H&R stabi-kit, wat te vervangen ?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Joy

H&R stabi-kit, wat te vervangen ?

Bericht door Joy » 17 nov 2006, 18:42

Er komt een dezer weken een H&R stabi-kit binnen voor mijn auto (28 mm voor, 21 mm achter).

Nu zit deze natuurlijk bevestigd dmv diverse rubbers.

[img:200:333]http://www.tuningdirekt.com/catalog/ima ... MW-E36.jpg[/img]

Zitten de benodigde rubbers altijd bij een kit ? Zo niet is het verstandig de bestaande te vervangen door nieuwe BMW-rubbers (past dit om dikkere stabistangen ??) of kan ik dan eens beter op zoek gaan naar wat steviger materiaal ?

Iemand ervaringen ? Bert ?

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 20 nov 2006, 10:25

mij lijkt dat er bijpassende rubbers bij horen te worden geleverd.
Zo niet dan is vervangen wel aan te raden. als je van 25mm naar 28 gaat kan je misschien de orginele gebruiken maar ik zou dat niet doen. Ze komen dan flink wat strakker te zitten.

Vervangen door poly-urethaan versies kan maar nadeel is dat je ze even periodiek (2x per jaar?) moet smeren met speciaal vet, anders gaan ze kraken. Op iedere drempel een hoop gekreun onder de auto vandaan :?
Da's nie cool.

Je hebt nr's 2 en 5 nodig (zie plaatje) en ook de uplinks zijn vaak voorzien van bushings of paddestoelrubbers, die zou ik ook nieuw nemen.

Sjef

Bericht door Sjef » 20 nov 2006, 13:30

Over die stabikits

Ik heb er 1 besteld voor de e30 325i (1987)
klopt het dat 19mm voor alleen bij de m3 e30 geleverd is? Ik kom bij meten steeds op 20 uit, achter 14. Powerflex kit is 19 of 22 mm, 14 achter klopt.

Overigens goede upgrade, altijd voor de eccentrische varianten gaan als je het toch doet, kost haast niks extra, voel je wel degelijk

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 nov 2006, 13:35

Stabilisatorstang voor moet je van de E30 Cabrio nemen
Achter van de E30 Touring.

Dan heb je de dikste versies, origineel.

Sjef

Bericht door Sjef » 20 nov 2006, 13:48

Wat waren de originele afmetingen van de stangen bij jou dennis?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 nov 2006, 14:26

19 voor en 14 achter.
Cabrio voor is 20 of 21 mm
Touring achter is 15 mm

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 20 nov 2006, 21:41

let wel, dikker is niet altijd beter.
Deze stabi's zijn bedoeld om met de orginele veren en dempers samen te werken. Dat de touring een dikkere achter heeft is omdat de kont van een touring ook zwaarder is, zet je die op een sedan dan wordt die sneller overstuurd en tricky op de limiet. Ook tilt de auto sneller het binnenwiel op in scherpe bochten > wielspin als je geen sper hebt.
Een dikke achter is wel weer ideaal om te driften. Kwestie van voorkeur dus.

een stabi heeft invloed op beide wielen op 1 as. De zelfde roleigenschappen kan je ook bereiken door nauwkeurig de veersterktes te kiezen. In theorie kan je dan zelfs de stabi's volledig weglaten (of zeer dun houden om nog iets te kunnen tunen aan de wegligging)

de excentrische rubbers van de M3-e30 waar Sjef het over heeft hebben betrekking op de draagarmen en niet op de stabi's. Hoewel ze fijn zijn om te hebben zijn ze niet relevant in dit verhaal. Vooral ook omdat de vraag betrekking had op de e36 en die heeft een heel andere achterwielophanging.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 nov 2006, 11:25

Goede aanvulling Jan.

Ik wil op onze auto dikkere stabi's omdat er een stijvere kooi in zit dan voorheen, doorgelast op veerpoten en subframe, en we op semi slicks rijden ipv straatbanden en een sper hebben.

Het onderstel (Bilstein, M-tech) is nu gewoon veels te slap. De auto staat ook veels te hoog. Dus met nieuwe dempers + veren en dikkere stabi's is de auto zoals ik wil. Wel een totaal andere auto dan toen ik er voor het laatst in de oude setup mee reed.

Plaats reactie