E30 320I touring out E46 330dA touring 2003 in

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ZP
Berichten: 97
Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44

E30 320I touring out E46 330dA touring 2003 in

Bericht door ZP » 30 dec 2012, 16:26

Nog net geen week in bezit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na de touring verkocht te hebben, weer een touring gekocht:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ZP op 27 apr 2013, 22:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28638
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door Martijn_bmw » 30 dec 2012, 16:44

leuk!

mijn eerste en daarop heel veel volgende auto's waren E30's ik blijf een zwak houden voor die auto's :D

Gebruikersavatar
ZP
Berichten: 97
Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door ZP » 30 dec 2012, 16:54

Martijn_bmw schreef:leuk!

mijn eerste en daarop heel veel volgende auto's waren E30's ik blijf een zwak houden voor die auto's :D
Oorspronkelijk was ik op zoek naar een E34 525i/24v, maar niet kunnen vinden, misschien ben ik daar nu wel blij om :D heb dr nog maar 100km mee gereden.. Ik moet wel zeggen dat ie best wel sloom aanvoelt :lol: en ook wel is..

Gebruikersavatar
ZP
Berichten: 97
Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door ZP » 30 dec 2012, 16:57

Gelijk de volgende dag na aanschaf naar een universele garage voor een beurt:
-Motorolie ververst Castrol Magnatec 10W40
-Stuurbekrachtigingsolie bijgevuld
-Koelvloeistof bijgevuld
-Bougies vervangen
-Bougiekabel nr3 vervangen (lekstroom oid)
-Luchtfilter
-Oliefilter
-Een of ander slangetje vervangen

Onderweg naar huis is de gaskabel gebroken, gelukkig wel voor de deur. Gebeld naar diverse garages voor vervanging van de gaskabel, maar allen hadden of geen tijd of ik kreeg de tip dat ik het beter zelf kon uitvoeren.
Gelijk naar de bmw dealer in wateringen gereden om een gaskabel te halen, maar hoe aansluiten??

Blokje(zie pijltje) moet je waarschijnlijk knijpen, zodat je de kabel vanuit de motorkap eruit kan trekken, maar dat is mij helaas niet gelukt.... Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd :D maar wat?..
Afbeelding

Voorlopig heb ik de gebroken kabel met een klemmetje vastgezet, anders kan ik helemaal niet rijden :lol:

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2293
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door Godspeed » 30 dec 2012, 17:10

Gave auto! Veel plezier ermee :)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28638
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door Martijn_bmw » 30 dec 2012, 17:30

Snel is een e30 320i niet inderdaad zeker niet als touring maar de motor loopt wel heel mooi soepel en stil. :-)

Gebruikersavatar
ZP
Berichten: 97
Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door ZP » 30 dec 2012, 17:45

Martijn_bmw schreef:Snel is een e30 320i niet inderdaad zeker niet als touring maar de motor loopt wel heel mooi soepel en stil. :-)
Hij loopt wel lekker(denk ik, heb geen ervaring met een m20), maar stil??


Moet wel zeggen dat het geluid harder klinkt op de video :D

Gebruikersavatar
MarcH
Berichten: 570
Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Locatie: Hoeksche Waard

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door MarcH » 30 dec 2012, 19:14

Mooi man, een E30 Touring. Altijd een leuke auto gevonden maar het is er nooit van gekomen om er 1 aan te schaffen.
Martijn_bmw schreef:mijn eerste en daarop heel veel volgende auto's waren E30's ik blijf een zwak houden voor die auto's :D
+1 (heel veel is bij mij 4, ik heb er nu nog 2)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door dvh » 30 dec 2012, 19:16

Welkom !

Mooi ding
Normaal gesproken vind ik gele koplampen wel gaaf bij een modernere bmw, om het wat meer retro te laten lijken.
Bij een échte retro auto, zoals de E30, vind ik het weer minder. Maar het interieur, zwarte sportstoelen en m-tech stuurtje + alpine velgen is erg fraai !

Veel plezier ermee !

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28638
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door Martijn_bmw » 30 dec 2012, 19:34

MarcH schreef:
Martijn_bmw schreef:mijn eerste en daarop heel veel volgende auto's waren E30's ik blijf een zwak houden voor die auto's :D
+1 (heel veel is bij mij 4, ik heb er nu nog 2)
Helaas bij mij geen meer in bezit... Heb er 8 gehad en 2 voor onderdelen zowel sedan, coupe als baur cabrio en van 316 tot alpina 2.7 :-) goede herinneringen aan! Nu alleen geen e30 meer ivm geen ruimte voor hobby auto en voor daily use wilde ik een moderne auto ivm veiligheid en comfort dus nu een e46...

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door Tim N » 31 dec 2012, 15:08

Zoals velen ben ik ook nogsteeds gek van de E30 (in mijn geval vooral van de 325i Touring)
Maar hetzelfde dilemma wat Martijn ook al aangeeft, net iets nieuwer en wat veiliger heeft de doorslag gegeven.

Juist dat geluid van het blokje vind ik heerlijk, ook als op een warme dag de visco vol mee blaast terwijl je lekker aan het sturen bent.

Gebruikersavatar
ZP
Berichten: 97
Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door ZP » 31 dec 2012, 16:59

Ik ben van plan om de touring als daily te gebruiken, minimaal 10k km per jaar. Dat moet toch wel lukken? Anders heb ik als backup een E46 automaat :oops:

2e versnelling vanaf 5k rpm t/m redline maakt de motor/uitlaat wel een mooi (m3) snerp geluid :lol:

Gebruikersavatar
ZP
Berichten: 97
Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door ZP » 10 jan 2013, 20:40

Eerste tank is leeg..

Ik had 48L getankt bij zo een onbemande station, nu weer getankt bij dezelfde pomp; dit keer ging er exact 50L in. Theoretisch heeft de auto dus 50L benzine verbruikt voor 300km.
Rijstijl; 90% hoge toeren, bijna niet rustig mee gereden :df: uiteraard wel warmgereden, voor zover mogelijk. De naald heeft nog nooit in het midden gestaan, hoe lang(of hard) ik er ook mee heb gereden. Thermostaat stoek?

Herr Erik
Berichten: 79
Lid geworden op: 07 nov 2009, 13:40

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door Herr Erik » 10 jan 2013, 21:03

Dat kan maar zo. Een verbruik van 1 op 6 is echt extreem. Toen ik nog een katloze E30 320i had, schommelde mijn verbruik tussen een stevige 1 op 8,5 en 1 op 11,5. Met mijn 520i m20 rijd ik 1 op 10, maar ik rijd dan ook rustig aan. Thermostaatproblemen komen wel meer voor. Vervanging is niet duur, dus je zou het er op kunnen wagen. Waarschijnlijk komt je hoge verbruik ook omdat de thermostaat niet goed werkt.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28638
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door Martijn_bmw » 11 jan 2013, 08:44

mijn eerste E30 320i met L-jetronic uit 1984 deed ook 1 op 6 in de winter ;-)

en daarvan was de thermostaat niet stuk... wel bijna alleen maar korte stukjes en dat is echt funest voor het verbruik als ik lange afstanden reed kwam ik op 1 op 9 a 10...

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door Jan-Willem » 11 jan 2013, 19:55

Mooi touring!
Heb zelf een e30 318i touring edition als daily, erg fijne auto om dagelijks mee te rijden.

De tempratuur meter hoort iets voor het midden te staan bij een M20, meestal zit er een 82graden thermostaat in.
Heb ook wel is gehad dat die iets over het 2e streepje stond met een nieuwe thermostaat, die meters zijn ook niet 100% nauwkeurig.
Als je kachel goed warm word zit het wel goed.

320i e30 rijd wel lekker klinkt ook lekker, vind alleen het verbuik niet in verhouding staan met de prestaties.
Ben persoonlijk meer een liefhebber van de 325i motor veel fijner rijd vooral als je rustig rijd ( meer koppel onderin ) en ook zuiniger, met mijn 325i cabrio haalde ik zelfs nog 1 op 10 met dak open!

Gebruikersavatar
ZP
Berichten: 97
Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door ZP » 11 jan 2013, 20:06

Herr Erik schreef:Dat kan maar zo. Een verbruik van 1 op 6 is echt extreem. Toen ik nog een katloze E30 320i had, schommelde mijn verbruik tussen een stevige 1 op 8,5 en 1 op 11,5. Met mijn 520i m20 rijd ik 1 op 10, maar ik rijd dan ook rustig aan. Thermostaatproblemen komen wel meer voor. Vervanging is niet duur, dus je zou het er op kunnen wagen. Waarschijnlijk komt je hoge verbruik ook omdat de thermostaat niet goed werkt.
Ik vond het eigenlijk wel meevallen, als je bedenkt dat ik constant 6500 rpm maak in zijn 2e (en in zijn 3,4..)
Volgende week ga ik langs bij een specialist =)

Gebruikersavatar
ZP
Berichten: 97
Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door ZP » 11 jan 2013, 20:22

Jan-Willem schreef:Mooi touring!
Heb zelf een e30 318i touring edition als daily, erg fijne auto om dagelijks mee te rijden.

De tempratuur meter hoort iets voor het midden te staan bij een M20, meestal zit er een 82graden thermostaat in.
Heb ook wel is gehad dat die iets over het 2e streepje stond met een nieuwe thermostaat, die meters zijn ook niet 100% nauwkeurig.
Als je kachel goed warm word zit het wel goed.

320i e30 rijd wel lekker klinkt ook lekker, vind alleen het verbuik niet in verhouding staan met de prestaties.
Ben persoonlijk meer een liefhebber van de 325i motor veel fijner rijd vooral als je rustig rijd ( meer koppel onderin ) en ook zuiniger, met mijn 325i cabrio haalde ik zelfs nog 1 op 10 met dak open!
Dankjewel! Ik vind het ook zeer prettig om dagelijks mee te rijden, hij is wel een beetje stug, maar dat geeft mij juist dat driving fun..

Temperatuurmeter heeft altijd voor het midden gestaan, als je naar de verhoudingen kijkt lijkt mijn thermostaat eerder een 70 graden thermostaat te zijn :D Alleen in de stad, als ik stil sta of rustig aan doe lijkt de thermostaat iets meer zijn best te doen (een paar mm voor het midden). Kan de inlaat ook gewoon met mijn hand vastpakken (of worden die dingen niet heet?)..

Prestaties zijn mij ook opgevallen, daarom heb ik ook een bmw specialist gebeld over het inbouwen van een m20b25. Als ik zelf alles regel, denk aan motor, bak, computer, kabelboom, cardanas, uitlaat, luchtmassameter inc luchtfilterhuis, oliekoeler etc, dan kost arbeid ongeveer 800-1000 euro. Samen met de onderdelen is dat dus ongeveer 1750 euro.

Gebruikersavatar
ZP
Berichten: 97
Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door ZP » 11 jan 2013, 20:25

Zie bericht boven.

Volgende week ga ik naar een bmw specialist, om mij touring te laten checkken of het nog wel de moeite waard is. Daarna ga ik beslissen of ik wel een m20b25 wil laten inbouwen. Kosten zullen minimaal 1750 zijn, wellicht hoger?

Tja dan kan ik misschien net zo goed mijn touring verkopen en daar in plaats een E30 325i kopen, of een E36 325/328i. Ben van plan om af en toe op de ring te rijden, misschien pak ik ook wel een paar trackdays.

Aan de andere kant ben ik wel heel tevreden over de auto; kleur(diamant zwart), sportstoelen(leder zonder beschadigingen), mtech2 stuur, velgjes, opendakkie, touring).

Keuzes... wijsheid... hart... centen :tooth:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door Jan-Willem » 11 jan 2013, 20:59

Zie PB ;)

€1750 bouw je een e34 535i motor of een e36 328i motor voor in!
Mijn M30B34 ombouw koste veel minder en ik heb veel nieuwe en originele onderdelen gebruikt.

Is veelste veel geld voor een M20B25 + inbouwen

Een motor varrieert van €500 - €1000, zou wel kijken of er nog een goede motor ergens te koop is :)

Gebruikersavatar
ZP
Berichten: 97
Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door ZP » 11 jan 2013, 22:50

Jan-Willem schreef:Zie PB ;)

€1750 bouw je een e34 535i motor of een e36 328i motor voor in!
Mijn M30B34 ombouw koste veel minder en ik heb veel nieuwe en originele onderdelen gebruikt.

Is veelste veel geld voor een M20B25 + inbouwen

Een motor varrieert van €500 - €1000, zou wel kijken of er nog een goede motor ergens te koop is :)
Zie PB =) thx..

Eerst maar eens langs de specialist om erachter te komen wat de conditie van mijn auto is,.

Gelukkig denk jij hetzelfde over de kosten :tooth: Me vader verklaarde me voor gek toen ik zei dat het 1750 zou gaan kosten.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 jan 2013, 11:40

Ik zou eerst de thermostaat maar eens vervangen.

Als je echt constant stampt met dat ding en de motor wordt niet goed warm, dan is het wachten op het moment dat de koppakking naar de haaien gaat. Thermostaat kost misschien 15,- en zit er zo in.

En wanneer is de distributieriem voor het laatst vervangen? Zou ik ook even naar kijken als je besluit zo te blijven rijden. Breekt die, dan is het einde verhaal voor de motor.

Gebruikersavatar
ZP
Berichten: 97
Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door ZP » 12 jan 2013, 19:16

Martin van der Zwaard schreef:Ik zou eerst de thermostaat maar eens vervangen.

Als je echt constant stampt met dat ding en de motor wordt niet goed warm, dan is het wachten op het moment dat de koppakking naar de haaien gaat. Thermostaat kost misschien 15,- en zit er zo in.

En wanneer is de distributieriem voor het laatst vervangen? Zou ik ook even naar kijken als je besluit zo te blijven rijden. Breekt die, dan is het einde verhaal voor de motor.
Bedankt voor je tip! Volgende week breng ik de auto naar een garage, om even te laten controleren wat er gedaan moet worden. Thermostaat zal ik doorgeven, samen met de temperatuursensor voor de ecu.

Volgens het stickerstje is de distributieriem in 2010 gedaan, uit mijn hoofd 25dkm geleden. Ik zal er nog even naar kijken..

Gebruikersavatar
ZP
Berichten: 97
Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door ZP » 13 jan 2013, 18:53

Dacht ik maak even een foto'tje
Afbeelding
Hey me voorband lijkt wel lek, dus ff naar een benzinestation gereden om de banden om te pompen.
Voor 2,2 bar / Achter 2.4 bar, zie resultaat:
Afbeelding
Dat is een stuk beter, ook het sturen is beter geworden.. :D

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: E30 320I TOURING 1989

Bericht door Ar » 13 jan 2013, 18:58

Al zijn het immitatie velgen, dan nog vind ik Alpina logo's mooier. Vooral omdat er geen 17" geleverd is voor de e30, dan vind ik het wel kunnen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten