Welke banden op 130i? Beetje dwars gaan mag

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
JoostSchouten

Welke banden op 130i? Beetje dwars gaan mag

Bericht door JoostSchouten » 27 mei 2013, 13:37

Mijn achterbanden zijn aardig aan hun einde. Op dit moment is het fantastisch, zodra het nat is kun je dwars gaan waar je wilt, sper mis ik nu ook niet want buitenste wiel verliest toch zijn grip. :D Maar ze moeten binnenkort toch vervangen worden.

Nu heb ik deze:
Goodyear Eagle NCT 5* - 205/45 R18 86Y - Voor zit nog 6,5 mm op, hoeven dus niet vervangen te worden.
Goodyear Eagle NCT 5* - 225/40 R18 86Y - Achter zit rond de 2/3 mm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat de binnenkant v.d. band zoveel versleten is tov de buitenkant, is dat een logisch gevolg door missen van een sper en af en toe rokend binnenbandje? Of kan dat op wat anders duiden?

En de belangrijkste vraag, welke banden moet ik nu gaan aanschaffen?
Bij droog kan hij toch bijna niet dwars zonder sper, dus dan mogen ze best grip hebben. Bij nat mag de grip wel wat minder zijn.
Heeft iemand ervaring met banden die aan mijn eisen voldoen? Heb nu RFT, maar daar gaat mijn voorkeur niet meer naar uit.

mrbbs

Re: Welke banden op 130i? Beetje dwars gaan mag

Bericht door mrbbs » 27 mei 2013, 13:46

Joost,

Ik zou toch maar eens kijken voor een sper, al is het maar een Quaife. Het zal je rijplezier danig verhogen. Ook op droog zal je dan kunnen driften. Een goede vriend van mij had dezelfde combinatie.
Een BMW slijt ook altijd meer aan de binnenkant, daar moet je wat rekening mee houden. Michelin PS2 is een band die goed werkt op de 130i.
Alternatief is natuurlijk om een minder grippy band op te leggen als je meer wil driften. Kan je bijvoorbeeld kiezen voor een Michelin Primacy HP of als je liever een band wil die minder lawaai maakt bij driften op droog de Bridgestone Turanza T001. Hou er dan wel rekening mee dat je banden vervolgens de limiterende factor worden in de remzones.

Kevin

Mathieu

Bericht door Mathieu » 27 mei 2013, 13:53

Kumho Ecsta SPT?

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 27 mei 2013, 13:54

Komt die extra slijtage op de binnenzijde niet gewoon doordat je achterwielen onder negatief camber staan? Ik ben daar met mijn 530, maar ook met de X5 nog wel eens door verrast: buitenzijde zag er goed uit en ik lig niet iedere maand op mijn kop onder die auto om naar het profiel op de binnenzijde te kijken. Heb nu geleerd dat ik dat toch iets beter in de gaten moet houden :)

Afbeelding

daNpy

Bericht door daNpy » 27 mei 2013, 14:34

Of je moet wat harder door de bochten ;)

Knot

Bericht door Knot » 27 mei 2013, 15:19

Op droog heeft alles wel een beetje grip hoor, maar een Roadhog Supreme 5000 is ideaal, doet het nog een beetje op droog maar op nat ga je alle kanten op :)

Maar 3mm kan je toch gewoon nog 10.000km mee rijden???

Peric

Bericht door Peric » 27 mei 2013, 15:43

Wat Paskal schrijft, het komt waarschijnlijk door het negatieve camber. Je auto is toch verlaagd? Zo ja, dan denk ik het dat hoogstwaarschijnlijk is.
Qua banden kan ik je geen advies geven.. Is denk ik ook wel persoonlijk, maar Rody z'n zienswijze snijdt hout.. :)

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 27 mei 2013, 17:01

mrbbs schreef:Joost,
Ik zou toch maar eens kijken voor een sper, al is het maar een Quaife. Het zal je rijplezier danig verhogen. Ook op droog zal je dan kunnen driften. Een goede vriend van mij had dezelfde combinatie.
Sper is toch best een som geld, 1750,- ben je al snel kwijt.
Als ik zie dat ik nu in het nat ook flink wat lol kan hebben vraag ik mij af of dat ik het dat geld waard vind op dit moment. Ik zou het wel graag willen, maar budget is hierin toch de beperkende factor.
Een BMW slijt ook altijd meer aan de binnenkant, daar moet je wat rekening mee houden. Michelin PS2 is een band die goed werkt op de 130i.
Alternatief is natuurlijk om een minder grippy band op te leggen als je meer wil driften. Kan je bijvoorbeeld kiezen voor een Michelin Primacy HP of als je liever een band wil die minder lawaai maakt bij driften op droog de Bridgestone Turanza T001. Hou er dan wel rekening mee dat je banden vervolgens de limiterende factor worden in de remzones.
Kevin
Wist niet dat BMW's standaard binnenkant meer slijtage hadden. Hij staat inderdaad op M-onderstel Peric, dus dat komt er dan nog bij.
Moet zeggen dat ik het nog aardig gelijkmatige slijtage vind tov de foto van Paskal. :D

Bedankt Kevin, Mathieu en Rody, ik zal de genoemde types eens op gaan zoeken.

Fabian

Bericht door Fabian » 27 mei 2013, 17:02

Voor mij is GoodYear Runflat de enige band, die bied aanzienlijk meer comfort dan de andere merken.

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 27 mei 2013, 17:03

Fabian schreef:Voor mij is GoodYear Runflat de enige band, die bied aanzienlijk meer comfort dan de andere merken.
Ik wil juist geen RFT meer, heb nu dus ook de Goodyear RFT's, maar vind ze toch te stug.

Wil truwens ook niet weten hoe hard die andere RFT's zijn dan. :( :D

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 27 mei 2013, 18:18

Peric schreef:Wat Paskal schrijft, het komt waarschijnlijk door het negatieve camber. Je auto is toch verlaagd? Zo ja, dan denk ik het dat hoogstwaarschijnlijk is.
Qua banden kan ik je geen advies geven.. Is denk ik ook wel persoonlijk, maar Rody z'n zienswijze snijdt hout.. :)
Banden slijten vooral schuin door de sporing, camber versterkt dit slechts.

markk

Bericht door markk » 27 mei 2013, 18:30

Ik zie nog rubber boven (!!!!) de slijtage indicatoren, banden zijn echt nog lang niet op :df:

Verder: Ik sta op Bridgestones rft's. (re050a). Prima bandjes...

Mark.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 27 mei 2013, 18:58

Ik had dezelfde RFT's op de 130i bij levering, vond het een drama dus alles wat je hierna gaat doen is beter :)
Heb daarna Bridgestone s001 gehad, dit was niet al te best, zou dan eerder voor re050a gaan, of inderdaad michelin ps2 of nog beter pilot super sport. Zodra je voorbanden ook aan vervanging toe zijn zou ik daar ook lekker 225 breed op leggen, geeft de auto een leukere balans (zeker als het af en toe dwars mag :wink: )

Kogando

Bericht door Kogando » 27 mei 2013, 19:49

De Pilot Sport 2 is toch wel mijn favoriet denk ik. Al ga je dan wat minder snel dwars door de grip.

Wat betreft het sper, dat is uiteindelijk het meest ideaal inderdaad. De hoge prijs is voor veel mensen een drempel. We zijn bezig een betaalbaar platensperdifferentieel te ontwikkelen voor o.a. de 130i. Als je een berichtje stuurt kan ik je tzt wel op de hoogte brengen over de prijs en opties. :wink:

mrbbs

Bericht door mrbbs » 27 mei 2013, 20:03

Voor de duidelijkheid: zeker geen RFT leggen op een BMW!
Verder, een Quaife LSD moet volgens mij niet meer kosten dan 11-1200 euro én het is het geld meer dan waard.
Michel SuperSport zou ik zeker niet nemen als je ook nog wat drift-plezier wil beleven. SuperSport is gewoon de beste band op dit moment.
In je banden keuze best ook de hoogst mogelijke laadindex nemen bij een type band, dit geeft je wat meer controle en progressiviteit.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 27 mei 2013, 20:47

De vraag was een band die wat minder is in de regen i.v.m. dwars gaan.
En dan worden de Pilot Sports en de Bridgestone's aanbevolen omdat het zulke goede banden zijn :hmmm:

Of snap ik het nu niet meer?
Wellicht kan Joost semi-slicks proberen :ongeveer als:

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 27 mei 2013, 21:14

markk schreef:Ik zie nog rubber boven (!!!!) de slijtage indicatoren, banden zijn echt nog lang niet op :df:
Ga er ook nog wel even mee door hoor. ;)
Maar alvast beetje verkennen.
Je moet tegenwoordig minimaal 10 pagina's in je topic hebben voordat je het in huis hebt. :D
Kogando schreef:Wat betreft het sper, dat is uiteindelijk het meest ideaal inderdaad. De hoge prijs is voor veel mensen een drempel. We zijn bezig een betaalbaar platensperdifferentieel te ontwikkelen voor o.a. de 130i. Als je een berichtje stuurt kan ik je tzt wel op de hoogte brengen over de prijs en opties. :wink:
Weet dat er meer op DF zijn die daar interesse in hebben. Houd ons op de hoogte zou ik zeggen!
mrbbs schreef:Voor de duidelijkheid: zeker geen RFT leggen op een BMW!
Verder, een Quaife LSD moet volgens mij niet meer kosten dan 11-1200 euro én het is het geld meer dan waard.
Michel SuperSport zou ik zeker niet nemen als je ook nog wat drift-plezier wil beleven. SuperSport is gewoon de beste band op dit moment.
In je banden keuze best ook de hoogst mogelijke laadindex nemen bij een type band, dit geeft je wat meer controle en progressiviteit.
Laagste Quaife wat ik tot nu toe gevonden heb is 1750,- incl. montage bij Vlasblom. Wellicht is er in België nog een mooi adres wat jij kent?
Mathieu schreef:De vraag was een band die wat minder is in de regen i.v.m. dwars gaan.
En dan worden de Pilot Sports en de Bridgestone's aanbevolen omdat het zulke goede banden zijn :hmmm:
Of snap ik het nu niet meer?
Wellicht kan Joost semi-slicks proberen :ongeveer als:
Niet precies wat ik zoek nee ;) Grip in nat mag wel wat minder zijn ja.
Semi slick lijkt me wel weer wat gortig met aquaplanning e.d.. Ga deze zomer naar Italië en wil dan niet elke plasje op een natte autobahn met samengeknepen billen zitten.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 27 mei 2013, 21:17

De semi's waren natuurlijk een scherts.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 mei 2013, 21:18

Hoeft toch ook niet? Gewoon volgas! :tooth:

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 27 mei 2013, 21:22

Mathieu schreef:De semi's waren natuurlijk een scherts.
I know. :D
Wilde meer zeggen dat ik met andere alternatieven ook weer niet voor de allerslechtste band wil gaan.
Petrolhead Tom schreef:Hoeft toch ook niet? Gewoon volgas! :tooth:
Paar zwiepjes naar links en rechts, liggen de koffers achterin ook weer recht. :D

markk

Bericht door markk » 27 mei 2013, 21:50

>Laagste Quaife wat ik tot nu toe gevonden heb is 1750,- incl. montage bij Vlasblom. Wellicht is er in België nog een mooi adres wat jij kent?

1750 is idd inclusief montage (en nieuwe olie) maar ex-btw !!!

Mark.

Andre

Bericht door Andre » 27 mei 2013, 21:53

Achilles ATR sport:)

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 27 mei 2013, 21:56

markk schreef:>Laagste Quaife wat ik tot nu toe gevonden heb is 1750,- incl. montage bij Vlasblom. Wellicht is er in België nog een mooi adres wat jij kent?

1750 is idd inclusief montage (en nieuwe olie) maar ex-btw !!!

Mark.
Omdat iedereen daar zakelijk koopt zeker? :? :D

Zo, dat tikt lekker door, zit je al op 2117,50. Kan ik minimaal 6 sets achterbanden voor kopen. :D
Andre schreef:Achilles ATR sport:)
Griploos? :)

Erik dB

Bericht door Erik dB » 28 mei 2013, 00:18

Ik heb er net 2 Bridgestone RE050A's onder laten knopen. Mijn banden waren overigens wel versleten :-)

Als je voor Bridgestones gaat moet je er wel rekening mee houden dat die ook een behoorlijk stugge wang hebben. Ik merk wel iets verschil met de RFTs die ik eerst had, maar niet heel veel. Bij een lekke band waarschijnlijk wel, dus ik moet maar eens langs de automaterialenzaak voor een compressorsetje oid :-)

GTRene

Bericht door GTRene » 28 mei 2013, 00:51

wat schijnbaar een hele goede band is ook volgens lezers/testers is de Nokian zLine
maar die heeft veel grip op droog en op nat, weet niet of je dat wil...ook korte remweg ;-)

die ga ik de volgende keer halen, ook nog een redelijke prijs :hosanna:

Ik wilde eerst voor de Vredesteins Ultrac Vorti gaan maar die Nokian zLine is nog beter en goedkoper :df:

http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre-Size/ ... -Tyres.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

bovendien een A label in de regen...

http://www.nokiantyres.com/more-info-on ... KIAN+ZLINE" onclick="window.open(this.href);return false;

nog een mooi bandje ook

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie