Op zoek naar advies voor autoaanschaf - E30?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Sideways
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Op zoek naar advies voor autoaanschaf - E30?

Bericht door Sideways » 16 nov 2012, 23:40

Hallo Allemaal,

Ik ben net nieuw hier dus zal het waarschijnlijk wel weer in het verkeerde topic hebben geplaatst, maar ik ben dus op zoek naar een leuke auto. Zelf ben ik helemaal weg van driften en dus de jappieauto's zoals de 200SX, S14, S15, maar ook EVO VIII, E30 enz.

Ik wil dus een auto aanschaffen, in de buurt van de driftwereld. Deze auto wil ik gaan 's avonds en in de weekenden gaan gebruiken en eventueel in de toekomst mee gaan leren driften. (Studenten OV = gratis reizen) Nog niet te veel vermogen op papier, want ik ben nog ''beginnend bestuurder'' dus dat eindigt met dure verzekering. Dit is wel duidelijk per auto verschillend ben ik achter gekomen. :tong:

Nu ben ik al een tijd op zoek en aan het vergelijken, en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik tot mijn grote verdriet nog iets van 1,5 jaar moet wachten voordat ik een Silvia of 200SX zou kunnen kopen, vanwege school. :duh: De aanschaf zit dan wel snor, maar de verzekering is voor deze auto's erg duur, en dat zou ik maandelijks dan nét kunnen ophoesten, maar onderhoud dus niet.

De E30 daarin tegen, is ook een lekkere drfitbak en is in aanschaf vele malen goedkoper(ook vanwege de ouderdom) en met de verzekering scheelt dat zeker €50,- p.m. :df:

Tot zo ver heb ik dus een mooie BMW E30 gezien. Gegevens van de auto:

BMW 3-Serie - Sedan 4 deurs, In eerste opzicht lijkt deze goed onderhouden door de autoliefhebber.
Motor: M50-B25, 2,5 L, 6 cilinder, 24 kleppen, in lijn. --> 192 PK / 141 KW. (motor ziet er op foto erg strak en netjes onderhouden uit)

Nog wat verdere info (niet alle) :
- luxe boord computer
- AC schnitzer middendemper
- 4 nieuwe banden
- Brock B1 velgen
- M-tech2 pakket rond om.
- voor en achter remschijven
- stalen remleidingen
- rond om geperforeerde Zimmerman remschijven
- H&R sport set verlaging (schokbrekers met veren)
- xenon verlichting

Ik hoop dat dit al aardig wat informatie is, maar ik zou graag jullie mening willen weten of dit misschien iets voor mij zou zijn, of als jullie andere opties en of opmerkingen hebben, hoor ik dat graag!

Alvast bedankt!

Nico

FreudeamFahren

Re: Op zoek naar advies voor autoaanschaf - E30?

Bericht door FreudeamFahren » 17 nov 2012, 06:55

Je zult deze 24 klepper op 't oog hebben? Twee tips:
1- Als je denkt dat je de staat van de motor kunt aflezen aan hoe hard een kleppendekseltje glimt, dan zou ik iemand meenemen die er wel verstand van heeft als je de auto gaat bekijken ;-) Niet dat er iets mis is met specifiek deze auto, maar er zijn betere aanwijzingen voor de staat van een motor en die vind je niet aan de buitenkant ;-)
2- Meld je aan op het forum van E30Fansite en lees daar het hele ombouw verhaal van de auto die je op 't oog hebt. Overigens is de auto niet meer van de ombouwer, maar wordt hij door zijn "opvolger" aangeboden.

Succes!

ErikS

Bericht door ErikS » 17 nov 2012, 07:41

Wat een geld voor zo'n E30 zeg......

Als €50,- p mnd het verschil moet zijn... (verz.) betwijfel ik of het wel verstandig is nu auto te gaan rijden....
Lekker genieten van het studenten leven, en als je een serieus bijbaantje heb nog eens gaan kijken naar een auto!

dvh

Bericht door dvh » 17 nov 2012, 08:10

5k voor een E30 325 ?
Ja , goed mogelijk.

Maar dan wel een originele Mtech2 in goede/erg goede staat.
Dit , hoe leuk het er ook uit kan zien, is gewoon een hobbybob project.
Gladde achterklep ( blegh.. ) en uitlaat getuigen nou niet bepaald van goede bmw smaak.
De brocks zijn wel lekker, evenals het blok. Maar goed.. dan is het weer geen originele.

Met andere woorden, 3k bieden, dat is meer dan genoeg.

Mark N

Bericht door Mark N » 17 nov 2012, 08:55

ErikS schreef:Wat een geld voor zo'n E30 zeg......

Als €50,- p mnd het verschil moet zijn... (verz.) betwijfel ik of het wel verstandig is nu auto te gaan rijden....
Lekker genieten van het studenten leven, en als je een serieus bijbaantje heb nog eens gaan kijken naar een auto!
Ik heb het op dezelfde manier gedaan. Lekker oldtimerverzekering van 100 euro per jaar ipv per maand dikke kosten. Erg leuk in je studententijd een dikke auto voor weinig rijden. :df:

Vind het wel een nette E30 trouwens zo op de foto's. Gewoon gaan kijken met iemand die er verstand van heeft en die je een beetje realisisch kan houden haha. Op die leeftijd wist ik aan de advertentie al dat ik de auto MOEST hebben en dat geeft de verkoper nogal wat voordeel. :ninja:

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 17 nov 2012, 09:21

Beetje kort door de bocht DVH: jij vindt de gladde klep niet mooi, prima, maar dat wil niet meteen zeggen dat het een "hobby bob project" is. Als je een knappe e30 koets met een beetje vermogen uit een moderne motor zoekt, is dit motorisch gezien een hele nette. Je bouwt hem er zelf bij lange la niet voor na / op. Dat details smaak gebonden zijn, is een feit. Jij vindt die klep niks en de wielen prima, ik zou nooit een e30 op van die lompzware karrewielen willen rijden: je doet er acceleratie en handling naar mijn smaak volledig de das mee om.

dvh

Bericht door dvh » 17 nov 2012, 09:50

Iemand die 5k(+) wil neertellen voor een E30 325 is een liefhebber.
Echter zoeken de meeste liefhebbers dit niet. Die zien een 325 graag origineel.

Het is dus wat een gek ervoor geeft. Het blijft een hobbybob auto.
Daarmee schrihf ik de auto niet af, het kan een prima ding zij .
Echter moet je realiseren dat je die 5k niet zonaar terugvangt bij verkoop. Wat met een nette originele wel het geval is.

Sideways

Bericht door Sideways » 17 nov 2012, 15:41

Echt alvast erg bedankt voor de reacties tot nu toe!

Dat is idd de BMW die ik had gevonden ja, en ja, ik ben wel een liefhebber.

Ik ga zowiezo met een mijn oude rijinstructeur(hij is wel jong :mrgreen: ) kijken, en hij is ook APK keurmeester, en een maat van mij die in de auto en vrachtwagen monteur is,dus dat zit denk ik wel snor. Om eerlijk te zijn, vondt ik 5k wel te doen, maar ja vandaar dat ik ook jullie mening vroeg ;)

Dat de achterkant ''glad'' is en er een baggerpijp onderzit, maakt mij niet zo veel uit. Het gaat mij eerder om hoe de auto er motorisch, dus technisch er voor staat. Ik wil er ook een hobby van maken om aan auto te sleutelen.

Oh ja, en ik weet dat je er lang niet alles voor terug krijgt als de auto niet meer ''origineel'' is, maar ik wil een auto wel afstemmen op mijn eigen wensen, dus ja ik heb het er voor over.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 17 nov 2012, 18:18

Als je er toch aan wilt sleutelen en hem wilt afstemmen op je eigen wensen waarom dan eentje van 5k kopen en niet een halve gare bv. Of is 5k niet duur?

hanske

Bericht door hanske » 17 nov 2012, 18:26

Arthur schreef:Of is 5k niet duur?
:devil: Ach, voor de één wel............................voor de ander is het misschien "Peanuts".

Het is maar wat het je waard is, toch???

Sideways

Bericht door Sideways » 17 nov 2012, 19:11

@ ErikS , Ik heb al een lang een serieuze bijbaan en doe momenteel een half jaar stage waar ik niet weinig verdien. Maar €50,- per maand verschil is misschien niet veel , maar op jaarbasis toch weer €600,- . Daan kan je toch weer wat leuks van kopen... :wink:

Sideways

Bericht door Sideways » 17 nov 2012, 19:14

Arthur schreef:Als je er toch aan wilt sleutelen en hem wilt afstemmen op je eigen wensen waarom dan eentje van 5k kopen en niet een halve gare bv. Of is 5k niet duur?
omdat hij motorisch/technisch goed moet zijn, en ik wil er verbeteringen op en aan sleutelen, niet vervangen. :angel:

Tim N

Bericht door Tim N » 17 nov 2012, 19:26

dvh schreef:Iemand die 5k(+) wil neertellen voor een E30 325 is een liefhebber.
Echter zoeken de meeste liefhebbers dit niet. Die zien een 325 graag origineel.

Het is dus wat een gek ervoor geeft. Het blijft een hobbybob auto.
Daarmee schrihf ik de auto niet af, het kan een prima ding zij .
Echter moet je realiseren dat je die 5k niet zonaar terugvangt bij verkoop. Wat met een nette originele wel het geval is.
Wat een partijtje onzin zeg, dat jij als "liefhebber" dit niet als een nette 325i ziet wil niet zeggen dat een andere "liefhebber"dit niet juist helemaal mooi vindt? (ik zie nl vrij veel E30 op brocks staan, zullen wel allemaal geen liefhebbers auto;s zijn...)

Ding is wat uiterlijk betreft zo weer in originele staat te zetten, of vind je het ook erg dat er een MtechII pakket gemonteerd is op een auto die niet daarmee uit de fabriek is gerold?

Heb het topic doorgelezen en vindt dat je wel kunt zien dat er een hoop liefhebberij ingegaan is.

*ken de auto niet noch de eigenaar, vind enkel dat je wel erg snel een oordeel klaar hebt, zeker enkel va foto's en gebaseerd op je eigen smaak.

dvh

Bericht door dvh » 17 nov 2012, 19:39

U mad bro ?

Ik vind dit, jij vindt dat.
Gewoon rustig blijven.. Niet hysterisch worden.

:beer:

Tim N

Bericht door Tim N » 17 nov 2012, 21:22

Zeker niet hoor DVH, maar vindt je nogal kortzichtig overkomen in dit topic.

Misschien wel omdat TS deze auto aanhaalt en dit dus mooi vindt.
Hij vraagt hulp en direct wordt zijn smaak betwist.

Sideways

Bericht door Sideways » 17 nov 2012, 21:48

Even een update:

Ik heb ook nog een andere leuke optie gevonden, alleen er is gebrek aan info bij, maar ik heb nog geen contact gehad met de eigenaar:

http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/auto- ... =mympBuyer

Staat geen vermogen etc. bij, maar qua aanschaf wat duurder, maar goedkoop rijden. Hij komt uit 1986, dus 26 jaar oud, betekend geen wegenbelasting, en een all risk voor mij als 'beginnend bestuurder' valt best mee voor €103,49 p.m. de BMW is €123,49 p.m. + wegenbelasting. Verder is er wel erg veel aan gesleuteld, dus moet oppassen dat hij niet afgeragd is. Ik denk wel dat de eigenaren liefhebbers waren, aangezien hij maar 3 eigenaren heeft gehad.

Ik heb alleen een vermoeden dat er wel veel vermogen in meespeeld.... :hmmm:

ErikS

Bericht door ErikS » 18 nov 2012, 16:38

Prachtig.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 18 nov 2012, 19:17

Staat geen vermogen etc. bij, maar qua aanschaf wat duurder, maar goedkoop rijden. Hij komt uit 1986, dus 26 jaar oud, betekend geen wegenbelasting, en een all risk voor mij als 'beginnend bestuurder' valt best mee voor €103,49 p.m. de BMW is €123,49 p.m. + wegenbelasting. Verder is er wel erg veel aan gesleuteld, dus moet oppassen dat hij niet afgeragd is. Ik denk wel dat de eigenaren liefhebbers waren, aangezien hij maar 3 eigenaren heeft gehad.

Ik heb alleen een vermoeden dat er wel veel vermogen in meespeeld....
Staat voor 91KW op papier. APK is verlopen sinds eind oktober. En waarom zo'n ding all-risk verzekeren?
Auto is op het moment helemaal niet verzekerd. Zal waarschijnlijk geschorst zijn gok ik dan...

Sideways

Bericht door Sideways » 18 nov 2012, 21:18

Ja ik denk ook dat hij geschorst is, maar ik wil all risk verzekeren omdat het kan gebeuren dat ik een auto schade rij. Aangezien ik op dit moment nog scholier ben, kan ik een flinke reparatie niet bekostigen.

Ik denk trouwens dat het toch niet verstandig is om voor die AE86 te gaan aangezien hij geschorst staat, dus een proefrit moeilijk gaat worden, en hij RHD is, en dus heel erg wennen voor mij zal zijn.

Denk dat ik binnenkort maar eens bij de BMW ga kijken.... :mrgreen:

Tim N

Bericht door Tim N » 18 nov 2012, 22:24

keep us posted,

Sideways

Bericht door Sideways » 19 nov 2012, 22:52

Zo, ik heb net een mailtje gestuurd met de vraag of ik een keer kan langskomen om de auto te bekijken en een proefrit te maken. :df: Uiteraard neem ik dan iemand mee die er ook verstand van heeft :mrgreen:

DG

Bericht door DG » 19 nov 2012, 23:50

Wat een sjonniebak die rode E30. Daar wil je nog niet dood in gevonden worden :D. Hier misschien is dit wat:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 3640000000

Misschien kan je beter opzoek gaan naar een 318iS. Scheelt een paar liter benzine, komt standaard met een sperdifferentieel en is niet zo nose heavy als een 325i

Reind

Bericht door Reind » 20 nov 2012, 09:22

Leuke plannen.

Ik wist dat op jonge leeftijd een auto verzekeren duur is maar zo duur. Ik rij een dikke BMW van 2 jaar oud en betaal €78 All Risk. Moet je nagaan.

Een E30 lijkt me een goede keuze maar let wel op roest. In jou positie vind ik wel dat je vrij dure auto's uitzoekt. Als je wilt gaan (leren) driften zou ik toch voor een wat minder mooie gaan. Want als je de grenzen gaat opzoeken gaat het altijd een keer mis (Ik spreek uit ervaring).

Ook weleens aan een manta of sierra gedacht. Mooi.... Nee, maar wel lol ohne ende.

Sideways

Bericht door Sideways » 20 nov 2012, 17:56

Een sjonniebak nog wel XD ik vind de rode E30 er netjes onderhouden uitzien, nu inderdaad nog van dicht bij bekijken. Op roest ga ik zeker letten, iig bedankt voor de tip.

En de andere BMW op autoscout, lijkt me op zich wel wat vermogen etc. hebben, maar er zal heel veel aan moeten gebeuren. Dat is inderdaad een flinke hobbyauto, maar ik wil zo min mogelijk aan het exterieur doen.

En ik wil misschien een of andere drift / slipcursus gaan volgen om de basis goed te snappen. Niet dat ik daar onbekend mee ben, maar een 1:10 schaal autotje besturen of driftgames vanaf je 10e spelen is toch een ander verhaal dan de 1:1 praktijk ervaring. En als ik 1:1 driften echt als sport/hobby wil gaan doen, dan koop ik daar waarschijnlijk een andere auto voor (als 2e auto) want dan kan ik een meer 'afgeragde' auto kopen met wel een aardige motor er in.

Ja, het zijn idd wel wat dure auto's voor een 'beginnend' bestuurder als mij :mrgreen: , maar daar ligt nou eenmaal mijn smaak, en heb er ook al een aantal jaar hard voor gewerkt en dus gespaard :wink: sowieso ga ik in mijn leven nog een S15 rijden, dat is zeker. Ja, ik weet het, ik heb ze volgens mij ook niet op een rijtje :tooth:

In de rode BMW wil ik dus gewoon af en toe wat aan sleutelen, lekker mee toeren en misschien leren driften, maar dan doe ik dat niet op de OW, maar op circuits of grote lege parkeerplaatsen of gelegenheden etc.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 20 nov 2012, 19:15

DG schreef:(...) een 318iS (...) komt standaard met een sperdifferentieel (...)
Onzin. Was een optie. Alleen een 325iX, 320iS en een M3 hebben standaard een sper.

Plaats reactie