Herkeuring RDW na opvoeren?
- HJ2
Herkeuring RDW na opvoeren?
Weet iemand wat de exacte wet- en regelgeving is m.b.t. opvoeren van motoren?
b.v. alles meer dan 10% t.o.v. fabriekswaarde = formele RDW herkeur o.i.d.
Of is er een ander draadje (wat ik nog niet heb gevonden) wat deze vraag een beetje zinnig beantwoord zonder al te veel speculatie?
Ik ben benieuwd!
b.v. alles meer dan 10% t.o.v. fabriekswaarde = formele RDW herkeur o.i.d.
Of is er een ander draadje (wat ik nog niet heb gevonden) wat deze vraag een beetje zinnig beantwoord zonder al te veel speculatie?
Ik ben benieuwd!
- MartijnGizmo
Re: Herkeuring RDW na opvoeren?
http://www.rdw.nl/nl/particulier/kampee ... motor.aspx
RDW-keuring na monteren andere motor of wijziging van de motor
Als u één van de volgende wijzigingen aan de motor van een gekentekend voertuig aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig keuren. Het gaat om de wijziging van:
- de motorcode of het motortype;
- het aantal cilinders;
- de cilinderinhoud;
- de brandstofsoort. Hieronder valt ook wijziging naar elektrische aandrijving (De RDW hoeft een LPG-nstallatie die is ingebouwd door een RDW-erkend bedrijf niet te keuren).
- het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen.
- het vermogen van overige voertuigen, als dit meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde.
Deze verplichting om het voertuig te keuren, is vermeld in hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen. De regeling voertuigen kunt u bekijken op http://www.wetten.overheid.nl
Eisen waarop de RDW toetst
Het voertuig wordt getoetst aan de eisen zoals die golden bij de eerste toelating van het voertuig. Als uw voertuig een datum eerste toelating van voor 1 januari 1998 dan toetst de RDW de zogenoemde permanente eisen. Dit zijn eisen betreffende de verkeersveiligheid en milieuaspecten. In de volksmond de eisen voor de APK, aangevuld met een aantal extra eisen, zoals extra donker gemaakte ruiten, geluidsproductie en gebruikerseisen. De permanente eisen maken deel uit van de Regeling Voertuigen. Deze kunt u nalezen in hoofdstuk 5 van de Regeling Voertuigen, zie http://www.wetten.overheid.nl.
Heeft uw motorvoertuig een datum eerste toelating van na 31 december 1997, dan toetst de RDW de toelatingseisen (dit zijn eisen die Europees zijn vastgelegd in EU-richtlijnen)
en de permanente eisen, zoals vermeld in bijlage IV van de Regeling voertuigen.
Complete motor met versnellingsbak ingebouwd
Als u een complete motor met versnellingsbak en uitlaatsysteem gebruikt uit een gekentekend donorvoertuig met een typegoedkeuring, dan zijn er minder testen nodig. In deze situatie gaat de RDW er vanuit dat is voldaan aan de emissie- en geluidseisen. U moet wel kunnen aantonen dat de gebruikte motor uit een gekentekend donorvoertuig komt.
Bovenstaande is niet van toepassing bij een brandstofwijziging naar LPG of aardgas, of wijziging naar elektrische aandrijving. In deze gevallen worden de toelatingseisen die gelden op de dag van de wijzigingskeuring getoetst.
Keuringslocaties
U kunt terecht bij één van de keuringsstations van de RDW als:
uw voertuig een datum eerste toelating heeft van vóór 1 januari 1998, of
uw voertuig een datum eerste toelating heeft van na 31 december 1997 en een complete motor met versnellingsbak en uitlaatsysteem is gemonteerd uit een gekentekend donorvoertuig met een typegoedkeuring.
Voor het maken van een afspraak zie: keuringsafspraak maken of annuleren.
In overige gevallen zijn er diverse testen noodzakelijk, zoals remtesten, geluidstesten en weggedrag testen. De keuring moet dan plaatsvinden op het RDW testcentrum te Lelystad. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de RDW.
Kosten van de keuring
Voor een keuring op één van de keuringsstations van de RDW is het tarief maximaal € 80,00.
Moet de keuring op het RDW testcentrum te Lelystad uitgevoerd worden, dan zijn de kosten afhankelijk van de uit te voeren werkzaamheden. U kunt voorafgaande aan de keuring een opgave van de totale kosten opvragen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de RDW.
- HJ2
Thanks!
Met chippen onder de 20% blijven dus

Met chippen onder de 20% blijven dus

- Arthur
- Auto: Nr.51
Volgens mij doet niemand dat. Heb ik destijds ook niet gedaan van 150pk naar goed 200pk. Dan krijg je nu de vraag mbt verzekering... Geen id
Wat niet weet wat niet deert. Vraag me af of ze dat gaan checken en of ze dat überhaupt wel kunnen. Is voor mij geen reden om onder de 20% te blijven als meer mogelijk is 

-
Soms wel makkelijk om een Caterham te hebben waarbij alleen vermeld is dat het een 4 cilinder is. Niets over de motorinhoud of het vermogen. 

Laatst gewijzigd door allen op 19 nov 2012, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
jij moet in theorie wel herkeuren ivm straks of beter gezegd ooitallen schreef:Soms wel makkelijk om een Caterham te hebben waarbij alleen vermeld is dat het een 4 cilinder is. Niets over de motorinhoud of het aantal cilinders.

-
Vermogen bedoel je?allen schreef:Soms wel makkelijk om een Caterham te hebben waarbij alleen vermeld is dat het een 4 cilinder is. Niets over de motorinhoud of het aantal cilinders.
-
Moeilijk hoor, typen. Maar ik heb het aangepast. 

- Riceaux
Had ik ook bij m'n Golf 1 GTi Cabriolet. Mooi goedkoop in de verzekering.allen schreef:Soms wel makkelijk om een Caterham te hebben waarbij alleen vermeld is dat het een 4 cilinder is. Niets over de motorinhoud of het vermogen.

- HJ2
Goeie tip!allen schreef:Soms wel makkelijk om een Caterham te hebben waarbij alleen vermeld is dat het een 4 cilinder is. Niets over de motorinhoud of het vermogen.
Dat laat ik bij een herkeuring dan ook in m'n papieren zetten, haha!
Ik stelde mijn vraag om geen gedonder te krijgen met de verzekering na een eventuele schade. Ik heb 't gewoon graag netjes geregeld.
- Riceaux
Kan je in dat geval niet het beste een telefoontje plegen naar je verzekeringsmaatschappij/tussenpersoon?Ik stelde mijn vraag om geen gedonder te krijgen met de verzekering na een eventuele schade. Ik heb 't gewoon graag netjes geregeld.
- HJ2
Geen slapende honden wakker maken als ik gewoon binnen de wet val.
Je weet maar nooit hoe iets gaat bloemkolen is mijn ervaring...
Je weet maar nooit hoe iets gaat bloemkolen is mijn ervaring...
-
OnlineMartijn_bmw
He das strenger geworden! toen ik destijds mijn E30 ombouwde en liet herkeuren bij RDW (van 4 naar 6 cilinder) was het nog vanaf 40% meer vermogen in hetzelfde blok herkeuren.
-
Ik heb dit jaar mijn crx om meerdere redenen laten herkeuren bij de RDW. Ik wilde graag van het gordel gezeur af bij de apk (moest gordels achterin hebben omdat de auto zo op papier stond, ook al zat er geen achterbank ik. Achteraf vond de RDW keurmeester dat dit helemaal niet nodig was
) daarnaast wilde ik het vermogen laten aanpassen om helemaal "legaal" volgens het boekje te kunnen rijden en wilde ik het gewicht aangepast hebben(scheelde weer een beetje wegenbelasting
).
De keuring stelde niet zoveel voor, er werd gekeken of de motor degelijk ingebouwd was. Remmen werd nauwelijks naar gekeken (misschien ook omdat het allemaal zo goed als nieuw was) De keurmeester heeft nog even onder de auto gekeken, na dit kreeg ik wat complimenten en zat de keuring er al op.
Het enige waar de keurmeester over viel was het feit dat ik geen papieren bij de motor had of een oud chassisnummer. Maar dit had verder geen invloed op de keuring, voor de volgende keer zorg ik in ieder geval dat dit ook op orde is.
Een week later was mijn kenteken keurig aangepast, de auto staat nu als 2 zitter op papier, daarnaast is het vermogen en het gewicht aangepast. Dit heeft mij in totaal 53 euro en een half uurtje vrije tijd gekost.
Daarom raad ik iedereen aan dit te doen als je het vermogen van je auto dusdanig hebt aangepast, althans als je auto van voor 1997 is. Voor auto's vanaf 1997 kost de keuring een stuk meer.
Wat betreft de 20-40%, de 40% is inderdaad verlaagd naar 20%. Alleen geld dit uit mijn hoofd niet voor voertuigen van voor het jaartal van de wijziging. (wat ik er van opgevangen heb in ieder geval)

De keuring stelde niet zoveel voor, er werd gekeken of de motor degelijk ingebouwd was. Remmen werd nauwelijks naar gekeken (misschien ook omdat het allemaal zo goed als nieuw was) De keurmeester heeft nog even onder de auto gekeken, na dit kreeg ik wat complimenten en zat de keuring er al op.
Het enige waar de keurmeester over viel was het feit dat ik geen papieren bij de motor had of een oud chassisnummer. Maar dit had verder geen invloed op de keuring, voor de volgende keer zorg ik in ieder geval dat dit ook op orde is.
Een week later was mijn kenteken keurig aangepast, de auto staat nu als 2 zitter op papier, daarnaast is het vermogen en het gewicht aangepast. Dit heeft mij in totaal 53 euro en een half uurtje vrije tijd gekost.
Daarom raad ik iedereen aan dit te doen als je het vermogen van je auto dusdanig hebt aangepast, althans als je auto van voor 1997 is. Voor auto's vanaf 1997 kost de keuring een stuk meer.
Wat betreft de 20-40%, de 40% is inderdaad verlaagd naar 20%. Alleen geld dit uit mijn hoofd niet voor voertuigen van voor het jaartal van de wijziging. (wat ik er van opgevangen heb in ieder geval)
- MartijnGizmo
Volgens mij valt het ook voor 98> wel mee als je een motor hebt die ook standaard in dat type geleverd is en je er papieren bij hebt. Dat is iig wel wat ik van plan ben als er een Cooper-S-blok in komt... 

- wjn
Interessant, had ik helemaal niet meer aan gedacht ...
Edit:
Zou eerst 20%, dan nogmaals 20% en dan nog een keer 20% er ook doorheen komen? Dan hoef je iig niet naar Lelystad.
Of kijken ze altijd naar het originele opgegeven vermogen?
Edit:
Zou eerst 20%, dan nogmaals 20% en dan nog een keer 20% er ook doorheen komen? Dan hoef je iig niet naar Lelystad.
- jaydee
Arthur schreef:Wat niet weet wat niet deert.
Ik hoop voor jullie dat je nooit bij een aanrijding met (zwaar) letsel betrokken raakt, want de verzekeraars trekken je het vel over de oren. Als ze ook maar íets vinden waardoor ze minder of niet hoeven uitkeren zullen ze dat direct aanwenden.Riceaux schreef:Mooi goedkoop in de verzekering.
Je kunt in het verhaal van voetbalboer87 lezen hoe makkelijk het is. Voor die kleine moeite zou ik het risico niet willen lopen dat de verzekeraar niet vergoedt.HJ2 schreef:Ik stelde mijn vraag om geen gedonder te krijgen met de verzekering na een eventuele schade. Ik heb 't gewoon graag netjes geregeld.
-
Hahah toch ff een binnenpretje hier...wjn schreef:Interessant, had ik helemaal niet meer aan gedacht ...
Edit:

- Arthur
Als reactie op Jaydee. Ben ik benieuwd hoe dealers die motortuning onder garantie aanbieden hiermee omgaan. Kom ik als leek bij bv de VAG dealer en bestel daar een motormanagement upgrade bij dan heb je zo maar de kans over de 20% te gaan... Zonder dat je het dan weet ben je in overtreding en "de sjaak" als er iets gebeurt.

- Fabian
Pak een A4 1.8 TFSI van Audi, van 122 naar 210pk chippen met behoud van fabrieksgarantie is mogelijk.....
- Arthur
Dat bedoel ik dus... Iets meer dan 20% 

- wjn
Wie is idd in dat geval verantwoordelijk?
Ik had zakelijk een Ibiza TDI 130 -> 170pk af fabriek (ABT), is dus een goede 30%. Lijkt me dat als je het zo koopt/bestelt, de leverancier (seat dealer dus) verantwoordelijk is, om e.e.a. goed te regelen.
Ik had zakelijk een Ibiza TDI 130 -> 170pk af fabriek (ABT), is dus een goede 30%. Lijkt me dat als je het zo koopt/bestelt, de leverancier (seat dealer dus) verantwoordelijk is, om e.e.a. goed te regelen.
-
dat lijkt me correct... omdat jij de leek in deze bent.... maar je bent ook zelf verantwoordelijk om is te informeren bij je verzekering... dus helemaal vrijuit zal je niet komen bij een rechter
@ voetbalboer goeie post man! interessant verhaal!!

- Arthur
Als je een leek bent weet je helemaal niet of je moet informeren en naar wat. Je bestelt iets van de optielijst, het enige wat je weet is dat dat eindprijs verhogend is en daardoor je premie hoger wordt.
Hoe moet je naar iets informeren als je niet weet dat dat moet?
Hoe moet je naar iets informeren als je niet weet dat dat moet?
-
Daarnaast, als je een leaseauto 'krijgt' van een bedrijf, heb je in principe ook geen contact met de verzekeraar.
Mochten ze al verzekerd zijn..
Mochten ze al verzekerd zijn..