Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
-
- Berichten: 4311
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Het is de moeite zeker waard. Voor +/- €125 lager gereedschap gekocht (borgveer tang, glijhamer met juiste flens maat, lager klem en lager de-montage set) wat mij een hoop moeite heeft gescheeld en het voordeel de as er mechanisch uit te drukken ipv slaan.
Nu de andere kant nog + handrem schoenen ook mee pakken.
Nu de andere kant nog + handrem schoenen ook mee pakken.
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Laatste keuring een opmerking gehad over mijn koplampen, en ik moet zeggen, ik begon ook wel slechter te zien in het donker . Vandaag gefixt
Nieuw vs oud:
Nieuw vs oud:
-
- Berichten: 3569
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Zo, dat was de moeite waard!
Wat heb je ervoor gebruikt?
Wat heb je ervoor gebruikt?
- Andry
- Berichten: 833
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Het is een oud Tsjechisch hok met luchtgekoelde V8. Oostblok staal is dik en dus ook zwaar.
Goede dat je voor SKF hebt gekozen, bewezen kwalititeit en niet veel duurder dan andere merken!
Ik heb ruim een jaar geleden de koplampen van een auto van een vriend behandeld met Turtle Wax Headlight Restore kit.
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... gIlcfD_BwE
Iedereen om me heen begon te lachen (Turtle is een niet al te beste naam in de poets wereld geloof ik) maar het moest as cheap as possible. Inmiddels de 2e APK keuring verder en de koplampen zijn nog steeds prima.
-
- Berichten: 2737
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
ik heb dat kitje nu ook al op 2 auto's gebruikt en werkt dikke prima, ook een paar jaar later nog
- Vanos
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Niet precies die, maar inderdaad een gelijkaardig kitje gebruikt. Setje van verschillende korrels schuurpapier, polijstmiddel en UV protectie.
-
- Berichten: 4311
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Eergisteren ochtend de tijd genomen om het andere wiellager te vervangen. Na eerst de glijhamer flink laten beuken maar dat geen succes boekte en de aandrijfas-drukker het draad van de wielbout er af trok ben ik maar gestopt met de poging.. Tijd dus voor een nieuwe arm + Aandrijf as etc... Gelijk maar de handrem aanbouwdelen ook meegenomen want die waren ook 'op'.
Autodoc heeft weer een goede verdiend aan mij....
Autodoc heeft weer een goede verdiend aan mij....
-
- Berichten: 4311
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Vandaag de draagarm klus afgemaakt. Veel geluk gehad met het weer, kon precies tussen de buien door werken.
Nieuwe as + boutjes Lemförder draagarm lager Handrem mechaniek en remslang vervangen En nog even ontluchten
Nieuwe as + boutjes Lemförder draagarm lager Handrem mechaniek en remslang vervangen En nog even ontluchten
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Gisterenavond de kleppendekselpakking aan de passagierskant van mijn E61 545 vervangen. Tijdje terug de bestuurderskant al gedaan dus ik was door schade en schande al wijs, sip, treurig, intens verdrietig, gefrustreerd en agressief geworden voordat ik aan deze kant begon.
Hoewel ik geregeld onder de indruk ben geweest over hoe er nagedacht is over deredelijk goede bereikbaarheid van veel onderdelen aan de N62 motor in een E61 chassis zijn de kleppendeksel echt een drama.
Om alles een beetje netjes bij elkar te houden ben ik er meestal nogal van om alle gedemonteerde onderdelen in de kofferbak te Tetrissen. Ik ben blij dat ik een E61 heb en geen E61. Voordat je ook maar aan de boutjes van de kleppendeksel begint heb je al zoveel gedemonteerd dat de kofferdeksel vrijwel niet meer dicht kan.
Na heel veel losmaken, frotten, kloten, vloeken, dingen de ene kant op buigen en dingen de andere kant opbuigen alle boutjes eruit om jezelf vervolgens een halve hernia te trekken om de deksel los te krijgen. Vervolgens blijven dan alle 4 de bougieschachten aan de deksel hangen waardoor de deksel er niet af kan. Die kan je dan door wederom heel onhandig te frotten en te kloten wel weer uit de deksel los krijgen maar leuk is anders.
Vervolgens kom je op een punt aan dat je de kleppendeksel aan alle kanten wel tussen de 5 en 10 cm los kan tillen maar dat remleidingen, aircoleidingen, ECU kabels, koelwatertank, verwarmingsducts, injectoren etc het onmogelijk maken om de deksel eraf te halen.
Uiteindelijk alle kabels van de ECU los gehaald en toen ging het net. Wel één van de twee borgclipjes van excentrische as sensor afgebroken maar dat overleefd ie wel. Degene die bedacht heeft dat het een goed idee is om zo'n grote, hoge, dure en bovendien kwetsbare sensor helemaal achter op dat blok te zetten mogen ze wat mij betreft uit het raam flikkeren.
Ik maak regelmatig de blokken van oudere auto's dan mijn E61 open en verbaas me er dan over dat in veel gevallen de keerringen en pakkingen nog enigszins zacht zijn en soms zelfs opnieuw te gebruiken zijn. Bij BMW hebben ze ervoor gekozen om alles dat keerring of pakking is te vervaardigen uit materiaal dat in dit geval niet tegen olie kan. Heb ook al een koelwaterprobleem opgelost vanwege een rubber in het koelsysteem dat niet tegen koelvloeistof kan. Echt top.
Als je de kleppendekselpakking laat vallen valt hij in stukken uit elkaar zo hard is dat ding geworden. Ook de rubberen dopjes die de voorspanning moeten verzorgen om de kleppendeksel op de kop te drukken zijn zo hard als steen en doen dus hun werk niet meer.
Alles schoongemaakt, nieuwe pakking in de deksel gefrot, nieuwe rubber dopjes erin en met veel gekloot die deksel weer op de kop kunnen krijgen. Helemaal vooraan stukje van de pakking die uitsteekt, kut.
Deksel wat opgetild, pakking goed, deksel terug erop en hoppeta, 3 rubberen dopjes weg.
Nu heeft de E61 de vervelende eigenschap dat wanneer je onder de motorkap iets lat vallen dit 9 van de 10 keer verdwijnt. Je ziet niets meer liggen en aan de onderkant van de auto valt ook niets op de grond. Pure magie.
Na heel veel zoeken 2 dopjes, een T25 en een 10mm dopje, een afstandsbusje voor de ophanging van het stuurbekrachtigingsreservoir en een boutje voor de borgbeugel van de bobines teruggevonden.
Morgen knutsel ik de rest weer terug en maak ik zelf het ontbrekende rubbertje omdat ik deze voor zover ik weet nergens los kan bestellen. Deze ingreep zorgt er overigens voor dat de motor minder hard lekt. Het is vrij normaal dat de olie bij een N62 aan alle kanten naar buiten zeikt.
Als ie rijdt is het een topbak maar als je er aan moet sleutelen dan is het een draak.
Hier een foto van "the partyplace"
Hoewel ik geregeld onder de indruk ben geweest over hoe er nagedacht is over deredelijk goede bereikbaarheid van veel onderdelen aan de N62 motor in een E61 chassis zijn de kleppendeksel echt een drama.
Om alles een beetje netjes bij elkar te houden ben ik er meestal nogal van om alle gedemonteerde onderdelen in de kofferbak te Tetrissen. Ik ben blij dat ik een E61 heb en geen E61. Voordat je ook maar aan de boutjes van de kleppendeksel begint heb je al zoveel gedemonteerd dat de kofferdeksel vrijwel niet meer dicht kan.
Na heel veel losmaken, frotten, kloten, vloeken, dingen de ene kant op buigen en dingen de andere kant opbuigen alle boutjes eruit om jezelf vervolgens een halve hernia te trekken om de deksel los te krijgen. Vervolgens blijven dan alle 4 de bougieschachten aan de deksel hangen waardoor de deksel er niet af kan. Die kan je dan door wederom heel onhandig te frotten en te kloten wel weer uit de deksel los krijgen maar leuk is anders.
Vervolgens kom je op een punt aan dat je de kleppendeksel aan alle kanten wel tussen de 5 en 10 cm los kan tillen maar dat remleidingen, aircoleidingen, ECU kabels, koelwatertank, verwarmingsducts, injectoren etc het onmogelijk maken om de deksel eraf te halen.
Uiteindelijk alle kabels van de ECU los gehaald en toen ging het net. Wel één van de twee borgclipjes van excentrische as sensor afgebroken maar dat overleefd ie wel. Degene die bedacht heeft dat het een goed idee is om zo'n grote, hoge, dure en bovendien kwetsbare sensor helemaal achter op dat blok te zetten mogen ze wat mij betreft uit het raam flikkeren.
Ik maak regelmatig de blokken van oudere auto's dan mijn E61 open en verbaas me er dan over dat in veel gevallen de keerringen en pakkingen nog enigszins zacht zijn en soms zelfs opnieuw te gebruiken zijn. Bij BMW hebben ze ervoor gekozen om alles dat keerring of pakking is te vervaardigen uit materiaal dat in dit geval niet tegen olie kan. Heb ook al een koelwaterprobleem opgelost vanwege een rubber in het koelsysteem dat niet tegen koelvloeistof kan. Echt top.
Als je de kleppendekselpakking laat vallen valt hij in stukken uit elkaar zo hard is dat ding geworden. Ook de rubberen dopjes die de voorspanning moeten verzorgen om de kleppendeksel op de kop te drukken zijn zo hard als steen en doen dus hun werk niet meer.
Alles schoongemaakt, nieuwe pakking in de deksel gefrot, nieuwe rubber dopjes erin en met veel gekloot die deksel weer op de kop kunnen krijgen. Helemaal vooraan stukje van de pakking die uitsteekt, kut.
Deksel wat opgetild, pakking goed, deksel terug erop en hoppeta, 3 rubberen dopjes weg.
Nu heeft de E61 de vervelende eigenschap dat wanneer je onder de motorkap iets lat vallen dit 9 van de 10 keer verdwijnt. Je ziet niets meer liggen en aan de onderkant van de auto valt ook niets op de grond. Pure magie.
Na heel veel zoeken 2 dopjes, een T25 en een 10mm dopje, een afstandsbusje voor de ophanging van het stuurbekrachtigingsreservoir en een boutje voor de borgbeugel van de bobines teruggevonden.
Morgen knutsel ik de rest weer terug en maak ik zelf het ontbrekende rubbertje omdat ik deze voor zover ik weet nergens los kan bestellen. Deze ingreep zorgt er overigens voor dat de motor minder hard lekt. Het is vrij normaal dat de olie bij een N62 aan alle kanten naar buiten zeikt.
Als ie rijdt is het een topbak maar als je er aan moet sleutelen dan is het een draak.
Hier een foto van "the partyplace"
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Bah, klinkt als iets wat je idd wakker kan houden.
-
- Berichten: 4311
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Heerlijk, gereedschap wat opgezogen wordt door de motorruimte
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Bedankt voor het delen. Mijn 645Ci leek in eerste instantie ook alleen wat lekkage aan de kleppendekselpakkingen te hebben. Als voorbereiding van het vervangen daarvan even e.e.a. gelezen op het web en kwam meteen de drama verhalen tegen o.a. over die excentrische as sensor die volgens mij iedereen sloopt.
Vrij snel bleek dat mijn klepsteelrubbers ook de beste tijd hadden gehad, dus toen de werkzaamheden maar uitbesteed met de vraag of ie meteen alle pakkingen kon vervangen die hij zou meenemen als het zijn eigen auto was. Naast de klepsteelrubbers en de kleppendekselpakkingen zijn ook de pakkingen van de distributiedeksels, carter, dynamosteun en vacuumpomp meegenomen, plus een hand vol o-ringen van sensoren en weet ik wat. De kosten van die aanvullende werkzaamheden waren zo'n 500 EUR maar ben blij dat het meegenomen is want de boel is nu alweer anderhalf jaar echt droog.
Heb kortstondig nog een E46 318i gehad met N42B20. Zelfde verhaal...olieboot. Oude rubber pakkingen uit een M52/M54 komen er ook hard als glas uit trouwens dus helemaal nieuw is het niet. Wel lijkt de degradatie van de pakkingen sneller te gaan bij de "N" motoren. Hogere temperatuur / langer tussen oliewissels? Garantie voor de reparatie van mijn N62 zegt: oliewissel elke 15.000 km met BMW LL04 spec. dus dat doe ik dan maar trouw. En er werd nog aangeraden bij de oliewissels Liqui Moly motorspoeling te gebruiken. Geen idee of dit laatste helpt maar voor die 13 EUR extra doe ik het maar gewoon.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Goed bezig JWtje
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Exact wat ik de laatste 2 oliewissels ook gedaan heb bij de M54. Ik merk niet direct een significant verschil, dan zou ik het kleppendeksel er weer even af moeten halen om visueel een verschil te ontdekken. Maar inderdaad, voor die 13 euro kun je je geen buil vallen. Wel de gebruiksaanwijzing strikt volgen tijdens spoelen. Volgende wissel (ik wissel om de 10k) gebruik ik geen spoeling meer, want te vaak lijkt me ook weer niet echt beter.
-
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
motorsteun lossen aan de onderzijde en dan blok compleet een beetje omhoog krikken , dan heb je in eens een stuk meer ruimte bij je kleppendeksel.
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Dat had ik ook bedacht. Kan aan mij liggen maar ik zag geen enkele mogelijkheid om de steun los te krijgen en ik heb best een sloot gereedschap om op lastig bereikbare plekjes te komen.
Wegens geen tijd afgelopen zondag ding dichtgeschroefd en gelijk een liter olie erin getiefd hoor ik ineens wat gespetter. Zeikt de olie zonder dat de motor gelopen heeft alweer uit dat pleurisding.
Pakking helemaal vooraan een stukje scheef. Helemaal opnieuw beginnen.
Gisterenavond in een recordtijd van een uur die deksel eraf geknutseld en in 2 uur alles weer netjes terug en hij is nu lekvrij en de pakking lijkt nu goed op z'n plek te zitten. Vanmiddag de boel even opstarten en kijken of dat ook zo is als de motor loopt.
Las net stukje over die klepsteelrubbers. Die zou ik ook moeten doen eigenlijk maar bij mij rookt ie niet zo heel erg.
Heb het ergens anders al een keer gemeld maar hier dan nog een keer.
Ik donder meestal Mobil 1 ESP Formula in de N62 motor. Zit ramvol weekmakers. Als ik er Castrol in gooi en ik sta in de file dan trek ik rookgordijnen waar de duitsers 70 jaar geleden trots op zouden zijn. Met Mobil, niets tot nauwelijks rook.
Volgende week begin ik aan mijn BMW E30. Even z'n Toyota hart een beetje oppeppen.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Als in die ESP veel weekmakers zit, dan vinden rubbers/ keerringen/ pakkingen dat toch juist fijn, drogen/harden ze niet uit??
Of zie ik dat verkeerd
Of zie ik dat verkeerd
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Juist, daarom geef ik ook aan dat ie met die Mobil, met veel weekmakers en andere meuk, niet rookt en met de voorgeschreven Castrol wel.
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Nou, hij doet het weer. En hij lekt nu alleen nog op de plekken waar ik nog niet geweest ben. Topbak. Echt een aanrader zo'n E61 545. Voor je het weet ben je een volleerd monteur. Als je met zo'n bak op de dealer of welke garage dan ook aangewezen bent is het "like falling ass first into a dildo factory".
-
- Berichten: 4311
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
‘t is toch een auto voor mensen met diepe zakken
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- nicky_jansen
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22 nov 2019, 03:27
- Auto: bmw
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
ik heb een carwash gedaan haha. het is goedkoop
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
heerlijk al dat frisse spul!Crookie schreef: ↑17 nov 2019, 17:24 Eergisteren ochtend de tijd genomen om het andere wiellager te vervangen. Na eerst de glijhamer flink laten beuken maar dat geen succes boekte en de aandrijfas-drukker het draad van de wielbout er af trok ben ik maar gestopt met de poging.. Tijd dus voor een nieuwe arm + Aandrijf as etc... Gelijk maar de handrem aanbouwdelen ook meegenomen want die waren ook 'op'.
Autodoc heeft weer een goede verdiend aan mij....
- Luco
- Berichten: 27961
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Ik moet nieuwe acghterbanden voor de X5 315/35/20 iemand nog goed advies?
90% snelwegkm
nu liggen er vredesteins ultrac vorti onder
90% snelwegkm
nu liggen er vredesteins ultrac vorti onder
-
- Berichten: 2737
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
ik ben bijzonder te spreken over de kumho PS91. hoewel die niet te krijgen is in deze maat hebben ze wel een alternatief: https://www.oponeo.nl/banden-details/ku ... 10-y-xl-zr
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 4 gasten