Motor loopt onregelmatig met lambda's
- yorick
Motor loopt onregelmatig met lambda's
Onder mijn 323 is een complete uitlaatlijn van een M3 3.0 gemonteerd. Daarvoor heb ik de lambda's moeten verlengen tot de kats. Ik heb de originele lambda's gebruikt.
Zodra de motor op temp. Is en de lambda's gaan werken loopt de motor niet netjes meer en staat hij een beetje te bonken op de motorsteunen. Zonder lambda's loopt de motor wel prima.
Ik heb de draden doorgemeten, ze maken geen sluiting.
Iemand ideeën wat er fout gaat?
Zodra de motor op temp. Is en de lambda's gaan werken loopt de motor niet netjes meer en staat hij een beetje te bonken op de motorsteunen. Zonder lambda's loopt de motor wel prima.
Ik heb de draden doorgemeten, ze maken geen sluiting.
Iemand ideeën wat er fout gaat?
- HJ2
Re: Motor loopt onregelmatig met lambda's
Scheurtjes in het spruitstuk? of in de uitlaatlijn? of lekken in de pakkingen van de uitlaat?
Wat zegt de viergasmeting?
Wat zegt de viergasmeting?
- yorick
De uitlaatlijn is dicht, hij bouwt druk op als de demper dicht wordt gedrukt. Heel misschien dat het spruitstuk iets lekt, maar dat hoor je niet. Door de bochten klinkt dat sowieso appart als je van dichtbij luistert.
Toevallig net voor de APK geweest en door de meting kwam hij niet. Wel goed gekeurd ovrigens
Toevallig net voor de APK geweest en door de meting kwam hij niet. Wel goed gekeurd ovrigens

- HJ2
Wat gaf de meting ; te hoog CO?
Dan toch even een lekzoekspray ter hand nemen
Dan toch even een lekzoekspray ter hand nemen
- yorick
Ja de CO was te hoog.
Ik ga met lekzoeker aan de gang kan dat ook gewoon met water en dreft?
Misschien dat de kat niet helemaal fris meer is, ik vermoed dat de M3 waar dit onder vandaan komt niet goed gelopen heeft omdat er nogal wat roetafzetting op het spruitstuk zit. Daar heeft een kat onder te lijden lijkt me.
Ik ga met lekzoeker aan de gang kan dat ook gewoon met water en dreft?
Misschien dat de kat niet helemaal fris meer is, ik vermoed dat de M3 waar dit onder vandaan komt niet goed gelopen heeft omdat er nogal wat roetafzetting op het spruitstuk zit. Daar heeft een kat onder te lijden lijkt me.
- Reind
Wat vervelend dat hij niet goed loopt. De uitlaat is/was wel helemaal dicht.
De donorauto waar hij onder vandaan komt heeft zijn laatste dienst bewezen op de bank en had het volledige vermogen en geen storingen. Wel heeft hij daarna nog even gelopen met een gescheurd rubber tussen lmm en Airbox. Dan krijg hij wel teveel lucht.
De donorauto waar hij onder vandaan komt heeft zijn laatste dienst bewezen op de bank en had het volledige vermogen en geen storingen. Wel heeft hij daarna nog even gelopen met een gescheurd rubber tussen lmm en Airbox. Dan krijg hij wel teveel lucht.
- yorick
De stationair loop is het enige wat een beetje tegen zit, voor de rest dik tevreden met de vermogenstoename en het geluid.
-
Is er niet een vacuum lek ?
- yorick
Dat denk ik niet, aangezien de motor netjes liep voor de montage van het M3 systeem.
De stekkers van de lambda's hangen nu los, dan loopt hij ook goed. Ik rij nu al een paar weken zo, maar wil het gewoon goed hebben. Nu loopt hij veel te rijk.
De stekkers van de lambda's hangen nu los, dan loopt hij ook goed. Ik rij nu al een paar weken zo, maar wil het gewoon goed hebben. Nu loopt hij veel te rijk.
- ThomasGTT
Hoe heb je de lambda's verlengd?
- yorick
Met draad dikker dan de originele, solderen en krImpkous.
-
als het niet verwarmde sensoren zijn kan het zijn dat ze door verder weg plaatsen niet goed op temperatuur komen
je niet vergist met de sensoren ?
dus van cyl 123 op kabelboom 456 en andersom ?
ook schijnt solderen geen goede oplossing te zijn , zeker de nieuwere niet , dat werkt niet met de zilverkleur draad
of de kat wel of niet fris is qwa werking maakt volgens mij voor het regelmatig lopen niets uit , de sondes zitten immers voor de kat
er vanuitgaande bij systeem met alleen sondes voor de kat
je niet vergist met de sensoren ?
dus van cyl 123 op kabelboom 456 en andersom ?
ook schijnt solderen geen goede oplossing te zijn , zeker de nieuwere niet , dat werkt niet met de zilverkleur draad
of de kat wel of niet fris is qwa werking maakt volgens mij voor het regelmatig lopen niets uit , de sondes zitten immers voor de kat
er vanuitgaande bij systeem met alleen sondes voor de kat
-
Draden van de lambda sondes zijn prima te solderen. Alleen is het zo dat via de bedrading de sonde zuurstof trekt van de buitenlucht als referentiepunt voor het zuurstof gehalte in de uitlaat. Op het moment dat je gaat solderen sluit je de draad af en werkt hij niet meer naar behoren.
Maar ik denk niet dat daar je probleem zit. zal idd even kijken of je de sonde`s cil 1-3 en cil 4-6 niet hebt omgedraaid.
tevens zeker weten dat de draden op de juiste positie zitten?
Maar ik denk niet dat daar je probleem zit. zal idd even kijken of je de sonde`s cil 1-3 en cil 4-6 niet hebt omgedraaid.
tevens zeker weten dat de draden op de juiste positie zitten?
- yorick
Dat verhaal van de kat was een reply op het te hoge CO verhaal.
We hebben alle draden nagemeten, er zijn geen draden door elkaar gehaald en ze maken geen sluiting. Ook hebben we de stekkers omgewisseld. Maar dat maakt natuurlijk niets uit.
Reageren de lambda's snel op een minimale lekkage in het systeem? Ik heb vrijdag pas tijd om weer e.e.a te proberen. Zal mijn bevindingen hier delen.
We hebben alle draden nagemeten, er zijn geen draden door elkaar gehaald en ze maken geen sluiting. Ook hebben we de stekkers omgewisseld. Maar dat maakt natuurlijk niets uit.
Reageren de lambda's snel op een minimale lekkage in het systeem? Ik heb vrijdag pas tijd om weer e.e.a te proberen. Zal mijn bevindingen hier delen.
-
Elke lekkage in het uitlaatsysteem voor de lambda, reageert het systeem idd snel op.
zuurstof gehalte wat hij meet komt dan niet overeen met het mengsel van de motor, hij gaat dus verkeerd bij regelen.
zuurstof gehalte wat hij meet komt dan niet overeen met het mengsel van de motor, hij gaat dus verkeerd bij regelen.
- ///Joost
Een lek moet wel echt behoorlijk zijn om de auto niet goed te laten lopen hoor. De lambdas reageren wel snel, maar als jij al zegt dat de uitlaat gasdicht is, kan dat mijns inziens niet de oorzaak zijn.
Ik denk echt dat er iets met de aansluiting niet goed zit. Bij mijn weten is het ook beter om draden van een lambdasonde niet te solderen, vanwege de zuurstofmeting. Gewoon strippen, in elkaar draaien en krimpkous erover. Zo heb ik het zelf bij een andere auto ook ooit gedaan en dat ging perfect. Ook zorgen dat er geen (koper)vet op het meetelement komt van de sensor, maar dat spreekt voor zich.
- Heb je de foutcodes uitgelezen?
- Heb je al gemeten of de lambdasondes pendelen als ze op bedrijfstemperatuur zijn? Even een voltmeter (let op: geen ohmmeter!!) hangen tussen de signaaldraad (zwart) en de massadraad (grijs). Het voltage moet dan tussen 0.2 en 0.8 pendelen (niet minder dan 1-2 keer per seconde).
- Evt. vacuumlek creeren, lambdavoltage moet dan naar 0.2 schieten. Brandstofretour pinchen moet de lambda naar 0.8V doen schieten. Klopt dit allemaal, dan werkt de lambdaregeling naar behoren.
Ik denk echt dat er iets met de aansluiting niet goed zit. Bij mijn weten is het ook beter om draden van een lambdasonde niet te solderen, vanwege de zuurstofmeting. Gewoon strippen, in elkaar draaien en krimpkous erover. Zo heb ik het zelf bij een andere auto ook ooit gedaan en dat ging perfect. Ook zorgen dat er geen (koper)vet op het meetelement komt van de sensor, maar dat spreekt voor zich.
- Heb je de foutcodes uitgelezen?
- Heb je al gemeten of de lambdasondes pendelen als ze op bedrijfstemperatuur zijn? Even een voltmeter (let op: geen ohmmeter!!) hangen tussen de signaaldraad (zwart) en de massadraad (grijs). Het voltage moet dan tussen 0.2 en 0.8 pendelen (niet minder dan 1-2 keer per seconde).
- Evt. vacuumlek creeren, lambdavoltage moet dan naar 0.2 schieten. Brandstofretour pinchen moet de lambda naar 0.8V doen schieten. Klopt dit allemaal, dan werkt de lambdaregeling naar behoren.
- yorick
Vanavond toch nog even de schuur in geweest. Op de stekker zitten 4 draden rood, wit, geel, zwart. Ik heb gemeten over zwart en wit. De ene lambda gaf 2.5 en de ander 1.7volt. Het was een constante waarde, misschien heb je een meer geavanceerde multimeter nodig om dat te meten.
Vandaag vond ik de pijp al iets meer herrie maken en vanavond werden mijn vermoedens bevestigd, de middendemper voor de kat is lek. Waar precies is door de dubbele wand moeilijk te zeggen. Tevens 2 lekke bilstein dempers en dat zet de teller op 3 in een jaar. Wat een rotzooi die B14 set of pech..
Vandaag vond ik de pijp al iets meer herrie maken en vanavond werden mijn vermoedens bevestigd, de middendemper voor de kat is lek. Waar precies is door de dubbele wand moeilijk te zeggen. Tevens 2 lekke bilstein dempers en dat zet de teller op 3 in een jaar. Wat een rotzooi die B14 set of pech..
- ///Joost
Sorry, ik had er even niet bij stil gestaan dat BMW in de E36 Titania sensoren gebruikt. Deze werken op basis van weerstandsverandering (itt Zirconia esnsoren die werken op basis van Voltageverandering). Er wordt een constant voltage van 5V gestuurd en op basis van de hitte en zuurstofconcentratie van de uitlaatgassen verandert de weerstand (en dus het outputvoltage). Dit wisselt tussen de 0 en 5V, maar pendelt niet zoals bij Zirconia sensoren. Titania sensoren gebruiken ook geen zuurstofreferentie van de atmosfeer.
Ik denk dat je ook de verkeerde kleuren hebt gemeten, het circuit is als volgt:
Geel: Signaal
Zwart: Massa
Rood: Verwarmingselement +
Wit: Verwarmingselement -
Om een Titania sensor te testen:
Demonteer de sensor en neem een ohmmeter (zet op lage weerstandwaarde). Sluit + aan op geel en - op zwart, of de behuizing van de sensor.
Verhit nu de sensor met een brander. De weerstandswaarde moet nu veranderen. De hoogte hiervan ligt aan de vlamtemperatuur. Neem nu de vlam weg. Naar gelang de sensor afkoelt, gaat de weerstand naar oneindig. Dan heb je een goede Titania sensor.
Als je m op de auto meet, gaat het volgens hetzelfde principe. De WEERSTANDswaarde verandert met het blippen van het gas. Titania sensoren hebben ook een veel snelere respons dan Zirconia sensoren. Het is een beetje moeilijk aan te geven wat de Ohmwaarde zal zijn, maar ik zou gewoon kijken of ie goed verandert.
Ik denk dat je ook de verkeerde kleuren hebt gemeten, het circuit is als volgt:
Geel: Signaal
Zwart: Massa
Rood: Verwarmingselement +
Wit: Verwarmingselement -
Om een Titania sensor te testen:
Demonteer de sensor en neem een ohmmeter (zet op lage weerstandwaarde). Sluit + aan op geel en - op zwart, of de behuizing van de sensor.
Verhit nu de sensor met een brander. De weerstandswaarde moet nu veranderen. De hoogte hiervan ligt aan de vlamtemperatuur. Neem nu de vlam weg. Naar gelang de sensor afkoelt, gaat de weerstand naar oneindig. Dan heb je een goede Titania sensor.
Als je m op de auto meet, gaat het volgens hetzelfde principe. De WEERSTANDswaarde verandert met het blippen van het gas. Titania sensoren hebben ook een veel snelere respons dan Zirconia sensoren. Het is een beetje moeilijk aan te geven wat de Ohmwaarde zal zijn, maar ik zou gewoon kijken of ie goed verandert.
-
Duidelijke uitleg!
- yorick
Bedankt voor het heldere verhaal Joost! Morgen weer de schuur in.
- ///Joost
yorick schreef:Bedankt voor het heldere verhaal Joost! Morgen weer de schuur in.

- yorick
1 lambda geeft geen waardes, dus die is stuk. De andere reageerde goed op warmte.
Het lek in de uitlaat is verholpen. De lassen van de dubbele wand waren doorgeroest ter hoogte van de flensen die op het spaghetti deel komen. Daardoor is 1 van de pijpen losgekomen. Om daarbij te komen lekker in de weer geweest met een slijptol.
Het lek in de uitlaat is verholpen. De lassen van de dubbele wand waren doorgeroest ter hoogte van de flensen die op het spaghetti deel komen. Daardoor is 1 van de pijpen losgekomen. Om daarbij te komen lekker in de weer geweest met een slijptol.
- HJ2
Dat gat dus weer de goede kant op 

- ///Joost
OK, goede diagnose. Beter dat je iets fout vindt, want dan weet je waar het euvel zit. Nu nieuwe lambda erin en gassen of wat is je plan?
- yorick
Precies heb nu waarschijnlijk het probleem gevonden. Ben wel benieuwd of 1 sensor 3 cilinders regelt. Dat zou betekenen dat 3 cilinders rijker liepen dan de andere en daardoor de hele motor ging trillen?
i.i.g ik ga diep in de buidel tasten en meteen beide sensoren vervangen. En voor montage nog even meten, zodat ik weet wat nieuwe exemplaren precies doen.
i.i.g ik ga diep in de buidel tasten en meteen beide sensoren vervangen. En voor montage nog even meten, zodat ik weet wat nieuwe exemplaren precies doen.