[21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Peter Tunissen » 26 jul 2013, 09:47

Afbeelding

Op woensdag 21 augustus organiseert Driving Fun voor de 27e keer een circuitdag op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 - Inschrijven in Mickey's
09:00 - 12:30 - Open pitlane rijden ochtendsessie
12:30 - 16:00 - Open pitlane rijden middagsessie
16:00 - 17:00 - Driften

Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 16:00) kost €350 per auto.
Tweede rijders of bijrijders betalen €10 per persoon.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (09:00 - 12:30) kost €200 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (12:30 - 16:00) kost €225 per auto.
Deelname aan de driftsessie (16:00 - 17:00) kost €75 per auto. In de driftsessie rijden we het circuit tegen de gebruikelijke rijrichting in.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklinkt door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers circuitdag:
1. Peter Tunissen - BMW E36 325i - hele dag
2. Michel de Zeeuw - Toyota Celica - middag
3. Christian Weismüller - Westfield EST1 - hele dag
4. Bas Koeten Racing - Seat Leon Supercopa - hele dag
5. Ronald & Mika Morien - BMW 3-serie Compact - hele dag
6. Vincent Waanders - VW Golf III VR6 - middag
7. Vivienne Geuzebroek - BMW 318ti Compact - ?
8. Geert Kool - ? - ?
9. Joke Flokstra - Alfa Romeo 147 EVO - middag
10. Hein Koopman - ? - hele dag
11. Hein Koopman - ? - hele dag
12. Hein Koopman - ? - hele dag
13. Hein Koopman - ? - middag
14. Dillon Koster - Suzuki Swift - middag
15. Vincent van der Valk - ? - ?
16. Harry Verkerk - Porsche 944 - hele dag
17. Harry Verkerk - Porsche 944 - middag
18. Traffic Control - Lamborghini Gallardo - hele dag
19. Mark van Doesburg - BMW 325i - hele dag
20. Ferry Monster - Seat Leon Supercopa - hele dag
21. Michel Schaap - ? - ?
22. Flip - BMW - middag
23. alt - Ligier JS49 - ochsend
24. MX5T - Mazda MX-5 Turbo - middag
25. L@urens - Mazda MX-5 Turbo - middag
26. Dennis Retera - BMW E36 325i - hele dag
27. Friso Talsma - Citroen AX GTI - hele dag
28. Aiko - BMW E36 M3 - middag
29. Lida Pastoor - BMW E36 M3 - middag
30. Jelle Koeten - VW Golf - hele dag
31. Patrick Koel - Porsche 911 - ochtend
32. Pieter Bakker - Austin Healey Monza Sprite - hele dag
33.
34.
35.

Deelnemers driften:
1. knot - BMW E36 328i
2. Ronald & Mika Morien - BMW 3-serie Compact
3. Bart Kasteel - BMW E36 325i
4. Bart Kasteel - BMW E36 325i
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Walter » 26 jul 2013, 10:13

.
Laatst gewijzigd door Walter op 24 jan 2017, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Peter Tunissen » 26 jul 2013, 15:07

Omdat dat makkelijker drift dan de gebruikelijke richting, veiliger ook en het is weer eens wat anders dan het gebruikelijke rondje Zandvoort. :)
Het beste werkt het wel als iedereen dan tegen de richting in rijdt en niet slechts een deel van de deelnemers. ;)

Nathouden niet, of moeder natuur moet dat voor haar rekening willen houden. :df:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Rupie » 26 jul 2013, 15:19

Wat gaaf zeg die mogelijkheid voor een uurtje driften :df:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Knot » 26 jul 2013, 15:27

Driften op droog bij 25+ graden..... hmmz.... kan ik niet laten schieten eigenlijk. Even overleggen thuis.

Tegengesteld is wel erg gaaf natuurlijk!

Hoe zit dat met geluidsnormen? Het maakt nogal wat lawaai namelijk...

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Robin Hartog » 26 jul 2013, 15:59

Zeg Peter, kun je dat uurtje driften niet morgen of 4 augustus inpassen, dan kán ik tenminste. :mrgreen:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9586
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door smiley » 26 jul 2013, 17:16

Knot schreef:hmmz.... kan ik niet laten schieten eigenlijk. Even overleggen thuis.
Volgens mij is dit speciaal voor jou in het leven geroepen, omdat je bij elke briefing tot nu toe liep te gillen of er gedrift mocht worden :tooth:
Dan kun je maar beter zorgen dat je erbij bent. Afbeelding

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Knot » 27 jul 2013, 20:43

Komt goed, boek morgen meteen geld over!

Weet niet of er ook normaal tussendoor gereden wordt of puur drifters, anders kan ik nog wel een paar mensen regelen ervoor.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Peter Tunissen » 28 jul 2013, 12:31

Het laatste uurtje puur voor drifters, maar wel alleen 'normale' auto's, geen auto's van €100 ertussen, dus dat is vrij ideaal lijkt me! :beer:
Een paar mensen extra regelen mag altijd uiteraard; thnx alvast! :thumbup:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Knot » 29 jul 2013, 13:21

Overgeboekt... autowaarde ongeveer 4k dus komt wel goed in mijn geval.

75 euro inschrijving + 75 euro banden + 75 euro brandstof... geen geld :)

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3591
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Locatie: Gouda

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Joël D. » 15 aug 2013, 20:56

Dan kom ik zeker wel even kijken, vooral het driften lijkt mij geniaal!

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door MX5T » 16 aug 2013, 08:26

Middagje Zandvoort om de gewijzigde uitlijning te testen en de progressie van de oranje MX-5 turbo te toetsen

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Knot » 16 aug 2013, 08:44

Ik heb gister 4 wanli's even L/R omgedraaid, waren binnen versleten maar buitenkant nog dik profiel, die mogen sterven de 21e....

Bij weinig animo voor driften mogen mensen er wat mij betreft ook gewoon bij rijden hoor, ben allang blij dat we ff los mogen zonder dat er direct zwarte vlaggen de lucht in gaan.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door L@urens » 16 aug 2013, 10:31

MX5T schreef:Middagje Zandvoort om de gewijzigde uitlijning te testen en de progressie van de oranje MX-5 turbo te toetsen
Welke uitlijning rij je nu?
Het lijkt erop dat de auto woensdag rijdbaar is èn het mooi weer wordt!

Gebruikersavatar
Geert.
Berichten: 998
Lid geworden op: 16 mar 2007, 23:43

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Geert. » 16 aug 2013, 11:08

Goed geregeld Peter! Ik kan zelf niet op die dag (dammit!) maar dat wordt een leuk dagje Zandvoort :thumbup:

Gebruikersavatar
ProfZB
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 dec 2012, 14:05
Locatie: Maasland

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door ProfZB » 17 aug 2013, 16:45

Ik ben er waarschijnlijk 's ochtends bij.

gr,

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
Locatie: Limmen

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Ronnie » 19 aug 2013, 09:41

ik kom ws. ook even driften, moet vanavond nog ff de bandenvoorraad checken en dan geef ik me op

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Knot » 19 aug 2013, 09:45

Ik heb ook maar 4 bandjes met nog 3mm profiel hoor dus hoopte op regen maar met deze verwachting zullen ze snel opgerookt zijn!

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door L@urens » 19 aug 2013, 10:36

Knot schreef:Ik heb ook maar 4 bandjes met nog 3mm profiel hoor dus hoopte op regen maar met deze verwachting zullen ze snel opgerookt zijn!
Driften doe je gewoon gisteren en vandaag, op straat :)

Gebruikersavatar
Gert.
Berichten: 361
Lid geworden op: 31 jul 2008, 22:19

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Gert. » 19 aug 2013, 14:27

Voor de 5de keer in een maand naar CPZ!
:df:

Gebruikersavatar
Proxymus
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2012, 11:09

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Proxymus » 21 aug 2013, 02:00

Betaald!

Robert en ik komen ook voor het laatste Driften!
moest je nog 15 inch knot?

Tot morgen!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Knot » 21 aug 2013, 08:25

Neem maar setje 15 staal (of 16 mag ook) mee, als het maar smal is, liefst 205 of 195.... Gaat hard vaak op droog!

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1508
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Aram » 21 aug 2013, 08:52

Ik kom ook even kijken, leuk idee dat driften! :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Knot » 21 aug 2013, 09:08

Alleen wil ik het normaal liefst op nat wegdek, dan maak je met een 328i wat meer meters, op droog kom je echt vermogen tekort maar we zullen er het beste van maken :)

Dit gaat je op droog helaas NET niet lukken....


Gebruikersavatar
Proxymus
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2012, 11:09

Re: [21-08-2013] DF @ Zandvoort deel XXVII

Bericht door Proxymus » 21 aug 2013, 09:51

Wij hebben 2 setjes 17 en 2 setjes 16 en 1x 15 inch mee :P

ik zal nog een setjes 195/55/15 meepakken voor je..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten