E46 draagarmen van het merk MOOG

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door EG » 12 aug 2013, 15:31

Heb zelf deze draagarmen binnengekregen nu, hoe zijn de ervaringen hiermee? Ik heb begrepen dat dit een goed en kwalitatief merk is zeker geen B merk troep. Klopt dit?

Heb dus de gehele draagarm inclusief achterste draag arm rubber gehaald. Uiteraard speling op fuseekogel en die is natuurlijk niet los te vervangen. -1 voor BMW +1 voor VAG op dit gebied. Daar kan je gewoon alle rubbers inclusief fuseekogel los vervangen.

Maar verder graag wat ervaringen over dit merk overigens is het een extreem bekend merk inde USA vooral bij jappen wagens.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door Niels » 12 aug 2013, 15:47

EG schreef: -1 voor BMW +1 voor VAG op dit gebied. Daar kan je gewoon alle rubbers inclusief fuseekogel los vervangen.
Dat moet ook wel aangezien ze veel vaker bij VAG langskomen :lol:

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door Flamman » 12 aug 2013, 21:21

EG schreef:Heb zelf deze draagarmen binnengekregen nu, hoe zijn de ervaringen hiermee? Ik heb begrepen dat dit een goed en kwalitatief merk is zeker geen B merk troep. Klopt dit?

Heb dus de gehele draagarm inclusief achterste draag arm rubber gehaald. Uiteraard speling op fuseekogel en die is natuurlijk niet los te vervangen. -1 voor BMW +1 voor VAG op dit gebied. Daar kan je gewoon alle rubbers inclusief fuseekogel los vervangen.

Maar verder graag wat ervaringen over dit merk overigens is het een extreem bekend merk inde USA vooral bij jappen wagens.
Moog=meuk !

Gewoon origineel halen of mehle HD maar Moog draagarmen ga je vaker vervangen dan originele.
Doe ze ook gelijk beide dan kan je voorlopig weer vooruit.

(Ik vindt het juist een voordeel dat je geen losse kogels kan vervangen, anders doe je elk jaar een andere kogel)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 aug 2013, 21:33

Moog is goed spul hoor. Geen origineel maar zeker geen rommel.
Meyle is meer meuk dan Moog.

Streamline
Berichten: 233
Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door Streamline » 12 aug 2013, 22:01

Heb zelf ook beide draagarmen van mijn e46 vervangen door Moog. Had de achterste hydrolagers al een keer eerder vervangen door Febi Bilstein, maar de Moog lagers blijven veel langer goed.

Die fusee's kunnen trouwens wel gigantisch vast zitten...

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door EG » 13 aug 2013, 06:16

Van wat ik heb begrepen is Meyle zo hard dat het wat meer trillingen doorgeeft. Ik ben een beetje trillingmoe na de e39 debacle. En ik hoor hele vreemde verhalen erover. (ze zijn keihard maar slijten alsnog achterlijk hard). De grap is sommige zweren erbij. En voor mij in een drempelstad zijn harde onderstel rubbers geen optie meer. Ding is al hard genoeg afgeveerd voor mij.

Over die fusees heb ik al leipe verhalen gehoord maar ga ze zelf niet vervangen geen zin daarin en hij moet toch richting apk. Kan ik gelijk effe andere dingen laten checken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door Niels » 13 aug 2013, 08:35

EG schreef:Van wat ik heb begrepen is Meyle zo hard dat het wat meer trillingen doorgeeft.
Meyle geeft idd meer trillingen door.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door yorick » 14 aug 2013, 20:47

Onder mijn e36 touring met destijds bilstein b14, heeft 1 week meyle rubbers gezeten. Daarna heel snel powerflex erin gedaan.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door Luco » 12 okt 2013, 11:43

Vraagje, weet iemand wat aandrijfassen kosten van een bmw 328i?
en zijn links en rechts gelijk?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door Peric » 12 okt 2013, 15:00

Hier bij Mister Auto: http://www.mister-auto.nl/fl/aandrijfas ... 4_g13.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En zo te zien verschillen ze in lengte, terwijl ik dacht dat ze gelijk waren.
Ik ben er vanuit gegaan dat het een E46 betreft. Anders moet je zelf maar 's zoeken op E36.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door Luco » 12 okt 2013, 15:50

ja had ik ook gekeken en volgens mij zijn ze ook gelijk, vreemd.

geeft die mister auto altijd 52% korting op aandrijfassen?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door Peric » 12 okt 2013, 19:13

Ze zijn sowieso met een hoop dingen aan het stunten de laatste tijd. Heb daar ook tegen goede prijs schijven gekocht onlangs.

Zou toch ook nog 's bij de dealer zelf informeren, want soms vallen de prijzen daar alles mee. Of ben je daar allergisch voor? :P

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door Luco » 12 okt 2013, 19:15

wat betreft aandrijfassen krijgen ze denk ik een concurrent :angel:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door Jan-Willem » 14 okt 2013, 19:05

Flamman schreef:
EG schreef:Heb zelf deze draagarmen binnengekregen nu, hoe zijn de ervaringen hiermee? Ik heb begrepen dat dit een goed en kwalitatief merk is zeker geen B merk troep. Klopt dit?

Heb dus de gehele draagarm inclusief achterste draag arm rubber gehaald. Uiteraard speling op fuseekogel en die is natuurlijk niet los te vervangen. -1 voor BMW +1 voor VAG op dit gebied. Daar kan je gewoon alle rubbers inclusief fuseekogel los vervangen.

Maar verder graag wat ervaringen over dit merk overigens is het een extreem bekend merk inde USA vooral bij jappen wagens.
Moog=meuk !

Gewoon origineel halen of mehle HD maar Moog draagarmen ga je vaker vervangen dan originele.
Doe ze ook gelijk beide dan kan je voorlopig weer vooruit.

(Ik vindt het juist een voordeel dat je geen losse kogels kan vervangen, anders doe je elk jaar een andere kogel)
Kan je dit misschien onderbouwen?

Een kennis van mij heeft een automaterialen zaak, die is juist te spreken over Moog.
Zijn ervaring over Meyle was minder positief, vooral bij een complexer draagarm systeem zoals bij een e34.

Ben zelf wel tevreden over Melye, maar dat is bij een e30 en allemaal redelijk eenvoudig.

Als je voor origineel wilt gaan moet je lemforder kopen!
Lemforder maakt de originele draagarmen voor BMW, als je op de OEM draagarm kijkt zie je ergens een klein 3hoekje met een uiltje ( lemforder logo )

http://www.ebay.de/itm/Lemforder-Querle ... 43c0286851" onclick="window.open(this.href);return false;

€290 voor een complete set.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door Flamman » 14 okt 2013, 19:47

Jan-willem,

Om te beginnen snap ik niet helemaal waarom men opzoek gaat naar alternatieven i.p.v. originele BMW delen.
De dealer prijs is netjes en de kwaliteit, pasvorm, en uitlijning is goed.

Daarnaast heb ik een collega gehad die op zijn E46 Moog draagarmen gemonteerd had die op zeer korte termijn weer speling vertoonde.
Wel netjes onder garantie nieuwe gekregen maar ook deze hadden na 15dkm opnieuw al speling.
Mede om deze reden adviseer ik gewoon originele delen, de prijs kwaliteit verhouding is gewoon erg goed, zeker vergeleken met andere automerken.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door Jan-Willem » 14 okt 2013, 20:27

Mijn kennis had hetzelfde met Meyle onder een e34 ook bij 15000km de draagarmen weer kapot en een setje nieuwen gekregen die ook weer binnen een jaar kapot waren.

Zelf heb ik al ruim 45000km met mijn Melye draagarmen onder mijn e30 gereden en ze zijn nog steeds goed.

Persoonlijk snap ik niet dat mensen hun portomonnee op de kop gooien bij de dealer, vooral omdat BMW de onderdelen niet zelf maakt maar dit uit besteed bij een ander bedrijf.

Ik weet niet wat de actuele prijs is van e46 draagarmen, maar volgens BMWfans is dit 2x€175 + 2x95 = €540 en daar komt de BTW nog bij

BMW laat de draagarmen maken bij lemforder op de duitse ebay koop je een complete set voor €290.
Het enigste verschil is een klein BMW logotje en een groot prijsverschil.

Ik heb een setje alumium e30 M3 draagarmen, deze zijn alleen origineel BMW te verkrijgen.
Hier staat het BMW logo op en het logo van lemforder op, driehoekje met het uiltje.
Ook staat er op een setje e36 M3 3,2 draagarmen die ik heb liggen zowel het BMW logo als het uiltje.

Ik kocht eerst ook alles origineel, maar als ik €180 voor een "origineel" voorwiel lager kwijt ben of €120 voor een SKF.
Dan kies is toch liever voor de SKF want ik weer zeker dat die minstens net zo goed is als het origineel.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door Flamman » 14 okt 2013, 21:24

Ik koop originele draagarmen voor hetzelfde bedrag als de ebay lemforder, weliswaar met een leuk kortingspercentage, de portemonnee gaat dus niet op de kop .... :kikker:

Vwb wiellagers ben ik met je eens dat je geen rommel koopt bij SKF maar zeg niet dat je hetzelfde product krijgt als origineel, vergelijk de flens dikte b.v. maar eens.

Kortom meningen verschillen, zo tankt de 1 altijd premium brandstof bij een bekend merk en de ander gaat voor de witte pomp en claimt hetzelfde product te kopen.
Ik ben van mening dat originele BMW onderdelen niet duur zijn en van goede kwaliteit, en voor die paar keer dat onderhoud nodig is mag dat wat kosten, ik vertrouw er tenslotte ook dagelijks op.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door Jan-Willem » 15 okt 2013, 19:35

De draagarmen geloof ik wel, maar ook incl de draagarm rubbers?
Zoon dikke korting heb ik niet bij BMW helaas.

Ik heb paar jaar geleden bij een automaterialen zaak gewerkt, ik vertrouw 100% op goede aftermarket delen.
Soms zijn ze zelfs nog beter dan origineel vooral als je kijkt naar de waterpompen waarbij het OEM een kunstof schoepenwiel heeft en aftermarket een "metalen" schoepen wiel.

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door 328Ti » 15 okt 2013, 20:18

Martin van der Zwaard schreef:Moog is goed spul hoor. Geen origineel maar zeker geen rommel.
Meyle is meer meuk dan Moog.
+1 Meyle = Marketing

50k gereden met Moog e36 draagarmen en niets geen speling. Deze draagarmen zaten er al op. Ik had niet de indruk dat ze net voor verkoop zijn vervangen.

Voor mij alleen nog maar Moog / TRW / Lemförder / Febi Bilstein / Delphi. Vooral dat laatste merk begin ik steeds meer te waarderen door de plaatselijke brezanpraat hiero. Een beetje niet goed geld terug verhaal. Bij de Duitse webshops is de service ver te zoeken (o.a gedoe met Meyle wiellager die af-fabriek uit het lood was).

Delphi is trouwens een merknaam van niets minder dan Lockheed Martin ( o.a F35 en Hercules bouwer ). En mag straks de JSF gaan bouwen...... :hungry: :TV kijken: :tooth:

Streamline
Berichten: 233
Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door Streamline » 17 okt 2013, 19:12

Ik had Delphi draagarmen onder mijn oude peugeot 206, die hebben het 4500 en 9200 km volgehouden.

Daarna vervangen door Febi en een OEM, die waren gelijk en van betere constructie dan de Delphi

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E46 draagarmen van het merk MOOG

Bericht door 328Ti » 18 okt 2013, 12:02

Streamline schreef:Ik had Delphi draagarmen onder mijn oude peugeot 206, die hebben het 4500 en 9200 km volgehouden.

Daarna vervangen door Febi en een OEM, die waren gelijk en van betere constructie dan de Delphi

Dan wordt het nog wat met die JSF :lollerdelol: Zoiets als dit?

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 91 gasten