in een ontzettend stille rijdbeleving. Onderstel is erg comfortabel en laat ook niet van zich horen. Het enige geluid wat binnendringt is het geluid van de wind langs de dakrails.
Over het dak gesproken. Dat is zwart. Smetteloos onaangetast zwart. Net als de vloerbedekking en de gehele achterbakbekleding. Dat samen met het dikke grijze leder maakt het een smaakvolle verschijning.
Genoeg geluld. Hier zijn wat foto's.
Met de aangegeven sneeuw deze week toch de winterbanden deze week maar monteren.
Bij de auto aangekocht zijn nieuwe Enzo velgen met nieuwe Goodyear winterbanden. Ziet er keurig uit alleen had ik liever een originele bmw-velg erop gezien. Je moet wat te wensen houden..