Na jaren mercedes gereden in de lease moest hij vanwege pensionering anderhalf jaar geleden zijn lease auto inleveren en sindsdien was hij in principe autoloos, en reed hij rond in ons mam zijn polo.
Begon eerst met een proefrit in een F10 530d en toen was hij eigenlijk om mede dankzij de comfort zetels en head-up display. Daarna hebben we veelvuldig in Duitsland rondgekeken naar geschikte auto’s, maar toen helaas geen geschikte E60 530d kunnen vinden volgens zijn wensenpakket.
Toen veranderde de wetgeving tav (vervuilende) diesels en werd het duidelijk dat men net zo goed een gebruikte F10 520d kon kopen omdat dit ongeveer net zo duur zou zijn met de verrekte CO2 tax.
Zodoende ging de zoektocht verder, steeds waren de auto’s niet mooi genoeg of was de kleur niet goed, dus tja. Mijn moeder werd er spuugzat van en drong hem de mes verder op de keel, niet dat het hielp.
Op een zondagavond kwamen was ik op bezoek en hadden we het over hoe gunstig de wisselkoers van de pond was tov de euro. Lag toen rond de 1.20 euro per pond.
Kwamen we tot het idee, wat zou een nieuwe 520d kosten in engeland en hoeveel Co2 tax zou de dan moeten betalen. Dus pa contact opgenomen met BMW UK, geen probleem meneer we kunnen U een BMW leveren met de stuur links en europese specificatie. Wilt U hem op engels kenteken hebben of zonder kenteken of ex-btw.
Enigste wat U moet doen is de auto te configureren volgens de engelse configurator en dan de specificatie opsturen en maken wij een prijs op. Zo gezegd zo gedaan. Inmiddels was 1 pond, 1.18 euro waard.
Na meerdere configuraties heeft hij het volgende besteld:
F10 520d LCI
B65 Jatoba Bruin metallic
LCOX Oyster / Black Dakota leather with Exclusive stitching
Luxury pakket
205 Automatic Gearbox
255 Sport Steering Wheel
2W1 18" Multi-spoke style 454 alloy wheels
320 Model designation deletion
3AG Reversing Assist camera
456 Comfort seats, front
465 Split-folding rear seats
488 Lumbar support, driver and front pass.
4BN Dark Ash wood interior trim
4UR Ambient lighting
534 Air conditioning, automatic with extended features
575 12V power sockets
5DF Active Cruise Control with "Stop and Go" function
610 Head-up Display
6NS Enhanced Bluetooth telephone with USB & Voice Control
6WA Black panel display, full
761 Sun protection glass
8TH Speed limit display
302 Alarm system (Thatcham 1)
3DZ Model designation deletion (side)
423 Floor mats, velour
428 First Aid Kit & Triangle
431 Rear-view mirror, auto dimming
441 Smokers package
494 Seat heating, front
4U2 Drive Performance Control
502 Headlight wash
508 Park Distance Control (PDC), front and rear
5A1 LED foglights, front
609 Navigation system-BMW Professional Multimedia
654 DAB digital radio
6AC BMW Emergency call
6AE BMW TeleServices
6AK BMW Online Services
6AM Real Time Traffic Information
6NR BMW Apps interface
Aardig vol dus. Nu rijst de vraag waarom alle moeite nemen om hem via Engeland te bestellen op Engels kenteken. In Engeland zijn de auto’s veel voller uitgevoerd en de opties zijn goedkoper dan in NL. Financieel scheelde het nog al. De besparing op deze auto is gelijk aan 1,5 - 2 jaar afschrijving op een origineel geleverde NL auto.

In Engeland was de eerste jaar wegenbelasting ook gratis, vanwege de lage uitstoot

Enigste 2 dingen wat dan geregeld moet worden is een aanvulling op de alarm om hem aan klasse 3 te laten voldoen, dat de alarm welke standaard door BMW geleverd wordt Klasse 2 is. En in NL wordt er op een nederlandse auto een klasse 3 aanvulling gedaan.
Voor de keuring moet hij ook nog een set 17 inch wielen + winterbanden regelen.
Nogmaals dank aan Fabian voor het advies!!
