De Alfa bevalt zowel mij als vrouwlief verrassend goed. Eén van de redenen om de Jeep eruit te doen was het feit dat ze sinds de aanschaf geen meter in de Jeep heeft gereden, terwijl ze altijd in al onze auto's rijdt (op de DAF na). Automaat, LPG, modern of juist klassiek... allemaal geen probleem voor haar. Dit weekend heeft ze de Alfa al meteen meegenomen, dus dat is een goed teken. Denk ik.

Het is een 159 1.9 JTDM met 120 pk en 280 Nm. Geen snelle Alfa dus, maar wel zuinig. Afgelopen dagen 1:18 gemiddeld. In de dagelijkse praktijk zal dat wel wat lager uitvallen, maar ik rij best veel lange afstanden, dus financieel gaan we er wel wat op vooruit t.o.v. de Cherokee.
Aangezien het een Distinctive uitvoering betreft hebben we alle toeters en bellen aan boord die we nodig hebben. Van Climate control tot en met een regensensor. Ik kan zo snel niet bedenken wat er ontbreekt als ik hem zelf zou hebben samengesteld.
Uiteraard is het wel een Alfa, dus dat betekent dat er ook iets mis mee moet zijn. Het eerste was opviel was een stroom water aan de passagierskant. Dus daar lekte een deurrubber. Met een stel oude kranten en het zonnige weer van afgelopen weekend is het vocht onder de mat vandaan, maar ik weet nog niet zeker of ik het euvel ook heb weten te verhelpen door wat aan de rubbers te pielen (...). Verder zit er wat onderhoud aan te komen dit jaar. Beurtje met verse sappen, filters en de remmerij, motorsteun (denk ik), rubbers van de bovenste wishbones (volgende week apk, dus even zien of mijn gevoel klopt) en een irritante hick-up na een koude start, maar de hele onderhoudshistorie zag ik tussen de autopapieren zitten dus veel spektakel verwacht ik niet.
Verder moest de auto flink schoongemaakt worden. Zul je net zien dat ik na een middagje poetsen instap met een hondendrol onder mijn schoen. Lekkah!

Anyway, het is een beetje vreemde wending, maar we zijn er best blij mee.