Clio RS vs Peugeot 206 GTi vs Seat Ibiza Cupra

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

RS, GTI of Cupra

RS
13
50%
GTI
2
8%
Cupra
11
42%

Totaal aantal stemmen: 26

Riceaux

Clio RS vs Peugeot 206 GTi vs Seat Ibiza Cupra

Bericht door Riceaux » 10 jul 2013, 13:02

Doordat ik ga verhuizen/samenwonen zal ik na de zomervakantie een stuk minder km's gaan maken. De 320D kan dan eigenlijk niet meer uit en is ook onhandig om te parkeren in de binnenstad van Groningen. De BMW is de afgelopen maanden prima bevallen, alleen ik mis wel iets. Het plezier wat je uit een lichtgewicht gooi en smijt auto'tje kan halen, lekker door trekken in toeren, bochten aanvallen. De 320D heeft gewoon te weinig vermogen, plus dat de combinatie breedset+E46 chassis+2.0 dieselmotor nou niet echt bepaald er voor zorgt dat je snel bij de grens van de auto komt. Voor de lange afstand is het een prima auto en daar had ik 'm ook voornamelijk voor gekocht. Heerlijk comfortabel, lekker stil en toch nog aardig zuinig. Maar voor lange afstanden kan ik ook de 1-serie meenemen of de toekomstige auto van de zaak. Dus kort gezegd, de 320D is overbodig na de zomervakantie en ik wil weer een leuke hothatch.

Nou heb ik zelf al een shortlist gemaakt zoals de topic titel al aangeeft. Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom. Met een Ibiza heb ik ervaring, maar niet specifiek met de 1.8 20VT motor, maar daar hoor ik niks dan positiefs over. Met de 206 GTI en de Clio RS (Phase 2 volgens mij) heb ik al helemaal geen ervaring. Maar gelukkig mensen hier op het forum wel. ErikS heeft volgens mij een Clio RS gehad. En Joost en Jurjen een 206. En aangezien er een Renault tussen staat heeft Luco vast ook wel wat te melden. :mrgreen:
Dus welke zouden jullie kiezen en waarom? Aankooptips, onderhoudstips, tuningtips alles is welkom!
Alvast bedankt! :thumbup:

Afbeelding

Seat Ibiza Cupra: 156 pk/ 210nm 1.8 Turbo. 1094 kg

Afbeelding

Renault Clio 2.0 RS: 172 pk/ 200 nm. 1010 kg

Afbeelding

Peugeot 206 GTI: 136 pk/ 190 nm. 1025 kg
Laatst gewijzigd door Riceaux op 10 jul 2013, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

tomgtr

Re: Clio RS vs Peugeot 206 GTi vs Seat Ibiza Cupra

Bericht door tomgtr » 10 jul 2013, 13:14

2 maal Clio RS gehad, ik vond het een geweldig ding. Moet ik wel bij zeggen dat ze nieuw of bijna nieuw waren dus dan heb je misschien een iets optimistiche bril op. Hoe ze zich gedragen als ze iets op leeftijd zijn weet ik niet

Riceaux

Bericht door Riceaux » 10 jul 2013, 13:26

tomgtr schreef:2 maal Clio RS gehad, ik vond het een geweldig ding. Moet ik wel bij zeggen dat ze nieuw of bijna nieuw waren dus dan heb je misschien een iets optimistiche bril op. Hoe ze zich gedragen als ze iets op leeftijd zijn weet ik niet
Lees over de Clio wel dingen over de positie van de stoel, dat die te hoog is. Heb jij daar ook last van gehad? Nou is dat natuurlijk makkelijk te verhelpen door een andere stoel en rails erin te zetten, maar toch wel iets om rekening mee te houden.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 10 jul 2013, 14:23

Riceaux schreef:
tomgtr schreef:2 maal Clio RS gehad, ik vond het een geweldig ding. Moet ik wel bij zeggen dat ze nieuw of bijna nieuw waren dus dan heb je misschien een iets optimistiche bril op. Hoe ze zich gedragen als ze iets op leeftijd zijn weet ik niet
Lees over de Clio wel dingen over de positie van de stoel, dat die te hoog is. Heb jij daar ook last van gehad? Nou is dat natuurlijk makkelijk te verhelpen door een andere stoel en rails erin te zetten, maar toch wel iets om rekening mee te houden.
Ik ben 2 turven hoog dus stoel is niet gauw te hoog voor me. Alleen de positie of meer de hoek van stuur ten opzichte van je lichaam is totaal verkeerd. Denk dat ze de geboggelde van notre damme gebruikt hebben als voorbeeld.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 10 jul 2013, 14:26

In de (vorige?) Autoweek stond een test met deze auto's en de Fiesta ST.

Ik zal snel even zoeken.

Edit:

Was niet de autoweek en de nieuwere versies (208 GTi) :oops:
Laatst gewijzigd door EvdP op 10 jul 2013, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 10 jul 2013, 14:33

Zijn er ook foto's en specs via een link over welke modellen 't gaat(Bouwjaar etc)

Zo op 't eerste 'gezicht' de Clio RS wat je ervan hoort, maar ben meer van de Peugeot eigenlijk.

WJ

Bericht door WJ » 10 jul 2013, 14:35

Ik heb zo'n Ibiza cupra R gehad. Echt een heerlijk gooi en smijt wagentje, vriend van mij had toen zo 'n Clio en dat vond ik nou niet echt beter rijden.. (imo niet te vergelijk wat een Clio RS nu doet bv....)

Deze had ik;
Afbeelding

Gooi er een uitlaat onder + JD chip en je heb zo'n 220pk + een berg koppel. Genoeg spullen voor te krijgen ook.

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 10 jul 2013, 14:43

Past een Audi S3 (eerste type) hier ook tussen?
1.8 turbo, vierwielaandrijving, dik 200pk op bijna 1400 kg dus net zo zwaar als je huidige 3er...
Volgens mij wel prima rijeigenschappen (nog nooit mee gereden overigens) en net zo rap naar de 100 als de rest?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 10 jul 2013, 14:52

-Menrik- schreef:Past een Audi S3 (eerste type) hier ook tussen?
1.8 turbo, vierwielaandrijving, dik 200pk op bijna 1400 kg dus net zo zwaar als je huidige 3er...
Volgens mij wel prima rijeigenschappen (nog nooit mee gereden overigens) en net zo rap naar de 100 als de rest?

Ik heb zo'n ding in 2000/2001 gehad, en Andre had toen ook een Ibi zoals die gele die WJ post. Gechipped door Verhoeven waren 't allebei relatief raketten.

Maar 't 1.8 turboblok ben ik qua duurzaamheid geen fan van.

Verder mooie kar zo'n S3 degelijk, weggedrag is niet zo spsnnend tot zelfs slaapverwekkend :)

Pas op nat gaat het godvergeten onderstuur doorpompend over in ietwat overstuur, maar dan is de bocht vaak alweer voorbij....

Riceaux

Bericht door Riceaux » 10 jul 2013, 15:50

tomgtr schreef:
Riceaux schreef:
Ik ben 2 turven hoog dus stoel is niet gauw te hoog voor me. Alleen de positie of meer de hoek van stuur ten opzichte van je lichaam is totaal verkeerd. Denk dat ze de geboggelde van notre damme gebruikt hebben als voorbeeld.
Is daar nog wat aan te doen dmv een ander stuur + andere stuurnaaf, verkeerde houding in een auto bederft toch wel aardig de pret.
Zijn er ook foto's en specs via een link over welke modellen 't gaat(Bouwjaar etc)

Zo op 't eerste 'gezicht' de Clio RS wat je ervan hoort, maar ben meer van de Peugeot eigenlijk.
Zal ik zo even in de beginpost updaten!
Past een Audi S3 (eerste type) hier ook tussen?
Audi S3 is te duur. Plus ik vind 1400 kg voor een hatchback wel erg veel. 3er die ik nu heb is een station, daarvoor is dat gewicht prima.

@WJ: Een 1.8T is inderdaad prima te tunen. Heb voor de BMW een Ibiza 1.9 TDi 110pk gehad. En enige wat ik daar eigenlijk over te klagen had waren de stoelen. Waren gewoon standaard stoelen en geen sportstoelen. En het onderstel was k*t, maar dat was m'n eigen schuld. (Budget schroefset, stuiter stuiter)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 10 jul 2013, 15:54

Fiesta St.? Honda civic type r? Corolla t sport?

Riceaux

Bericht door Riceaux » 10 jul 2013, 16:00

Petrolhead Tom schreef:Fiesta St.? Honda civic type r? Corolla t sport?
Budget is 3000-3500 voor de aanschaf. Dus Fiesta valt sowieso buiten budget.

ErikS

Bericht door ErikS » 10 jul 2013, 17:35

Clio RS viel mij tegen kwa stoel en stuur.

Blok is top, alleen draait niet echt veel toeren...
Niet mijn keuze meer iig.

Cupra lijkt me leuk!

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 10 jul 2013, 17:49

Hoe zit het met de roestbestendigheid van de Ibiza?

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 10 jul 2013, 19:45

Denk dat een 206GTi niet zo 'heet' zal zijn als bijvoorbeeld de Ibizia, vooral wanneer gechiped. Clio heb ik zelf geen ervaring mee. Maar de 206GTi is naar mijn mening meer een snellere 4-wieler dan een echte GTi. Buiten dat het geen echte GTi is, is een 206 wel een leuke wagen. Lekker comfortabel, relatief snel, voor mij alles wat ik nodig heb. Echter een 'echte' GTi zou ik het niet noemen. Dan moet je bij Peugeot toch richting de 206 RC of een 205 GTi. Weet niet of dat een mogelijkheid is? Want die 206 RC'tjes zijn leuk en relatief zeldzaam. Mocht dat niet gaan? Dan de Cupra met chip en wat kleine mods. Zit je namelijk op 200+ Pk en dat zie ik bij zowel de RS als de GTi niet zo makkelijk gebeuren als bij de Cupra.

WJ

Bericht door WJ » 10 jul 2013, 19:58

Stefan van Elst schreef:Hoe zit het met de roestbestendigheid van de Ibiza?
In al die jaren dat ik op Seat-Online zit ben ik eigenlijk nog nooit een topic van, help mijn auto roest weg, of ook maar iets wat er in de buurt kwam tegen gekomen. Wel is het zo dat de gele (en andere non metallic?) lak bij de Seat's van begin deze eeuw heel erg verkleurde.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 10 jul 2013, 20:28

TijnGTi schreef:Denk dat een 206GTi niet zo 'heet' zal zijn als bijvoorbeeld de Ibizia, vooral wanneer gechiped. Clio heb ik zelf geen ervaring mee. Maar de 206GTi is naar mijn mening meer een snellere 4-wieler dan een echte GTi. Buiten dat het geen echte GTi is, is een 206 wel een leuke wagen. Lekker comfortabel, relatief snel, voor mij alles wat ik nodig heb. Echter een 'echte' GTi zou ik het niet noemen. Dan moet je bij Peugeot toch richting de 206 RC of een 205 GTi. Weet niet of dat een mogelijkheid is? Want die 206 RC'tjes zijn leuk en relatief zeldzaam. Mocht dat niet gaan? Dan de Cupra met chip en wat kleine mods. Zit je namelijk op 200+ Pk en dat zie ik bij zowel de RS als de GTi niet zo makkelijk gebeuren als bij de Cupra.
206 RC Valt helaas buiten het budget. En een 205 GTi is me te oud.

Ibiza's willen wel roesten. Maar eigenlijk alleen bij de wielkasten achter en de motorkap zie je veel voorbij komen. Heb een gele Ibiza gehad en die was inderdaad heel erg verkleurd. Dus het moet sowieso geen gele worden. Zijn de onderhoudskosten van alle 3 een beetje vergelijkbaar?

TijnGTi

Bericht door TijnGTi » 10 jul 2013, 20:42

Riceaux schreef:
TijnGTi schreef:Denk dat een 206GTi niet zo 'heet' zal zijn als bijvoorbeeld de Ibizia, vooral wanneer gechiped. Clio heb ik zelf geen ervaring mee. Maar de 206GTi is naar mijn mening meer een snellere 4-wieler dan een echte GTi. Buiten dat het geen echte GTi is, is een 206 wel een leuke wagen. Lekker comfortabel, relatief snel, voor mij alles wat ik nodig heb. Echter een 'echte' GTi zou ik het niet noemen. Dan moet je bij Peugeot toch richting de 206 RC of een 205 GTi. Weet niet of dat een mogelijkheid is? Want die 206 RC'tjes zijn leuk en relatief zeldzaam. Mocht dat niet gaan? Dan de Cupra met chip en wat kleine mods. Zit je namelijk op 200+ Pk en dat zie ik bij zowel de RS als de GTi niet zo makkelijk gebeuren als bij de Cupra.
206 RC Valt helaas buiten het budget. En een 205 GTi is me te oud.

Ibiza's willen wel roesten. Maar eigenlijk alleen bij de wielkasten achter en de motorkap zie je veel voorbij komen. Heb een gele Ibiza gehad en die was inderdaad heel erg verkleurd. Dus het moet sowieso geen gele worden. Zijn de onderhoudskosten van alle 3 een beetje vergelijkbaar?
Dat zal bij een 206GTi normaal gesproken goed meevallen. Het 2.0 16v blok wordt enorm veel gebruikt bij andere PSA auto's en is eigenlijk geen 'sport' blok wat veel toeren moet maken. Ook de rest van de (electronische)problemen moet bij de series vanaf 2002 enorm meevallen. Bekende problemen zijn onder andere de torsie as en de draagarmen. Maar dit is normaal gesproken toch wel te horen/merken. Al met al staan deze toch wel als betrouwbaar te boek. Dat is zo'n beetje wat ik heb gehoord over 206 GTi's. De andere twee durf ik niets over te zeggen, buiten dan dat turbo's bij een slecht leven nog wel eens plof durven zeggen. Maar dat slechte leven kan bij alle drie zijn sporen nalaten.

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 10 jul 2013, 20:43

Ik zou zeker een proefrit gaan maken met een 206GTi, zou het eerder een comfortabele GTi noemen dan geen GTi.
Hier leuk artikel van Casper van Autoblog die mijn 206 GTi toen heeft gekocht:
http://www.autoblog.nl/wat-was-jouw-aut ... t-van-2012" onclick="window.open(this.href);return false;

Luco

Bericht door Luco » 10 jul 2013, 20:58

Ja, ik zou ten alle tijden voor de clio gaan, peugeot is gewoon stukken zwwarder, logger en veel minder in het bochtenwerk, seat idem.

Als je een rs wil kopen zou ik eens op de rtc kijken, daar komt er nog wel eens een te koop van een liefhebber.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 10 jul 2013, 21:03

Luco schreef:Ja, ik zou ten alle tijden voor de clio gaan, peugeot is gewoon stukken zwwarder, logger en veel minder in het bochtenwerk, seat idem.

Als je een rs wil kopen zou ik eens op de rtc kijken, daar komt er nog wel eens een te koop van een liefhebber.
206 stukken zwaarder? Scheelt 15 kilo joh. :tooth:
Staat nu een gele te koop die van een RTC member is geweest.

Maar ze dragen allemaal de titel hothatch. Maar zijn toch erg verschillend zo te horen. 206 is meer een GT, Cupra is een koppelkanon en de Clio is tsja gewoon een hothatch.

Weet jij zo de typische Clio problemen?

Luco

Bericht door Luco » 10 jul 2013, 21:15

Motorisch zijn die tweeliters gewoon goed.
Verder bij normaal onderhoud volgens mij niet veel zwakke punten.

Koplampen worden nog wel eens dof
kachelweerstand gaat wel eens kapot (10 min werk om te vervangen)
Verder zou ik het echt niet weten.

ErikS

Bericht door ErikS » 10 jul 2013, 21:22

Sturen kapot, ik had veel elek.storingen.

Elek ramen enzo....

Luco

Bericht door Luco » 10 jul 2013, 21:25

ow ja, slijten stuur is er wel eentje ja, en die zijn knap pittig geprijsd.

Elektrische ramen is me niks van bekend.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 10 jul 2013, 21:28

Gaat het stuur zelf kapot of iets in de stuurinrichting?
En kapotte electrische ramen had ik bij de Ibiza en de BMW ook.

Plaats reactie