E30 Touring Circuitwagen: Remmen upgrade

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

E30 Touring Circuitwagen: Remmen upgrade

Bericht door ThomasGTT » 16 dec 2012, 20:04

Hier maar een topic gemaakt speciaal voor de racebanaan, zoals de auto ook wel genoemd wordt. We rijden denk ik al 2,5 jaar met de auto en het heeft tot nu toe bijzonder veel plezier opgeleverd!!

Hier een klein stukje copy/paste

Een jaar geleden een touring voor het circuit gekocht. Heeft al een hoop plezier gegeven, alleen een half jaar geleden begonnen de eerste problemen met warm lopen van de motor. Daarna alles vervangen incl tropenradiateur, spal fan en distributie. Helaas op Spa een vangrail gedag gezegd en meer koelproblemen gehad.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk voor de 2e keer een andere kop gemonteerd en de auto lijkt nu goed. Afgelopen zaterdag voor het eerst sinds tijden weer op zandvoort gereden. Heerlijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een keer een sierra tegen gekomen die de neus even gedag heeft gezegd:

Afbeelding

Met sneeuw rijden maak je ook niet vaak mee, dus dan maar met een beschadigde neus:

Afbeelding

Afbeelding


Na de afgelopen keer nog met schade over het circuit gereden te hebben is de neus weer hersteld, in een iets andere kleur, maar dat was van latere zorg. Ook bleek de veerpoot krom te zijn na de tik van een sierra, dus die is ook vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens maar eens wat cosmetische aanpassingen gedaan. Het 'two tone' effect was toch niet echt wat we zochten ;)

Afbeelding

Ook is de ABS pomp verwijdert en zijn er nieuwe remleidingen aangebracht samen met een remkrachtverdeler van Wilwood.

Daarnaast zijn er ook 2 partijen die de auto sponsoren. Dat is in eerste instantie Royal Purple en Leon Weggelaar.

Dinsdag 8 mei zijn we dan ook voor het eerst gesponsord het circuit op geweest met de Driving Fun Avond sessie. Een zeer geslaagd evenement met leuke rijders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zondag 27 mei gaan we weer naar zandvoort en hopen dan met een 4.10 diff te kunnen rijden en teflon bussen in de achter as.

Linker schterwiel los gelopen in het Scheivlak :wtf: :

Afbeelding


Er is weer het een en ander gedaan:

Vorige keer besloot het linker achterwiel in het scheivlak om zn eigen weg te gaan, hierdoor was er aardig wat schade aan de auto. Een schadebedrijf heeft de carrosserie op de linkerbodem bij de uitlaat hersteld, de band en velg waren ook zwaar beschadigd, dus is er een setje BBSjes gekocht met een nieuwe R888 semislick. Verder hebben we preventief maar alle bouten vervangen voor nieuwe tapeinden met moeren, wielen wisselen is hiermee ook een stuk makkelijker. Ook was de achterdemper platgeslagen, dus een RVS exemplaar van is aangeschaft als vervanger.

Verder had Hardeman Motorsport geholpen met een 4.10 diff, welke nog steeds niet onder de auto zat. Dit dus gelijk maar met het vervangen van de achteras aangepakt. De achteras is voorzien van lasplaatjes en excentrische bouten zodat sporing en camber in te stellen is. Ook zijn de rubbers vervangen voor teflon bussen. Een behoorlijke klus om alleen te doen, vooral door het gewicht, maar uiteindelijk is het gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na uitlijnen stuurt de auto nu een stuk scherper en voel je de achteras niet meer van zn plaats verschuiven :?
Gister hebben we een dagje kunnen rijden op Zandvoort. Het weer was nogal wisselvallig, maar desondanks hebben we goed kunnen rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Afgelopen weekend een mooi autosport weekend beleefd. Allereerst zaterdag om 7 uur op om om half negen op Zandvoort te staan voor een ochtend vrij rijden. Zonder echte regen bleef het toch de hele dag redelijk vochtig dus het was vooral zaak om met een fluwelen rechter voet de baan rond te gaan. Menig uitbreek / oeps momentje gehad, maar alles is goed gegaan en erg lekker kunnen rijden. Leon Wegelaar heeft een aantal mooie plaatjes geschoten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende ochtend werd het er qua uitslapen niet beter op, deze keer om 6 uur op om met de racebanaan naar Lelystad af te reizen. Hier hebben we een driftcursus geboekt bij Driftsport.nl en dit is erg goed bevallen. 14" BBSjes met oude banden op 3,5 bar op de achteras en gaan! Na wat instructie en theorie, een linker en een rechter bocht door gedrift om vervolgens de tweede helft van de ochtend een klein parcours door te driften waarbij het de uitdaging is om de bochten al driften aan elkaar te breien. Iets wat naarmate de tijd verstreek steeds beter lukte. Wel verbazingwekkend dat het toch een stuk minder simpel is, als dat het er soms uit ziet, helemaal met een open differentieel (zelfs de instructeur kreeg het niet netjes voor elkaar).
Helaas geen foto's van het driften, maar wel 2 slechte filmpjes:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=U5etzH6cVrI&feature=plcp[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cbwpjsVh-w4&feature=plcp[/youtube]

De auto moet eigenlijk opnieuw uitgelijnd worden en als dat voor aanstaande zondag lukt, dan willen we de avondsessie voor straatauto's op Zandvoort gaan rijden.

Al met al geen slechte maand dus :sturen:


Om zondag de straatsessie te kunnen rijden moest de achteras aangepast worden. Deze stond met het plaatsen van de teflon bussen te dicht op de carrosserie, waardoor de bouten slecht te bereiken waren. Hierdoor is 1 bout los gelopen nadat de auto is uitgelijnd, dus dat kon weer opnieuw :hammer: . Eerst de achteras er zaterdagavond maar weer onder vandaan gehaald, om de teflon bussen te verstellen zodat er meer ruimte ontstaat om de draagarmbouten te verstellen. Toch een behoorlijke k*tklus, vooral om een diff alleen te verwijderen zonder versnellingsbak krik.

Maargoed, het was inmiddels na middernacht toen de auto weer op zn wielen stond. Helaas wel met een totaal verkeerde uitlijning omdat alles los was geweest. Aangezien er zaterdagnacht of zondag geen uitlijner open is, heb ik het zelf maar opgelost. Beetje houtje touwtje, maar het stuur stond recht en de auto spoorde goed :-)

Afbeelding

Afbeelding

Zondag van 3 tot 5 super gereden, met maar weinig auto's op de baan en een heerlijk zonnetje. Veel vrije rondes gehad dus, wat ook tot een verbetering van het record van de banaan heeft geleid :headbang:

Beetje wazig foto maargoed:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ThomasGTT op 17 dec 2012, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: E30 Touring Circuitwagen

Bericht door ThomasGTT » 17 dec 2012, 14:02

De remmen aan de voorzijde waren redelijk op, dus moest er iets nieuws komen. Omdat de Carbone Lorraine blokken steeds duurder worden en omdat we er maar 3 dagen mee rijden, zochten we een alternatief tegen een redelijke prijs. Het antwoord lag aan de andere kant van het kanaal bij een vriendelijke meneer genaamd Keri. Hij is eigenaar van WMS Brakes en hij kon ons goed helpen met een nieuwe remsetup. De set is speciaal ontwikkeld voor de e30 en gebruikt 4 (rvs) zuiger klauwen met 280mm geventileerde schijven. De set is zo gemaakt dat het nog in een 15 inch wiel past, iets wat voor ons een eis was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De adapters zijn van rvs inserts voorzien en zouden zo de vitrinekast in kunnen :wink:

Afbeelding

Afbeelding

De installatie was een eitje en geeft veel voldoening om te doen.

Oud:

Afbeelding

Stofkap aanpassen en adapter installeren:

Afbeelding

260mm vs 280mm

Afbeelding

Geinstalleerd:

Afbeelding

Past netjes in 15inch bbs:

Afbeelding

Spacer terug en ontluchten:

Afbeelding

Zaterdag hebben we de set kunnen testen op Zandvoort. Het gevoel in het pedaal is een stuk beter, de vertraging is groter en als het goed is gaat deze setup langer mee dan 3 dagen. Wij zijn zeer tevreden dus. WMS levert ook een set speciaal voor de achterzijde van een e30, dus die gaat er misschien in de toekomst nog komen.

Verder erg fijn gereden op Zandvoort. In de morgen was de baan nog nat, maar gedurende de dag kwam er steeds meer een droge lijn, waardoor de rondetijden omlaag gingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 Touring Circuitwagen: Remmen upgrade

Bericht door GTRene » 17 dec 2012, 14:21

leuke rem upgrade, dacht dat ze ook setjes voor TVR hadden, althans wel eens wat over gelezen op PH.

ah, kijk idd :D

http://www.wms-brakes.com/

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: E30 Touring Circuitwagen: Remmen upgrade

Bericht door ThomasGTT » 17 dec 2012, 14:29

Klopt daarmee is het allemaal begonnen. WMS levert ook voor de TVR cup

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Chaert-RS, jvb, MParallel, Robbert92, S-RS, Sabberjoch, Vanreijmersdal en 7 gasten