Heeft de overheid nu zijn zin?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Heeft de overheid nu zijn zin?

Bericht door RVV » 04 apr 2013, 16:51

Ik zat naar aanleiding van de Up verkopen in het Up draadje eens even naar de verkoopcijfers van de auto's in Nederland (2013) te kijken.

http://www.raivereniging.nl/actueel/nie ... 02013.ashx

Wat je ziet dat er vooral heel veel goedkope trutteschudders worden verkocht. In de eerste 3 maanden 115000 auto's verkocht, waarvan alleen al 20000 ups/mii;s/citgo's/picanto's/107/aygo/c1 (!)

Ik denk vooral vanwege het gunstige belastingtarief, geen BPM, slechts 14% bijtelling, geen wegenbelasting.. maar ook veel lagere brandstofkosten, dus minder accijns voor de overheid. daarnaast doen alle 20% bijteling auto's het erg goed en natuurlijk helemaal de 0% bijtelling auto's.

Heel autokopend Nederland lijkt zich bewust te zijn van alle besparingen die mogelijk zijn op nieuwe auto's. De auto's met forse BPM toeslagen worden nog maar mondjesmaat verkocht. Maar ook alles wat net boven het belastingvoordeel zit blijft in de showroom staan.

Al met al lijkt het me een forse strop aan het worden voor de belastinginkomsten op auto's en brandstoffen. Of was de de overheid echt om het millieu te doen? Dit model zal in de toekomst toh ergens gaan vastlopen. De grote verliezer zijn de autoliefhebbers (wij dus) die best wat geld over hebben voor een leuke (gebruikte) sportieve auto die op mede op hobbybasis wordt gekocht. Want er is straks gewoon nauwelijks leuk aanbod. Jammer deze ontwikkeling. De veelrijder in zijn belastingtechnisch goedkope auto is spekkoper, en de liefhebber die amperan kilometers maakt in zijn dure speciale auto, die moet financieel bloeden.. tot dat ze zijn uitgebloed. Dan is er niets meer, behalve trutteschudders :(

dvh

Re: Heeft de overheid nu zijn zin?

Bericht door dvh » 04 apr 2013, 17:00

Uiteindelijk zal de truttenschudder ook bloeden.
Want links of rechtsom, de overheid zal op een dag toch met de collectebus voor de deur staan.

En we werken er met 'n allen aan mee..

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2013, 17:00

In maart 2013 is er 1 (!) Toyota GT86 verkocht in Nederland.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 apr 2013, 17:02

Halen we het leuke spul gewoon over de grens. Geen probleem :wink:

JP

Bericht door JP » 04 apr 2013, 17:03

RVV schreef:In maart 2013 is er 1 (!) Toyota GT86 verkocht in Nederland.
Dat blijft een centenkwestie.......

GTRene

Bericht door GTRene » 04 apr 2013, 17:03

en wie helpen er aan mee aan de verkoop aantallen van truttenschudders? :whistle:

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 04 apr 2013, 17:08

Er was toch laatst ook al een nieuwsbericht dat de inkomsten uit de houderschapsbelasting aan het dalen was (voor het eerst in jaren).

Maar wat maakt het uit, ze denken ook dat ze miljoenen gaan binnenhalen met het afschaffen van de vrijstelling voor oldtimers. Het voordeel op rode diesel is ook al weg. Ik vind het wel mooi dat belastingen vanuit de overheid altijd worden uitgelegd als bezuinigen.

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2013, 17:10

Niels, dat over de grens halen, zou daar straks ook niet een stokje voor worden gestoken? Rene, je kunt 2 dingen met een auto doen, er mee rijden en er plezier van hebben. Als je alleen een auto voor het rijden nodig hebt? En de financiële voordelen worden op een presenteerblaadje je aangeboden? Dan ga je daar als autokoper toch gewoon van profiteren?

Ook hier op DF, neem nou Wouter81 en MarcRS4 die gaan gewoon in een 0% bijtelling Volvo rijden met alle comfort en luxe van dien. En iedereen kan ze niets anders dan gelijk geven.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 apr 2013, 17:16

Nee ik niet dat er een stokje voor gestoken gaat worden gezien het doel van de EU en EU wetgeving.

WJ

Bericht door WJ » 04 apr 2013, 17:18

De normale auto's zijn gewoon te duur geworden, omdat ze belast worden bij aanschaf en niet naar gebruik.

De prijzen voor bv een instap 3 serie, tegen de 40k voor een 316 met wat opties. Gaat toch nergens over? Leuk misschien als je mag leasen (helemaal leuk met die volvo's.... :dood: ), maar niet als je het zo moet neerleggen.

Dus mensen kopen helemaal niet meer een "fatsoenlijke" auto, omdat het toch niet uit maakt dat ze er maar 5000km per jaar mee rijden. Dan gaan ze die 5000km per jaar maar wat minder luxe op pad, maar ze worden iig niet genaaid bij de aanschaf van een auto.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 apr 2013, 17:33

dat begrijp ik ook Rico, het is dan en 'logische' stap, gelukkig? gaat er wel wat veranderen
in de regels de komende jaren,
magoed...zij sturen aan en weten dat de grote groep 'bestuurbaar' is, zij maken de regels en heffen ze ook zo weer op als het ze uitkomt of als het niet loopt zo als de bedoeling was.

lekkere onrust...onduidelijkheid in regels en of voor hoelang ze gelden,
wellicht wat vergelijkbaar net als het weer?
oet morn :mrgreen:

dvh

Bericht door dvh » 04 apr 2013, 17:53

Als iedereen straks zo'n broodtrommel rijdt dan wordt er gewoon weer een (extra belaste) wegenbelasting ingevoerd. En de brandstof gaan wederom wat omhoog.
En dan zegt Rutte tegen Brussel:
" kijk eens, een groen wagenpark en toch dezelfde, of meer, belastinginkomsten. Goed hè? Nu jullie nog"

EvdP

Bericht door EvdP » 04 apr 2013, 18:57

Rutte? Was die niet van die partij die posters had dat de auto geen melkkoe moest worden?

Afbeelding

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 apr 2013, 19:16

Moeten we hier nog over discussieren. In grote lijnen zijn wij als DF 't allemaal met mekaar eens, maar wat kunnen we doen? Dit land is 'n hel voor autoliefhebbers.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 04 apr 2013, 19:50

RVV schreef:Niels, dat over de grens halen, zou daar straks ook niet een stokje voor worden gestoken? Rene, je kunt 2 dingen met een auto doen, er mee rijden en er plezier van hebben. Als je alleen een auto voor het rijden nodig hebt? En de financiële voordelen worden op een presenteerblaadje je aangeboden? Dan ga je daar als autokoper toch gewoon van profiteren?

Ook hier op DF, neem nou Wouter81 en MarcRS4 die gaan gewoon in een 0% bijtelling Volvo rijden met alle comfort en luxe van dien. En iedereen kan ze niets anders dan gelijk geven.
De bijtelling heb ik liever ook niet en ik kijk naar een 0% bijtelling auto. Een C-rijbewijs tot 7,5 ton is niet zo duur zag ik en overweeg een Hummer H2 op vrachtwagen kenteken te nemen i.p.v. de Avalanche. Verbruik is nagenoeg hetzelfde.

Leuke auto's kunnen voorlopig nog uit het buitenland ingevoerd worden. De vraag is nog hoe lang dat kan, zoals inderdaad dat door RVV wordt aangegeven.

Rnd

Bericht door Rnd » 04 apr 2013, 20:03

Helemaal mee eens met het verhaal van Rico. Nieuwprijzen van grotere/luxere auto's moeten worden teruggebracht naar normale verhoudingen, zodat deze auto's ook weer verkocht gaan worden. Huidige belastingstelsel voor auto's is niet haalbaar meer als er zoveel van die kleine auto's rondrijden. Gooi desnoods de houderschapsbelasting iets omhoog om de nieuwprijzen terug te brengen tot gemiddeld Europees niveau.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 04 apr 2013, 23:29

RVV schreef:In maart 2013 is er 1 (!) Toyota GT86 verkocht in Nederland.
Vreemd. In de speedsterclub zijn er al 2 op naam gezet in maart.
http://www.speedsterclub.nl/forum/viewt ... 6&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom

Bericht door Tom » 05 apr 2013, 00:13

dvh schreef:Uiteindelijk zal de truttenschudder ook bloeden.
Dat.

Feit is wel dat de overheid z'n werk heeft gedaan met al die maatregelen, namelijk zorgen dat de uitstoot omlaag is gegaan. Los ervan of die milieuhype wel of geen onzin is, dat die zuinige dingen in de praktijk niet zo zuinig zijn en er op andere vlakken wellicht veel meer te winnen is.

Wat ik altijd wel fascinerend vind is de mening/hype eromheen. Ik kan mij 10 jaar terug nog goed herinneren... economisch ging het allemaal super. Huizen die te koop stonden waren binnen een dag verkocht, men stond ervoor in de rij. Werkgevers konden geen mensen vinden en stonden met arbeidscontracten bij autodealers zodat je gelijk een leasehok uit kon zoeken en leaserijders staken elkaar de ogen uit met dikke Seat Leon tdi's letters volledig rood met chip. Die auto kon niet dik genoeg zijn... als je een auto om zuinigheid of bijtelling koos stond men je uit te lachen. Dat is nog maar 10 jaar geleden... meeste mensen zijn dat vergeten. Nu zit de huizenmarkt helemaal vast en bij leaseauto's ligt de lat compleet anders... het gaat niet langer om die rode letters (of andere badges) op de achterkant maar om de bijtelling.

Ik vind beide situaties niet normaal.. dat elke knurft een dikke kar krijgt is niet gezond, maar dat mensen met normaal inkomen nu in zo'n koekblik rijden (terwijl ze op een bepaalde manier waarde hechten aan een auto) snap ik ook niet. Heb het niet over mensen die gedwongen worden en het niet kunnen betalen. Maar goed.. ligt er maar net aan hoe je in het leven staat. Als ik ergens helemaal krom voor moet liggen doe ik het niet, maar ik besef wel dat ik vandaag leef en dat het over tien/twintig jaar wellicht compleet anders is... als het kan zonder op andere zaken in te leveren rijd ik liever een auto naar m'n zin. En dat geldt voor alles in het leven... geef Jelmer groot gelijk dat ie een M5 en 850i heeft gehad... stel je voor dat z'n laatste auto één of ander eco hok was... maar wel lage bijtelling hoor.

Luco

Bericht door Luco » 05 apr 2013, 00:43

yeps, uiteindelijk kan je het toch allemaal niet meenemen en sparen wordt gestraft, dus rollen met die munten :D

markk

Bericht door markk » 05 apr 2013, 07:52

Luco schreef:yeps, uiteindelijk kan je het toch allemaal niet meenemen en sparen wordt gestraft, dus rollen met die munten :D
Ja en nee. Natuurlijk kan je het als persoon niet meenemen. Maar als je het over meerdere generaties bekijkt kan dat natuurlijk wel. En ja ik zou het wel fijn vinden om wat achter te laten voor mijn kind.

Maar ook daar geld natuurlijk dat het in balans moet zijn. Even qua auto's ga ik niet in een Aygo rijden zodat mijn dochter later een Porsche in de prak kan rijden en ik als bejaarde er een keer naast mag zitten...

Meer on topic: Ja ik denk dat de overheid z'n zin wel heeft. Uitstoot verminderd, iedereen in kleine bakkies en straks weer onder het motto "dit kost te veel" de belasting voor die kleine bakkies omhoog. Heb je in circa 10 jaar bereikt wat je wou bereiken. Min of meer gelijke inkomsten en toch de uitstoot verminderd en iedereen in een "one size fits all" oplossing gepropt.

Mark.

Andre

Bericht door Andre » 05 apr 2013, 07:57

Ja en nu vergeten we nog de gigantische afschrijvingen. Biedingen van dealers op je huidige auto zijn spotbiedingen. Dit komt ook mede doordat iedereen eco truteschudders koopt. Kijk eens waar je nu E92 M3 voor kan kopen.

Je denkt nu wel 2 keer na voordat je een nieuwe M3 M5 7 series RS6 A8 AMG etc koopt. Je rijdt bij de dealer over de drempel en gooit meteen een gemiddeld jaarinkomen in de openhaard. Wat zeg ik bij sommige dealers meerdere jaarinkomens tegelijk!!!

Vroeger ruilde ik veel sneller auto s. Dat is wel voorbij met de huidige inruil prijzen!!!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 apr 2013, 08:24

André,

Emigreren!

Afbeelding

Fasteddie2

Bericht door Fasteddie2 » 05 apr 2013, 08:52

Rico,

niet te veel dit soort onderzoekjes doen joh...daar word je niet vrolijk van....
Snap sowieso niet dat je over een "Up" nadenkt, of daar uberhaupt energie in wil steken :lollerdelol:

Moet jij niet gewoon weer M3 gaan rijden ????

RVV

Bericht door RVV » 05 apr 2013, 10:16

Fasteddie2 schreef:Rico,

niet te veel dit soort onderzoekjes doen joh...daar word je niet vrolijk van....
Snap sowieso niet dat je over een "Up" nadenkt, of daar uberhaupt energie in wil steken :lollerdelol:

Moet jij niet gewoon weer M3 gaan rijden ????

Klopt veel energie hoef je er niet in te steken :whistle:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (462.99 KiB) 2680 keer bekeken

EvdP

Bericht door EvdP » 05 apr 2013, 10:28

Die 4,4 heb ik ook wel eens gehaald.

(Maar dan anders :( )

Plaats reactie