Renault Clio III RS Phase 1 //Ferry

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Ferry

Renault Clio III RS Phase 1 //Ferry

Bericht door Ferry » 10 apr 2013, 21:38

Het moest er eens van komen. Na enige tijd oriënteren heb ik dan eindelijk mijn slag geslagen op deze auto. Mijn financiële prioriteiten lagen het afgelopen jaar nog ergens anders, maar ik heb constant mijn oog op de tweedehands RS automarkt gehouden.

Mooi strak en sportief, maar niet té. Dat de auto altijd met liefde is behandeld straalde er gewoon vanaf. Enkele dingen zijn op maat gemaakt door de eerste eigenaar en dat maakt hem ook wel bijzonder, vind ik. Als klap op de vuurpijl is het ook nog een RS mét een panorama schuifdak! Dit laatste schijnt tamelijk zeldzaam te zijn en hier ga ik ook echt heerlijk van genieten in de zomer.

Sinds vrijdag 5 april '13 heb ik de auto nu in bezit. Door de vorige eigenaar is de auto altijd erg goed onderhouden, geen cent op bespaard en dat is precies wat ik ook ga blijven doen.

De auto is een genot om in te rijden en ondanks dat het een sportauto is, issie echt heerlijk en comfortabel om mee te cruisen op de lange afstanden. Gewoon wel lekker stug ook, maar niet té. Je voelt alles precies en een super wegligging.

De auto is verder helemaal spik en span en krasvrij. Zowel het exterieur als interieur.

Gegevens:

- Renault Clio III RS Phase 1 - 2.0 16v 197PK
- Handgeschakelde 6-bak
- Blauw metallic
- Bouwjaar 06-2006

Opties:

- Airbags (front, side & gordijn)
- Audio connection box (USB, iPod etc)
- Glazen panorama schuifdak
- Buitenspiegels elektrisch verstelbaar en verwarmd
- Climate control (ecc)
- Cruise control
- Getint glas achter (privacy pakket)
- Brembo remsysteem
- Koplampsproeiers
- Airco
- Lederen stuurwiel
- Lichtsensor
- Radio/cd-speler met stuurwielbediening
- Regensensor
- Sportstoelen
- Xenon koplampen
- Adaptieve bochtverlichting
- ABS, ASR, ESP, EBD..
- etc. / het vanzelfsprekende

Extra's en bijzonderheden:

- KW Variant 1 schroefset
- 17inch Team Dynamics Pro Race velgen, mat zwart
- Stuurwiel is opnieuw bekleed. Erg mooi gedaan. Mooie stiksels en kleine accentjes van de autokleur.
- Renault voorbumper spoiler
- Kofferbakspoiler van Elia
- Renault Sport Pookknop
- Interieuraccenten in kleur
- Interieur verkeert in nieuwstaat

Technisch ook helemaal in topstaat (op olie wat overmatig olie verbruik na atm). Motor recent gedeeltelijk gereviseerd, veel nieuwe onderdelen.

ToDo korte termijn:

-Olie verbruik reduceren
Als enigste minpuntje heeft de auto (momenteel nog), een bovenmatig olie verbruik. Dit neem ik even voor lief en ga ik zeer binnenkort naar laten kijken. Nu zelf aan het ondervinden hoe zwaar dit probleem is en binnenkort ga ik dit laten fixen door een professioneel bedrijf met verstand van zaken.

-Slotbouten

ToDo lange termijn:

Nog niet echt over nagedacht. Met een maandje of wat iig de remschijven vervangen. Verder al het nodige onderhoud of course.

De foto's:
*Binnenkort ga ik even nieuwe maken. De zon heeft nog niet echt geschenen + namiddag, dus foto's zijn erg donker en ik heb nog geen goede foto's van het interieur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

P.S. Ik wil iedereen vragen het onderwerp / topic wat hier even liep, volledig hierbuiten te houden. Dat verhaal is afgesloten en iedereen is met elkaar in contact gekomen. Alles in die 'soap' is opgelost. Er is ook een hoop onzin omtrent het technische aspect van de auto voorbij gekomen in dat topic. Het echte verhaal hieromtrent is mij nu ook duidelijk, gelukkig! :)
Laatst gewijzigd door Ferry op 11 apr 2013, 00:21, 5 keer totaal gewijzigd.

dvh

Re: Renault Clio III RS Phase 1 //Ferry

Bericht door dvh » 10 apr 2013, 21:44

Mooi ding!

RVV

Bericht door RVV » 10 apr 2013, 21:48

Erg mooie auto, zelf ooit op het punt gestaan om er eentje te kopen in dezelfde kleur. Werd toch wat anders. Veel plezier toe gewenst met deze auto!

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 10 apr 2013, 21:50

Van bmw forum naar renault forum hier? :tooth: Maar prachtige wagen zeg, heel veel plezier hiermee!

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 10 apr 2013, 21:50

Zekers mooie auto !

Jij kan wel ff vooruit :thumbup:

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 10 apr 2013, 21:58

Mooie kleur!
Veel plezier ermee!

Rupie

Bericht door Rupie » 10 apr 2013, 22:08

Gaaf :thumbup:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 10 apr 2013, 22:18

Welkom hier....

Wagen ziet er goed uit, lijkt me echt een bommetje op wielen !

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 apr 2013, 22:24

leuke auto! gefeliciteerd veel :df:

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 10 apr 2013, 22:36

Erg gaaf bommetje. Heel veel plezier ermee..

KoenM

Bericht door KoenM » 11 apr 2013, 10:21

Ziet er goed uit!

Veel plezier ermee :df:

2000USA

Bericht door 2000USA » 11 apr 2013, 10:32

Ziet er mooi uit! Geniet!

Heb je nog een foto van hoe zo'n panoramadak er in de clio uitziet? Heb je 'm specifiek hierop uitgekozen, laat je het nog niet zien.... :wink:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 11 apr 2013, 10:38

wauw, wat een gaaf ding, met name voor het geld. Wat koop je ongelofelijk veel auto voor je centen! Dikke remmen, dik interieur met "echte stoelen", goed onderstel, gruwelijk vermogen (197pk in zo'n klein ding vind ik echt wel top) en de looks van een bloedhete hatch!
Prijs kwaliteit lijkt me dit helemaal de bomb!

echt een leuke aankoop, moet mijn vrouw toch eens uit d'r Ford ka schoppen eigenlijk...maar dat zal wel niks worden. (man moet kunnen dromen...)

have fun en zorg er maar goed voor, snel het bijzondere voorval vergeten en genieten maar!

dvh

Bericht door dvh » 11 apr 2013, 10:43

Mee eens.
Voor +\- 10k heb je een erg frisse moderne occasion aan zo'n RS.

Rupie

Bericht door Rupie » 11 apr 2013, 10:47

De perfecte tracktool voor het geld.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 11 apr 2013, 10:51

doe eens interieurpics plaatsen...

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 11 apr 2013, 10:54

Erg lekkere auto!

Kleur staat hem goed, velgen passen er goed bij. Heerlijk motorblok, dat gaat veel driving fun opleveren :df:

Wat de auto misschien nog wel kan hebben is een iets sportievere uitlaat, dan hoor je het blokje nog iets meer krijsen :)

Joost

Bericht door Joost » 11 apr 2013, 11:14

Mooie Clio.

Ga je vast een hoop fun mee hebben.

Gefeliciteerd.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 apr 2013, 11:17

Mooie kleur!

Joost

Bericht door Joost » 11 apr 2013, 11:32

Wat betreft het hoge olieverbuik.

Had die van mij ook. Na een grondige inspectie bleek het probleem te zitten bij de zuigerveren en de uitlaatkleppen.

Ik had 2 cilinders waar de uitlaatkleppen niet meer goed afsloten door versleten zuigerveren. Ook de bougies van deze 2 cilinders waren ernstig vervuild.

Ferry

Bericht door Ferry » 11 apr 2013, 14:31

Bedankt voor alle positieve reacties! Een bommetje is het wel ja. :P
Joopieboy schreef:Van bmw forum naar renault forum hier? :tooth:
Ik denk dat je een andere Ferry voor je hebt. :angel:

@Roy RS. Ik ga er zeker heel goed voor zorgen. Voor een vrouw vind ik zo'n hothatch ook altijd wel heel stoer inderdaad. Gewoon een keer proef laten rijden in zoiets. Wie weet is ze dan wel verkocht.

De interieur pics en fototjes van het dak komen eraan!

En enorm bedankt voor die tips trouwens Joost! Zeker een kans dat ik daar wat aan heb.

Jussi

Bericht door Jussi » 11 apr 2013, 15:24

Gefeliciteerd Ferry! Daar ga je veel plezier van hebben. :df:

Toch dat olieverbruik maar goed in de gaten houden. Je wil niet dat de vrouw eens te onaandachtig ligt te gassen terwijl er te weinig olie in zit.

Wat doet zo'n RS eigenlijk in prestaties? 0-100, 80-120, NS laptime?

RVV

Bericht door RVV » 11 apr 2013, 15:33

Wat ik indertijd minder vond aan de Clio was de hoge zit. Is daar ook nog iets aan te doen? Aanpassen van de stoelen oid?

Joost

Bericht door Joost » 11 apr 2013, 15:38

Als er Recaro's inzitten kan je het onderstel iets aanpassen zodat ze iets lager komen.

Wil je echt laag zitten dan 2 OMP stoelframes bestellen en er 2 kuipstoelen inzetten.

RVV

Bericht door RVV » 11 apr 2013, 15:39

Dit vond ik idd van de Clio;
RVV schreef:Vanavond even wezen kijken en rijden. De looks zijn echt super van zo'n clio sport. Metallic blauw, 17 ich sportvelgen, dikke diffuser achter die echt lijkt tov de plastic inzet stukken op een M pakket diffuser van een 1/3 serie. Of de diffuser werkt ? Geen idee. Maar mooi lijkt het wel.

De Clio sport is een rijk uitgeruste auto, automatische airco, xenon, instappen en starten zonder sleutel en nog meer toeters en bellen.

Interieur ziet er voor het type auto ook goed uit, niet gelijk de meest aansprekende styling maar wel netjes en ook "aaibare" materialen (zover belangrijk). De Clio is een vrij hoge auto, ook al zie je dat op het oog er niet direct van af. Maar bij instap vallen de hoge portieren op en ook de zit is relatief hoog. Ohoh dacht ik, dat word op de bok zitten, je zithouding is niet optimaal. Het is ook inherent aan het type auto natuurlijk. In deze klasse worden de auto's allemaal wat hoger. De stoelen zitten wel goed, goede zijdelingse steun en goed instelbaar. Daarintegen vind ik stuur te vlak staan. Dan rijden maar, net als BMW een startknop.

Eerst de motor warmrijden.. en binnendoor rijden door de woonwijk, mijn eerste angst was de elektrisch stuurbekrachtiging. Na de ervaring vorig week in de punto was ik wel wat sceptisch over. Maar uiteindelijk viel het allemaal erg mee, op lage snelheid wel wat extra bekrachtiging, maar niet het gevoel dat je aan een hoelahoep zit te draaien. Mooi direct, maar niet zo direct als van een Cooper S van de eerte generatie, bij die heb je het gevoel dat je de voorwielen in je handen hebt. Maar de Clio heeft wel een goede/fijne besturing en daar gaat het om. Bochten combinaties pakt ie vlot op mekaar, en onderstuur is hem zo op het gevoel vreemd, tenminste binnen de grenzen van semi sportief rijden, echt op de grens heb ik uiteraard niet gereden. Maar ik heb wel het gevoel dat die grens ver weg ligt, ik denk niet dat je je snel zult ergeren aan opkomend onderstuur omdat die erg lang uitblijft.

Voor sportief woon werk verkeer zal het sturen uitstekend voldoen. Ze weten wel waar ze mee bezig zijn op de Renault sportafdeling.
Wegligging is gewoon heel erg goed en de vering en demping is mooi in balans.

De motor, een typische sportmotor, deze atmo met 200 pk uit een 2 liter. Het kan wel een klein neefje wezen van de S54 M3 motor. Gasrespons is gretig en de auto klimt lekker in de toeren. Vanaf 5000 toeren is die heel erg goed bij de les, en de snelheidssensatie is overeenkomstig. Is het bij lage toeren dan niks ? Nee alles behalve dat. Ook tussen de 3000 en 5000 toeren voel je de auto erg vlot doortrekken, ook bij half gas. (relatief dan) Onder de 3000 toeren komen de traditionele nadelen van een sportatmo wat naar boven, geen mooie motorloop, smeuigheid ontbreekt. Maar echt horten of stoten blijft wel uit. De motor loopt wel erg lekker door de toeren heen en geeft je ook het gevoel om de powerband volledig te gebruiken. Dit bv in tegenstelling tot een standaard 6 cylinder atmo van BMW die ook echt snel word boven de 4500 toeren, maar je door de smeuigheid van die motor schakel je veel eerder op wat weer ten koste gaat van snelheid.
Maar wat is zo'n atmo toch een veel fijnere motor als van de Punto turbo motor waar ik vorige week in reed. Waarbij je de power als een kaartenhuis in mekaar voelt donderen boven de 5000 toeren. Dit blijft maar trekken tot bijna 7500 toeren.

De absolute snelheid van de Clio is hoog, de snelheidsensatie is helemaal dik in orde. Je hebt niet het idee in een schaap in wolfskleren te rijden. Het uitlaatgeluid is erg sportief getuned. Een heerlijk sportieve brom die vooral bij het dootrekken prominent aanwezig is. Ik heb me er niet aan gestoord, maar bij normaal snelweg verkeer zou het anders uit kunnen pakken. Maarja wat is de keus of average en geluidscomfort, of sportief, maar dan ook in alles zoals het geluid. Geluid maakt tenminste wel een heel belangrijk deel uit van de sportieve beleving bij dit soort auto's.

De algemene kwaliteitsindruk is goed te noemen, geen rammels, of kraakjes. en de staat van de auto is onberispelijk.

Plaats reactie