Pagina 1 van 3
Ferrari 360 Modena Spider - Italia roadtrip gedaan
Geplaatst: 17 jun 2013, 20:05
door Aerschtuner
Een kameraad overweegt een 360 Modena te kopen naast zijn daily. Ding dat hij op het oog heeft nemen we waarschijnlijk mee naar Italie eind deze maand op onze roadtrip langs de restaurants en musea in de Bologna-regio.
Waar moet je nu op letten als je zo'n auto koopt? De Ferrari in kwestie is van 2004 en heeft iets van 25000km gereden. Wat zijn de dingen die we voor en na een Italia-trip (~3000km denk ik) kunnen verwachten/moeten checken? En wat kost een 360 gemiddeld aan onderhoud per jaar als je er een paarduizend kilometer mee rijdt?
Reden dat ik het vraag: Hij is nogal makkelijk in het kopen van auto's zonder eerst dit soort dingen te overwegen en ik heb gezegd dat we de Italia-trip qua kosten zullen delen. Ik heb uiteraard geen zin om na die trip ineens een paarduizend euro aan nieuwe remmen enzo te moeten betalen

Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 17 jun 2013, 20:15
door Downforce Hans
Bij 30.000 km is hij bijna versleten, laten staan dus.......

Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 17 jun 2013, 20:17
door Jurjen
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 17 jun 2013, 20:28
door Fernando
Aerschtuner schreef:Ik heb uiteraard geen zin om na die trip ineens een paar duizend euro aan nieuwe remmen enzo te moeten betalen

Die van de Enzo zijn zeker niet te betalen....

Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 17 jun 2013, 20:33
door Aerschtuner
Onbewuste typo
Die startpost zegt eigenlijk alleen dat je een auto van na 2002 met gezond verstand moet kopen (dus een keuring laten doen). Ik ga nu de rest van die draad even scannen.
Thanks! Ook Hans voor zijn bijdrage

Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 17 jun 2013, 20:37
door maarten22
Een 360 kan een dure auto in onderhoud zijn. De koppeling bij een F1 bak slijt vrij snel, helemaal wanneer je er niet mee om kan gaan. Nieuwe koppeling kost rond de 8000 euro en gaat normaal gesproken 20.000-35.000 km mee. Koppeling in de handbak gaat een stuk langer mee.
Elke 3 jaar/50.000km moet de distributieriem vervangen worden. Kost rond de 1500 euro.
Kosten remmen rondom blokken en schijven: 2400 euro.
Grote beurt elke 25.000 km en is afhankelijk van wat er moet gebeuren rond de 1500 euro.
Een kennis heeft een 360 Spider F1 en daar zit verspreid over de afgelopen 3 jaar ruim 30.000 euro in aan onderhoud en reparaties. Dit zijn geen rare bedragen voor deze auto en hier moet je wel rekening mee houden.
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 17 jun 2013, 20:39
door Mathieu
@Jan (Aerschtuner)
Pas op met wat Hans zegt, hoor.
Voor hetzelfde geld lult hij jullie om en dan boek je een reis naar de States en gaan jullie cruisen in een daar gekochte Z06 langs de Californische wijnvelden.

En dat is volgens mij nog voordeliger ook! Ferrari is geen sinecure wat betreft onderhoud lijkt me. Mark wilde ook graag een Ferrari 360 en die is ook blij dat ik dat uit z'n hoofd heb geluld, die is nu blij met zijn Exige.
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 17 jun 2013, 20:48
door Aerschtuner
Mark had al vrij snel relatief hoge kosten aan die Lotus toch?

Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 17 jun 2013, 20:53
door Mathieu
Ja, maar dat lag niet aan de Lotus, zullen we maar zeggen.
Maar hij heeft in beide geïnvesteerd, gelukkig.
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 17 jun 2013, 20:54
door Bram
Waarom zijn die remmen zo idioot duur? Niet om flauw te gaan doen, maar die moeten maar 400 pk afremmen, dat kan toch voor een veel normaler bedrag?
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 17 jun 2013, 20:57
door maarten22
Bram schreef:Waarom zijn die remmen zo idioot duur? Niet om flauw te gaan, maar die moeten maar 400 pk afremmen, dat kan toch voor een veel normaler bedrag?
Heb de factuur nog even opgezocht en het was 2000 euro ex btw.
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 17 jun 2013, 20:59
door Ar
Interessante topic. De onderdeel prijzen zijn wel erg hoog. Dat is wel jammer.
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 17 jun 2013, 21:02
door maarten22
Mensen vergeten vaak dat de onderhoudskosten horen bij een auto van €200.000. Leuk dat de aanschafwaarde nu nog maar een kwart is maar de onderhoudsprijzen blijven gelijk of worden vaak alleen maar duurder.
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 17 jun 2013, 21:03
door Bram
maarten22 schreef:Bram schreef:Waarom zijn die remmen zo idioot duur? Niet om flauw te gaan doen, maar die moeten maar 400 pk afremmen, dat kan toch voor een veel normaler bedrag?
Heb de factuur nog even opgezocht en het was 2000 euro ex btw.
Dat klinkt al stukken beter

Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 17 jun 2013, 21:04
door Aerschtuner
Een reactie van een Amerikaanse 360-bezitter (die inmiddels wel naar een andere dealer voor onderhoud is overgestapt) uit het topic dat Jurjen linkte:
In the 11 years I've owned the car, this is what I've had to do as far as repairs and maintenance:
- Annual service at $1100-$1200 each (I have missed a year here and there)
- Belt services at $4500-$5000 each (Ferrari says every three years)
- Painted front bumper at $1700 (road rash). I've since put a clear bra on the bumper.
- Sticky switchgear cleaned up at $900 (regret not doing that myself)
- Convertible top repair at $4500 (one hydraulic ram had to be replaced, which required removal of the roof, which required a special lift the dealer said he had to bring in (like I said, mixed feelings))
- Replacement of the top dash pad at $4500 (Florida sun). I've since learned that dealers tend to subcontract jobs to local upholsterers to recover the original dash for about half that. I've also since installed a nearly clear ceramic film on all the glass, and I put the top up if I plan to leave the car in the sun for an hour or more.
- Upgrade to CS transmission ECU at $1500
- Turn signal relay replaced at $400
- Tires at $1800
- I have also repaired several smaller problems myself (battery replacement, alarm siren, etc.), often by reference to this forum.
I have yet to pay for a new clutch, although I was told that I'm getting close. Ditto for the brakes. Also, my air conditioning compressor has a small leak. I haven't replaced it yet, but I was quoted $1500 plus labor.
Dan lijkt die 30.000 euro in drie jaar wel een erg fors bedrag. Misschien heeft hij gewoon pech gehad (of de Amerikaan geluk...).
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 17 jun 2013, 21:12
door maarten22
Een defecte ECU ter waarde van €5.500 tikt aardig aan. Daarnaast is de controle module van de versnellingsbak al vervangen en ga zo maar door. Deze eigenaar heeft misschien wat pech gehad met zijn auto maar elke reparatie is een dure voor deze auto. En dan hoeft er niet veel kapot te gaan om een hoge rekening te krijgen.
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 17 jun 2013, 21:48
door Booooh
30K is ook wat overdreven naar mijn mening, je hoeft niet perse naar Kroymans of Munsterhuis te gaan, zeker niet met een 10-12 jaar oude Ferrari, zat goede en voordeliger alternatieven, informeer/kijk eens op FerrarChat.nu ...
Als je pech hebt, kun je uiteraard wel aan de beurt zijn, zeker iets om rekening mee te houden, maar dat kan uiteraard met veel meer auto's dan alleen Ferrari ...
Ben
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 18 jun 2013, 16:12
door HJ2
Bij mij om de hoek (Delft) zit een oud collega die zich in Porsche en Ferrari heeft gespecialiseerd. Een instrumentmakerdie nog echt wat kan repareren. Daar zou ik mijn 10 jaar oude wagen 10x liever naar toe brengen dan een dealer, maar ieder het zijne natuurlijk. Ik heb werk van hem gezien wat een dealer gewoonweg niet kan, en dat voor heel wat aangenamere tarieven dan die van de stealer.
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 18 jun 2013, 17:15
door Aerschtuner
Zoals enigszins verwacht: het kwaad is geschied. Hij heeft vanmiddag de deal rondgemaakt. Vanavond even zijn garage leeghalen, zodat het ding binnen kan staan. Pics volgen.
Die handyman in Delft zal ik aan hem doorgeven. Hoe heet ie?
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 18 jun 2013, 18:09
door Booooh
Guus van Eijk in Gorinchem is misschien ook wel een goed adres voor hem, specialisatie in Italiaanse raspaardjes (en stieren) ...
Ben
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 18 jun 2013, 18:25
door Aerschtuner
Thanks, die geef ik ook even door.
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 18 jun 2013, 20:32
door Mathieu
Klinkt goed zo door de telefoon

Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 20 jun 2013, 17:20
door Aerschtuner
Snelle iPhone foto:
En ja, de bagageklep staat open. We konden het knopje niet vinden.
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 20 jun 2013, 17:28
door Bram
Ik meende deze van de week te koop hebben zien staan aan de Eindhovenseweg Zuid/Boschdijk in Eindhoven, klopt dat?
Re: Ferrari 360 Modena Spider - 2004 - waar op letten?
Geplaatst: 20 jun 2013, 17:46
door Aerschtuner
Nee, deze stond al een tijdje in OIsterwijk.