Na de touring verkocht te hebben, weer een touring gekocht:
E30 320I touring out E46 330dA touring 2003 in
- ZP
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44
E30 320I touring out E46 330dA touring 2003 in
Laatst gewijzigd door ZP op 27 apr 2013, 22:57, 2 keer totaal gewijzigd.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28638
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 320I TOURING 1989
leuk!
mijn eerste en daarop heel veel volgende auto's waren E30's ik blijf een zwak houden voor die auto's
mijn eerste en daarop heel veel volgende auto's waren E30's ik blijf een zwak houden voor die auto's

- ZP
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44
Re: E30 320I TOURING 1989
Oorspronkelijk was ik op zoek naar een E34 525i/24v, maar niet kunnen vinden, misschien ben ik daar nu wel blij omMartijn_bmw schreef:leuk!
mijn eerste en daarop heel veel volgende auto's waren E30's ik blijf een zwak houden voor die auto's


- ZP
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44
Re: E30 320I TOURING 1989
Gelijk de volgende dag na aanschaf naar een universele garage voor een beurt:
-Motorolie ververst Castrol Magnatec 10W40
-Stuurbekrachtigingsolie bijgevuld
-Koelvloeistof bijgevuld
-Bougies vervangen
-Bougiekabel nr3 vervangen (lekstroom oid)
-Luchtfilter
-Oliefilter
-Een of ander slangetje vervangen
Onderweg naar huis is de gaskabel gebroken, gelukkig wel voor de deur. Gebeld naar diverse garages voor vervanging van de gaskabel, maar allen hadden of geen tijd of ik kreeg de tip dat ik het beter zelf kon uitvoeren.
Gelijk naar de bmw dealer in wateringen gereden om een gaskabel te halen, maar hoe aansluiten??
Blokje(zie pijltje) moet je waarschijnlijk knijpen, zodat je de kabel vanuit de motorkap eruit kan trekken, maar dat is mij helaas niet gelukt.... Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd
maar wat?..

Voorlopig heb ik de gebroken kabel met een klemmetje vastgezet, anders kan ik helemaal niet rijden
-Motorolie ververst Castrol Magnatec 10W40
-Stuurbekrachtigingsolie bijgevuld
-Koelvloeistof bijgevuld
-Bougies vervangen
-Bougiekabel nr3 vervangen (lekstroom oid)
-Luchtfilter
-Oliefilter
-Een of ander slangetje vervangen
Onderweg naar huis is de gaskabel gebroken, gelukkig wel voor de deur. Gebeld naar diverse garages voor vervanging van de gaskabel, maar allen hadden of geen tijd of ik kreeg de tip dat ik het beter zelf kon uitvoeren.
Gelijk naar de bmw dealer in wateringen gereden om een gaskabel te halen, maar hoe aansluiten??
Blokje(zie pijltje) moet je waarschijnlijk knijpen, zodat je de kabel vanuit de motorkap eruit kan trekken, maar dat is mij helaas niet gelukt.... Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd

Voorlopig heb ik de gebroken kabel met een klemmetje vastgezet, anders kan ik helemaal niet rijden

- Godspeed
- Berichten: 2293
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: E30 320I TOURING 1989
Gave auto! Veel plezier ermee 

- Martijn_bmw
- Berichten: 28638
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 320I TOURING 1989
Snel is een e30 320i niet inderdaad zeker niet als touring maar de motor loopt wel heel mooi soepel en stil. 

- ZP
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44
Re: E30 320I TOURING 1989
Hij loopt wel lekker(denk ik, heb geen ervaring met een m20), maar stil??Martijn_bmw schreef:Snel is een e30 320i niet inderdaad zeker niet als touring maar de motor loopt wel heel mooi soepel en stil.
Moet wel zeggen dat het geluid harder klinkt op de video

- MarcH
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: E30 320I TOURING 1989
Mooi man, een E30 Touring. Altijd een leuke auto gevonden maar het is er nooit van gekomen om er 1 aan te schaffen.
+1 (heel veel is bij mij 4, ik heb er nu nog 2)Martijn_bmw schreef:mijn eerste en daarop heel veel volgende auto's waren E30's ik blijf een zwak houden voor die auto's
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: E30 320I TOURING 1989
Welkom !
Mooi ding
Normaal gesproken vind ik gele koplampen wel gaaf bij een modernere bmw, om het wat meer retro te laten lijken.
Bij een échte retro auto, zoals de E30, vind ik het weer minder. Maar het interieur, zwarte sportstoelen en m-tech stuurtje + alpine velgen is erg fraai !
Veel plezier ermee !
Mooi ding
Normaal gesproken vind ik gele koplampen wel gaaf bij een modernere bmw, om het wat meer retro te laten lijken.
Bij een échte retro auto, zoals de E30, vind ik het weer minder. Maar het interieur, zwarte sportstoelen en m-tech stuurtje + alpine velgen is erg fraai !
Veel plezier ermee !
- Martijn_bmw
- Berichten: 28638
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 320I TOURING 1989
Helaas bij mij geen meer in bezit... Heb er 8 gehad en 2 voor onderdelen zowel sedan, coupe als baur cabrio en van 316 tot alpina 2.7MarcH schreef:+1 (heel veel is bij mij 4, ik heb er nu nog 2)Martijn_bmw schreef:mijn eerste en daarop heel veel volgende auto's waren E30's ik blijf een zwak houden voor die auto's

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E30 320I TOURING 1989
Zoals velen ben ik ook nogsteeds gek van de E30 (in mijn geval vooral van de 325i Touring)
Maar hetzelfde dilemma wat Martijn ook al aangeeft, net iets nieuwer en wat veiliger heeft de doorslag gegeven.
Juist dat geluid van het blokje vind ik heerlijk, ook als op een warme dag de visco vol mee blaast terwijl je lekker aan het sturen bent.
Maar hetzelfde dilemma wat Martijn ook al aangeeft, net iets nieuwer en wat veiliger heeft de doorslag gegeven.
Juist dat geluid van het blokje vind ik heerlijk, ook als op een warme dag de visco vol mee blaast terwijl je lekker aan het sturen bent.
- ZP
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44
Re: E30 320I TOURING 1989
Ik ben van plan om de touring als daily te gebruiken, minimaal 10k km per jaar. Dat moet toch wel lukken? Anders heb ik als backup een E46 automaat 
2e versnelling vanaf 5k rpm t/m redline maakt de motor/uitlaat wel een mooi (m3) snerp geluid

2e versnelling vanaf 5k rpm t/m redline maakt de motor/uitlaat wel een mooi (m3) snerp geluid

- ZP
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44
Re: E30 320I TOURING 1989
Eerste tank is leeg..
Ik had 48L getankt bij zo een onbemande station, nu weer getankt bij dezelfde pomp; dit keer ging er exact 50L in. Theoretisch heeft de auto dus 50L benzine verbruikt voor 300km.
Rijstijl; 90% hoge toeren, bijna niet rustig mee gereden
uiteraard wel warmgereden, voor zover mogelijk. De naald heeft nog nooit in het midden gestaan, hoe lang(of hard) ik er ook mee heb gereden. Thermostaat stoek?
Ik had 48L getankt bij zo een onbemande station, nu weer getankt bij dezelfde pomp; dit keer ging er exact 50L in. Theoretisch heeft de auto dus 50L benzine verbruikt voor 300km.
Rijstijl; 90% hoge toeren, bijna niet rustig mee gereden

-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 07 nov 2009, 13:40
Re: E30 320I TOURING 1989
Dat kan maar zo. Een verbruik van 1 op 6 is echt extreem. Toen ik nog een katloze E30 320i had, schommelde mijn verbruik tussen een stevige 1 op 8,5 en 1 op 11,5. Met mijn 520i m20 rijd ik 1 op 10, maar ik rijd dan ook rustig aan. Thermostaatproblemen komen wel meer voor. Vervanging is niet duur, dus je zou het er op kunnen wagen. Waarschijnlijk komt je hoge verbruik ook omdat de thermostaat niet goed werkt.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28638
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 320I TOURING 1989
mijn eerste E30 320i met L-jetronic uit 1984 deed ook 1 op 6 in de winter 
en daarvan was de thermostaat niet stuk... wel bijna alleen maar korte stukjes en dat is echt funest voor het verbruik als ik lange afstanden reed kwam ik op 1 op 9 a 10...

en daarvan was de thermostaat niet stuk... wel bijna alleen maar korte stukjes en dat is echt funest voor het verbruik als ik lange afstanden reed kwam ik op 1 op 9 a 10...
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: E30 320I TOURING 1989
Mooi touring!
Heb zelf een e30 318i touring edition als daily, erg fijne auto om dagelijks mee te rijden.
De tempratuur meter hoort iets voor het midden te staan bij een M20, meestal zit er een 82graden thermostaat in.
Heb ook wel is gehad dat die iets over het 2e streepje stond met een nieuwe thermostaat, die meters zijn ook niet 100% nauwkeurig.
Als je kachel goed warm word zit het wel goed.
320i e30 rijd wel lekker klinkt ook lekker, vind alleen het verbuik niet in verhouding staan met de prestaties.
Ben persoonlijk meer een liefhebber van de 325i motor veel fijner rijd vooral als je rustig rijd ( meer koppel onderin ) en ook zuiniger, met mijn 325i cabrio haalde ik zelfs nog 1 op 10 met dak open!
Heb zelf een e30 318i touring edition als daily, erg fijne auto om dagelijks mee te rijden.
De tempratuur meter hoort iets voor het midden te staan bij een M20, meestal zit er een 82graden thermostaat in.
Heb ook wel is gehad dat die iets over het 2e streepje stond met een nieuwe thermostaat, die meters zijn ook niet 100% nauwkeurig.
Als je kachel goed warm word zit het wel goed.
320i e30 rijd wel lekker klinkt ook lekker, vind alleen het verbuik niet in verhouding staan met de prestaties.
Ben persoonlijk meer een liefhebber van de 325i motor veel fijner rijd vooral als je rustig rijd ( meer koppel onderin ) en ook zuiniger, met mijn 325i cabrio haalde ik zelfs nog 1 op 10 met dak open!
- ZP
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44
Re: E30 320I TOURING 1989
Ik vond het eigenlijk wel meevallen, als je bedenkt dat ik constant 6500 rpm maak in zijn 2e (en in zijn 3,4..)Herr Erik schreef:Dat kan maar zo. Een verbruik van 1 op 6 is echt extreem. Toen ik nog een katloze E30 320i had, schommelde mijn verbruik tussen een stevige 1 op 8,5 en 1 op 11,5. Met mijn 520i m20 rijd ik 1 op 10, maar ik rijd dan ook rustig aan. Thermostaatproblemen komen wel meer voor. Vervanging is niet duur, dus je zou het er op kunnen wagen. Waarschijnlijk komt je hoge verbruik ook omdat de thermostaat niet goed werkt.
Volgende week ga ik langs bij een specialist =)
- ZP
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44
Re: E30 320I TOURING 1989
Dankjewel! Ik vind het ook zeer prettig om dagelijks mee te rijden, hij is wel een beetje stug, maar dat geeft mij juist dat driving fun..Jan-Willem schreef:Mooi touring!
Heb zelf een e30 318i touring edition als daily, erg fijne auto om dagelijks mee te rijden.
De tempratuur meter hoort iets voor het midden te staan bij een M20, meestal zit er een 82graden thermostaat in.
Heb ook wel is gehad dat die iets over het 2e streepje stond met een nieuwe thermostaat, die meters zijn ook niet 100% nauwkeurig.
Als je kachel goed warm word zit het wel goed.
320i e30 rijd wel lekker klinkt ook lekker, vind alleen het verbuik niet in verhouding staan met de prestaties.
Ben persoonlijk meer een liefhebber van de 325i motor veel fijner rijd vooral als je rustig rijd ( meer koppel onderin ) en ook zuiniger, met mijn 325i cabrio haalde ik zelfs nog 1 op 10 met dak open!
Temperatuurmeter heeft altijd voor het midden gestaan, als je naar de verhoudingen kijkt lijkt mijn thermostaat eerder een 70 graden thermostaat te zijn

Prestaties zijn mij ook opgevallen, daarom heb ik ook een bmw specialist gebeld over het inbouwen van een m20b25. Als ik zelf alles regel, denk aan motor, bak, computer, kabelboom, cardanas, uitlaat, luchtmassameter inc luchtfilterhuis, oliekoeler etc, dan kost arbeid ongeveer 800-1000 euro. Samen met de onderdelen is dat dus ongeveer 1750 euro.
- ZP
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44
Re: E30 320I TOURING 1989
Zie bericht boven.
Volgende week ga ik naar een bmw specialist, om mij touring te laten checkken of het nog wel de moeite waard is. Daarna ga ik beslissen of ik wel een m20b25 wil laten inbouwen. Kosten zullen minimaal 1750 zijn, wellicht hoger?
Tja dan kan ik misschien net zo goed mijn touring verkopen en daar in plaats een E30 325i kopen, of een E36 325/328i. Ben van plan om af en toe op de ring te rijden, misschien pak ik ook wel een paar trackdays.
Aan de andere kant ben ik wel heel tevreden over de auto; kleur(diamant zwart), sportstoelen(leder zonder beschadigingen), mtech2 stuur, velgjes, opendakkie, touring).
Keuzes... wijsheid... hart... centen
Volgende week ga ik naar een bmw specialist, om mij touring te laten checkken of het nog wel de moeite waard is. Daarna ga ik beslissen of ik wel een m20b25 wil laten inbouwen. Kosten zullen minimaal 1750 zijn, wellicht hoger?
Tja dan kan ik misschien net zo goed mijn touring verkopen en daar in plaats een E30 325i kopen, of een E36 325/328i. Ben van plan om af en toe op de ring te rijden, misschien pak ik ook wel een paar trackdays.
Aan de andere kant ben ik wel heel tevreden over de auto; kleur(diamant zwart), sportstoelen(leder zonder beschadigingen), mtech2 stuur, velgjes, opendakkie, touring).
Keuzes... wijsheid... hart... centen

- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: E30 320I TOURING 1989
Zie PB
€1750 bouw je een e34 535i motor of een e36 328i motor voor in!
Mijn M30B34 ombouw koste veel minder en ik heb veel nieuwe en originele onderdelen gebruikt.
Is veelste veel geld voor een M20B25 + inbouwen
Een motor varrieert van €500 - €1000, zou wel kijken of er nog een goede motor ergens te koop is

€1750 bouw je een e34 535i motor of een e36 328i motor voor in!
Mijn M30B34 ombouw koste veel minder en ik heb veel nieuwe en originele onderdelen gebruikt.
Is veelste veel geld voor een M20B25 + inbouwen
Een motor varrieert van €500 - €1000, zou wel kijken of er nog een goede motor ergens te koop is

- ZP
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44
Re: E30 320I TOURING 1989
Zie PB =) thx..Jan-Willem schreef:Zie PB![]()
€1750 bouw je een e34 535i motor of een e36 328i motor voor in!
Mijn M30B34 ombouw koste veel minder en ik heb veel nieuwe en originele onderdelen gebruikt.
Is veelste veel geld voor een M20B25 + inbouwen
Een motor varrieert van €500 - €1000, zou wel kijken of er nog een goede motor ergens te koop is
Eerst maar eens langs de specialist om erachter te komen wat de conditie van mijn auto is,.
Gelukkig denk jij hetzelfde over de kosten

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E30 320I TOURING 1989
Ik zou eerst de thermostaat maar eens vervangen.
Als je echt constant stampt met dat ding en de motor wordt niet goed warm, dan is het wachten op het moment dat de koppakking naar de haaien gaat. Thermostaat kost misschien 15,- en zit er zo in.
En wanneer is de distributieriem voor het laatst vervangen? Zou ik ook even naar kijken als je besluit zo te blijven rijden. Breekt die, dan is het einde verhaal voor de motor.
Als je echt constant stampt met dat ding en de motor wordt niet goed warm, dan is het wachten op het moment dat de koppakking naar de haaien gaat. Thermostaat kost misschien 15,- en zit er zo in.
En wanneer is de distributieriem voor het laatst vervangen? Zou ik ook even naar kijken als je besluit zo te blijven rijden. Breekt die, dan is het einde verhaal voor de motor.
- ZP
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44
Re: E30 320I TOURING 1989
Bedankt voor je tip! Volgende week breng ik de auto naar een garage, om even te laten controleren wat er gedaan moet worden. Thermostaat zal ik doorgeven, samen met de temperatuursensor voor de ecu.Martin van der Zwaard schreef:Ik zou eerst de thermostaat maar eens vervangen.
Als je echt constant stampt met dat ding en de motor wordt niet goed warm, dan is het wachten op het moment dat de koppakking naar de haaien gaat. Thermostaat kost misschien 15,- en zit er zo in.
En wanneer is de distributieriem voor het laatst vervangen? Zou ik ook even naar kijken als je besluit zo te blijven rijden. Breekt die, dan is het einde verhaal voor de motor.
Volgens het stickerstje is de distributieriem in 2010 gedaan, uit mijn hoofd 25dkm geleden. Ik zal er nog even naar kijken..
- ZP
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 27 nov 2010, 03:44
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: E30 320I TOURING 1989
Al zijn het immitatie velgen, dan nog vind ik Alpina logo's mooier. Vooral omdat er geen 17" geleverd is voor de e30, dan vind ik het wel kunnen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten