M54 (03" ) naar 523i E39 (96") PFL chassis
- ombouw van handgas naar fly by wire = bedrading anders, DME en voetpendaal
- of ombouw van M52B28TU inlaatspruitstuk die nog wel een handbediende gasklep kent, alleen is het spruitstuk aanzienlijk kleiner waardoor het vermogen slinkt
- pre / after cat lambda,s
- Hall nok/kruk sensoren i.p.v. VR sensor. Signaal moet dus omgebouwd worden naar Hall
- uitlaatvanos werkt niet mee omdat de DME daar niet op is ingesteld
Dus....
M3 US SPEC
De M3 US spec is feitelijk een M50/52 blok met 135mm rods, een aangepaste krukas en zuigers. Dit is goed voor 243pk@305Nm. Feit is dat de M54B30 de laatst genoemde onderdelen allemaal in zich heeft. I.c.m. met een M3 EURO spaghetti / kat / einddemper zal het vermogen wellicht nog iets stijgen (rond de 250pk/310Nm.
Twijfel
Ik twijfel om een M52B28 enkelvanos kop te monteren op het M54B30 onderblok en de distributiecase van de M52 over te zetten zodat de VR krukassensor weer plaats maakt. Ik krijg alleen geen goed beeld erbij of dit zomaar kan. De ene zegt, dat past, de andere zegt, nee gaat niet passen met de waterkanalen. De veilige weg is om de M52B28TU onderblok te gebruiken en de M52B28 enkelvanos erop te gooien alleen heb ik dan de standaard 193pk@280Nm.
Waarom zo moeilijk doen?
Tja... ik heb het zooitje met een aantal toevalligheden nu zo bij elkaar.
Graag jullie praktijkervaringen en vooral; kan ik ongestraft een M52 enkelvanos kop op een M54 onderblok zetten.
Hartelijke groet,
Jans