BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 16:48
- Locatie: Enschede
BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Goedemiddag heren (en hopelijk ook dames?),
Sinds een week of twee ben ik de trotse bezitter van een BMW 320d, bouwjaar 2000 met maarliefst 270dkm op de teller. Ben er ontzettend blij mee, hij rijdt geweldig en is zelfs redelijk zuinig.
Twee probleempjes echter. Hoewel ik zeg probleempjes, maar heb zo'n idee dat dit best wel eens een kostbaar geintje kan gaan worden.
1. Een diesellekkage. Als de auto een tijdje stil heeft gestaan vormt zich iedere keer een donkere vlek op de oprit/parkeerplaats. Ik heb helaas nog niet de gelegenheid gehad om hem ergens op een brug te zetten, maar hebben jullie toevallig een idee of dit een gebruikelijk probleem is bij deze auto en wat de oorzaak kan zijn? De vlek vormt zich onder het motorcompartiment. Van bovenaf is er helaas niks te zien, doordat BMW het motorcompartiment zo ontzettend netjes heeft ingericht en afgedekt.
2. De auto werd afgeleverd met een gloednieuwe koppeling. Nu als ik ermee rijd en ik trap de koppeling in (of eigenlijk op ieder moment dat het vermogen eraf gaat, dus ook vertragen op de cruise control of simpelweg het gas loslaten) dan hoor ik een soort van "bonk" (sorry, beter kan ik het echt niet verwoorden). Een vriend van me, die hier ook op het forum vertoefd, dacht dat het wellicht aan het differentieel of de rubbers daarvan kon liggen. Jullie nog ideeën op dat gebied?
Bij voorbaat dank voor jullie tijd en moeite!
Sinds een week of twee ben ik de trotse bezitter van een BMW 320d, bouwjaar 2000 met maarliefst 270dkm op de teller. Ben er ontzettend blij mee, hij rijdt geweldig en is zelfs redelijk zuinig.
Twee probleempjes echter. Hoewel ik zeg probleempjes, maar heb zo'n idee dat dit best wel eens een kostbaar geintje kan gaan worden.
1. Een diesellekkage. Als de auto een tijdje stil heeft gestaan vormt zich iedere keer een donkere vlek op de oprit/parkeerplaats. Ik heb helaas nog niet de gelegenheid gehad om hem ergens op een brug te zetten, maar hebben jullie toevallig een idee of dit een gebruikelijk probleem is bij deze auto en wat de oorzaak kan zijn? De vlek vormt zich onder het motorcompartiment. Van bovenaf is er helaas niks te zien, doordat BMW het motorcompartiment zo ontzettend netjes heeft ingericht en afgedekt.
2. De auto werd afgeleverd met een gloednieuwe koppeling. Nu als ik ermee rijd en ik trap de koppeling in (of eigenlijk op ieder moment dat het vermogen eraf gaat, dus ook vertragen op de cruise control of simpelweg het gas loslaten) dan hoor ik een soort van "bonk" (sorry, beter kan ik het echt niet verwoorden). Een vriend van me, die hier ook op het forum vertoefd, dacht dat het wellicht aan het differentieel of de rubbers daarvan kon liggen. Jullie nog ideeën op dat gebied?
Bij voorbaat dank voor jullie tijd en moeite!
- Arthur
- Berichten: 43157
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Punt-2: speling op de cardanas?
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 16:48
- Locatie: Enschede
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Bedankt voor je reactie! Die is in ieder geval al erg nuttig geweest, want nu ik wat gerichter kon zoeken ben ik erachter gekomen dat het waarschijnlijk de Hardyschijf is (via Google weer hier op het forum uitgekomen). Dat komt uiteindelijk voor zover ik nu begrepen heb ook neer op speling in de cardanas.
Ik ben nog een beetje huiverig om te gaan zoeken hoeveel dat geintje me gaat kosten
Ook ben ik erachter gekomen dat ik de "bonk" beter had kunnen omschrijven als "kloenk", maar ja, weet alles maar eens achteraf.
Als iemand nog tips heeft om gericht te zoeken naar de oplossing voor punt 1, ik hoor het graag
Ik ben nog een beetje huiverig om te gaan zoeken hoeveel dat geintje me gaat kosten

Ook ben ik erachter gekomen dat ik de "bonk" beter had kunnen omschrijven als "kloenk", maar ja, weet alles maar eens achteraf.
Als iemand nog tips heeft om gericht te zoeken naar de oplossing voor punt 1, ik hoor het graag

- Arthur
- Berichten: 43157
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Niels hier op het forum heeft het zelf gedaan of laten doen. Ff een pb-tje en je weet meer 
http://www.driving-fun.com/forum/member ... file&u=111

http://www.driving-fun.com/forum/member ... file&u=111
- Luco
- Berichten: 29389
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Ja wat betreft de lekkage van brandstof, op de brug zetten, leidingen opzoeken en nalopen.
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Speling op de cardan as geeft niet zo'n bonk bij gas los maar meer trillingen bij accelereren. Hardy is een goede om te checken. Diesel lekkage is niet bepaald een zwak punt o.i.d. Bij dit type is dat wel de brandstofpomp, die gaan meestal rond de 2 ton. 2,7ton is een makkie hoor, ik verwacht geen olieverbruik 

-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 16:48
- Locatie: Enschede
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Nogmaals bedankt Arthur, heb hem een berichtje gestuurd, hopen dat hij wijsheid kan brengen 
@Luco, thanks, dat was inderdaad het plan, maar heb nog geen tijd gehad, hoopte dat iemand misschien iets soortgelijks had meegemaakt (niet dat ik het jullie gun
) om me in de juiste richting te wijzen.
@Niels, ook thanks, de hardyschijf ga ik laten checken. De brandstofpomp zeg je, ik lees net dat er drie brandstofpompen op zitten?
Ik neem aan dat we het dan over de "doorvoerpomp" hebben, of de inspuitpomp?
Sorry voor de domme vragen heren, ik weet net hoe de simpele 4-cilinder boxermotor met magneetontsteking van m'n Cessna werkt, maar daar houd het wel zo'n beetje mee op
(Die heeft trouwens geen brandstofpomp
)

@Luco, thanks, dat was inderdaad het plan, maar heb nog geen tijd gehad, hoopte dat iemand misschien iets soortgelijks had meegemaakt (niet dat ik het jullie gun

@Niels, ook thanks, de hardyschijf ga ik laten checken. De brandstofpomp zeg je, ik lees net dat er drie brandstofpompen op zitten?

Sorry voor de domme vragen heren, ik weet net hoe de simpele 4-cilinder boxermotor met magneetontsteking van m'n Cessna werkt, maar daar houd het wel zo'n beetje mee op


- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Het gaat bij dit type om de hoge druk inspuitpomp 

-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 16:48
- Locatie: Enschede
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Duidelijk!
Dan hebben we in ieder geval iets om specifiek naar te kijken als ie eenmaal op de brug staat 


- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
als je veel speling op je Diff hebt krijg je ook de klonk bij gas los...
en als je ook op en neer speling hebt op je cardan dan moet je ook even kijken naar je cardan lager...(zit een eindje voor je diff, het cardan hangt daar in)
met zo'n km stand kan je wel een keer zoiets verwachten lijkt me.
hier wel wat voorbeelden about the cardan parts.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... ive_shaft/
en als je ook op en neer speling hebt op je cardan dan moet je ook even kijken naar je cardan lager...(zit een eindje voor je diff, het cardan hangt daar in)
met zo'n km stand kan je wel een keer zoiets verwachten lijkt me.
hier wel wat voorbeelden about the cardan parts.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... ive_shaft/
- Luco
- Berichten: 29389
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Kijk een cessna, ook hobby?
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 16:48
- Locatie: Enschede
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Thanks Rene, ook dat gaan we checken dan!
@Luco, nee de Cessna is werk
Hoewel in dit vak de scheidslijn tussen werk en hobby flinterdun is 
@Luco, nee de Cessna is werk


- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Nou niet bepaald jou vorm van advies Rene. Wat is er met: takel er een V8 in gebeurt?GTRene schreef:als je veel speling op je Diff hebt krijg je ook de klonk bij gas los...
en als je ook op en neer speling hebt op je cardan dan moet je ook even kijken naar je cardan lager...(zit een eindje voor je diff, het cardan hangt daar in)
met zo'n km stand kan je wel een keer zoiets verwachten lijkt me.
hier wel wat voorbeelden about the cardan parts.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... ive_shaft/
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
dit was een C1000 advies 

-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 16:48
- Locatie: Enschede
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Ik heb vandaag de auto op de brug gehad (altijd makkelijk als je een oom hebt die "in de banden zit" ). We hebben de Hardyschijf bekeken, maar ik kan niet echt inschatten of hij versleten is. Ik kon wel zien dat wanneer we er een beetje kracht op zetten, dat rond de gaten de nodige scheurtjes in het rubber zaten. Het ding kost me €65,- en we zetten 'm er zelf tussen, dus vervangen wordt hij sowieso.
Nadat we alerhande afdekkappen hebben verwijderd, hebben we ook de bron van het brandstoflek gevonden. Dat bleek een retourleiding te zijn, waar we de diesel gewoon uit konden zien druppen. Die wordt dus ook vervangen.
De schijf is besteld en komt maandagochtend als het goed is binnen en dan vervangen we de boel meteen.
Hebben jullie nog tips waar ik aan moet denken, behalve het markeren van de flens om onbalans in de as te voorkomen?
Nadat we alerhande afdekkappen hebben verwijderd, hebben we ook de bron van het brandstoflek gevonden. Dat bleek een retourleiding te zijn, waar we de diesel gewoon uit konden zien druppen. Die wordt dus ook vervangen.
De schijf is besteld en komt maandagochtend als het goed is binnen en dan vervangen we de boel meteen.
Hebben jullie nog tips waar ik aan moet denken, behalve het markeren van de flens om onbalans in de as te voorkomen?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Zoals Rene al aangaf, de kogellager van de cardanas. Dit is een bekend slijtagedeel. Anders gewoon even kijken met de auto in de versnelling op de brug waar exact je speling zit. Als je aan je achterwielen draait moet je het kunnen zien.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 16:48
- Locatie: Enschede
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Thanks! Ik zal morgen laten weten of het gelukt is en of het probleem verholpen is! 

-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 16:48
- Locatie: Enschede
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Zo! Vandaag is het gebeurd, hardyschijf was uiteindelijk een fluitje van een cent. Zat er binnen een goed kwartier volledig gemonteerd onder. Het vervangen van de retourleidingen was iets meer werk (ik heb niet zo gek veel verstand van motoren, dus het zou kunnen dat ik wat termen voor elkaar haal). De leidinkjes die van cilinder naar cilinder lopen waren eenvoudig genoeg te vervangen, maar de laatste, die vanaf de voorste cilinder naar beneden liep, was lastig. Voornamelijk omdat je nergens met je vingers of met gereedschap bij kon. Uiteindelijk met een übersimpel, maar briljant stukje vernuft kregen we het voor elkaar. Stukje compressor slang om de retourleiding, zodat we 20cm vanaf het eind kracht konden zetten en toen zat ie erop.
Toen maar eens rijden. Goed en slecht nieuws. De "kloenk" was minder, maar was nog niet weg. De diesellekkage lijkt wel weg te zijn.
Auto weer op de brug (we moesten alle afdekkappen toch nog monteren) en alles nog eens bekijken. Het probleem is dat ik zoals ik al meermalen aangaf niet zoveel verstand heb van auto's en mijn oom, die me hielp, weet álles van banden, maar niet van de rest van de techniek (wel een stuk meer dan ik overigens).
Auto stond in de versnelling, stukje aan één van de wielen draaien en de speling lijkt in de versnellingsbak te zitten. Ik weet niet of dat kan en of dat hoort, maar de hele as (dus inclusief de hardyschijf en flens van de bak) draait een paar graden beide kanten op. De wielen draaien niet zonder de as te laten draaien, dus er zit volgens mij geen speling in het differentieel. De kruiskoppeling lijkt nog redelijk strak te zijn en de ophangrubbers van het differentieel ook. Het lager in het midden van de as kon ik ook niks vreemds aan ontdekken.
Toen hebben we het ophangrubber van de achteras gecheckt (zo heette het volgens de catalogus en een google search levert inderdaad plaatjes op die er hetzelfde uitzien) en daar zaten wel de nodige flinke scheuren in. Die wil ik dus sowieso ook nog vervangen hebben. Ik weet alleen niet of de "kloenk" hier ook door kan komen. Ik zal een paar foto's bijvoegen (heb ze met m'n iPhone geschoten dus het zijn geen hele goede foto's).
Ik vraag me af of dat ophangrubber zelf te vervangen is, of is daar speciaal gereedschap voor nodig?
Toen maar eens rijden. Goed en slecht nieuws. De "kloenk" was minder, maar was nog niet weg. De diesellekkage lijkt wel weg te zijn.
Auto weer op de brug (we moesten alle afdekkappen toch nog monteren) en alles nog eens bekijken. Het probleem is dat ik zoals ik al meermalen aangaf niet zoveel verstand heb van auto's en mijn oom, die me hielp, weet álles van banden, maar niet van de rest van de techniek (wel een stuk meer dan ik overigens).
Auto stond in de versnelling, stukje aan één van de wielen draaien en de speling lijkt in de versnellingsbak te zitten. Ik weet niet of dat kan en of dat hoort, maar de hele as (dus inclusief de hardyschijf en flens van de bak) draait een paar graden beide kanten op. De wielen draaien niet zonder de as te laten draaien, dus er zit volgens mij geen speling in het differentieel. De kruiskoppeling lijkt nog redelijk strak te zijn en de ophangrubbers van het differentieel ook. Het lager in het midden van de as kon ik ook niks vreemds aan ontdekken.
Toen hebben we het ophangrubber van de achteras gecheckt (zo heette het volgens de catalogus en een google search levert inderdaad plaatjes op die er hetzelfde uitzien) en daar zaten wel de nodige flinke scheuren in. Die wil ik dus sowieso ook nog vervangen hebben. Ik weet alleen niet of de "kloenk" hier ook door kan komen. Ik zal een paar foto's bijvoegen (heb ze met m'n iPhone geschoten dus het zijn geen hele goede foto's).
Ik vraag me af of dat ophangrubber zelf te vervangen is, of is daar speciaal gereedschap voor nodig?
- Bijlagen
-
- foto-2.JPG (969.59 KiB) 3443 keer bekeken
-
- foto-1.JPG (868.7 KiB) 3443 keer bekeken
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 16:48
- Locatie: Enschede
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Het rubber is overigens onderdeel 9 op dit plaatje: http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... e_carrier/
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 16:48
- Locatie: Enschede
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Is er iemand die mij kan vertellen of ik zelf dat rubber kan vervangen, of dat ik naar een specialist met speciaal gereedschap moet?
Thanks!
Thanks!
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Geen idee. Wel lekker bezig met de andere reparaties! 
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 16:48
- Locatie: Enschede
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Ja, wel blij van ook! Toen ik vandaag weer reed had ik totaal geen last van die "kloek". Nu nog even een vrij lange kras op het kofferbakdeksel wegwerken
Daar ook nog tips voor? 


- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Scratch X van Meguiars.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 16:48
- Locatie: Enschede
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
Thanks. Ziet er goed uit dat spul. Maar even een flacon bestellen dan 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW 320d (E46) Brandstoflek en Koppelingsprobleem
ik kan zo niet zien welke waar zitten via die foto's, bestel in elk geval de goede rubbers
zelf doen kan wel maar best gevaarlijk, die delen kunnen erg zwaar zijn...
en erg vast zitten, je hebt dan eigenlijk speciaal gereedschap nodig...
denk dat je via het BMW TIS wel kunt kijken wat je kan...
http://tis.spaghetticoder.org/

zelf doen kan wel maar best gevaarlijk, die delen kunnen erg zwaar zijn...
en erg vast zitten, je hebt dan eigenlijk speciaal gereedschap nodig...
denk dat je via het BMW TIS wel kunt kijken wat je kan...
http://tis.spaghetticoder.org/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten