Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 25 nov 2012, 19:49

Afgelopen vrijdag een S50B32 opgehaald. Motor heeft 58.000 gelopen, lekker fris nog :D M3 waar de motor uitkomt heeft 10 jaar stil gestaan. Sommige van jullie zullen wel weten dat ik naar meerdere motoren ben gaan kijken, maar daar van afgezien heb. Iedere keer was er wel iets dat me niet over de streep trok, des ondanks de motoren prima liepen. Bij deze motor was het een overduidelijke Ja!! Eindelijk een einde aan de lange zoektocht.

Het echte werk kan beginnen! Ik kan nu al vertellen dat het een lastige swap word, maar dat had ik al meegekregen van de mensen die mij voor zijn gegaan. Alleen op het oog al is er een overduidelijk verschil vergeleken een m50. Gaat nog leuk worden, ookal heb ik ondertussen al wat ervaring met m50 conversies, (meerdere gedaan)

Ik heb al eens met deze motor gereden, en zo'n s50 loopt echt hard!! Onderin ook veel sterker dan een 3.0. I.c.m. met een 6-bak zal dat wel lekker gaan rijden. Ik heb beide motoren goed meegemaakt, het verschil is toch wel aanwezig.
Nu heb ik de motor al staan, alleen moet ik nog een hoop spulletjes verzamelen. Maar goed, alles op zijn tijd. Het mag duidelijk zijn dat ik er nog lang niet ben.

Specs zijn 321 pk en 350nm (op papier)

Als het uitkomt ga ik de 2.5 m20 volgende weekend uitbouwen, is nu nog lopend te horen!!

Het motortje:

Afbeelding
Afbeelding

En de wagen, waar alles in of op moet komen (en een maat die de e30 even wilt aaien :emo: ):
Afbeelding

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 25 nov 2012, 19:54

Ex-auto's en vorige projecten:

316i Halfordstuning naar 318iS Mtech

Zo gekocht:

Afbeelding

316 m40 rommel motor eruit :D
Afbeelding

Afbeelding

En zo ging die de deur uit.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Arsonistz op 25 nov 2012, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 25 nov 2012, 19:58

E30 320 naar E30 M50TUB25

Bij aanshaf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na uren zitten weg- en afwerken
Afbeelding

Zo ging die de deur uit:

Afbeelding

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 25 nov 2012, 20:00

Heb nog meer projecten gedaan, maar goed. In dit topic gaat het verder over de s50b32 ombouw.

De wagen heb ik zo gekocht:

Afbeelding

Maar dan zonder de velgen, koplampen,mistlampen en nieren

Ziet er inmiddels zo uit:

Afbeelding

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 25 nov 2012, 20:05

Motorblok ligt al klaar (s50b32)
Interieur ligt al klaar (m3 cecotto):

Afbeelding

Verder heb ik nog klaarliggen:
Mtech 2 deurpanelen en skirts
Mtech 2 binnenspiegel met leeslampjes
Mtech pook met verlichting
Metertjes
E34 Carterpan en peilstok
E36 steunen
Zonnerollo
etc etc..

Volgende weekend ga ik de m20b25 uitbouwen uit mijn e30 i.v.m. motorombouw. Is dus nog lopend te horen!!

Bruikbaar voor e28,e30, e34, z1 en evt. e21

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 25 nov 2012, 20:08

Tips wat betreft de ombouw zijn welkom!!
Evt. adressen ook

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door GTRene » 25 nov 2012, 20:30

leuk al die ombouw projecten, ik hou wel van een dikkere motor dan die wat standaard uit de fabriek komt.

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 25 nov 2012, 20:44

Ben ik met je eens :cool:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6751
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door EvdP » 25 nov 2012, 20:53

Leuk project. Ga je de EWS er af halen?

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 25 nov 2012, 21:20

Ja, uiteindelijk wel. Die laat ik uitprogrammeren.
Zal het voorlopig gewoon even met EWS proberen, heb alles erbij gekregen.


Ik heb trouwens een s50b32 (e36 m3 6-bak) te koop met een kraak in de 3e versnelling.
Is ook bruikbaar voor m20(e30 6 cilinder) en m50 (e36 6 cilinder) motoren

Prijs: Bieden,

Ik heb namelijk 2 versnellingsbakken bij de motor gekregen.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door MartijnGizmo » 25 nov 2012, 21:26

Gaaf project, zo'n ding loopt echt als een kanon volgens mij!

Dit topic over een S50 (weliswaar een B30) in een E30 komt mij meteen weer voor de geest: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =7&t=19096

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 25 nov 2012, 21:33

Die ken ik, ik heb zelfs een keer mogen meerijden :angel:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8785
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door MParallel » 25 nov 2012, 23:48

E34 carterpan en peilstok? Past de standaard S50 niet in een E30?

Toch wel benieuwd waarom je de andere motoren hebt laten staan, ook al liepen ze goed. Waren dat motors van sloperijen of particulieren? Zaten er veel tussen uit een UK auto?

Mocht ik ooit nog eens kijken voor zo'n blokje dan zijn alle tips welkom. Al zou ik stiekem een S54 willen, maar dat is wat minder plug&play in een E36.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6751
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door EvdP » 26 nov 2012, 08:28

Speedtuning.nl in Eelde had ook een E30 met een S50B32.

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 26 nov 2012, 08:37

@ MParallel: Je hebt de carterpan nodig van een 5-serie, omdat daar de ''bult'' aan de voorzijde zit. Anders kom je niet weg i.v.m. je subframe.

Ik wist dat die vraag zou komen, haha. Ik vind het geld dat neergelegd moet worden voor zo'n s50 een groot bedrag, dus dan wil ik wel echt waar voor mijn geld krijgen. Ik zou dus geen genoegen nemen met de eerste s50 die op een hoop lag. Ik had dus ook als eis dat de motor lopend te horen moest kunnen zijn.
Daarbij was er elke keer wel iets, 6 verschillende bobines??,olie spuit alle kanten op, of zweetplekjes, vanos tik.ratel,,stotter, geen goed gevoel erover en etc. En dat laatste speelde voor mij wel een belangrijke rol. Ik vind de karakter (gasresponse etc) van de motor erg belangrijk, ik geloof namelijk niet dat elke motor het zelfde is. Maarja dat resulteerde in een hele lange zoektocht, en heb ondertussen heel land afgereisd naar s50 motoren. Het viel dus vies tegen om een goede s50 te vinden.!

@ zerotolerance: De website staat al in mijn favorieten.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6751
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door EvdP » 26 nov 2012, 09:13

Adam (van Speedtuning) weet wel waar hij het over heeft.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8785
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door MParallel » 26 nov 2012, 12:18

Arsonistz schreef:@ MParallel: Je hebt de carterpan nodig van een 5-serie, omdat daar de ''bult'' aan de voorzijde zit. Anders kom je niet weg i.v.m. je subframe.

Ik wist dat die vraag zou komen, haha. ....
Aha juist ja. Dus nog wel troep wat er te koop staat. Jammer. Vind het ook nog behoorlijk prijzig wat ze voor zo'n (nu) oude motor vragen.

Ok bij de E30 is het subframe dus anders.

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 26 nov 2012, 20:38

Achja, het blijft wel een m-power he

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Tom V » 27 nov 2012, 14:55

Afgelopen jaar een s50b30 in de e30 gehangen. Als je ergens vragen over hebt kun je dat altijd laten weten als je denkt dat ik je ergens mee kan helpen. Heb een kort verhaaltje staan op rtb-motorsport.nl .

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 27 nov 2012, 16:17

Interessant, maak je ook gebruik van whatsapp, wellicht dat je me op weg kan helpen.
Alle tips zijn welkom

Gr.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Tom V » 30 nov 2012, 22:36

Kan gewoon hier hoor.

Maar op weg helpen zal wel niet nodig zijn, je hebt ook al een aantal swaps gedaan en het komt weer redelijk overeen. Grootste tijdvreters zijn de uitlaat en inlaat.

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 30 nov 2012, 23:22

Ja precies, met de inlaat/rembekrachtiger en uitlaat voorzie ik ook de grootste hoofdpijn.

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 04 dec 2012, 15:23

Zal nog wel even duren, voordat ik echt ga beginnen. Eerst nog wat benodigde spullen bij elkaar verzamelen.
Daarbij heb ik nog div. andere projecten tussendoor. Heb er toch geen haast bij. De bedoeling is wel dat de motor er volgend jaar in ligt en al loopt!

Ik heb in principe al alles liggen op de motorsteunrubbers en s50 3.0 oliepomp na om de motor te gaan passen. Ik zal dit wel eerst in een sloper e30 passen. Hoef ik namelijk niet zo lief voor te zijn.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door GTRene » 04 dec 2012, 15:47

owja, je hebt het over de andere carterpan omdat je anders niet laag in kan bouwen, maar hoe doe je dat dan met de oliepomp en peilstok e.d. ?

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 04 dec 2012, 16:21

Komt een oliepomp van een s50 3.0 op (enkele pomp). Dit doe ik echter wel met tegenzin omdat de 3.2 geleverd is met een dubbele oliepomp. Ik zal dus aanpassingen in de carterpan maken, zodat de olieaanzuigbuis ten alle tijden voorzien is van olie.
Ik heb de enkele pomp nodig, anders past de e34 carterpan er niet op.
De reden voor een e34 carterpan is, dat de bult aan de '' voorzijde'' zit en je anders niet wegkomt met je subframe.
Wanneer je een e34 carterpan gebruikt, dien je ook een e34 peilstok/houder te hebben.
Een andere past niet.

Vragen,tips, en etc zijn welkom jongens!
Ookal heb ik al wat ervaring met m50 e30 conversies. Dit is toch net wat andere koek.
Ben op het moment veel ''onderzoek'' aan het doen. Iedereen doet het weer op een andere manier. Ik probeer hier de juiste combinatie van te vinden.
De één zaagt in zijn subframe, de ander maakt zelf spruitstukken en etc.
In mijn subframe hakken, is voor mij totaal geen optie!!


Gr.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, Bing [Bot], Google [Bot], TurboClouseau, Zed240 en 6 gasten