[10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door Peter Tunissen » 29 jul 2013, 22:11

Afbeelding

Op zaterdag 10 augustus organiseert Driving Fun voor de 1e keer een circuitdag op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort, waarbij per uur ingeschreven kan worden.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 - Inschrijven in Mickey's
09:00 - 10:00 - Open pitlane rijden sessie 1
10:00 - 11:00 - Open pitlane rijden sessie 2
11:00 - 12:00 - Open pitlane rijden sessie 3
12:00 - 13:00 - Open pitlane rijden sessie 4

Prijs
Deelname aan de hele dag kost €225 per auto.
Tweede rijders of bijrijders betalen €10 per persoon.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan een losse sessie (één uur) kost €75 per auto.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklinkt door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Peter Tunissen - BMW E36 325i - 09:00-13:00
2. Jeroen Meerwijk - Porsche 996 Turbo - 09:00-13:00
3. Wilhelm Westermayer - Porsche 991 4S Cabriolet - 09:00-10:00
4. Huib Havik - BMW E30 325i - 09:00-13:00
5. Philipp Westermayer - Porsche 944 - 09:00-13:00
6. Emile de Vlieger - Opel Speedster - 10:00-11:00 & 12:00-13:00
7. Ronald Vonk - BMW E36 M3 - 10:00-11:00 & 12:00-13:00
8. Youri Swerts - BMW E90 M3 - 10:00-11:00 & 12:00-13:00
9. Ken van den Bosch - Renault Megane RS - 10:00-11:00 & 12:00-13:00
10. Dick van Rij - Mazda MX-5 - ?
11. Wim Kramer - Porsche 911 - ?
12. Marius Berghuijs - Maxda MX-5 - 12:00-13:00
13. jos_br - VW Golf TDI - 08:00-13:00
14. Britt GTT - Subaru Impreza GTT - 10:00-11:00
15. Vincent Broeksema - BMW E36 325i - 09:00-13:00
16. Oscar van Dijk - BMW E30 325i - 12:00-13:00
17. Bas Ooms - Hansen GTR - 09:00-13:00
18. Ruben van Reijmersdal - BMW E36 325i - 10:00-11:00
19. Robbert de Boer - Dax Super 7 - 11:00-12:00
20. Bennie Kerkhof - Honda CRX del sol - 10:00-11:00
21. Bart Kerkhof - Porsche Boxster - 12:00-13:00
22. Richie Palacios - Nissan Skyline - 10:00-11:00
23. Martijn Bogaard - BMW E30 - 10:00-11:00
24.
25.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door Hans R » 30 jul 2013, 19:52

Als het droog is.... :wink:

colinissan
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 feb 2012, 22:16

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door colinissan » 30 jul 2013, 21:17

misschien aanwezig. weet alleen de tijd nog niet.
is er mogelijkheid op de dag zelf aan te waaien en te gaan rijden?

Gebruikersavatar
Gert.
Berichten: 361
Lid geworden op: 31 jul 2008, 22:19

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door Gert. » 30 jul 2013, 23:56

Ja dat kan, alleen als het vol zit heb je dan gewoon pech en kun je niet meerijden.
Dus voor ons en om voor jezelf teleurstellingen te voorkomen is vooraf even aanmelden toch altijd beter! :thumbup:

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2515
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door jos_br » 03 aug 2013, 21:18

Misschien een domme vraag, dag is van 9.00u tot 13.00u. Blijven deze tijden of kan nog veranderen naar een volle dag?

Jos.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door Peter Tunissen » 03 aug 2013, 21:25

Geen domme vraag, maar na 13:00 beginnen ze op het circuit op te bouwen voor de races van zondag, dus de tijd zal zo blijven (helaas...).

Gebruikersavatar
Gert.
Berichten: 361
Lid geworden op: 31 jul 2008, 22:19

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door Gert. » 05 aug 2013, 14:51

Voor de eerste keer uur sessies, ik ben benieuwd!

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door stefan740 » 05 aug 2013, 15:24

En daarom erg interessant wat mij betreft, even kijken of ik iets kan omzetten :D

Satch
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mar 2010, 11:21

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door Satch » 06 aug 2013, 20:52

Ik en m'n pa zitten er ook aan te denken om een uurtje mee te doen met onze Dax super 7. Als we van 9 tot 10 of 10 tot 11 een uur willen rijden is het dan de bedoeling dat we er om 08.00 al zijn voor instructie/etc?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door Peter Tunissen » 06 aug 2013, 22:06

Satch schreef:Ik en m'n pa zitten er ook aan te denken om een uurtje mee te doen met onze Dax super 7. Als we van 9 tot 10 of 10 tot 11 een uur willen rijden is het dan de bedoeling dat we er om 08.00 al zijn voor instructie/etc?
Nee hoor, dat geldt alleen voor de mensen die om 09:00 al willen rijden. Als jullie er een half uurtje van tevoren zijn, is dat prima! :thumbup:

Gebruikersavatar
Gert.
Berichten: 361
Lid geworden op: 31 jul 2008, 22:19

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door Gert. » 07 aug 2013, 22:51

Doe jij 9 tot 11, doe ik 11 tot 13u oké?

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2515
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door jos_br » 08 aug 2013, 20:41

Ik wil ook gaan rijden van 8.00u>13.00u, mag dat?

Jos.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door Peter Tunissen » 08 aug 2013, 20:46

jos_br schreef:Ik wil ook gaan rijden van 8.00u>13.00u, mag dat?

Jos.
Ik vind alles prima, maar je krijgt nu wel nummer 13 van me... :nana:

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2515
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door jos_br » 08 aug 2013, 22:40

Peter Tunissen schreef:
jos_br schreef:Ik wil ook gaan rijden van 8.00u>13.00u, mag dat?

Jos.
Ik vind alles prima, maar je krijgt nu wel nummer 13 van me... :nana:

Mooi is dat.......

Jos. :)

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 948
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door Vanreijmersdal » 09 aug 2013, 14:30

Ik ben er morgen ook. In ieder geval van 10.00-11.00.
Maar waarschijnlijk ook nog wel wat langer...

Ruben.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2515
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door jos_br » 10 aug 2013, 20:03

Vanmorgen een mooie sessie (9.00u>13.00u) gereden, was mooi rustig! Had mezelf een nieuw steuntje voor de camera cadeau gedaan, de oude trilde waardoor het motorgeluid overstemd werd. Moet je wel een camera meenemen.........

Overigens weer niet verder dan èèn keer een 2.05 gehaald, voor de rest 2,07 en hoger! Moet dus nog een hoop leren, constant rijden is in ieder geval een kunst.

Organisatie, wederom bedankt!

Jos.

Gebruikersavatar
Gert.
Berichten: 361
Lid geworden op: 31 jul 2008, 22:19

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door Gert. » 11 aug 2013, 14:51

Eerste keer met 1uur sessies, het was wat ons betreft best geslaagd. Mijn grote voorkeur blijft de halve/hele dagen.
Het was niet zo druk, gelukkig nog veel aanloop en extra inschrijvingen op de dag zelf, met name een aantal rijders van de YTCC (Youngtimers) zij hebben vandaag een racedag (Nationaal Oldtimer Festival).
Lullig voor een Renault 5 die dacht dat er vrij rijden was, wilde slechts 30 minuten rijden en zag in die korte tijd kans de enige code rood te realiseren.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9587
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door smiley » 11 aug 2013, 15:05

Gert. schreef:Lullig voor een Renault 5 die dacht dat er vrij rijden was, wilde slechts 30 minuten rijden en zag in die korte tijd kans de enige code rood te realiseren.
Ah, heeft Luco hem eindelijk af. :coffee:

muurman
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 feb 2013, 20:02

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door muurman » 11 aug 2013, 19:45

Peter Tunissen schreef:
jos_br schreef: Ik vind alles prima, maar je krijgt nu wel nummer 13 van me... :nana:
Nu dus een DSG ? :)

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2515
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: [10-08-2013] DF @ Zandvoort uur-sessies deel I

Bericht door jos_br » 11 aug 2013, 20:05

muurman schreef: Nu dus een DSG ? :)
Bak doet het nog steeds, heb andere (nieuwer type) bakhelften gebruikt.....

Jos.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast