Verkleuring krukas s50b32 ???

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Verkleuring krukas s50b32 ???

Bericht door Arsonistz » 05 apr 2013, 12:20

Gisteren de carterpan van een Bmw s50b32 motor eraf getrokken. Het zag er allemaal prima uit op één ding na. De krukas is op 1 plek verkleurd van blauw naar paars ( zie onderstaande foto). Dit roept bij mij wel een aantal vragen op. Iemand die dit zou kunnen verklaren?

Speculaties:
Verkleuring komt door de hitte, als gevolg van hoge wrijving van de lagerschaal?
Verkleuring komt door onjuiste olie?

Motor heeft aantoonbaar 58.xxx gelopen. Ik weet dat de s50b32 bekend staat om problemen mbt de lagerschalen, maar zo vroeg al? Verder vind de verkleuring niet plaats op de plek waar de schalen gemonteerd zitten .

Lagerschalen zitten rechts op de foto en de verkleuring zit links??
Of stelt het niks voor??

Ben benieuwd wat jullie er van denken. Verkleuring is rood omcirckeld

Afbeelding

Ik hoor graag van jullie.

Gebruikersavatar
Wiebe GT
Berichten: 392
Lid geworden op: 16 sep 2008, 17:21

Re: Verkleuring krukas s50b32 ???

Bericht door Wiebe GT » 05 apr 2013, 15:50

Heeft volgens mij niets om hakken, gaan met die :hangloose:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Verkleuring krukas s50b32 ???

Bericht door Erik K. » 05 apr 2013, 17:46

S50B32 bekend om de lagerschalen??

Vraag me toch steeds af waar dit verhaal vandaan komt.
Het is de S54 motor die daar in het begin van de levering om bekend staat. S50B32 niet.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Verkleuring krukas s50b32 ???

Bericht door Marc R » 05 apr 2013, 19:17

Dicht en blaffen met die hap dus.

Gebruikersavatar
Wiebe GT
Berichten: 392
Lid geworden op: 16 sep 2008, 17:21

Re: Verkleuring krukas s50b32 ???

Bericht door Wiebe GT » 05 apr 2013, 19:24

Erik K. schreef:S50B32 bekend om de lagerschalen??

Vraag me toch steeds af waar dit verhaal vandaan komt.
Het is de S54 motor die daar in het begin van de levering om bekend staat. S50B32 niet.

S50 (in beide varianten) ook is mijn ervaring...

Gewoon bij zwaar gebruik elk jaar vervangen is het beste!

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Verkleuring krukas s50b32 ???

Bericht door Fabian » 05 apr 2013, 19:41

Ik was toch blij dat ik ze vervangen had met 110k km's. Ze zaten eraan te komen.....

Ken er genoeg die erop stuk gelopen zijn, in m3 en z3 m.

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 mar 2011, 10:38
Auto: '78 Alfetta
Locatie: Ede

Re: Verkleuring krukas s50b32 ???

Bericht door marlon_ruchtie » 05 apr 2013, 20:32

Vreemde verkleuring, my best guess is dat het in de coating zit. Zou me er persoonlijk niet te druk over maken, zeker niet als de kruktappen/lagerschalen geen verkleuringen of ernstige slijtage vertonen. Ik heb echter geen specifieke kennis van bmw motoren dus ik zou het voor de zekerheid nog even aan iemand voorleggen die er meer los heeft gehad.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Verkleuring krukas s50b32 ???

Bericht door ///Joost » 05 apr 2013, 23:47

B32 blokken schijnen toch wel last te hebben van snel slijtende lagerschalen (wellicht door de langere slag dan een B30). Maar alles gaat en staat met gebruik natuurlijk. E36's zijn al tig keer van eigenaar verwisseld dus eigenlijk weet je niet wat je hebt tenzij je het openmaakt.

Vwb de verkleuring sluit ik me bij bovenstaande poster aan. De plek waar het zit lijkt me allerminst verontrustend en waarschijnlijk is het inderdaad een reactie van de coating met hete olie. Zolang de kruktappen niet ingesleten zijn zal het allemaal wel loslopen (no pun intended).

Nu het allemaal open ligt doe je er wel verstandig aan om de schalen te vervangen. De onderdelen zijn de kosten niet. Voor de zekerheid ARP bouten monteren.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Verkleuring krukas s50b32 ???

Bericht door GTRene » 06 apr 2013, 00:17

als het echt zo weinig heeft gelopen zou ik het er nog wel een tijdje op 'gokken'
nu is alles op elkaar ingelopen en eigenlijk nog geen reden om nu al de lagers te vervangen lijkt me, ook al kun je er nu mooi bij :hmmm:
ik zou me meer zorgen maken als er precies nieuw spul in moet en alles dan wel moet kloppen...

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Verkleuring krukas s50b32 ???

Bericht door Erik K. » 06 apr 2013, 00:41

De B32 heeft inderdaad een langere slag (t.o.v. de B30), maar voor zover ik weet een van een lichter materiaal gemaakte zuigers (of in ieder geval lichtere zuigers) waardoor de krachten t.o.v. de B30 niet veel afwijken.
De B32 heeft er ook een 6-bak achter hangen die ervoor zorgt dat bij normaal straat gebruik de motor gemiddeld minder toeren draait dan bij de B30 met 5-bak.
Natuurlijk als je het onderste uit de kan gaat halen kun je met de B32 meer toeren draaien dan met de B30. Dat e.e.a. dan sneller slijt mag duidelijk zijn, maar persoonlijk vind ik het niet terecht dat zo'n motor dan bestempeld wordt als zijnde probleem geval wat ook niet door BMW erkent wordt zoals bij de eerste S54 blokken.

Gebruikersavatar
Wout309t
Berichten: 1270
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: A4 40TFSI

Re: Verkleuring krukas s50b32 ???

Bericht door Wout309t » 06 apr 2013, 11:48

Gewoon even lagerkapje demonteren is nu toch zo gebeurd? Dan weet je het gelijk zeker.
Denk ook dat het in de coating zit trouwens hoor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast