harman kardon home cinema, hoe tv/mediabox beste aansluiten?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Roy RS

harman kardon home cinema, hoe tv/mediabox beste aansluiten?

Bericht door Roy RS » 13 nov 2012, 13:08

Hallo,

Ik ben geen echte kenner, maar ook geen complete nitwit op dit gebied. Ik heb de Harman Kardon BDS300 gekocht om wat radio te kunnen luisteren en het geluid van de tv op deze set te laten lopen.

De tv is via HDMI aangesloten en de HK heeft geen verdere HDMI ingang. Voor audio heb ik de keuze uit Optisch, coaxial of tulp. De tv heeft geen coaxial uitgang en tulp wil ik niet, dus optisch. De UPC media box heeft alleen coaxial.

De verkoper zegt dat ik het beste een goede coaxial kabel kan kopen en de mediabox rechtstreeks op de hifi aansluiten voor het geluid (via de tv zou vertraging opleveren volgens hem), maar de helpdesk van HK zegt dat ik beter het geluid vanuit de tv naar de hifi kan sturen met een optische kabel of desnoods tulp en juist niet vanuit de Mediabox. Dit onderbouwt hij als volgt, de tv doet iets met het ontvangen beeldsignaal wat vertraging oplevert, hierdoor is het geluid sneller dan het beeld als je de box op de hifi aansluit. (ook al is dit te verhelpen met lip sync, toch beter vermijden)
beiden zeggen dus het tegenovergestelde met de zelfde onderbouwing, de manual zegt voor het gemak in het geheel niets hierover...

Ik wil dus óf een goede coaxial kopen óf een goede optische, maar dan moet ik eerst weten wat de slimste aansluitmanier is...iemand ervaring mee?

Robin Hartog

Re: harman kardon home cinema, hoe tv/mediabox beste aanslui

Bericht door Robin Hartog » 13 nov 2012, 14:01

Ik ben het eens met de HK helpdesk. Ik had het bij mij zo:

UPC -> TV
TV -> Versterker

Zo had ik het geluid van de UPC via de TV en kon ik evt met een film overschakelen op de versterker. :)

Volgens mij is een optische kabel beter voor het geluid dan een coaxial, maar zeker weten doe ik dat niet.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 13 nov 2012, 14:07

Robin Hartog schreef:Ik ben het eens met de HK helpdesk. Ik had het bij mij zo:

UPC -> TV
TV -> Versterker

Zo had ik het geluid van de UPC via de TV en kon ik evt met een film overschakelen op de versterker. :)

Volgens mij is een optische kabel beter voor het geluid dan een coaxial, maar zeker weten doe ik dat niet.

ah top, dat had ook mijn voorkeur... ga ik dat gewoon doen!

WJ

Bericht door WJ » 13 nov 2012, 17:11

Hier ook, Xs4all box, PS3 > TV > surround.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 14 nov 2012, 08:34

ik had gister de tv met tulp aan de hifi aangesloten en er kwam héél weinig geluid uit! Dus met tulp van mediabox naar hifi en toen was het wel goed en luid. vanavond heb ik de optische kabel binnen en probeer ik weer van de tv naar de hifi, als dat niet lukt ruil ik die kabel voor een digitale coaxial kabel, zodat ik toch digitaal geluid van de mediabox naar de hifi heb.

Metchu

Bericht door Metchu » 14 nov 2012, 10:02

zet in de instellingen van je versterker wel dat ie dan op tulp staat als je op tulp aansluit ;)

En robin heeft gelijk verder
toeviging: Optisch->coaxiaal->tulp
van goed naar troep ;)

Roy RS

Bericht door Roy RS » 14 nov 2012, 10:13

Metchu schreef:zet in de instellingen van je versterker wel dat ie dan op tulp staat als je op tulp aansluit ;)

En robin heeft gelijk verder
toeviging: Optisch->coaxiaal->tulp
van goed naar troep ;)
ja dat had ik gedaan, met de aux button kun je doordrukken tot je bij tulp bent...vanavond even de optische kabel proberen, heb zo'n mooie van RU besteld met vergulde contacten en mooie isolerende mantel. (totaal overbodig bij glas, maar het oogt zo lekker...zeker bij de mooie vergulden connectoren achter op de HK)

er komt overigens een erg stevig en vol geluid uit, kan vast nog veel beter, maar ik ben errug tevreden alvast!

wjn

Bericht door wjn » 14 nov 2012, 19:40

Coax of optisch maakt echt niets uit bij die korte afstanden, is beide een digitaal signaal wat doorgegeven wordt. Goede spullen vooropgesteld.

Bij mijn versterker (CA Azur 650R) kan ik de vertraging van het geluid aanpassen / gelijk laten lopen met de TV. Is in de praktijk echter niet nodig.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 14 nov 2012, 20:44

wjn schreef:Coax of optisch maakt echt niets uit bij die korte afstanden, is beide een digitaal signaal wat doorgegeven wordt. Goede spullen vooropgesteld.

Bij mijn versterker (CA Azur 650R) kan ik de vertraging van het geluid aanpassen / gelijk laten lopen met de TV. Is in de praktijk echter niet nodig.
Klopt, maar tulp is analoog, die is nu weg en de optische doet t perfect, dus problem solved.

Maus

Bericht door Maus » 15 nov 2012, 13:51

wjn schreef:Coax of optisch maakt echt niets uit bij die korte afstanden, is beide een digitaal signaal wat doorgegeven wordt. Goede spullen vooropgesteld.
Coax prefereert toch de voorkeur; bij optisch wordt het signaal nog tweemaal omgezet (van stroompje naar licht en vice versa), wat kwaliteitsverlies en extra kans op storing op kan leveren.

Terugkomend op de beginvraag zou ik er voor kiezen om het signaal rechtstreeks van de bron naar de receiver te sturen en niet met tussenkomst van de tv.
Wanneer je het geluid via de tv laat lopen, gaat het signaal over veel meer schakels, wat alleen maar meer kwaliteitsverlies oplevert.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 15 nov 2012, 13:56

Maus schreef:
Coax prefereert toch de voorkeur; bij optisch wordt het signaal nog tweemaal omgezet (van stroompje naar licht en vice versa), wat kwaliteitsverlies en extra kans op storing op kan leveren.

Terugkomend op de beginvraag zou ik er voor kiezen om het signaal rechtstreeks van de bron naar de receiver te sturen en niet met tussenkomst van de tv.
Wanneer je het geluid via de tv laat lopen, gaat het signaal over veel meer schakels, wat alleen maar meer kwaliteitsverlies oplevert.
Mwa, gedeeltelijk mee eens. Het gaat daarnaast puur over het geluid van de UPC box, of je dat nu wel of niet direct op de versterker aansluit; dat verschil in kwaliteit ga je echt niet merken. Bijkomend voordeel is dat je nu niet telkens je versterker aan hoeft te hebben als je gewoon TV wilt kijken met normaal TV-geluid.

Het is een beetje hetzelfde verhaal met 100€ kabels t.o.v. 15€ kabels, je gaat het niet zo snel merken.

Maus

Bericht door Maus » 15 nov 2012, 14:15

Alle waar naar z'n geld natuurlijk. Met mijn set merk ik wel degelijk verschil in kwaliteit iets iets anders aansluit.
Bijkomend voordeel is dat je nu niet telkens je versterker aan hoeft te hebben als je gewoon TV wilt kijken met normaal TV-geluid.
Deze vat ik ff niet. Het geluidssignaal wordt toch ook nog gewoon via de HDMI verstuurd?
Heb zelf geen UPC-box, maar een satelietontvanger met een HDMI naar de tv en een coax naar de receiver en heb gewoon beeld en geluid op de tv. Lijkt me dat dat bij de UPC-box niet anders is?

Roy RS

Bericht door Roy RS » 15 nov 2012, 15:00

Maus schreef:Alle waar naar z'n geld natuurlijk. Met mijn set merk ik wel degelijk verschil in kwaliteit iets iets anders aansluit.
Bijkomend voordeel is dat je nu niet telkens je versterker aan hoeft te hebben als je gewoon TV wilt kijken met normaal TV-geluid.
Deze vat ik ff niet. Het geluidssignaal wordt toch ook nog gewoon via de HDMI verstuurd?
Heb zelf geen UPC-box, maar een satelietontvanger met een HDMI naar de tv en een coax naar de receiver en heb gewoon beeld en geluid op de tv. Lijkt me dat dat bij de UPC-box niet anders is?

ik heb beide geprobeerd en in beide gevallen kun je ervoor kiezen de tv geluid aan of uit te doen, alsook de hifi aan of uit, net wat je wilt.

ik heb beide aansluitingen aangesloten nu en ik hoor geen enkel verschil en dat is zelfs met tulp van mediabox en met optisch van tv. zal aan mijn gehoor liggen, maar beide klinkt hetzelfde voor mij.
Ik moet zeggen dat de Harman Kardon hulplijn ook aangaf dat het allemaal niet zo geweldig veel verschil maakt en dat je al erg getrainde oren moet hebben om verschil te merken.
Ik vraag me vaak af of die zogenaamde getrainde oren ook het verschil horen als hun ogen niet gezien hebben hoe het aangesloten zit...

wjn

Bericht door wjn » 15 nov 2012, 17:29

Maus schreef:
Je vind voorstanders van beide systemen, de ene vind coax, de andere optisch het beste (klinken). Ook bij coax vind een omzetting (impedantieaanpassing) plaats. Voor tv, waar het hier over gaat, is het voorlopig helemaal een non-issue, omdat de geluidskwaliteit van tv uitzendingen sowieso slecht is.
In de gemiddelde huiskamer zul je absoluut het verschil niet horen tussen coax en optical (weer goede spullen vooropgesteld) en kun je beter aandacht aan de speakers schenken, dan aan coax/optical.
Maus schreef:Terugkomend op de beginvraag zou ik er voor kiezen om het signaal rechtstreeks van de bron naar de receiver te sturen en niet met tussenkomst van de tv.
100% mee eens.

Plaats reactie