Je ging met gezin / kind op vakantie in de lease-auto die voor de deur staat <punt>. Stond er nog speelgoed voor de deur ? Nah niet geschikt voor veel kms en veels te duur. Lease auto is natuurlijk niet gratis maar kent geen extra variabele kosten.
Maar nu ? Kind gaat niet meer mee. Dus weer als vanouds met z'n twee'en. Maar dat geeft een luxe probleem. Geen leasebak voor de deur maar wel prima speelgoed voor op vakantie.
De reis gaat 2 weken naar Italie. Eerst een weekje ergens in het noorden bij Trento in de buurt en daarna een weekje bij het Gardameer. Traditioneel heen-reis vaak met overnachting (Oostenrijk ?) maar terugreis in 1x.
Peugeot 107 - circa 5000 km
Van "dochter" maar natuurlijk wel beschikbaar. Lekker goedkoop en goed om te "de-toxen". Te ontwennen. Altijd goed voor de geest en instelling om weer eens te ervaren wat een "normale" auto (niet) doet op vakantie, in de bergen, op de Duitse autobahn. Verder is de auto met de minste kms en kan ie best wat extra achter z'n kiezen krijgen. Zal ongetwijfeld hele leuke verhalen en anekdotes opleveren. Als ie meegaat heeft dochter natuurlijk geen auto als ik weg ben. Life sucks...

Porsche BoxsterS - circa 85000km
Geweldig natuurlijk. Lekker open rijden, lekker sturen in de bergen, etc. Maar onlangs al mee naar Oostenrijk geweest, je zet er wederom redelijk wat kms op en ik hou m'n hart vast met parkeren en rijden in Italie qua beschadigingen etc.

BMW 130i - circa 110000km
Default keuze. Deden we altijd. Eigenlijk gewoon, na het ontbreken van de leasebak, de gezinsauto. Prima auto. Lekker snel, lekker sturen, airco, etc. Maar geen opendak, geen sper (:-) en tsja niet echt apart. Vorig jaar (en daarvoor, etc.) ook al gedaan. Genoeg comfort maar toch minder dan M3. Verder qua kms het idee van "nou doe nog maar een jaartje en dan gaat ie gelijk op met M3 en kan je ook een keer de M3 pakken". Tenslotte: Na de vakantie rit mogen de achterbanden wel vervangen worden. Als ie niet meegaat op vakantie rijd ik het seizoen nog wel uit en switched eind van het jaar naar winterbanden.

BMW e46 M3 - circa 122000km
Tsja. Wel open dak, wel airco, wel sper, en ook nog ff wat meer comfort dan de 130i. Geweldige GT natuurlijk. En ik moet nog steeds uitproberen hoe hard ie nou echt loopt. Verder zelfde overweging als bij BoxsterS. Je zet er kms op, en als zo'n stomme Italiaan maar in de buurt komt dan hebben we ruzie. Echt ruzie. Tenslotte: Heb nog setje brakke EVO velgen liggen met redelijke banden in de zin dat ze te mooi om weg te gooien. Wegbranden naar Italie toe lijkt een mooi compromis.

Mitsubishi EVO - circa 30000km
Fantastisch in de Dolomieten. Gekkenhuis om erheen te rijden en weer terug. Belachelijk veel lawaai, belachelijk benzine verbruik, geen comfort. Maar nog relatief weinig kms en een extra krasje. Ach op een crossmotor maak je je daar ook geen zorgen over en moeders mooiste is ie nooit geweest.

Bring it on...
Mark.