Volvo 360 SR20DET

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
procell
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mar 2012, 17:20

Volvo 360 SR20DET

Bericht door procell » 15 nov 2013, 08:35

Project: Volvo 360 badass gooi en smijt auto.

Oke een volvo 360 dan, hoe kom je daar toch bij.
Nou simpel, feestje bier en een vriend oppert dat dit een prima sleeper is voor een circuit/drift auto.
Beginnen met zoeken en dat viel wel tegen, veel roestige exemplaren en toch nog voor veel geld.

Maar ik heb een geimporteerde zwitser gevonden met 118.000km in originele staat, wel wat roest maar geen grote herstel werkzaamheden.
Afbeelding

Dan ga je plannen maken en kijken wat voor motor je erin wilt.
Eerder heb ik een nissan sunny gti gehad, waarmee ik 220pk heb gehaald door een turbo setup.
Dit is altijd in mijn achterhoofd gebleven, dat reed zo mooi en het afblaasgeluid van de turbo was gewoon verslavend.
Dus een SR20DET it is.

Verder wordt deze auto gebouwt voor circuit dagen, dus interieur eruit, kooi kuipjes etc erin.
Onderstel geheel aangepast met coilovers rondom en de bladveren eruit.

hier wat plaatjes van het hok
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier even een beeld van hoe ik de auto wil gaan opbouwen zoals ik er nu de auto voor ogen heb:

Exterieur:
- kleurstelling bekend maar die hou ik nog voor me
-15 velgen ivm met big brakes voorzijde
-MKIII originele bumpers zwart
-Antenne verwijderd
-Motorkap en kofferklep sluitingen
-Smoked koplampen
-Smoked Knipperlichten voor
-Smoked achterlichten

Interieur:
-Volledig wit gespoten
-Overbodige zaken verwijderen, clean look.
-rolkooi
-kuipstoelen, bestuurder verstelbaar.
-4/5/6 punts gordels?
-90mm diep stuur
-Aluminium deurpanelen
-Pedalbox
-Aluminium voetsteun bestuurder en bijrijder
-Oliedruk, Olie temp, Voltmeter, Turbodruk, Water temp, EGT, AFR.
-Hoofdstroomschakelaar incl T-pull
-Schakelaars ecu, benzinepomp, claxon en andere zaken.
-Accubak achter voorstoelen
-Brandblusser
-Zonneband

Remmen:
-grotere schijven voor bigbrake kit 284mm, heb ik toevallig nog een set liggen van de bmw.
-remtrommels vervangen door de standaard schijven/klauwen van de voorzijde
-Hydraulische handrem
-Stalen remslangen/koperen leidingen

Onderstel/wielophanging:
-GAZ volledig instelbare coilovers voor en achter, blad veren weg en as voorzien van panhard stang en 5-link stangen.
-S13 camper plates voor
-PU bussen onderstel
-Veerpootbruggen V&A

Motor/aandrijving:
-SR20DET met vvt uit een 1997 nissan 200sx
-350Z versnellingsbak
-BMW e30 3.91 ratio differentieel 45% sperr, mischien nog een extra gelast diff.
-3 inch uitlaat met side pipe voor het linker achterwiel
-horsham stage 1a chip
-freeflow luchtfilter
-sterkere benzine pomp 255L/uur
-Electronische Boost controller
-Front mount intercooler
-Garrett GT28 turbo

De motor is gereinigd, en de drijfstanglagers vervangen.
Afbeelding
Afbeelding
De lagerschalen na 185.000 automaat kilometers.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna dus alles weer dicht,
Afbeelding
Afbeelding

Strippen van de volvo
Voor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

alle bitumen is er aan de binnenzijde ook uit.
Afbeelding
Afbeelding

De bak is 12mm afgefreesd en het vliegwiel gevlakt, en maar meteen de bak weer gemonteerd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan de volvo zit wat laswerk, met name rondom de voorruit.
Hiervoor op de sloop een paar stukken uit een auto geslepen waarvan de hoeken beter waren.

Ik dacht dat er nog nooit aan de auto gelast was, maar hieronder het bewijs dat ik fout zat.
Wat plaatjes erin gebakken, opgevuld met kit/klei/plamuur.
Afbeelding

Midden onder de voorruit
Afbeelding

Andere hoek
Afbeelding

Had van rustyco goede recenties gelezen, en omdat ik niet van plan was voor ieder puntje roest een nieuw stuk erin te lassen. Heb ik dus alles blank gemaakt, een of meer keer behandeld met dit spul en daarna ijzermenie aangebracht.
Afbeelding

Helemaal ontleed en de roest is goed diep gekomen.
Afbeelding

Reparatie stuk los gemaakt van de hoek uit de sloper.
Afbeelding

1ste deel gelast
Afbeelding

2de deel gelast
Afbeelding

Overzicht
Afbeelding

Onderhoek in de menie, mooi kleurtje hé
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1988
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: KIA
Locatie: Flevoland

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door Hitz » 15 nov 2013, 10:12

Gaaf project!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door GTRene » 15 nov 2013, 11:46

benieuwd, die volvo's waren destijds best hot voor zoiets, je ziet ze idd bijna niet meer :D

uit de Sunny GTI-R motor (weet niet meer of dat dezelfde is) kan je vrij makkelijk meer vermogen halen, die motor ligt transverse en die motor van de Volvo mooi longitudinal, das wel gaaf.

Jotwoo
Berichten: 101
Lid geworden op: 20 jul 2010, 12:51
Locatie: Haarlem

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door Jotwoo » 15 nov 2013, 14:04

Gaaf project! Alleen ben ik benieuwd waarom je een Nissan motor wilt gebruiken, en geen Volvo turbo blok, wat dezelfde basis heeft en veel makkelijker pas te maken is? Dus een B230ET/FT of B200ET/FT? Die dingen halen met wat aanpassingen ook enorme vermogens (300+ PK).

Hier trouwens een project met een volvo-turbo blok http://nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=8515" onclick="window.open(this.href);return false;

procell
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mar 2012, 17:20

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door procell » 15 nov 2013, 15:21

Jotwoo schreef:Gaaf project! Alleen ben ik benieuwd waarom je een Nissan motor wilt gebruiken, en geen Volvo turbo blok, wat dezelfde basis heeft en veel makkelijker pas te maken is? Dus een B230ET/FT of B200ET/FT? Die dingen halen met wat aanpassingen ook enorme vermogens (300+ PK).

Hier trouwens een project met een volvo-turbo blok http://nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=8515" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn eerste auto was een nissan sunny 2.0 gti ook met een SR20DE motor
Hier heb ik toen een turbo opgebouwd die de 143pk naar 220pk bracht.
Ik had de motor eigenlijk al eerder gekozen dan de auto.
Alleen dan de SR20DET uit een nissan 200sx S14 met VVT in plaats van een sunny motor.
Als het goed is zou deze motor met de stage 1a chip die ik heb 285pk en 406nm opleveren.

Wilde dus een achterwiel aandrijving, liefst belasting vrij en een uber opa auto look.
De volvo 300 serie voldeed aan alles, dus zo geschiede.

Gebruikersavatar
Richard430
Berichten: 668
Lid geworden op: 06 nov 2011, 21:53

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door Richard430 » 16 nov 2013, 01:03

Zeker een mooi project. Weer eens iets anders :D Ik zie dat je het uiterlijk gaat veranderen, ben benieuwd.
Ik zelf zou het uiterlijk zo veel mogelijk standaard laten, sleeper :tooth: Maar zoveel mensen, zoveel wensen natuurlijk. Ben benieuwd en ga je project volgen.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door Ferdi » 16 nov 2013, 11:41

Gaaf project!
Vroeger zag je de 340/60's nog regelmatig als cupauto gebouwd, tegenwoordig helaas amper meer.

Wellicht dat er nog het nodige aan info te vinden is aan mooie aanvullende aanpassingen

Gebruikersavatar
Thomas 325i
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 nov 2010, 13:13
Locatie: E30 325i

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door Thomas 325i » 16 nov 2013, 13:37

HAHA! Dit is cool! Ben benieuwd naar de vorderingen (en het resultaat).

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door Dennis Cavallino » 16 nov 2013, 21:17

Supergaaf project. Ik had altijd veel lol met mijn V360, maar dit zou ik ook nog weleens willen. Ook je onderstel-modificaties zijn goed!

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door Joopieboy » 17 nov 2013, 13:37

Geniaal, die koets heeft dadelijk nog nooit zo hard gereden haha. Succes!

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door Roy RS » 17 nov 2013, 20:27

Geniaal dit, had t gisteren nog met iemand over de 340/360, dat dat zo'n leuke hokken zijn. Mijn broer had er 1, hebben we zoveel lol mee gehad. Prachtig als je er ook nog een krachtige goed sturende auto van maakt, lach je jezelf kapot straks.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door Metchu » 17 nov 2013, 20:48

AWESOME!

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door frank de jonge » 18 nov 2013, 11:10

Nice

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door Stefan van Elst » 18 nov 2013, 12:31

Dit ga ik volgen!
Wat een geweldig project!!

procell
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mar 2012, 17:20

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door procell » 19 nov 2013, 19:26

bedankt voor de reacties allemaal!

Gebruikersavatar
Volvoturbo
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2011, 18:54
Locatie: Gouda

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door Volvoturbo » 20 nov 2013, 12:51

Heerlijk project dit!

:df: :D

procell
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mar 2012, 17:20

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door procell » 29 dec 2013, 17:27

Nog 2 roest plekken te gaan en dan verder met de rolkooi en de motor te plaatsen.

Vandaag in ieder geval de hoofdrolbeugel gebogen.
Het is wat mij betreft geslaagd.
Heb de buis aan een kant dicht gelast daarna gevuld met droog fijn zand (voldoende verdicht) en de buis gesloten met een houten klos. Hierdoor is de buis goed te buigen met deze pomp, aan de binnenzijde zijn er nauwelijks plooien aanwezig.

Hier wat foto's van het werk tot nu toe.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ga eerst de kooi afmaken voordat de motor gepast wordt want de buizen liggen me in de weg.

procell
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mar 2012, 17:20

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door procell » 11 jan 2014, 18:31

Vandaag weer een paar uur tijd genomen om aan de vulva te werken.
Ben begonnen met de hoofdbeugel in te korten en heb de voetjes waar deze op komt te staan op een paar plaatsen vast gelast. Heb een mal gemaakt voor de a-stijl maar de beugel stond mij niet solide genoeg.
Daarom maar eerst de steunen naar de achterste wielkasten gemaakt, of ja een kant is af de andere maak ik morgen na van degene die ik vandaag heb gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

procell
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mar 2012, 17:20

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door procell » 09 feb 2014, 12:11

Weer wat buizen klaar.
De a-stijlen gelijk krijgen was nogal een uitdaging met het prehistorische buig apparaat waar ik mee werk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door Knot » 09 feb 2014, 12:21

Erg gaaf... maar wel een hoop werk voor een Volvo....

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door Joopieboy » 09 feb 2014, 13:41

Hoezo, hier zijn toch ook mensen die heel wat werk in een oude BMW steken van halverwege de jaren 90? :tooth:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door Knot » 09 feb 2014, 14:28

Bedoel alleen dat het niet de meest gangbare auto is.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door Petrolhead Tom » 09 feb 2014, 14:41

Knot schreef:Bedoel alleen dat het niet de meest gangbare auto is.
En dat is wat het juist zo cool maakt. Buitenbeentjes FTW!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door Knot » 09 feb 2014, 16:01

Haha, ja dat zeker, maar ik vind het gewoon geen elegante auto's, had liever dit plok in een prius (II) gezien.

Maargoed, het wordt iig wel grondig aangepakt, dat mag ik zeker wel!

procell
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mar 2012, 17:20

Re: Volvo 360 SR20DET

Bericht door procell » 10 feb 2014, 12:08

Knot schreef:Haha, ja dat zeker, maar ik vind het gewoon geen elegante auto's, had liever dit plok in een prius (II) gezien.

Maargoed, het wordt iig wel grondig aangepakt, dat mag ik zeker wel!
Bedankt, maar voor een prius bedank ik dan weer,
tuurlijk zijn er mooiere modellen te bedenken dan de volvo maar met de juiste stance,
velgen en look komt deze straks ook wel goed voor de dag.

Ben alleen niet helemaal tevreden met het stuk bij de a-stijl, dit komt te veel naar binnen.
Denk als ik deze in het midden licht buig deze meer de ronding van de stijl volgt en het al veel scheelt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Mark 320iS, maurizio, ron36 en 9 gasten