[24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijden II

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijden II

Bericht door Peter Tunissen » 09 okt 2013, 22:36

Afbeelding

Op zondag 24 november organiseert Driving Fun in de ochtend voor de tweede keer een circuittraining op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort. In de middag vindt er een open pitlane circuitdag plaats waar iedereen aan deel kan nemen.
Deze circuittraining is bij uitstek de manier voor beginners om op een veilige en leerzame manier kennis te maken met het circuitrijden en je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 - Inschrijven in Mickey's
09:00 - 11:00 - Pacecar laps onder leiding van ervaren instructeurs
11:00 - 13:00 - Open pitlane circuitdag uitsluitend voor deelnemers aan de circuit training
13:00 - 17:00 - Open pitlane rijden middagsessie

Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 17:00) kost €400 per auto.
Tweede rijders of bijrijders betalen €10 per persoon.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (09:00 - 13:00) kost €250 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (13:00 - 17:00) kost eveneens €250 per auto.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklinkt door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers circuit training
1. Peter Tunissen - BMW E36 325i
2. Pascal Paanakker - BMW 328i
3. Pascal Paanakker - Lotus Elise
4. Sander Roest - Porsche 944
5. Joost - Porsche 996 GT3 Mk II
6. Cor Euser - BMW
7. Cor Euser - Lotus
8. Desmond Rengelink - Mazda MX-5
9. H.J. Kars - Peugeot 207
10. Robbert Bijsterbosch - Nissan Skyline gtst
11. Remi Schouten - Mazda MX-5
12. K.W. Cheung - Mazda MX-5
13. Andre - BMW M3 GT4
14. Martijn Jazz - Seat Leon FR 2.0 TFSI
15. jacobt - Porsche 996 GT3
16. Joost Krol - Porsche 911
17. Richard Limpens - Porsche 911
18. Fred de Weij - Mitsubishi EVO VIII
19. Henry Groen - BMW E36 M3
20. Ruben Nooy - Porsche 944
21. Rolf Bakker - Westfield S2000
22. Hans Duivenvoorden - BMW E30 325i
23. Ton Strous - Westfield
24. Erik Bartels - Mercedes Benz SLS
25.

Open pitlane middag:
1. Peter Tunissen - BMW E36 325i
2. Pascal Paanakker - BMW 328i
3. Pascal Paanakker - Lotus Elise
4. Sylvia Lodder - Porsche 968
5. Jeroen Meerwijk - Porsche 996 turbo
6. Tiemen Meester - BMW E46 M3
7. Dillon Koster - ?
8. Erik Jan van Gemeren - Subaru Impreza STi
9. Jan van der Voort - BMW E30
10. Koopman Racing - ?
11. Koopman Racing - ?
12. Koopman Racing - ?
13. Koopman Racing - ?
14. Koopman Racing - ?
15. Joost - BMW E90 325i
16. ThomasGTT - BMW E30
17. Sander Roest - Porsche 944
18. Aldo Visman - MINI
19. jos_br - VW Golf TDI
20. Arthur Tjon - Renault Clio
21. Vincent Waanders - VW Golf VR6
22. Yvo de Vries - BMW E30 325i
23. Cor Euser - BMW
24. Cor Euser - Lotus
25. Cindy Spijkers - Renault Clio Cup
26. Cindy Spijkers - Renault Clio Cup
27. Jeroen de Roode - BMW E30 330i
28. Hans Creemers - BMW E30
29. Andre - BMW M3 GT4
30. Ronald Morien - BMW E46 325ti Compact
31. Johan Heil - Porsche 944
32. Herman Hamer - BMW E30
33. Daan van de Westelaken - Mazda MX-5
34. Martijn Kooij - BMW E36 325i
35. Lisa Bosch - BMW E38 735i
36. Michel Snippe - BMW E38
37. Jan van de Hoek - Suzuki Swift
38. Daniel Bouwmeester - BMW M3
39. Collin - Mitsubishi
40. Rick - BMW
41. Frank van der Voort - BMW 325i
42. Gejon Vrijenhoek - BMW 130i Cup
43. Arjen Heeck - Westfield
44. Ton Strous - Westfield
45. Leo Cornelisse - Porsche 911 GT3
46. Leo Cornelisse - Porsche 911 GT3
47. Leo Cornelisse - Porsche 911
48. Johan Hoogewerff - Volvo 850 Estate
49. Ronald van Veen - Lotus Elise
50. Dennis van Weezep - BMW E36 M3
51.
52.
53.

fredje
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 okt 2013, 19:56

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door fredje » 22 okt 2013, 20:24

Gaat een dag zoals deze met beginnende rijders ook door met slecht weer?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door Peter Tunissen » 22 okt 2013, 21:15

Ja hoor, dat is juist ook een ideale mogelijkheid om op een relatief laag tempo de grenzen van je auto beter te leren kennen.
Alleen bij ijs, ijzel, sneeuw en andere ellende als het gevaarlijk wordt om te rijden annuleren we zo'n dag en proberen deze door te schuiven naar een volgende datum. :thumbup:

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door Joost » 11 nov 2013, 23:20

Denk dat ik ook wel even kom sturen, in de middag.

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door ThomasGTT » 13 nov 2013, 15:09

Als het droog is ben ik er in de middag.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door Knot » 13 nov 2013, 15:11

Ik meldt me misschien als het gaat regenen :)

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door ThomasGTT » 13 nov 2013, 15:13

Haha, heb zo'n gevoel dat wij elkaar gaan mislopen :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door GTRene » 13 nov 2013, 15:26

:mrgreen:

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2514
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door jos_br » 17 nov 2013, 12:25

Ik denk nog maar eens te gaan rijden op Zandvoort, ook nog eens op een zondag m'n laatste banden opmaken!

Jos. :df:

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2514
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door jos_br » 24 nov 2013, 21:35

Op een wat nat Zandvoort fijn rondjes gedraaid. Behalve de laatste banden toch nog m'n bak gesloopt, dus toch nog wat werk.

Organisatie, bedankt!

Jos.

Gebruikersavatar
mdbijl
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mar 2009, 15:13

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door mdbijl » 25 nov 2013, 08:56

Ik was gisteren toevallig in de buurt en heb bij de ochtendsessie wat foto's gemaakt (ik ben geen professionele fotograaf, foto's zijn niet uitgezocht, onbewerkt).

Maar misschien leuk voor degenen die gereden hebben. Foto's blijven tot eind van het jaar staan.

Link:
https://cloud.tcfbv.com/owncloud/public ... fcd0768cfb

Gebruikersavatar
Gert.
Berichten: 361
Lid geworden op: 31 jul 2008, 22:19

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door Gert. » 25 nov 2013, 13:24

Ik kan ze niet zien, met wachtwoord beveiligd?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door Dennis Cavallino » 25 nov 2013, 13:30

URL is onbetrouwbaar zegt Google chrome. Gehackt, of geen beveiliging.

Gebruikersavatar
mdbijl
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mar 2009, 15:13

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door mdbijl » 26 nov 2013, 09:49

Ik heb een wachtwoord toegevoegd om spideren tegen te gaan: drivingfun88
Dennis Cavallino schreef:URL is onbetrouwbaar zegt Google chrome. Gehackt, of geen beveiliging.
Self-signed certificate, je moet niet alles geloven wat Google zegt ;-)

Gebruikersavatar
Martijn826
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 nov 2013, 09:43

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door Martijn826 » 26 nov 2013, 20:48

Gave foto's! :) Heeft er ook iemand foto's van de middagsessie?

Gebruikersavatar
JWD
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 nov 2008, 00:53
Locatie: Rotterdam

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door JWD » 26 nov 2013, 22:33

Martijn826 schreef:Gave foto's! :) Heeft er ook iemand foto's van de middagsessie?
Ik heb aardig wat (profi) camera's langs de baan gezien dus je zou zeggen van wel :).
Ben erg benieuwd!

Gebruikersavatar
Yven
Berichten: 48
Lid geworden op: 30 aug 2012, 11:04

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door Yven » 27 nov 2013, 11:15

Martijn826 schreef:Gave foto's! :) Heeft er ook iemand foto's van de middagsessie?
Ik kan wel even kijken of ik een mooie van jullie heb, maar wel even op verzoek graag aangezien ik te weinig tijd heb om ze allemaal te fixen. Om welke auto gaat het?

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door Joost » 27 nov 2013, 14:56

Clio RS aub.

Gebruikersavatar
Martijn826
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 nov 2013, 09:43

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door Martijn826 » 27 nov 2013, 16:10

zwarte e36 coupe kenteken 37-ft-vs. Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Yven
Berichten: 48
Lid geworden op: 30 aug 2012, 11:04

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door Yven » 27 nov 2013, 20:21

Voor Joost:

Afbeelding
Clio RS by Yvenn, on Flickr

Martijn, hoe laat had je gereden? Ik heb helemaal geen foto kunnen vinden.. :oops:

Gebruikersavatar
Martijn826
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 nov 2013, 09:43

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door Martijn826 » 27 nov 2013, 22:16

Haha :lol: Uit mijn hoofd 1 uur, 2 uur en half 4. Allemaal sessies van een half uur.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2514
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door jos_br » 27 nov 2013, 22:24

Yven schreef:
Martijn826 schreef:Gave foto's! :) Heeft er ook iemand foto's van de middagsessie?
Ik kan wel even kijken of ik een mooie van jullie heb, maar wel even op verzoek graag aangezien ik te weinig tijd heb om ze allemaal te fixen. Om welke auto gaat het?
Grijze Golf V (JB Autoservice), heb vanaf 11.00u tot 16.15u gereden.

Jos. :thumbup:

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door ThomasGTT » 27 nov 2013, 22:38

Yven schreef:
Martijn826 schreef:Gave foto's! :) Heeft er ook iemand foto's van de middagsessie?
Ik kan wel even kijken of ik een mooie van jullie heb, maar wel even op verzoek graag aangezien ik te weinig tijd heb om ze allemaal te fixen. Om welke auto gaat het?
Heb je iets van een witte e30 met gouden velgen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Yven
Berichten: 48
Lid geworden op: 30 aug 2012, 11:04

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door Yven » 27 nov 2013, 23:16

Afbeelding
Golf V by Yvenn, on Flickr

Afbeelding
E30 by Yvenn, on Flickr

:)

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: [24-11-2013] DF @ Zandvoort circuittraining & vrij rijde

Bericht door Joost » 27 nov 2013, 23:41

Bedankt Yven.

Die witte E30 lijkt verdacht veel op mijn 'oude' E30.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten