Pagina 1 van 3

[07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 15 jan 2013, 14:52
door Peter Tunissen
Afbeelding

Op maandag 7 oktober organiseert Driving Fun voor de 7e keer een circuitdag op het TT circuit van Assen.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
12:00 - 13:00 - Inschrijven
13:00 - 17:00 - Open pitlane rijden

Prijs
Deelname aan de hele dag kost €250 per auto.
Een auto delen met meerdere rijders is mogelijk; tweede rijders betalen €10 extra.
Passagiers betalen eveneens €10 per persoon.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken a[vimeo][/vimeo]ls elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklinkt door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
De eerste motorraces werden al in 1925 in de omgeving van Assen georganiseerd, maar het zou nog tot 1955 duren vooraleer er een permanent circuit kwam. Dit circuit is in de loop der jaren meerdere malen aangepast en ingekort. Het huidige parcours dateert van 2006.
Het circuit is vooral bekend van de vele motorraces die er georganiseerd worden en is ieder jaar het toneel van een MotoGP raceweekend.
Het ronderecord bij de tweewielers staat op naam van Valentino Rossi die in 2009 zijn Yamaha in een tijd van 1.36.025 op pole position zette. Het absolute ronderecord staat op naam van Sebastian Bourdais die in 2007 in zijn Newman-Haas Champ Car een tijd van 1.18.765 op de klokken zette.

Rondje Assen
Assen is vooral bekend als motorcircuit, waardoor de uitloopzones erg ruim zijn en het asfalt in topconditie verkeert en erg veel grip heeft. Na start-finish volgt de Haarbocht, een vrij simpele haakse rechterbocht. Belangrijk is om hier de complete breedte van het circuit inclusief de curbstones te gebruiken. De volgende bocht, Madijk, is eigenlijk nauwelijks een bocht. Gebruik de curbstones aan de binnenkant van het circuit helemaal. Wat volgt is de meest lastige combinatie van het circuit, de Ossebroeken en Strubbe. Deze rem je relatief laat aan en je kunt hier remmend de bocht insturen. Het gedeelte naar rechts heeft een dubbele apex. Dit houdt in dat je de bocht heel erg vroeg instuurt, binnen komt, de auto vervolgens weer naar buiten laat lopen en tegen het einde van de bocht weer naar binnen komt. Bij het uitkomen van de Ossenbroeken laat je de auto niet verder naar links lopen dan tot het midden van het circuit om de Strubbe nog goed in te kunnen sturen. Deze bocht knijpt enorm, dus laat insturen en lang wachten met gas geven is hier het devies. De exit-snelheid is wel enorm belangrijk, omdat er een lang recht stuk naar de Ruskenhoek volgt. Dit is weer een echte bocht. De curbstones aan de binnenkant kunnen zowel rechts als links meegenomen worden. Voor een goede rondetijd is het belangrijk om niet teveel snelheid eruit te remmen en de auto veel te laten rollen. De Stekkenwal die volgt is weer een redelijk simpele haakse bocht, waarin vooral tijd te winnen is door de curbstones in zijn geheel mee te nemen. Dit geldt eveneens voor de haakse linker bocht, de Bult, die daar weer op volgt. Meteen daarna komen twee rechter bochten, Mandeveen en Duikersloot. Als je de goede lijn te pakken hebt, kun je deze twee bochten met een vrijwel gelijkblijvende stuuruitslag nemen en ook voor deze bochten geldt weer dat je (op droog) de curbstones in zijn geheel mee dient te nemen. Volgas via de Meeuwenmeer (wederom de curbstones meenemen) en de Hoge Heide komen we vervolgens op de Ramshoek af, een bocht waar de mannen van de jongens gescheiden worden. Voor beginners is het aan te raden om voor deze bocht even te remmen om zo eerst hun lijn te perfectioneren. Indien dit goed gaat, kan er langzaam toegewerkt worden naar niet meer remmen, maar alleen maar even gas liften voor het insturen. Voor de echt ervaren rijders is het mogelijk om deze bocht volgas te nemen. De curbstones aan de buitenkant van het circuit kunnen meegenomen worden. Meteen na de Ramshoek moet er hard geremd worden voor de Geert Timmer bocht. Probeer de auto door het eerste gedeelte naar rechts veel te laten rollen en in het tweede gedeelte het stuur zo vroeg mogelijk weer recht te zetten en zo vroeg mogelijk weer gas te geven. Dit is een bocht waarbij je achteraf bijna steeds denkt: dat had harder gekund, Op het rechte stuk laat je de auto vervolgens rustig naar links lopen, op naar de volgende ronde op het TT circuit!



Belangrijk op Assen
* Voor het neerzetten van een goede ronde is het op Assen belangrijk om op veel plaatsen de curbstones te gebruiken. In de regen kunnen deze echter spekglad worden. Aan de binnenkant van het circuit kunnen ze dan soms wel nog gebruikt worden, maar aan de buitenkant is dit ten zeerste af te raden. Hou dus rekening met wisselende weersomstandigheden en pas je lijnen hier op aan!

* Assen is ontworpen als motorcircuit, waardoor de uitloopzones enorm groot zijn. Deze zijn echter ook veelal van gras. De te bereiken snelheden liggen op sommige plaatsen hoog en met name in de regen kan het gras spekglad zijn en een auto nauwelijks afremmen, waardoor het toch nog mogelijk is om schade te rijden. Waak dus voor een vals gevoel van onschendbaarheid, met name in de regen.

* Op Assen geldt een strenge geluidslimiet van 97dB. Wie hier te vaak of te ver overheen gaat, kan een zwarte vlag krijgen en door het circuit uitgesloten worden van verdere deelname aan het dagprogramma.

Deelnemers
1. Peter Tunissen - BMW E36 325i
2. Sabina van der Velde - BMW 316i
3. Traffic Control - Lamborghini Gallardo
4. Jaap van Lagen - BMW
5. Jaap van Lagen - BMW
6. daNpy - VW Golf II
7. Sjoerd de Vries - Ferrari 360 Challenge
8. Mark Nijenhuis - BMW Z3 Coupé
9. David R. - BMW M3
10. Gert de Bruyn - BMW M3
11. Gerbert Luttikhuis - BMW
12. Arjan Luttikhuis - BMW
13. Martijn Kersing - BMW
14. Rein Pieter van de Witte - BMW
15. Ronald Lenters - BMW
16. Marc Roesscher - Porsche
17. Eddy Slijpen - Nissan 370Z
18. Frank van Gasteren - BMW E30 325i
19. Maurice van den Hadelkamp - BMW E30
20. Race Experience Dongen - BMW
21. Race Experience Dongen - BMW
22. Race Experience Dongen - BMW
23. Tom van Sprengel - Renault Megane
24. Koen Reymenants - Ford Mustang
25. jacobt - Porsche 911 GT3 Club Sport
26. Cees van Driel - Alfa Romeo 156
27. Daniël Both - Lotus Elise 111R
28. Wubbe Herlaar - BMW 120d
29. Joost - BMW E90
30.
31.
32.
33.
34.
35.

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 28 sep 2013, 18:38
door Joost
Als het een beetje mee zit ben ik er bij, met BMW dit keer.

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 29 sep 2013, 14:21
door Spijkerhard
pardon??? :please:

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 29 sep 2013, 20:12
door daNpy
BMW zijn er al zat :kikker:

Pitbox huren is gewoon ter plekke?

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 30 sep 2013, 12:32
door Peter Tunissen
Joost schreef:Als het een beetje mee zit ben ik er bij, met BMW dit keer.
Ik ben benieuwd! :df:

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 02 okt 2013, 22:08
door @iko
Joost schreef:Als het een beetje mee zit ben ik er bij, met BMW dit keer.
Uiteindelijk wil je toch....

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 04 okt 2013, 09:20
door Joost
Haha.

Als ik de remmen gefixed krijg dit weekend ben ik erbij, met E90. Zal na het weekend wat foto's plaatsen van de opbouw.

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 04 okt 2013, 09:26
door KoenM
Je kunt ook een algemeen auto topic aan maken :blink:

Van de helft van de auto's die je hebt gehad krijgen we niks mee, terwijl ze het toch wel waard zijn :)

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 06 okt 2013, 15:38
door Peter Tunissen
Of beter nog, je komt de auto zelf op Assen bewonderen? ;)
Morgen is het weer zover; de laatste keer Assen dit jaar!
Ik heb er zin in, maar we kunnen nog wel een paar last minute inschrijvingen gebruiken! :df:
Dus mocht je zin hebben in wat gaaf stuurwerk op een rustige baan, dan is morgen wel je kans! :beer:

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 06 okt 2013, 16:10
door daNpy
Ik heb de Golf net even in de was gezet, mooi glimmen!! en minder luchtweerstand :lol: :lol: :lol:

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 07 okt 2013, 20:21
door daNpy
Dat was weer een leuk dagje :)
Ruim over de 20 graden, zonnetje en weinig deelnemers.
Weer een aantal rondes gereden en ook gefilmd. Alleen dat laatste is niet zo goed gegaan; 3 on board filmpjes met foute instelling; laatste sessie met camera achter het linker voorwiel 2200 foto's gemaakt ipv een filmpje 8)7
Al met al 1 goed filmpje en die is naar achteren gericht boven de uitlaat :+

Mijn snelste rondetijd ook weer verbeterd, naar 2:15.64 :)

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 07 okt 2013, 21:18
door Joost
Was weer leuk inderdaad.

Erg rustig, rondenlang met vrijwel niemand om me heen gereden.

Eerste keer met de E90 'clubsport' na de ombouw.

Nog genoeg verbeterpunten, instelling onderstel/dempers/camber. Beetje zitten spelen met de bandenspanning en het dsc systeem. Dsc heeft 3 standen, dsc en dtc aan, alleen dtc aan , en alles uit. Met dsc aan is niet (snel) te rijden, Alleen dtc aan laat een sliphoek toe maar grijpt dan ineens heel abrupt in (wat resulteerde in een spin). Helemaal uit rijdt het fijnst. Dwars gaan is met kleverige 255 banden achter en een temperatuur van 20 graden een hele uitdaging. Te veel grip!

Al met al een leerzame dag.

Organisatie bedankt :thumbup: .

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 07 okt 2013, 21:21
door Petrolhead Tom
Foto's?!

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 07 okt 2013, 21:29
door David R.
Lekker middagje Peter. Mooi weer en niet te druk.

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 07 okt 2013, 21:30
door Joost
Er stonden best wat fotografen langs de baan dus foto's zullen hier wel verschijnen verwacht ik. Reed een hoop mooi en snel spul rond.

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 07 okt 2013, 21:48
door David R.
Had al 3 jaar niet meer gereden op Assen maar het is toch wel een lekker baantje hoor. Ga ik vaker doen.

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 07 okt 2013, 22:00
door daNpy
Welke kleur E90 had je Joost?

Foto's komen eraan van Snakemind :thumbup:

Afbeelding

Hierbij m'n rondetijden:

Sessie 1 + 2
3 rondes warm up, banden afgelaten daarna nog 7 rondjes.
Een na laatste ronde is de snelste met 2:19.98 (optimal 2:19.97)

Sessie 3
13 rondes, beste tijd 2:17.90 (optimal 2:17.29)

Sessie 4 niet gelogd 8)7

Sessie 5
14 laps, snelste tijd 2:15.64 (optimal 2:14.26)

Alle verschillen met optimal zitten in de laatste sector. De bochten combinatie voor de Geert Timmer chicane vind ik nog steeds lastig om de ideale lijn te vinden. Bovendien rijd ik daar op mijn hardst (175km/h) en is het dan lastig de juiste bochtensnelheid op te zoeken. Je hebt er ook geen zicht op het verloop van de bocht.

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 07 okt 2013, 22:30
door jacobt
Joost schreef:Er stonden best wat fotografen langs de baan dus foto's zullen hier wel verschijnen verwacht ik. Reed een hoop mooi en snel spul rond.
Is er een site waar die fotografen hun foto's aanbieden?


Was overigens een prachtige middag, lekker rustig.
Voor het eerst met de gt3 een trackday gedaan, beste tijd met passagier (80kg) 2.03 op Toyo R888.
Achterband was 285, die had 295 moeten zijn en ik had de banden spanning waarschijnlijk wat te hoog.

Zit iig nog ruimte in :df:

Ben benieuwd naar de foto's.

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 07 okt 2013, 22:34
door Miesjel
Nice. Wat zijn de specs van de Golf eigenlijk Danny ? En bandjes ?

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 07 okt 2013, 22:38
door daNpy
135pk/170Nm (zie topic :P) en R888's

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 07 okt 2013, 22:48
door Joost
E90 is blauw.

Erg nette tijden volgens mij voor een auto met 'maar' 135 pk.

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 07 okt 2013, 22:51
door daNpy
Dan heb ik je idd een paar gezien op de baan :thumbup:

Volgend jaar is het onderstel voorzien van Powerflex zwart. Ook wil ik dan beginnen met leren afstellen van de schokdempers en vering. Ook kan ik achter wel wat meer camber gebruiken.
Dan is er vast nog meer uit te halen, de auto is nog steeds sneller als ik :tooth:

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 07 okt 2013, 23:16
door scuderia
Het was een leuke dag heren. Bedankt voor de organisatie. Ik heb een topdag gehad met mijn Alfa 156. Viel me niet tegen hoe hij reed.

Weet iemand waar ik foto's kan bestellen?

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 08 okt 2013, 09:18
door Knot
Joost, je mocht een schuivertje maken dus?

Re: [07-10-2013] DF @ Assen deel VII

Geplaatst: 08 okt 2013, 09:31
door Joost
Ik heb er niets over gehoord dus het zal wel geen probleem zijn geweest.

Mag ook verder geen naam hebben, het was geen dwars gaan zoals jij dat doet.