Groene kentekenplaten

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Jeroen K.

Groene kentekenplaten

Bericht door Jeroen K. » 21 jun 2013, 14:00

Hier zitten redelijk wat auto handelaren/garage houders zover ik heb begrepen.

Mijn vraag over de platen is het volgende: 30 juni is er zoals velen hier waarschijnlijk weten Bimmerfest in venlo. Ik wil hier graag heen met mijn race auto (in de hoop hem daar te kunnen verkopen). Alleen heeft hij geen kenteken. Aanhanger kan ik ook niet hier in de buurt lenen, en om nou voor 3 dagen te gaan huren (1 dag ophalen auto, 1 dag venlo, 3e dag auto terug brengen) word me gewoon te duur.

Nou zou ik misschien de groene platen kunnen lenen van de zaak, maar hoever mag ik daar mee rijden op de openbare weg? ik weet namelijk dat er een maximaal aantal km zijn dat je van de zaak weg mag zijn ermee namelijk....

Op internet zo snel namelijk niet kunnen vinden, vandaar ook mijn vraag!

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Re: Groene kentekenplaten

Bericht door Eric H » 21 jun 2013, 14:09

Zo, even een schaamteloze copy/paste :
Artikel 44 kentekenregelement

Een handelaarkenteken mag slechts worden gebruikt door degene aan wie het is opgegeven dan wel een door deze aangewezen persoon. Het gebruik is slechts toegestaan voor de categorie waarvoor het is opgegeven.

Een handelaarkenteken mag worden gebruikt voor voertuigen die ter bewerking of herstel aan degene aan wie het kenteken is opgegeven ter beschikking zijn gesteld.

Een handelaarkenteken moet worden gebruikt voor voertuigen die behoren tot de bedrijfsvoorraad van degene aan wie het kenteken is opgegeven.

Een handelaarkenteken mag uitsluitend worden gebruikt, indien met het voertuig als bedoeld in het tweede en derde lid gebruik van de weg wordt gemaakt in het kader van bedrijfsactiviteiten van het erkende bedrijf of de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie het handelaarkenteken is opgegeven.
Voor overtreding van het eerste tot en met vierde lid is degene aan wie het handelaarkenteken is opgegeven aansprakelijk.
Fiscale eisen voor gebruik van het handelaarskenteken
Als u met een voertuig uit uw bedrijfsvoorraad op de openbare weg komt, moet u altijd uw handelaarskenteken gebruiken. Niet alleen de RDW stelt eisen aan het rijden met dit kenteken, ook de Belastingdienst verbindt hieraan bepaalde voorwaarden.

De Belastingdienst krijgt regelmatig vragen over de fiscale eisen die gelden voor het gebruik van het handelaarskenteken. Op verzoek van het CBM zetten wij voor houders van één of meer handelaarskentekenbewijzen de fiscale regels nog eens op een rij.

Het gebruik van de openbare weg met een handelaarskenteken is alleen toegestaan met een voertuig dat in uw bedrijfsvoorraad staat of dat in reparatie is bij een herstelbedrijf. Het is dus niet toegestaan om het handelaarskenteken te gebruiken voor bijvoorbeeld serviceauto’s, leenauto’s, cross-auto’s, auto’s die voor een klant worden gestald, huurauto’s, auto’s in consignatie en auto’s die gebruikt worden als reclame-object.
U mag een voertuig met een handelaarskenteken alleen gebruiken voor bedrijfsactiviteiten, bijvoorbeeld voor het maken van proefritten door een klant en testritten in het kader van reparatie, aanpassingen of een APK-keuring. U mag het voertuig dus niet voor privé-doeleinden gebruiken.

Als u gebruik maakt van de openbare weg, moet het voertuig zijn voorzien van een handelaarkenteken. U moet de handelaarskentekenplaat op een duidelijke plaats aanbrengen. Dus niet op de hoedenplank of achter de voorruit, maar aan de voor- en achterzijde op de daarvoor bestemde plaats, dus over de ‘originele’ kentekenplaten heen.

U mag het handelaarskenteken alleen gebruiken voor voertuigen die behoren tot uw eigen bedrijfsvoorraad.

Alleen degene op wiens naam het handelaarskenteken staat, mag gebruik maken van de weg met een voertuig met dat handelaarskenteken. Alleen als u als kentekenhouder daarvoor specifiek toestemming geeft, mogen ook andere personen met het voertuig de openbare weg op. Zo kunt u bijvoorbeeld een klant een proefrit laten maken.

Het is niet toegestaan dat meerdere voertuigen met hetzelfde handelaarskenteken tegelijkertijd gebruik maken van de weg.
Als u met een voertuig met handelaarskenteken op de openbare weg komt, moet het originele handelaarskentekenbewijs altijd in het voertuig aanwezig zijn. Alleen een kopie in het voertuig is niet toegestaan.

U mag in een voertuig met een handelaarskenteken geen goederen vervoeren, tenzij dat gebeurt om het voertuig te testen. De goederen moeten dan wel op hetzelfde adres worden in- en uitgeladen.

Aansprakelijkheid
U bent als handelaar aansprakelijk als een klant zich tijdens een proefrit niet aan de fiscale regels houdt. Klanten mogen het voertuig namelijk niet op de openbare weg parkeren, bijvoorbeeld om boodschappen te doen, terwijl ze een proefrit aan het maken zijn. U moet uw klant dus voldoende instrueren. Om elk risico te mijden kunt u ook zelf meerijden tijdens de proefrit.

Sancties
Als wordt geconstateerd dat u niet overeenkomstig de voorwaarden handelt, kan de Belastingdienst u voor elke geconstateerde overtreding een naheffingsaanslag over 12 maanden met 100% boete opleggen. Deze sanctie is een verscherping van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 ten opzichte van de oude Wet op de motorrijtuigenbelasting van 1966.

De Belastingdienst zal intensiever gaan toezien op het naleven van de voorschriften voor het gebruik van het handelaarskenteken. Niet alleen het gebruik van de openbare weg met een handelaarskenteken wordt strenger gecontroleerd. Ook wordt gecontroleerd of de voertuigen die in de bedrijfsvoorraad staan ook terecht in de bedrijfsvoorraad staan geregistreerd.

Clicks

Bericht door Clicks » 21 jun 2013, 14:12

De hele regeling staat in hoofdstuk 3: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... ranche.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Simpele conclusie: het mag gewoon niet

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 21 jun 2013, 14:13

[moraalridder modus]

Artikel 44. Gebruik
1. Een handelaarskenteken mag slechts worden gebruikt door degene aan wie het is opgegeven dan wel een door deze aangewezen persoon. Het gebruik is slechts toegestaan voor de categorie waarvoor het is opgegeven.

2. Een handelaarskenteken mag worden gebruikt voor voertuigen die ter bewerking of herstel aan degene aan wie het kenteken is opgegeven ter beschikking zijn gesteld.

3. Een handelaarskenteken moet worden gebruikt voor voertuigen die behoren tot de bedrijfsvoorraad van degene aan wie het kenteken is opgegeven.

4. Een handelaarskenteken mag uitsluitend worden gebruikt indien met het voertuig als bedoeld in het tweede en derde lid gebruik van de weg wordt gemaakt in het kader van bedrijfsactiviteiten van het erkende bedrijf of de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie het handelaarskenteken is opgegeven.

5. Voor overtreding van het eerste tot en met vierde lid is degene aan wie het handelaarskenteken is opgegeven aansprakelijk.

De situatie die jij voorsteld mag alleen als de auto op de handelsvoorraad komt.

[/moraalridder modus]

Ik heb ook al eens zo een auto opgehaald. Het mag niet maar als je een garagehouder goed kent en die zegt dat het zijn auto is dan is er bij staande houden geen centje pijn. Een race auto zal wel een groter probleem worden.

Metchu

Bericht door Metchu » 21 jun 2013, 14:14

NO GO!

Clicks

Bericht door Clicks » 21 jun 2013, 14:17

zerotolerance schreef:
Ik heb ook al eens zo een auto opgehaald. Het mag niet maar als je een garagehouder goed kent en die zegt dat het zijn auto is dan is er bij staande houden geen centje pijn.
Met een normale auto, doordeweeks, kom je er denk ik ook meestal wel mee weg.
Met een gestripte racer op zondag? Ik zou het niet aan durven.
Zeker als oom agent verder gaat controleren en er achter komt dat er geen geldig kenteken (en dus ook geen apk en verzekering) is heb je denk ik een serieus probleem.

colinissan

Bericht door colinissan » 21 jun 2013, 14:21

was het niet zo dat er bij het voeren van groene plaaten ook sprake moet zijn van een aanwezigheid van een geldig kenteken bewijs?

hanske

Bericht door hanske » 21 jun 2013, 14:37

colinissan schreef:was het niet zo dat er bij het voeren van groene plaaten ook sprake moet zijn van een aanwezigheid van een geldig kenteken bewijs?
Zie post van Eric H. Heel duidelijk en volledig verhaal waar alles mee gezegd is.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 21 jun 2013, 14:48

Tja auto heeft kenteken etc gehad, is alleen geschorst, en komt niet meer door de APK heen, iets met de overheid dat loopt ze zeiken om wat grammetjes co2 dat die uitstoot...

Wat betreft bedrijfshandel is geen probleem zet ik hem zo in, en dag erna haal ik hem er weer uit :P

Maar het is helaas duidelijk, bimmerfest zal helaas niet doorgaan :wtf:

Luco

Bericht door Luco » 21 jun 2013, 14:53

Ja als je hem echt graag kwijt wilt huur je voor 7 tientjes een aanhanger.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 21 jun 2013, 16:04

Per dag is dat ja, zal hem toch echt 3 dagen nodig hebben en dan word het wel weer een duur dagje (avond vna te voren in alkmaar auto halen, zondag zelf naar venlo, en maandag auto weer naar alkmaar brengen....) dan zit je daar ook al weer met 210 euro aan kosten voor een pallet met 2 a 4 bandjes er onder

Ding moet niet weg, maar wil hem graag weg, vind het racen lang zo leuk niet meer nadat ik de M3 gehad heb, vind het geld verspilling geworden, liever een (relatief) leuke straat auto, heb je door het jaar heen meer aan dan een race auto.

RVV

Bericht door RVV » 21 jun 2013, 16:33

Gewoon doen, je leeft tenslotte maar één keer. Groene plaat in zijn bek en in zijn kont.

Afbeelding

Riceaux

Bericht door Riceaux » 21 jun 2013, 17:22

Benny heeft toch wel een aanhanger?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 jun 2013, 17:29

Op dat soort meetings loopt meestal een ander publiek als welke race auto's koopt.

Beetje veel moeite voor die mini kans om hem te verkopen.

Luco

Bericht door Luco » 21 jun 2013, 17:34

Bert ///M3 schreef:Op dat soort meetings loopt meestal een ander publiek als welke race auto's koopt.

Beetje veel moeite voor die mini kans om hem te verkopen.
Mwah, ik had binnen tien minuten de racevijf gekocht op de fasluitmeeting van de rtc, had nog nooit circuit gereden en geen licentie, dus je weet nooit.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 21 jun 2013, 18:29

Neem aan dat het bedrijf waar je werkt, ook wel een aanhanger of oprijwagen heeft?

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 21 jun 2013, 18:35

erwin20vt schreef:Neem aan dat het bedrijf waar je werkt, ook wel een aanhanger of oprijwagen heeft?
Helaas niet anders had ik die wel gebruikt.

Ander iets wat eventueel zou kunnen lijkt me, zaterdag of vrijdag van te voren de auto uit de schorsing halen, ermee naar de meetin rijden (met verlopen APK) en dan maandag een afspraak hebben voor apk, als ik aangehouden word geef ik dat aan als argument waarom ik zonder rijdt....

Daarbij word er bij bimmerfest ook een handling course etc opgesteld... dus wie weet wat voor publiek er verder nog heengaat...

Luco

Bericht door Luco » 21 jun 2013, 19:13

Echt waar, voor 7 tientjes huur je gewoon een aanhanger, gewoon ff goed zoeken.

Twan81

Bericht door Twan81 » 21 jun 2013, 19:35

Voor minder ook wel hoor. Ik betaal €40 excl. btw. In overleg op zaterdag middag ophalen en maandag ochtend weer terugbrengen. Helaas aan de andere kant van het land voor jou.

zoek en gij zult vinden ;)

jaydee

Bericht door jaydee » 21 jun 2013, 20:33

Met verlopen apk mag je alleen naar je afspraak voor reparatie/apk rijden...

http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/U ... licht.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Na afloop schorsing weer verplichte APK-keuring
Als de schorsing afloopt dan moet u weer aan de APK-plicht voldoen. U kunt de schorsing eventueel verlengen. Doet u dit niet, dan moet het voertuig uiterlijk APK-goedgekeurd zijn op de einddatum van de schorsing. U mag met het voertuig rijden naar een APK-keuringsstations voor de APK-keuring, maar dan moet u het voor die dag ook voor WA- verzekeren. Als u rijdt, moet u de APK-afspraakbevestiging, met daarop de tijd, bij u hebben. U mag alleen rond de afspraaktijd rijden van uw woonadres naar het adres waar u de APK-keuring laat doen.

Thomasss
Auto: Bakfiets!

Bericht door Thomasss » 21 jun 2013, 20:43

Verlopen = verlopen. Val je in de steekproefsgewijs gedane check bij de RDW kost het je € 140 uit mijn hoofd. Groene borden = no go. Trailer dus of niks!

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 21 jun 2013, 21:37

boete is 90 euro, net nog opgezogd...

Maar waarschijnlijk wordt het van de week keuren, ga waarschijnlijk zondag bij benny zijn oude reserve uitlaat ophalen die we er dan onder knallen puur voor de APK, om dan weer de race pijp er onder te hangen :) Fuck de overheid :D moeten ze maar niet zo moeilijk doen over wat CO2 uitstoot..

Tim N

Bericht door Tim N » 22 jun 2013, 09:30

Boete is 137,00 om precies te zijn. Had er voor de mini een afgelopen week (dommigheid ivm slecht weer tot nu toe)

Al met al ben je iig lekker eigenwijs bezig.

daNpy

Bericht door daNpy » 22 jun 2013, 09:42

Kan hier ook een aanhanger huren voor € 85,- in het weekend tarief (3 dagen). Wel ex BTW, dus wordt het 103 eurootjes.

Luc B

Bericht door Luc B » 24 jun 2013, 21:38

Je hebt kans op een boete voor het niet hebben van APK als deze niet in juiste technische staat is. Dat is maar net hoe bromsnor uit bed is gestapt, en of je een bijdehandje bent of niet (hint).
Daarbij krijg je nog eens een boete voor de wegenbelasting. Dit is 2 maal een jaar wegenbelasting.

Hierbij riskeert het bedrijf ook nog eens op een boete en het kwijtraken van de platen , en is het nog maar de vraag of je daadwerkelijk verzekerd bent als je brokken maakt.

Vraag jezelf eens af of je eventueel al dat gedoe wilt hebben. Die oranje raket valt behoorlijk op, en helemaal als er groene platen op zitten en je het halve land door moet.

Plaats reactie