Low-budget Rally

IJs, sneeuw, asfalt, gravel of zand, als het met rally's te maken heeft kom je het hier tegen.
Plaats reactie
Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Low-budget Rally

Bericht door Tomaz » 11 feb 2006, 22:00

Voor low-budget racing zijn de E30 cup en de Volvo 360 cup leuke oplossingen. Auto´s zijn niet de duurste en je loopt ook niet leeg aan inschrijfgeld. Maar hoe zit dat nu met de (Nederlandse) rally?

Ikzelf zou het best eens leuk vinden om een rallysprint te rijden maar ik vraag me af welke (verplichte) kosten daar mee gemoeid zijn en hoe hoog cq. laag die uitvallen.

Wie van de forummers kan me daar meer over vertellen?

slibbe
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:07
Locatie: Mokum

Bericht door slibbe » 11 feb 2006, 22:06

205 CUP was relatief low budget.

VOCH is low budget, voor Rally dan.

http://www.volvooriginal.nl/

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 11 feb 2006, 22:13

Die wedstrijden zijn inderdaad ideaal om in de rally te stappen denk ik, maar ik ben juist benieuwd naar de bijkomende kosten.

slibbe
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:07
Locatie: Mokum

Bericht door slibbe » 11 feb 2006, 22:13

Qua kosten begreep ik van Niels ongeveer het volgende:

het is gebruik dat de rijder voor de auto zorgt, terwijl de navi voor de inschrijfgelden en dergelijke zorg draagt. Daarbij komen nog de verblijfskosten voor het hele team inclusief monteurs, ook al heb je mensen die dat leuk vinden om onbetaald te doen.

Reken als rijder op 1000 euro per rally(-weekend), als navi op een deel daarvan afhankelijk van de rally; de ene is prijziger dan de andere.

En nog meer low-budget kan het niet. Overigens begin je met de Sprint: slechts enkele proeven en niet meerdaags.

Een seizoen low-budget ZAC schijnt heel wat goedkoper te zijn; er is helaas ook veel minder aan ;)

slibbe
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:07
Locatie: Mokum

Bericht door slibbe » 11 feb 2006, 22:17

Schades zijn in bovenstaande niet begroot. Verschil met iets als ZAC is wel dat je 99 % van je schades echt helemaal zelf op eigen kracht rijdt. Onderlinge aanrijdingen zijn natuurlijk schaars.

Maar goed, als je een seizoen DSC rijdt, begroot je ook geen ploffende motoren. Wel onderhoud tijdens en na elke race uiteraard.

slibbe
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:07
Locatie: Mokum

Bericht door slibbe » 11 feb 2006, 22:19

En wat er nog bij kan komen, als je een hek/muur/paal/whatever om ver rijdt. Dat is natuurlijk ook eigen risico, al ben je daar ook zelf bij. Maar ja, je kunt altijd pech hebben.

De vangrail op een circuit kost ook geld, amar de prijs daarvan kun je van tevoren opvragen.

Als je in de rally iets raakt, weet je natuurlijk van tevoren nooit wat.

Allemaal 'van horen zeggen'.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 12 feb 2006, 00:42

> veiligheidsvoorzieningen auto; FIA-gekeurde kooi, gordels, stoelen, brandblusser, folie zijruiten, hoodpins v/a, sleepogen v/a
> veiligheidsvoorzieningen beide inzittende: FIA-gekeurde overalls, schoenen, ondergoed ? helmen

dus om door de technische keuring te komen ben je al een paar duizend euro verder
Tom
> auto: standaard of upgrade 1, 2, 3, ..........tot heel duur
> banden, serviceequipment, spareparts, grondzeil (verplicht), tent........zo duur als je wil
> equipment: intercom als je co niet hard genoeg kan roepen, tripmaster als je afstanden zelf moeilijk kan inschatten (en wel handig bij mist)
> serviceteam (auto, verblijf, verzorging etc etc) ( neit nodig als je een betrouwbare auto hebt, je met allweather-banden rijdt en het ding op de weg houdt (dus betrouwbare rijstijl)

inschrijfgeld 250 tot 400 per sprint schat ik

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 12 feb 2006, 12:04

Ton, held!

Ik ga toch eens uitzoeken of het haalbaar is om in de nabije toekomst eens wat te gaan rallysprinten. Zonder rallysprints immers geen rally. Nu nog een navi.

[img:53:29]http://www.lfsforum.net/images/smilies/rally_drive.gif[/img]

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2006, 12:34

En een licentie. Moet je wel mee opschieten, examen is dit of volgend weekend.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2006, 12:37

zaterdag 18 februari 2006, locatie De Meern.

inschrijfformulier licenties

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 12 feb 2006, 12:39

Yo Dennis, bedankt voor het linkje. Maar daar moet je eerst een cursus voor gevolgd hebben en daar gaat weer een hoop geld inzitten. Kan beter wat oefenen en klimmen volgens mij. :?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2006, 12:43

Ja wat wil je nou???

Je wilt rallyen, maar geen geld uitgeven. Dat gaat niet werken.

Autosport kost geld. Een cursus is inderdaad duur. Maar doe dan op zijn minst de alternatieve route. Ga volgende week (mits je op tijd bent ingeschreven en je lesmateriaal op tijd binnen is... lijkt me stug) meedoen aan dat theorie examen en zoek iemand die nog een navigator zoekt. Rijd mee in een paar rally's of sprints en dan mag je jezelf ook rallycoureur noemen.

Belangrijkste van dit soort dingen is om te weten hoe het spelletje werkt. Ga eens kijken bij wat Nederlandse :!: rally's. Praat met de rijders, navigatoren en vooral de monteurs. Die laatsten weten altijd wel van de hoed en de rand en spreken er ook graag over.

Het rally wereldje is klein en ik zou gerichte vragen niet hier stellen, maar op het rallysport forum.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 12 feb 2006, 12:49

Je zegt zelf al dat het kort dag is om dat examen rond te krijgen, en als dat het enige examen is van dit jaar ga ik liever nog een jaar oefenen en sparen om het volgend jaar wél rond te krijgen.
Ik weet ook wel dat autosport geld kost en ik weet ook wel waar ik mijn spullen voor niet teveel geld kan krijgen gelukkig dus ik zal mijn weg wel vinden.

Er is denk ik niets mis mee om dit jaar wat te gaan klimmen en mensen in de rally te leren kennen om zo beter voorbereid te zijn op volgend jaar. Vragen staat immers vrij.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2006, 12:52

http://www.knaf.nl/informatie/de-knaf/a ... t-jaarboek
Lees het autosport jaarboek.

Deze moet je kennen
annexe J

En deze
http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/r ... en/nrr.pdf
http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/r ... n/rkrr.pdf

Deze volgens mij niet, maar wel handig om even te lezen:
http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/r ... /srorr.pdf
Deze natuurlijk weer wel:
http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/r ... menten.pdf
http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/r ... n/srrr.pdf
Deze is handig om te lezen:
http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/r ... gemeen.pdf


Het is handig om voorbeeldvragen op te vragen bij de knaf. Daar ging ik de mist in. Want ik moet altijd wennen aan multiple choice.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2006, 12:55

Tom Haex schreef:
Ik ga toch eens uitzoeken of het haalbaar is om in de nabije toekomst eens wat te gaan rallysprinten. Zonder rallysprints immers geen rally. Nu nog een navi.
Tom, dit kwam op mij over van: ik wil het zsm gaan doen. Vandaar dat ik er even op aandrong dat je dan wel op moet schieten.

18 feb. is het eerste rally theorieexamen van dit jaar. Wanneer de volgende zijn weet ik niet.

En ik zeg niet dat je hier niets moet vragen, integendeel, maar ik verwacht dat je op het rallysport forum meer en vooral sneller resultaat zult hebben.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2006, 13:01

Je moet trouwens een FIA certificaat op je rolkooi hebben.
In de reglementen kun je lezen wat je wel en niet mag aanpassen aan je auto. Je zult homologatiepapieren voor de Legacy moeten hebben. Dan weet je ook of je wel met een 2.5 liter mag rijden, ik ben bang van niet.
Er zitten zoveel haken en ogen aan die reglementen, ik werd er een beetje moe van toen ik me daarin ging verdiepen.

Het is goedkoper om een geprepareerde auto te huren, bijvoorbeeld een E30 325. Dan om er zelf 1 te bouwen, als je maar 1 of 2 evementen wilt deelnemen per jaar.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 12 feb 2006, 13:30

Tom, rally en rallysprint is een pracht sport en zoals alles heeft ook dit een keerzijde en die is dat als je een beperkt budget hebt je relatief veel tijd en moeite (en ook wel geld) moet investeren
Mijn ervaring is dat je gemiddeld 100 tot 150 uur bezig bent met sleutelen en alle eromheenhangende zaken om 1 uur te kunnen rijden, dus erg tijdintensief (natuurlijk sterk afhankelijk van de mate van tuning)
Ik ben het met Dennis eens dat het uiteindelijk makkelijker is om een (goede!) auto te huren dan zelf zo'n ding op poten te zetten en te onderhouden. Maar makkelijker is niet altijd leuker, als je technisch geïnteresseerd bent is een eigen auto gewoon leuker Ps dat van dat 2,5 liter blok hoef je niet te vertellen er wordt toch zelden gecontroleerd
Ik zelf heb één keer gehuurd (Ascona B.......Rwd het is een afwijking ik weet het) en dat was helaas een negatieve ervaring, 1 km na het startpodium brak de versnellingspook af, serviceteam van de verhuurder gebeld, komen met de servicewagen.........geen lasapparaat, net dat weekend uitgeleend ? ........inkloktijd voor de eerste proef verstrijkt ... einde rally . Heb je twee weekenden de proeven verkend (en dat verkennen is niet mijn favoriete bezigheid) je huurgeld betaald etc etc en dan ben je na 1 km klaar dus vandaar de nadruk op het huren van een goede auto dito verhuurder

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten