Het is weer zover! Auto keuze
- ADV
Het is weer zover! Auto keuze
Nou, het is weer zover, ik moet een auto uitzoeken.
Allereerst even wat achtergrond informatie, hoewel nog niet alles helemaal rond is en ik nog geen ja heb gezegd is het wel essentieel voor mijn keuze om een antwoord op deze vraag te hebben.
Sinds een week of 2/3 ben ik op zoek naar een nieuwe baan, waarom etc doet er niet echt toe, feit is dat ik op zoek ben naar een nieuwe uitdaging. Inmiddels ben ik met meerdere partijen in gesprek en zoals het er nu naar uit ziet zal ik in een dergelijke functie niet weer een leaseauto uit kunnen zoeken. Er moet dus een auto komen.
Nu ben ik bezig met een baan in Nieuwegein, ik ben daar geweest en ze willen mij graag hebben zoals het er nu uit ziet, hoewel nog niets concreet is. Zoals jullie weten woon ik nu in Groningen en heb daar in 2008 een huis gekocht. In juni/juli is mijn vriendin klaar met studeren en willen we eigenlijk kijken of we sowieso richting het midden van het land kunnen (lees: veluwe). Helaas doet zich deze mogelijkheid zich nu al voor en zal ik dus de eerste maanden op en neer moeten rijden. Met het OV is eigenlijk geen optie, dit kost per dag bijna 1,5 uur extra tov met de auto. Tevens zal ik zolang ik in Groningen woon 1 a 2 dagen thuis werken of 4 x 9 uur werken. De andere partij stelt zich erg flexibel op omdat ze me blijkbaar graag willen hebben.
Anyway, het grootste euvel, ik moet dus 3 a 4 x per week op en neer van Groningen naar Nieuwegein en aangezien ik altijd een leaseauto heb gereden heb ik geen idee wat dit geintje me gaat kosten. Voordat ik de salaris onderhandelingen in ga wil ik dit eigenlijk wel duidelijk hebben.
Kortom, ik zoek een auto om 3 a 4 keer per week 400km te rijden, het mag niet teveel kosten, moet relatief betrouwbaar zijn en zo zuinig mogelijk. Wat is verstandig? Bijv. een polo bluemotion, waarvan de aanschaf duurder is of juist een wat oudere auto? Ga er van uit dat dit voor februari tot juli is en dat ik daarna toch echt die kant op zal verhuizen (hopelijk...)
Allereerst even wat achtergrond informatie, hoewel nog niet alles helemaal rond is en ik nog geen ja heb gezegd is het wel essentieel voor mijn keuze om een antwoord op deze vraag te hebben.
Sinds een week of 2/3 ben ik op zoek naar een nieuwe baan, waarom etc doet er niet echt toe, feit is dat ik op zoek ben naar een nieuwe uitdaging. Inmiddels ben ik met meerdere partijen in gesprek en zoals het er nu naar uit ziet zal ik in een dergelijke functie niet weer een leaseauto uit kunnen zoeken. Er moet dus een auto komen.
Nu ben ik bezig met een baan in Nieuwegein, ik ben daar geweest en ze willen mij graag hebben zoals het er nu uit ziet, hoewel nog niets concreet is. Zoals jullie weten woon ik nu in Groningen en heb daar in 2008 een huis gekocht. In juni/juli is mijn vriendin klaar met studeren en willen we eigenlijk kijken of we sowieso richting het midden van het land kunnen (lees: veluwe). Helaas doet zich deze mogelijkheid zich nu al voor en zal ik dus de eerste maanden op en neer moeten rijden. Met het OV is eigenlijk geen optie, dit kost per dag bijna 1,5 uur extra tov met de auto. Tevens zal ik zolang ik in Groningen woon 1 a 2 dagen thuis werken of 4 x 9 uur werken. De andere partij stelt zich erg flexibel op omdat ze me blijkbaar graag willen hebben.
Anyway, het grootste euvel, ik moet dus 3 a 4 x per week op en neer van Groningen naar Nieuwegein en aangezien ik altijd een leaseauto heb gereden heb ik geen idee wat dit geintje me gaat kosten. Voordat ik de salaris onderhandelingen in ga wil ik dit eigenlijk wel duidelijk hebben.
Kortom, ik zoek een auto om 3 a 4 keer per week 400km te rijden, het mag niet teveel kosten, moet relatief betrouwbaar zijn en zo zuinig mogelijk. Wat is verstandig? Bijv. een polo bluemotion, waarvan de aanschaf duurder is of juist een wat oudere auto? Ga er van uit dat dit voor februari tot juli is en dat ik daarna toch echt die kant op zal verhuizen (hopelijk...)
-
Re: Het is weer zover! Auto keuze
Veluwe - Nieuwegein is nog best een afstand. Qua kilometers en qua reistijd. Met een diesel heb je daar na je verhuizing ook nog wat aan. Ik zou persoonlijk iets comfortabels zoeken, ook vanwege de files. Alhoewel, gisteren is de derde baan tussen Amersfoort en Utrecht open gegaan en dat gaat wel veel schelen denk ik. Maar dan moet je eerst nog het knooppunt Hoevelaken voorbij.. Ik zou vooral persoonlijke voorkeuren de doorslag laten geven en bijvoorbeeld wat minder het kostenaspect. Het is best wat tijd wat je in de auto doorbrengt.
- GTRene
wat is niet te duur...
wat wil je bv max kwijt en met welke km stand.
eventueel ook een kleine diesel ?
of zo'n wegenbelastingvrij geval, zo'n groene zuinige zeg maar.
wat wil je bv max kwijt en met welke km stand.
eventueel ook een kleine diesel ?
of zo'n wegenbelastingvrij geval, zo'n groene zuinige zeg maar.
- ADV
@Rene, niet te duur? Tja, ik heb vrij weinig spaarcentjes opzij, maar het moet ook realistisch zijn, dus mocht het qua belasting/zuinigheid goedkoper zijn om (hoe stom het misschien ook is) een persoonlijke lening af te sluiten dan is dat ook bespreekbaar zeg maar..
@Ruben, ik ben gisteren via A27, A6, A7 gereden, heenweg ging in een uur en 40min, terugweg incl beetje file in 2 uur en 10 min. Dus valt best wel mee..
Een korte rekensom:
Polo Bluemotion met ong. 70.000km gaat tussen de 9 en 10k kosten. Daarvoor zou ik ongeveer 6 tot 7 moeten lenen, als ik dat in 2 jaar af betaal betaal je geloof ik rond de 300 euro per maand, maar ik heb geen wegenbelasting in 2013 en de auto is zuiniger.
Zou ik bijv. een oude Polo kopen van rond de 3k, dan betaal ik daar wel wegenbelasting over en zal hij waarschijnlijk iets minder zuinig rijden. Tevens is onderhoud hier misschien een wat groter vraagteken?
Kortom, ik heb echt geen idee van wat nu een handige optie is. In de eerste maanden moet ik absurd veel rijden en dan heb ik ergens geen zin om halverwege bijv. stil te komen staan.
@Ruben, ik ben gisteren via A27, A6, A7 gereden, heenweg ging in een uur en 40min, terugweg incl beetje file in 2 uur en 10 min. Dus valt best wel mee..
Een korte rekensom:
Polo Bluemotion met ong. 70.000km gaat tussen de 9 en 10k kosten. Daarvoor zou ik ongeveer 6 tot 7 moeten lenen, als ik dat in 2 jaar af betaal betaal je geloof ik rond de 300 euro per maand, maar ik heb geen wegenbelasting in 2013 en de auto is zuiniger.
Zou ik bijv. een oude Polo kopen van rond de 3k, dan betaal ik daar wel wegenbelasting over en zal hij waarschijnlijk iets minder zuinig rijden. Tevens is onderhoud hier misschien een wat groter vraagteken?
Kortom, ik heb echt geen idee van wat nu een handige optie is. In de eerste maanden moet ik absurd veel rijden en dan heb ik ergens geen zin om halverwege bijv. stil te komen staan.
- Petrolhead Tom
Koop een kleine Japanner. Misschien niet zo comfortabel maar echt wel prima te doen. Goedkoop in running costs en je hoeft geen lening af te sluiten dus iedere euro die je verdient is voor jezelf in plaats voor Leen.
-
Ik denk dat je het meeste bezine spaart door rustig te rijden. Heb zelf een Golf BM diesel, daar merk je het erg goed. Van 1:21/22 bij rustig rijden naar 1:18 met stevig door rijden.
- Petrolhead Tom
-
Stap je ook nog een beetje uitgerust uit zo'n micra na 2 uur rijden?
Ik weet niet of je veel belt voor je werk, maar misschien rekening mee houden dat dit in een wat stillere/comfortabelere auto wat beter gaat?
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 2790000000
Bij zoiets als bovenstaande kom je wel lekker uitgerust op je werk..
Het is alleen niet het meest spannende
Ik weet niet of je veel belt voor je werk, maar misschien rekening mee houden dat dit in een wat stillere/comfortabelere auto wat beter gaat?
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 2790000000

Laatst gewijzigd door KoenM op 19 dec 2012, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineMartijn_bmw
Ik zou er vanuit gaan dat je wel wat langer heen en weer gaat rijden...
2008 een huis gekocht, betekend op de top van de markt dus ik verwacht niet dat je heel scherp in wil zetten met verkoop om zo het verlies wat te bepreken
kortom ik denk dat je huidige huis wel een tijdje te koop staat voordat je verkocht hebt...
verder voor verbruik van diverse auto's kijk vooral op http://www.spritmonitor.de en niet naar de opgave van de fabriek want die kloppen zeker bij de nieuwe auto's van geen kant!
2008 een huis gekocht, betekend op de top van de markt dus ik verwacht niet dat je heel scherp in wil zetten met verkoop om zo het verlies wat te bepreken

kortom ik denk dat je huidige huis wel een tijdje te koop staat voordat je verkocht hebt...
verder voor verbruik van diverse auto's kijk vooral op http://www.spritmonitor.de en niet naar de opgave van de fabriek want die kloppen zeker bij de nieuwe auto's van geen kant!
- ADV
Tja, dat is ook nog zoiets.. mijn KK ben ik sowieso kwijt denk ik, maar ook daar in moet ik kijken wat mogelijk is. Andere optie is natuurlijk verhuren, maar dat moeten we ook allemaal maar even zien..Martijn_bmw schreef:Ik zou er vanuit gaan dat je wel wat langer heen en weer gaat rijden...
@Tom, zoiets is een prima optie, maar in hoeverre is het verstandig om benzine te rijden met 1200-1600km per week? Of is LPG misschien een optie die het overwegen waard is?
Laatst gewijzigd door ADV op 19 dec 2012, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Petrolhead Tom
Ik heb er drie jaar in gereden en daar stap je echt prima uit na een paar uur hoor. Ik heb ook 14 uur non stop in een 205 1.1 gereden, ok het houd niet over en je bent wel moe maar na 2 uur was ik nog niet kapot ofzo. Voor mij zou de keus op zoiets kleins en goedkoops vallen omdat ik liever in een koekblik rondrijd dan dat ik ook maar een eurootje moet lenen van de bank voor mijn auto. Maar dat moet natuurlijk ook iedereen zelf weten.KoenM schreef:Stap je ook nog een beetje uitgerust uit zo'n micra na 2 uur rijden?
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 7210000000
-
OnlineMartijn_bmw
Ik zou dit zeker eerst serieus bekijken want de kosten die je als verlies op je huis moet pakken zullen flink meer zijn dan die paar euro die een auto meer/minder kostArjandeV schreef:Tja, dat is ook nog zoiets.. mijn KK ben ik sowieso kwijt denk ik, maar ook daar in moet ik kijken wat mogelijk is. Andere optie is natuurlijk verhuren, maar dat moeten we ook allemaal maar even zien..Martijn_bmw schreef:Ik zou er vanuit gaan dat je wel wat langer heen en weer gaat rijden...
@Tom, zoiets is een prima optie, maar in hoeverre is het verstandig om benzine te rijden met 1200-1600km per week? Of is LPG misschien een optie die het overwegen waard is?

KK ben je sowieso kwijt maar ook de huizenprijzen zijn sinds 2008 flink gedaald:
bron: http://www.homefinance.nl/algemeen/nieu ... n-1210.aspDe gemiddelde huizenprijs was vorige maand 217.000 euro, hetzelfde als acht jaar geleden. Ten opzichte van augustus 2008 - toen de huizenprijzen een piek bereikten - zijn de huizenprijzen nu met ongeveer 15 procent gedaald. Dat de woningmarkt er slecht voorstaat, blijkt ook uit het aantal verkochte woningen. Met 66.000 verkochte woningen in de eerste 7 maanden van 2011 blijkt 2012 vooralsnog nog (3 procent) slechter dan het historisch al zeer slechte jaar 2011.
-
OnlineHielke
Of zoiets
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat ... um=1&pos=8
Vind ik echt geen drol kosten. Mooie velgen, heel weinig km's, met garantie, super degelijk.
Polo's hebben een beter veercomfort.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat ... um=1&pos=8
Vind ik echt geen drol kosten. Mooie velgen, heel weinig km's, met garantie, super degelijk.
Polo's hebben een beter veercomfort.
- Petrolhead Tom
Maar Arjan, kun je niet een baan zoeken in de buurt? Als je even van het meest ruige scenario uitgaat verkoop je je woning met circa 15% verlies en sluit je een PL af voor een auto. Dan werk je voor de centen van de bank. Ik zou liever iets in de buurt zoeken en met iets minder genoegen nemen. Of met een brikkie op en neer gaan rijden.
- Joy
Ik zou een vrij nieuwe wegenbelastingvrije auto kiezen op diesel. Benzine met 1600 km in de week is natuurlijk niet te betalen. Een maat van mij rijdt 1.100 km op een tank (Seat Ibiza 1.2 tdi) dus dan heb je ook nog eens het plezier van een paar dagen met een tank kunnen rijden ipv elke dag aan de pomp te moeten staan. Verder de betrouwbaarheid van een nieuwere auto en een stukje veiligheid wat op peil staat. Je zit veel op de weg dus daar zou ik toch wel belang aan hechten.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Een brikkie is natuurlijk de meest voordelige optie.
Echter bij 70.000km per jaar en het afhankelijk zijn van een auto zorgt er wel voor dat je een betrouwbare auto wilt hebben.. Een brikkie met de nodige ervaring kán best betrouwbaar zijn, maar die 70k per jaar tikken dan ook wel aan natuurlijk.
Ik zou toch opzoek gaan naar een jonge auto, die misschien wat meer kost in aanschaf maar waarschijnlijk (zeker weten doe je het nooit) wel betrouwbaarder is en waar je gezien de km's per jaar ook even mee vooruit kan. Als zo'n auto ook nog eens een stuk comfortabelere is, dan is dat ook wel wat waard bij zoveel kilometers per jaar.
Een PL heeft ook niet mijn voorkeur. Maar in dit soort gevallen, als het geld er niet is maar wel terugverdiend wordt met een baan die goed gevalt, dan is het te overwegen. Met een fatsoenlijke baan is die paar duizend euro wel binnen afzienbare tijd terug te verdienen, de extra kosten moet je er dan voor over hebben.
Diesel vs LPG
Zeker weten diesel, ik ben al geen fan van LPG. Maar bij 70k per jaar wil je toch niet een x aantal keer per week gas tanken? Lekker een diesel en vrolijk 1000km op een tank wegtikken. Ik denk dat een diesel onderaan de streep ook nog wel goedkoper is ook.
Echter bij 70.000km per jaar en het afhankelijk zijn van een auto zorgt er wel voor dat je een betrouwbare auto wilt hebben.. Een brikkie met de nodige ervaring kán best betrouwbaar zijn, maar die 70k per jaar tikken dan ook wel aan natuurlijk.
Ik zou toch opzoek gaan naar een jonge auto, die misschien wat meer kost in aanschaf maar waarschijnlijk (zeker weten doe je het nooit) wel betrouwbaarder is en waar je gezien de km's per jaar ook even mee vooruit kan. Als zo'n auto ook nog eens een stuk comfortabelere is, dan is dat ook wel wat waard bij zoveel kilometers per jaar.
Een PL heeft ook niet mijn voorkeur. Maar in dit soort gevallen, als het geld er niet is maar wel terugverdiend wordt met een baan die goed gevalt, dan is het te overwegen. Met een fatsoenlijke baan is die paar duizend euro wel binnen afzienbare tijd terug te verdienen, de extra kosten moet je er dan voor over hebben.
Diesel vs LPG
Zeker weten diesel, ik ben al geen fan van LPG. Maar bij 70k per jaar wil je toch niet een x aantal keer per week gas tanken? Lekker een diesel en vrolijk 1000km op een tank wegtikken. Ik denk dat een diesel onderaan de streep ook nog wel goedkoper is ook.
- ADV
Tom, daar gaat mn voorkeur denk ik ook naar uit...
Iets in Groningen vinden ben ik ook mee bezig, maar qua salaris zal ik waarschijnlijk niet hetzelfde gaan halen als ik nu doe, terwijl ik er in Nieuwegein er incl ongeveer 800 euro netto auto kosten (zomaar een losse berekening) op vooruit ga, dus netto er meer dan 800 op vooruit vergeleken met nu..
Daarnaast is de mogelijkheid in Nieuwegein een echt hele gave baan met een mooi toekomst perspectief.. aan de andere kant ben ik ook nog maar 26 dus tijd zat... maar als deze baan zeg maar binnen een 30min van mn huis was geweest had ik gisteren al ja gezegd...
Verder is mijn vriendin in juni/juli klaar met dr studie, er van uit gaande dat ze uberhaupt een baan vind ben je dan opeens wel tweeverdienend ipv ik in mn eentje.. En voor haar zullen in de randstad meer kansen liggen dan in Groningen (ze studeert culturele maatschappelijke vorming...)
Iets in Groningen vinden ben ik ook mee bezig, maar qua salaris zal ik waarschijnlijk niet hetzelfde gaan halen als ik nu doe, terwijl ik er in Nieuwegein er incl ongeveer 800 euro netto auto kosten (zomaar een losse berekening) op vooruit ga, dus netto er meer dan 800 op vooruit vergeleken met nu..
Daarnaast is de mogelijkheid in Nieuwegein een echt hele gave baan met een mooi toekomst perspectief.. aan de andere kant ben ik ook nog maar 26 dus tijd zat... maar als deze baan zeg maar binnen een 30min van mn huis was geweest had ik gisteren al ja gezegd...
Verder is mijn vriendin in juni/juli klaar met dr studie, er van uit gaande dat ze uberhaupt een baan vind ben je dan opeens wel tweeverdienend ipv ik in mn eentje.. En voor haar zullen in de randstad meer kansen liggen dan in Groningen (ze studeert culturele maatschappelijke vorming...)
- GTRene
als ik het zo lees met al die km zou ik denk mooi een 118 of 120d aanschaffen met niet te veel km...
die zitten goed en rijden goed, bovendien 2de hands al vanaf interessante prijzen en dat rijd voor die vele km vast heel wat beter/degelijker dan bv de micra of fiat
die zitten goed en rijden goed, bovendien 2de hands al vanaf interessante prijzen en dat rijd voor die vele km vast heel wat beter/degelijker dan bv de micra of fiat

- Petrolhead Tom
Nieuwe Twingo Diesel zou ik dan ook zeker overwegen.
- GTRene
hier bv een leuk lijstje vanaf zeg 9K met minder dan 140K op de klok, heb al 118d en 120d gezien met bijna 400K op de klok dus je zou dan nog ff kunnen met zoiets
http://www.gaspedaal.nl/BMW/1-serie/?pm ... sel&srt=pr
uit die lijst bv>>
bv deze uit 2007, nog geen 10K

of zoiets nog minder km en model 2008

http://www.autowereld.nl/bmw/1-serie/11 ... tml#foto-4
Polo's blue nog wat zijn ongeveer even duur doch wel zuiniger denk en belastingvrij dacht ik?>>
http://www.gaspedaal.nl/Volkswagen/Polo ... sel&srt=pr

http://www.gaspedaal.nl/BMW/1-serie/?pm ... sel&srt=pr
uit die lijst bv>>
bv deze uit 2007, nog geen 10K
of zoiets nog minder km en model 2008
http://www.autowereld.nl/bmw/1-serie/11 ... tml#foto-4
Polo's blue nog wat zijn ongeveer even duur doch wel zuiniger denk en belastingvrij dacht ik?>>
http://www.gaspedaal.nl/Volkswagen/Polo ... sel&srt=pr
- Petrolhead Tom
Keuze tussen een 1-serie en een slowmotion lijkt me nog best moeilijk. Of nog een jaar wegenbelastingvrij of een lekker luxe 1.
- ADV
Ik heb 4 jaar in een 1-serie gereden.. beviel me prima, maar voor nu ga ik even op de centjes zitten. Hoewel luxe enzo allemaal mooi is, wil ik daar pas naar kijken op het moment dat mn vriendin ook een baan heeft en we wat meer 'gesettled' zijn en een netjes tweeverdiener inkomen hebben... Voor 800 euro per maand kan ik niet 6000km en een 1 serie rijden...
Het is of belastingvrij + lening of gewoon een bakkie van 3k...
Maandag zit ik ook nog eens met de hypotheekadviseur eens kijken wat hij te vertellen heeft
Het is of belastingvrij + lening of gewoon een bakkie van 3k...
Maandag zit ik ook nog eens met de hypotheekadviseur eens kijken wat hij te vertellen heeft

-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
@ Rene, die BMW die je laat zien heeft "waarschijnlijk" motorschade. Is denk ik niet zo verstandig om 70k per jaar mee te gaan rijden. 

- Martin van der Zwaard
Een Ibiza 6L TDI is denk ik een zeer goede kandidaat.
Heb zelf een 100pk versie gehad een aantal jaren. Met gemak 1:18 lopen en rond de 7 tientjes MRB per maand (in Zuid-Holland).
Kwaliteit is van VW en die dingen rijden ook gewoon leuk. Je hebt alle comfort erin zoals airco, cruisecontrol etc (zoek een FR of Sport-X)
RIem moet vervangen worden om de 90k dus zoek er eventueel een die net na de 90 of 180k staat. Let er wel goed op want breekt ie, dan ben je de sjaak.
Wat betreft de aanbeveling van een Micra....dat slaat nergens op. Je gaat echt niet op je gemak 4 uur per dag in zo'n hondenhok zitten. Hebben er zelf een gehad en is leuk voor in de stad maar niet om 70k per jaar mee te draaien.
Heb zelf een 100pk versie gehad een aantal jaren. Met gemak 1:18 lopen en rond de 7 tientjes MRB per maand (in Zuid-Holland).
Kwaliteit is van VW en die dingen rijden ook gewoon leuk. Je hebt alle comfort erin zoals airco, cruisecontrol etc (zoek een FR of Sport-X)
RIem moet vervangen worden om de 90k dus zoek er eventueel een die net na de 90 of 180k staat. Let er wel goed op want breekt ie, dan ben je de sjaak.
Wat betreft de aanbeveling van een Micra....dat slaat nergens op. Je gaat echt niet op je gemak 4 uur per dag in zo'n hondenhok zitten. Hebben er zelf een gehad en is leuk voor in de stad maar niet om 70k per jaar mee te draaien.
- Petrolhead Tom
Als ik het zelf zou moeten bepalen en het is of: A) een lening voor een auto of B) een goedkoop hok als een Micra dan ga ik wel een jaartje in zo'n koekblik tuffen hoor. Maar zoals ik al eerder aangaf dat moet iedereen natuurlijk ook lekker zelf weten. Met de huidige economie zou ik liever niet zomaar met een PL in mijn maag zitten.Martin van der Zwaard schreef: