F10 520D LCI

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

F10 520D LCI

Bericht door Niall » 18 nov 2013, 10:13

Helaas niet voor mij, maar voor mijn vader.

Na jaren mercedes gereden in de lease moest hij vanwege pensionering anderhalf jaar geleden zijn lease auto inleveren en sindsdien was hij in principe autoloos, en reed hij rond in ons mam zijn polo.

Begon eerst met een proefrit in een F10 530d en toen was hij eigenlijk om mede dankzij de comfort zetels en head-up display. Daarna hebben we veelvuldig in Duitsland rondgekeken naar geschikte auto’s, maar toen helaas geen geschikte E60 530d kunnen vinden volgens zijn wensenpakket.
Toen veranderde de wetgeving tav (vervuilende) diesels en werd het duidelijk dat men net zo goed een gebruikte F10 520d kon kopen omdat dit ongeveer net zo duur zou zijn met de verrekte CO2 tax.
Zodoende ging de zoektocht verder, steeds waren de auto’s niet mooi genoeg of was de kleur niet goed, dus tja. Mijn moeder werd er spuugzat van en drong hem de mes verder op de keel, niet dat het hielp.

Op een zondagavond kwamen was ik op bezoek en hadden we het over hoe gunstig de wisselkoers van de pond was tov de euro. Lag toen rond de 1.20 euro per pond.
Kwamen we tot het idee, wat zou een nieuwe 520d kosten in engeland en hoeveel Co2 tax zou de dan moeten betalen. Dus pa contact opgenomen met BMW UK, geen probleem meneer we kunnen U een BMW leveren met de stuur links en europese specificatie. Wilt U hem op engels kenteken hebben of zonder kenteken of ex-btw.
Enigste wat U moet doen is de auto te configureren volgens de engelse configurator en dan de specificatie opsturen en maken wij een prijs op. Zo gezegd zo gedaan. Inmiddels was 1 pond, 1.18 euro waard.
Na meerdere configuraties heeft hij het volgende besteld:

F10 520d LCI
B65 Jatoba Bruin metallic
LCOX Oyster / Black Dakota leather with Exclusive stitching
Luxury pakket

205 Automatic Gearbox
255 Sport Steering Wheel
2W1 18" Multi-spoke style 454 alloy wheels
320 Model designation deletion
3AG Reversing Assist camera
456 Comfort seats, front
465 Split-folding rear seats
488 Lumbar support, driver and front pass.
4BN Dark Ash wood interior trim
4UR Ambient lighting
534 Air conditioning, automatic with extended features
575 12V power sockets
5DF Active Cruise Control with "Stop and Go" function
610 Head-up Display
6NS Enhanced Bluetooth telephone with USB & Voice Control
6WA Black panel display, full
761 Sun protection glass
8TH Speed limit display

302 Alarm system (Thatcham 1)
3DZ Model designation deletion (side)
423 Floor mats, velour
428 First Aid Kit & Triangle
431 Rear-view mirror, auto dimming
441 Smokers package
494 Seat heating, front
4U2 Drive Performance Control
502 Headlight wash
508 Park Distance Control (PDC), front and rear
5A1 LED foglights, front
609 Navigation system-BMW Professional Multimedia
654 DAB digital radio
6AC BMW Emergency call
6AE BMW TeleServices
6AK BMW Online Services
6AM Real Time Traffic Information
6NR BMW Apps interface

Aardig vol dus. Nu rijst de vraag waarom alle moeite nemen om hem via Engeland te bestellen op Engels kenteken. In Engeland zijn de auto’s veel voller uitgevoerd en de opties zijn goedkoper dan in NL. Financieel scheelde het nog al. De besparing op deze auto is gelijk aan 1,5 - 2 jaar afschrijving op een origineel geleverde NL auto. :goodnight:

In Engeland was de eerste jaar wegenbelasting ook gratis, vanwege de lage uitstoot :coffee: Maar na een paar maanden als ze terug zijn van vakantie en familiebezoek in Schotland wordt hij op een NL kenteken gezet.

Enigste 2 dingen wat dan geregeld moet worden is een aanvulling op de alarm om hem aan klasse 3 te laten voldoen, dat de alarm welke standaard door BMW geleverd wordt Klasse 2 is. En in NL wordt er op een nederlandse auto een klasse 3 aanvulling gedaan.
Voor de keuring moet hij ook nog een set 17 inch wielen + winterbanden regelen.

Nogmaals dank aan Fabian voor het advies!! :headbang:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: F10 520D LCI

Bericht door Tristan » 18 nov 2013, 10:38

Mooie uitvoering!

Maar via UK bestellen heb ik vaker gehoord dat dit voordeliger is. Importeer je deze dan zelf in NL, of gaat dit via NL dealer?

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: F10 520D LCI

Bericht door Niall » 18 nov 2013, 11:12

Nee doen we zelf. Heb al ervaring genoeg uit het verleden. BPM aangifte kan je voortaan allemaal zelf regelen met wat zoekwerk.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7254
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: F10 520D LCI

Bericht door Fabian » 18 nov 2013, 11:41

Nice!

En geen dank hoor, dot hebben jullie toch vooral zelf uitgevogeld! :thumbup:

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest

Re: F10 520D LCI

Bericht door maarten22 » 18 nov 2013, 15:12

En garantie?

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: F10 520D LCI

Bericht door Niall » 18 nov 2013, 15:55

2 Jaar fabrieksgarantie europawijd en een 3e jaar garantie via de leverende dealer in Engeland. Niet dat we van de 3e jaar gebruik gaan maken.
Leverende dealer zit op 10min rijden van de kanaaltunnel in zuid-engeland. Dus gaan we eind maart met de boot of trein naar engeland om hem op te halen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: F10 520D LCI

Bericht door Dennis Cavallino » 18 nov 2013, 16:04

Prima auto en prima geregeld zo. Leuk hoor (g)één Europa.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43202
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: F10 520D LCI

Bericht door Arthur » 18 nov 2013, 16:19

^^^ Idd.
Mooie kar en nooit aan gedacht of van gehoord om het zo te doen.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1391
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: F10 520D LCI

Bericht door Fedmas » 19 nov 2013, 06:18

Mooi principe! Ken het wel van belgische fora, dat het voor Nederland ook rendabel is, was mij ook onbekend.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: F10 520D LCI

Bericht door Sjoerd » 19 nov 2013, 08:35

Interessante manier van aanschaf!

Ik heb jaren geleden in Nederland een SLK (RHD) besteld voor mijn oom en tante in Engeland. Het kan natuurlijk ook andersom.

Tweede hands 'dikke' auto's gaan daar nu trouwens voor een appel en ei van de hand. Diezelfde oom heeft vorig jaar een 1 jaar oude A8 TDI full option gekocht voor minder dan de helft van de nieuwwaarde.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: F10 520D LCI

Bericht door Niall » 19 nov 2013, 09:30

Even als aanvulling.

Auto wordt zoals gezegd geleverd met engels kenteken, maar dan zit je met een verzekeringskwestie. Nu is het mogelijk om dit als buitenlander te regelen zolang men een engels bankrekening heeft + engels postbus(adres).
Je hoeft dus niet officieel in engeland te wonen. En zullen maar zeggen de verzekering was voor 1 jaar 1/3 van de nederlandse tarieven inclusief europa dekking

De agent bij BMW deed veel zaken met fransen en Belgen maar dit was de eerste nederlandse transactie. En betaling gaat gewoon in Euro's tegen een vastgesteld tarief zonder transactiekosten.

Zakelijke kennis had ook overwogen om dit te doen maar heeft uiteindelijk zijn nieuwe Audi in duitsland besteld via zijn duitse BV. Scheelde ex-BPM 40k Euro :duh:

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: F10 520D LCI

Bericht door Niall » 22 apr 2014, 12:11

Inmiddels zijn we enige tijd verder.
Auto is 2 weken geleden geleverd op engels kenteken. Na bestelling is er nog eea veranderd aan de bestelling. ACC is vervangen door Driving plus pakket. Hetzelfde als ACC maar dan met traffic jam assist en lane departure waarschuwing.
Verder wordt de auto normaal gesproken inde luxury edition met 18inch wielen geleverd maar met oog op comfort en beperking BPM is de auto afwijkend bestelling met 17inch style 456 geleverd. Normaal niet mogelijk in the UK met dit pakket, maar BMW UK heeft dit zonder extra kosten geregeld.

Dealer welke de auto geleverd heeft verkoopt veel auto's aan soldaten van het britse leger en buitenlanders dus goed bekend met de BTW regels, dus is de auto ex-btw geleverd ivm BTW aangifte in NL.

Een paar slechte foto's
IMG_2135.JPG
IMG_2135.JPG (142.27 KiB) 1704 keer bekeken
IMG_2128.JPG
IMG_2128.JPG (255.26 KiB) 1704 keer bekeken

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: F10 520D LCI

Bericht door Petrolhead Tom » 22 apr 2014, 13:37

Dikke bak! Mooi verhaal! Leuke materie.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7254
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: F10 520D LCI

Bericht door Fabian » 22 apr 2014, 15:20

Mooie kleurencombo en mooie wielen! :D

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: F10 520D LCI

Bericht door Niall » 12 mei 2014, 20:37

Thanks,

Alles is nu geregeld qua BPM berekening etc. Afspraak is gemaakt bij de RDW, dus binnenkort op NL kenteken.
Rompslomp was de moeite waard, uiteindelijke prijs is gelijk aan de ocassionprijs van een 2 jaar oude pre facelift F10 :tong:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Godspeed, Google [Bot], tomgtr, Vanreijmersdal en 10 gasten