http://www.raivereniging.nl/actueel/nie ... 02013.ashx
Wat je ziet dat er vooral heel veel goedkope trutteschudders worden verkocht. In de eerste 3 maanden 115000 auto's verkocht, waarvan alleen al 20000 ups/mii;s/citgo's/picanto's/107/aygo/c1 (!)
Ik denk vooral vanwege het gunstige belastingtarief, geen BPM, slechts 14% bijtelling, geen wegenbelasting.. maar ook veel lagere brandstofkosten, dus minder accijns voor de overheid. daarnaast doen alle 20% bijteling auto's het erg goed en natuurlijk helemaal de 0% bijtelling auto's.
Heel autokopend Nederland lijkt zich bewust te zijn van alle besparingen die mogelijk zijn op nieuwe auto's. De auto's met forse BPM toeslagen worden nog maar mondjesmaat verkocht. Maar ook alles wat net boven het belastingvoordeel zit blijft in de showroom staan.
Al met al lijkt het me een forse strop aan het worden voor de belastinginkomsten op auto's en brandstoffen. Of was de de overheid echt om het millieu te doen? Dit model zal in de toekomst toh ergens gaan vastlopen. De grote verliezer zijn de autoliefhebbers (wij dus) die best wat geld over hebben voor een leuke (gebruikte) sportieve auto die op mede op hobbybasis wordt gekocht. Want er is straks gewoon nauwelijks leuk aanbod. Jammer deze ontwikkeling. De veelrijder in zijn belastingtechnisch goedkope auto is spekkoper, en de liefhebber die amperan kilometers maakt in zijn dure speciale auto, die moet financieel bloeden.. tot dat ze zijn uitgebloed. Dan is er niets meer, behalve trutteschudders
