E36 M3 US SPEC BUILD

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

E36 M3 US SPEC BUILD

Bericht door 328Ti » 04 sep 2013, 19:45

Op dit moment heb ik een M52B25, een M52B28TU en een M54B30 in de schuur liggen. Het laatste blok heeft standaard al een brok vermogen maar kent allemaal emissie- sensoren en vacuum rotzooi die niet bijdragen tot een een leuke build in een PFL E39. Waarom dan niet:

M54 (03" ) naar 523i E39 (96") PFL chassis
- ombouw van handgas naar fly by wire = bedrading anders, DME en voetpendaal
- of ombouw van M52B28TU inlaatspruitstuk die nog wel een handbediende gasklep kent, alleen is het spruitstuk aanzienlijk kleiner waardoor het vermogen slinkt
- pre / after cat lambda,s
- Hall nok/kruk sensoren i.p.v. VR sensor. Signaal moet dus omgebouwd worden naar Hall
- uitlaatvanos werkt niet mee omdat de DME daar niet op is ingesteld

Dus....

M3 US SPEC
De M3 US spec is feitelijk een M50/52 blok met 135mm rods, een aangepaste krukas en zuigers. Dit is goed voor 243pk@305Nm. Feit is dat de M54B30 de laatst genoemde onderdelen allemaal in zich heeft. I.c.m. met een M3 EURO spaghetti / kat / einddemper zal het vermogen wellicht nog iets stijgen (rond de 250pk/310Nm.

Afbeelding

Afbeelding

Twijfel
Ik twijfel om een M52B28 enkelvanos kop te monteren op het M54B30 onderblok en de distributiecase van de M52 over te zetten zodat de VR krukassensor weer plaats maakt. Ik krijg alleen geen goed beeld erbij of dit zomaar kan. De ene zegt, dat past, de andere zegt, nee gaat niet passen met de waterkanalen. De veilige weg is om de M52B28TU onderblok te gebruiken en de M52B28 enkelvanos erop te gooien alleen heb ik dan de standaard 193pk@280Nm.

Waarom zo moeilijk doen?

Tja... ik heb het zooitje met een aantal toevalligheden nu zo bij elkaar.

Graag jullie praktijkervaringen en vooral; kan ik ongestraft een M52 enkelvanos kop op een M54 onderblok zetten.

Hartelijke groet,

Jans

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 M3 US SPEC BUILD

Bericht door Bert ///M3 » 05 sep 2013, 02:32

Volgens mij kan je niet zomaar een M52 in een S52 omtoveren zoals jij suggereert.

De boring is bij een S52 ook groter bij mijn weten en er zitten bijvoorbeeld al andere nokkenassen in.

Dan zou ik eerder proberen die M54 aan de praat te krijgen in een E39 als proberen om er een S52 van te maken. Desnoods dmv van KMS oid.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: E36 M3 US SPEC BUILD

Bericht door MartijnGizmo » 05 sep 2013, 09:41

Als ik ff Google kom ik vooral mensen tegen die voor een M52-'stroker' gaan, met de krukas + zuigers van een M54 in het M52-onderblok. Ook 3 liter op die manier...
-m54b30 cranks are identical to s52b32 cranks. The pistons are smaller (84mm, like an m20,m50,m52 b25/28 ), as opposed to 86mm in the s50 and a little over 86mm in the s52.
3.0l Stroker
---------------

M50B25:
bore: 84 mm
stroke: 75 mm
compression ratio: 10 , (M50TU : 10.5)
rod length: 135, (M50B25TU:140 mm)

M54B30:
bore: 84 mm
stroke: 89.6 mm
compression ratio: 10.2
rod length: 135 mm

You can build a M50 3.0l stroker motor by using:
- crank M54B30
- rods 135 mm
- pistonsM54B30 .
Maybe the crank case has to be modified to clear the higher stroke crank.
A really cheap trick to get a little more extra power is to use a non-vanos inlet camshaft on the exhaust as well. You can get the camshaft from a M50B20 or M50B25 (not TU).

And the connecting rods on M52B28 and M54B30 are the same, so you don't have to worry about the bent rods.

If you are using a manual gearbox, then I have one other trick for you to increase the responsiveness of your engine and get a better clutch for cheap. The parts needed are a Audi AAN engine (A4/C4 body) pressure plate,BMW M60B30 clutch disk and a M20 flywheel. The flywheel has to be grinded to clear the engine block. You can grind it down to the starter ring. You also have to take the starter ring from the M50 flywheel if you want to keep your original starter motor, cause they're different.
The M50 massive two mass flywheel weighs in exess of 11kg and that's a lot of rotating energy stored. My M20 flywheel weighs less than 7 kg, and the engine feels a lot more responsive.
Tot zover mijn korte duik in deze materie. :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E36 M3 US SPEC BUILD

Bericht door GTRene » 05 sep 2013, 10:06

als ik dat zo lees dan nog een heel karweitje.

wellicht als je leuk extra power wil uit die 2.5 dan een leuk niet te duur SC kitje er op en je hebt meer power dan de 3.0 en simpeler werk lijkt me? en kun je eventueel bij verkoop er weer afschroeven en apart verkopen denk.

bv

http://www.ccr-racing.dk/shop/superchar ... -220p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

of

http://www.schaper-automotive.com/index ... 2_e36.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E36 M3 US SPEC BUILD

Bericht door 328Ti » 05 sep 2013, 16:38

Bert ///M3 schreef:Volgens mij kan je niet zomaar een M52 in een S52 omtoveren zoals jij suggereert.

De boring is bij een S52 ook groter bij mijn weten en er zitten bijvoorbeeld al andere nokkenassen in.

Dan zou ik eerder proberen die M54 aan de praat te krijgen in een E39 als proberen om er een S52 van te maken. Desnoods dmv van KMS oid.

Het aan de praat krijgen van de m54 is een kostbaar en tijdrovend project, daarom mijn afweging. Als het onderblok van de M54 hetzelfde is als de M52 zou het moeten kunnen, hier heb ik geen sluitend antwoord op.

En je hebt gelijk: de S52 US spec heeft een boring van 86mm i.p.v. 84mm van de m54b30. De slag daarin tegen van de m54b30 is 91mm t.o.v. 85,8mm S52 US spec. Tenminste, als ik http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=15" onclick="window.open(this.href);return false; goed lees.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E36 M3 US SPEC BUILD

Bericht door 328Ti » 05 sep 2013, 17:01

MartijnGizmo schreef:Als ik ff Google kom ik vooral mensen tegen die voor een M52-'stroker' gaan, met de krukas + zuigers van een M54 in het M52-onderblok. Ook 3 liter op die manier...

Tot zover mijn korte duik in deze materie. :)
Dit is ook het idee. Het zou me veel werk schelen om de m54 onderblok te gebruiken alleen wordt daar niet over gesproken. Wellicht niet omdat de m54 standaard al een bak vermogen heeft.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E36 M3 US SPEC BUILD

Bericht door 328Ti » 05 sep 2013, 17:02

GTRene schreef:als ik dat zo lees dan nog een heel karweitje.

wellicht als je leuk extra power wil uit die 2.5 dan een leuk niet te duur SC kitje er op en je hebt meer power dan de 3.0 en simpeler werk lijkt me? en kun je eventueel bij verkoop er weer afschroeven en apart verkopen denk.
dat kan altijd nog :tooth:

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E36 M3 US SPEC BUILD

Bericht door 328Ti » 11 sep 2013, 20:57

Bert ///M3 schreef:Volgens mij kan je niet zomaar een M52 in een S52 omtoveren zoals jij suggereert.

De boring is bij een S52 ook groter bij mijn weten en er zitten bijvoorbeeld al andere nokkenassen in.

Dan zou ik eerder proberen die M54 aan de praat te krijgen in een E39 als proberen om er een S52 van te maken. Desnoods dmv van KMS oid.
Kogel is door de kerk. Ik bouw de M54 in. Hier en daar oplossingen bedacht om de hobbels te kunnen nemen. Hebt blok wordt uitgevoerd met huidige throttlebody (gasklep met draadje) als het onverhoopt niet lukt dan kan de US spec build altijd nog.. :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Darudevampire, maurizio en 2 gasten