Keuze winterbanden
-
Keuze winterbanden
Sinds een tijdje rijd ik een lease Ford Focus 14% belastingwonder. Fijne auto voor woon-werkverkeer maar de standaard Michelin ECO (zomer)banden doen de auto geen goed.
In november worden er nieuwe winterbanden gemonteerd, nu wil ik graag voorkomen dat de banden het rijden verpesten. Zelf heb ik geen ervaring met winterbanden dus geen enkel idee welke banden goed zijn en welke niet
De maat waar ik aan vast zit is 205/55R16, van deze (standaard) maat zijn er best veel testen van de ANWB etc. maar deze stellen toch wat andere eisen (minder sportief) dan ik normaal doe. In deze testen komt de Michelin Alpin A4 vaak goed naar voren.
Welke banden raden jullie aan?
In november worden er nieuwe winterbanden gemonteerd, nu wil ik graag voorkomen dat de banden het rijden verpesten. Zelf heb ik geen ervaring met winterbanden dus geen enkel idee welke banden goed zijn en welke niet
De maat waar ik aan vast zit is 205/55R16, van deze (standaard) maat zijn er best veel testen van de ANWB etc. maar deze stellen toch wat andere eisen (minder sportief) dan ik normaal doe. In deze testen komt de Michelin Alpin A4 vaak goed naar voren.
Welke banden raden jullie aan?
- Knot
Re: Keuze winterbanden
Die Conti TS830 waren ook niet verkeerd meen ik me te herinneren.
-
Volgens http://www.anwb.nl/auto/themas/winterba ... 05-55-r16h staat die inderdaad nog boven de Michelins (De TS850). Volledige test staat hier http://www.anwb.nl/bestanden/content/as ... -r-16h.pdf.
In deze test word verbruik en slijtage zwaar gewogen en staat er bij een snelheidsproef alleen of deze doorstaan is, ik wil graag een band die wint in de snelheidsproef.
Waar ik me aan irriteer bij de huidige ECO banden is het rollen over de wangen en het snelle gripverlies (droog), de banden zijn wel voorspelbaar. Nu zit het rollen over de wangen ook in de hoogte maar een stijvere bandwang zou welkom zijn.
In deze test word verbruik en slijtage zwaar gewogen en staat er bij een snelheidsproef alleen of deze doorstaan is, ik wil graag een band die wint in de snelheidsproef.
Waar ik me aan irriteer bij de huidige ECO banden is het rollen over de wangen en het snelle gripverlies (droog), de banden zijn wel voorspelbaar. Nu zit het rollen over de wangen ook in de hoogte maar een stijvere bandwang zou welkom zijn.
-
Volgens de ADAC lijkt de Dunlop ook wel wat: http://www.adac.de/infotestrat/tests/re ... 5_R16.aspx
Auto Motor und Sport heeft de Conti ook hoog zitten lees ik: http://www.auto-motor-und-sport.de/test ... 20986.html
Auto Motor und Sport heeft de Conti ook hoog zitten lees ik: http://www.auto-motor-und-sport.de/test ... 20986.html
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Zelf een aantal winters op Michelin Alpin A3 gereden, de voorganger dus en dat beviel prima.
Daarna Nokian's gehad en dat beviel duidelijk minder, sportief rijden kon je daar wel mee vergeten
Daarna Nokian's gehad en dat beviel duidelijk minder, sportief rijden kon je daar wel mee vergeten
- Knot
Ik had de Z4 van Rico op Vredestein Wintrac Extreme 225/45/17 daar kon je ook goed mee hoeken alleen na mijn ervaring met Vredestein Ultrac Vorti zomerbanden waar de brokken profiel eruit vielen na wat rondjes ring en zandvoort voor mij ff geen Vredestein meer.
-
Toch vreemdKnot schreef:.......................... waar de brokken profiel eruit vielen na wat rondjes ring en zandvoort voor mij ff geen Vredestein meer.

-
Pics!Knot schreef:Ik had de Z4 van Rico op Vredestein Wintrac Extreme 225/45/17 daar kon je ook goed mee hoeken alleen na mijn ervaring met Vredestein Ultrac Vorti zomerbanden waar de brokken profiel eruit vielen na wat rondjes ring en zandvoort voor mij ff geen Vredestein meer.
Ik ga voor Vredestein Snowtrac's dit jaar (195/65/15)
- Niels
- Auto: Prius+
Vind ik een wat lawaaiige band Frank, ik heb ze in dezelfde maat onder de 320D touring gehad en zou ze niemand adviseren. Dat brengt dat type profiel ook met zich mee ben ik bang.
Liever Nokian WR G2 wat dat betreft. Sportief misschien niet briljant maar ik heb de zomer er gewoon op doorgereden. Nauwelijks meer lawaai dan de Michelin Premacy die er normaal onder zitten. Qua grip ben ik ook niet verrast dus meeeer dan prima imho.
Liever Nokian WR G2 wat dat betreft. Sportief misschien niet briljant maar ik heb de zomer er gewoon op doorgereden. Nauwelijks meer lawaai dan de Michelin Premacy die er normaal onder zitten. Qua grip ben ik ook niet verrast dus meeeer dan prima imho.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik heb Conti's (weet niet meer welke), Nokian WR A3 en Michelin A4 recentelijk onder auto's gehad. Probleem ligt volgens mij nog het meeste bij de uitvoering van de band. Zal onder jouw auto met die maat en in winteruitvoering wel geleverd worden als H band. En die zijn volgens mij wat zachter van wang. Kijken of je een V band kunt scoren in jouw maat. En als de leasemij dat toestaat en welke merken ze toestaan. Onder de Saab cabrio heb ik Nokian WR A3 in H uitvoering (225-45-17) en bevalt best goed. Heb er de hele zomer mee door gereden
(ik ook, Niels
). Onder de Mazda CX5 heb ik Michelin Latitude Alpin in 225-65-17 ook een H band. Prima banden maar "gummen" doe ik met beide auto's niet.
Zit net ff fotootjes te kijken en zie dat de Nokian WR G2 en WR A3 er nagenoeg hetzelfde uitzien, qua profiel. Ik weet niet wat het verschil is.
De WR A3 is er ook in V in de maat 205-55-16 zag ik net.

Zit net ff fotootjes te kijken en zie dat de Nokian WR G2 en WR A3 er nagenoeg hetzelfde uitzien, qua profiel. Ik weet niet wat het verschil is.
De WR A3 is er ook in V in de maat 205-55-16 zag ik net.
-
OnlineWill F.
Mijjn zusje rijdt 's winters met ts850 in 205/55 16 onder haar Focus 2. Heerlijke band, zelf merkt ze bijv geen verschil in comfort tussen de zomer(michelin) en winterband. Ik zelf ook nauwelijks. De winterset met velgen is vorig jaar januari voor weinig gekocht (dacht 680€) bij velgenwereld in Barendrecht.
-
Behalve het lawaai, zijn ze wel goed qua grip?Niels schreef:Vind ik een wat lawaaiige band Frank, ik heb ze in dezelfde maat onder de 320D touring gehad en zou ze niemand adviseren. Dat brengt dat type profiel ook met zich mee ben ik bang.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Onder wat voor auto tegenwoordig, Frank? Ik heb ze (Snowtrac3) onder een Punto Evo gehad in dezelfde maat (dacht ik). Vond ze dikke prima onder die auto.
-
Alfa 147 JTD
- Niels
- Auto: Prius+
Qua grip geen klachten maar dat geldt ook voor de Nokians.
- Joop
Nokian WR G2:

Nokian WR A3:

Ben zelf ook aan het zoeken naar een nieuw setje rubber voor onder de Bimmer. De Nokian WR A3's trokken op zich wel mijn aandacht en kwamen eigenlijk ook zeer goed uit de diverse testen. Wel zou ik een band met snelheidscodering V en als extra load uitvoering willen hebben als alternatief op de RFT Goodyear Ultragrip die nu om de velg heen liggen.
Heb daarnaast de Alpin A4 nog als alternatief daar de Pilot Alpin A4 niet in mijn 17" leverbaar is, of ik moet een maatje breder gaan 235/45R17 ipv 225/45R17. De PA4 is wel de veel sportievere van de twee als je dat in de winterperiode nog van een winterband verlangd, vandaar de overweging voor de Nokian's in de smallere 225/45R17.

Nokian WR A3:

Ben zelf ook aan het zoeken naar een nieuw setje rubber voor onder de Bimmer. De Nokian WR A3's trokken op zich wel mijn aandacht en kwamen eigenlijk ook zeer goed uit de diverse testen. Wel zou ik een band met snelheidscodering V en als extra load uitvoering willen hebben als alternatief op de RFT Goodyear Ultragrip die nu om de velg heen liggen.
Heb daarnaast de Alpin A4 nog als alternatief daar de Pilot Alpin A4 niet in mijn 17" leverbaar is, of ik moet een maatje breder gaan 235/45R17 ipv 225/45R17. De PA4 is wel de veel sportievere van de twee als je dat in de winterperiode nog van een winterband verlangd, vandaar de overweging voor de Nokian's in de smallere 225/45R17.
-
Heb je wel vrije keus bij de leasemaatschappij mbt het merk?
- Joop
Vraag aan mij Erwin? Auto is van me zelf, dus ik kan alle kanten op...
-
Leaseplan heeft een aantal voorkeursmerken, als je niets aangeeft is Michelin de eerste voorkeur geloof ik. Uiteindelijk heb je als berijder best veel invloed, jij moet veilig/ vertrouwd kunnen rijden.erwin20vt schreef:Heb je wel vrije keus bij de leasemaatschappij mbt het merk?
Ik heb een goede band met de lokale Profile, zei geven mijn wensen door en dit lukt tot nu toe altijd.
Inmiddels Conti TS850 banden besteld, halverwege november wisselen.
-
Bij Lease Plan zit je wat dat betreft wel goed, daar heb je nog redelijk veel inspraak. Bij veel andere maatschappijen is dat soms een stuk lastiger.
De Ts850 is zeker geen verkeerde keuze
De Ts850 is zeker geen verkeerde keuze

-
Ik heb ook inmiddels de Conti Wintercontact TS850 op een nieuw setje staal en je hebt een prima setje gekozen kan ik je mekden!
-
Ik heb gister nieuwe ContiWinterContacts TS850 besteld. Het setje Vredesteins was al weg...
Voor 61 euro (195/65/15) geen slechte deal!
Voor 61 euro (195/65/15) geen slechte deal!
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Nu rij ik ('s winters) met Mastersteel Winterplus 225 40 18 rondom. Beste koop qua prijs prestatie.
Zeer slijtvast(driftdagen), redelijk comfy en amper afrolgeluid, Ook de overgang grip/slip is niet abrupt. En 't is 'n echte winterband die in de sneeuw prima tractie en kortere remweg bezorgt. Op droog en nat kun je qua slip/grip/tractie beter 'n goeie zomerband hebben natuurlijk. Het 7 graden verhaal is natuurlijk list en bedrog.
Offtopic: Nederland heeft 'n probleem met Rusland (en vice versa) aangaande die gearresteerde Greenpeace luitjes en die arrestatie van die diplomaat. Bestaan er dan geen goeie Russen meer?:)
Ontopic: Jawel. (Al kan deze Goeie Rus met z'n capriolen zomaar 'n dooie Rus zijn) Ik zou met 300pk en 300kg minder ook tevreden wezen EN met wat (heel klein tikie) bias naar de achterwielen, maar dit is grandioos natuurlijk, gaat ook hard, prima winterbanden:
Zeer slijtvast(driftdagen), redelijk comfy en amper afrolgeluid, Ook de overgang grip/slip is niet abrupt. En 't is 'n echte winterband die in de sneeuw prima tractie en kortere remweg bezorgt. Op droog en nat kun je qua slip/grip/tractie beter 'n goeie zomerband hebben natuurlijk. Het 7 graden verhaal is natuurlijk list en bedrog.
Offtopic: Nederland heeft 'n probleem met Rusland (en vice versa) aangaande die gearresteerde Greenpeace luitjes en die arrestatie van die diplomaat. Bestaan er dan geen goeie Russen meer?:)
Ontopic: Jawel. (Al kan deze Goeie Rus met z'n capriolen zomaar 'n dooie Rus zijn) Ik zou met 300pk en 300kg minder ook tevreden wezen EN met wat (heel klein tikie) bias naar de achterwielen, maar dit is grandioos natuurlijk, gaat ook hard, prima winterbanden:
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Ik kwam dit draadje tegen met de volgende discussie:
Waar moeten bij (in dit geval 'n Yaris fwd) de TWEE(2) nieuwe banden worden geplaatst. Voor- of achteras?
Ik bedereneer vanuit 'n tractie en fun standpunt dus in dit geval vooras, ALHOEWEL 'iedereen' zegt dat dan de beste achter moeten om een betere stabiliteit te behouden. Wat ook fysiek logisch is. Fysiek hierin niet logisch imho is tractie en remweg plus eventuele aquaplaning(?) dan heb je naar mijn idee liever 2 nieuwe banden voor.
Maar conclusie lijkt. ALTIJD de 2 beste(nieuwe) banden achter ongeacht de aandrijving(?)
En neen, de topicstarter heeft geen geld(over) voor 4 nieuwe banden:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4530054" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus roept u maar:)
Waar moeten bij (in dit geval 'n Yaris fwd) de TWEE(2) nieuwe banden worden geplaatst. Voor- of achteras?
Ik bedereneer vanuit 'n tractie en fun standpunt dus in dit geval vooras, ALHOEWEL 'iedereen' zegt dat dan de beste achter moeten om een betere stabiliteit te behouden. Wat ook fysiek logisch is. Fysiek hierin niet logisch imho is tractie en remweg plus eventuele aquaplaning(?) dan heb je naar mijn idee liever 2 nieuwe banden voor.
Maar conclusie lijkt. ALTIJD de 2 beste(nieuwe) banden achter ongeacht de aandrijving(?)
En neen, de topicstarter heeft geen geld(over) voor 4 nieuwe banden:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4530054" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus roept u maar:)
-
Op de aangedreven wielen.