BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Wout CSL
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2012, 10:43

BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Wout CSL » 30 sep 2012, 11:15

Hallo allemaal,

Na een tijdje hier te hebben rond gelezen maar zelf een account aangemaakt.
Ik ben Wouter uit Santpoort-Zuid, 30 jaren jong. Heb nu 4 jaar lang een BMW E36 323i coupe waar ik een hoop aan heb verbouwd, vroeger, tot nu zeg maar gaf ik alleen om laag en strak(StanceWorks). Maar 10 november begint mijn race cursus met race licentie examen op 15 december. Dus nu wil ik een nieuwe weg inslaan met mijn E36!

Motor:
M52B25
M50B25 inlaatspruitstuk
S52B32US nokkenassen
K&N inlegfilter
M50B25 katalysatoren en eindemper
Custom chip van Paul Welther op vermogensbank 230,5 pk

Chasis:
V-Maxx XXtreme schroefset, hoogte en hardheid verstelbaar, zonder hulpveren voor, ingekorte bumpstops voor, achter PU-bussen als bumpstumps
M3 3.2 toplagers verkeerd om gemonteerd
M3 voorpootverstekingsschalen
M3 volledig massieve draagarmrubbers voor
M3 E46 toplagers achter
Z3M versterkingsringen achter
Meyle HD draagarmen
Meyle spoorstangen
Achterste wielkasten volledig gerold

Wielen en banden:
Style 39 breedste
Custom gepoedercoat en randen gepolijst
H&R spoorverbreders voor 35mm per wiel en achter 30mm per wiel
Continental Sport Contact 3, voor 195/40/17, achter 215/35/17

Exterieur:
Volledig standaard, alleen meegespoten onderkant bumpers en beschermingsverf van skirts afgehaald
M3 witte knipperlichten voor, zij en achter.
M3 Bosch koplampen

Interieur:
Volledig leer, met stoelverwarming
Elektrisch: dak, ramen voor en klapramen achter
18-knops boordcomputer met hendel

Ik heb beter foto's maar krijg ze niet hier ze zijn te groot(17mb).
Dit is hoe de E36 er nu bij staat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tips voor mijn E36 ombouw, commentaar, alles is welkom :D

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Petrolhead Tom » 30 sep 2012, 11:21

Andere schroefset, wat hoger zetten. Kuipje erin, rest van het interieur eruit en klaar is Wout! Mooie basis hoor! Ziet er goed uit. Welkom en veel geluk met het rijden.

Gebruikersavatar
Arjan B
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
Locatie: Brabant

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Arjan B » 30 sep 2012, 15:16

Welkom. Hij staat wel laag :D , schuurt bijna met z'n buikje over de grond :D . Het beste is gewoon een keertje richting het circuit te gaan en een sessie rijden. Dan kom je snel genoeg achter of er nog aanpassingen nodig zijn. Het zou inderdaad zonde zijn om er tijdens de race cursus erachter te komen en aanpassingen te moeten doen.

Wout CSL
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2012, 10:43

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Wout CSL » 30 sep 2012, 17:02

Petrolhead Tom schreef:Andere schroefset, wat hoger zetten. Kuipje erin, rest van het interieur eruit en klaar is Wout! Mooie basis hoor! Ziet er goed uit. Welkom en veel geluk met het rijden.
Thanks Tom, hoger schroeven sowieso wil idd ook graag interieur eruit halen. Kuipje en andere schroefset later.

Wout CSL
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2012, 10:43

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Wout CSL » 30 sep 2012, 17:08

Arjan B schreef:Welkom. Hij staat wel laag :D , schuurt bijna met z'n buikje over de grond :D . Het beste is gewoon een keertje richting het circuit te gaan en een sessie rijden. Dan kom je snel genoeg achter of er nog aanpassingen nodig zijn. Het zou inderdaad zonde zijn om er tijdens de race cursus erachter te komen en aanpassingen te moeten doen.
Haha ja Low is a lifestyle is het motto van StanceWorks. Maar ben er achtergekomen dat heel laag niet altijd het beste is. Proefrondje zou wel een goed idee zijn. Maar ik ga beginnen met de brede spacers eraf halen, interieur strippen en Michelins PS2 225/45 voor en 245/40 achter die ik nog heb liggen er weer opzetten. Want die getrokken banden staan wel mooi maar rijden klote in de bocht boven de 160km/h. En ik wil de auto in zijn geheel hoger gaan zetten en de hulpveren weer in de schroefset zetten.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Dennis Cavallino » 01 okt 2012, 09:33

Tijdens een cursus is je rondetijd niet zo belangrijk, als je maar lekker kun 'vegen'. Dus een speelse setup zou mijn voorkeur hebben. Examinatoren kijken ook niet hoe mooi je lijnen kunt rijden, maar vooral hoe je op de limiet rijdt op de ideale lijn (en dat is een ruim begrip, want als je hard gaat haal je mensen in, buiten de ideale lijn!). Een auto die geen krimp geeft, maakt weinig indruk.

Just my 2 stance :)

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Rupie » 01 okt 2012, 09:46

Gaaf. Welkom hier. Veel plezier op Zandvoort met de cursus. Ik heb er in de setup van RSZ heel veel plezier van gehad. Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen met je eigen auto.

Wout CSL
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2012, 10:43

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Wout CSL » 01 okt 2012, 15:57

Dennis Cavallino schreef:Tijdens een cursus is je rondetijd niet zo belangrijk, als je maar lekker kun 'vegen'. Dus een speelse setup zou mijn voorkeur hebben. Examinatoren kijken ook niet hoe mooi je lijnen kunt rijden, maar vooral hoe je op de limiet rijdt op de ideale lijn (en dat is een ruim begrip, want als je hard gaat haal je mensen in, buiten de ideale lijn!). Een auto die geen krimp geeft, maakt weinig indruk.

Just my 2 stance :)
Haha thanks Dennis voor je 2 stance haha
Nou voor mij geen stance meer maar full race :cool:

Wout CSL
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2012, 10:43

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Wout CSL » 01 okt 2012, 16:00

Ruben schreef:Gaaf. Welkom hier. Veel plezier op Zandvoort met de cursus. Ik heb er in de setup van RSZ heel veel plezier van gehad. Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen met je eigen auto.
Hey Ruben, bedankt. Ik ga de cursus idd bij RSZ volgen, ik zag dat ik helemaal vergeten was dat bij mijn introductie erbij te zetten.
Maar heb jij de cursus ook met je eigen auto gedaan? Ook een E36?

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Rupie » 01 okt 2012, 16:39

Hoi Wouter, ik heb destijds een auto gehuurd. Dat is mij heel goed bevallen, maar er waren genoeg cursisten die wel met een eigen auto reden en daar keek ik zelf wel met enige bewondering naar. Mijn auto was daar nog niet klaar voor, dat bleek wel toen ik een paar rondjes met mijn eigen auto kon doen ( een 1 serie). Maar je krijgt heel veel rijtijd voor je kiezen en het is mij buitengewoon goed bevallen om het in 6 zaterdagmiddagen te doen. Ik denk dat je met wat kleine aanpassingen al veel plezier met de e36 kan hebben. Ik heb zelf ook een e36 323i gehad, dus ik weet dat het een leuke auto is, maar heb er niet mee op het circuit gereden. Remmen zijn het belangrijkst naast wat onderstelaanpassingen. Maar die tips vind je min of meer hierboven al.

Wout CSL
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2012, 10:43

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Wout CSL » 02 okt 2012, 09:53

Okay goed nieuws ik ga het idd ook in 6 zaterdagen doen. Mijn 323i is een stuk sneller als een normale 323i of 325i, maar remmen upgrade heb ik nog niet echt helaas :hmmm: Lees hier op het forum dat sommige toch M3 3.2 remmen zonder fusee of iets anders aan te passen gemonteerd krijgen. Klopt dat? Als dat zou kunnen vind ik dat wel een mooie upgrade!

Gebruikersavatar
Arjan B
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
Locatie: Brabant

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Arjan B » 02 okt 2012, 18:53

Belangrijkste is verse remvloeistof erin en remblokken die tegen hoge temperaturen kunnen, zorg dat de remmen in goede staat zijn.
Vooraf een sessie trainig/ vrij rijden doen, dan kom je erachter of de auto nog meer aanpassingen nodig heeft.
Verders, rijden met dat beesje :D en plezier hebben :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door GTRene » 02 okt 2012, 19:48

mooi zo die velgen met dat gouden hart, staat goed.

Wout CSL
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2012, 10:43

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Wout CSL » 02 okt 2012, 21:22

Arjan B schreef:Belangrijkste is verse remvloeistof erin en remblokken die tegen hoge temperaturen kunnen, zorg dat de remmen in goede staat zijn.
Vooraf een sessie trainig/ vrij rijden doen, dan kom je erachter of de auto nog meer aanpassingen nodig heeft.
Verders, rijden met dat beesje :D en plezier hebben :D
Maar zou ik die cursus wel kunnen doen met standaard schijven en standaard blokken wel nog in goed/zeer goede staat?
Remvloeistof jaartje oud? Vervangen?
Ja zekers dat ik ga knallen met die oude BMW :D

Wout CSL
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2012, 10:43

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Wout CSL » 02 okt 2012, 21:25

GTRene schreef:mooi zo die velgen met dat gouden hart, staat goed.
Thanks Rene, maar die gaan er wel onderuit! Vind ik zonde om mee te gaan racen bewaar ik voor het "normale straatwerk" :blink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door GTRene » 02 okt 2012, 21:31

je moet een goede remvloeistof (race) dus die tegen heel hoge temps bestand is, vooral bij "normale" schijven :D

gewoon een "race" DOT4 van een goed merk, werkt ook normaal op straat.

Gebruikersavatar
Steef-bmw
Berichten: 147
Lid geworden op: 21 feb 2012, 20:16
Locatie: Zaanstreek

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Steef-bmw » 02 okt 2012, 21:46

Die M3 3.2 Remtangen passen idd ook gewoon op je e36..
Heb die tangen toevalig van het weekend gehaald en gepast op mijn 328.
Past top.
Standaart remmen gaan wel redelijk op het circuit. Enkel op het rechte stuk moet je een stuk eerder remmen dan de rest.

Enne je bmw ziet er erg gaaf uit zo! :D

Wout CSL
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2012, 10:43

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Wout CSL » 03 okt 2012, 08:21

GTRene schreef:je moet een goede remvloeistof (race) dus die tegen heel hoge temps bestand is, vooral bij "normale" schijven :D

gewoon een "race" DOT4 van een goed merk, werkt ook normaal op straat.
Okay top Rene, dan ga ik dat nog wel ff veranderen.

Wout CSL
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2012, 10:43

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Wout CSL » 03 okt 2012, 08:30

Steef-bmw schreef:Die M3 3.2 Remtangen passen idd ook gewoon op je e36..
Heb die tangen toevalig van het weekend gehaald en gepast op mijn 328.
Past top.
Standaart remmen gaan wel redelijk op het circuit. Enkel op het rechte stuk moet je een stuk eerder remmen dan de rest.

Enne je bmw ziet er erg gaaf uit zo! :D
Thanx Steef, maar dat is goed nieuws dat het past zonder fusees en dergelijke. Wat voor een schijven ga je gebruiken? Het zijn toch een soort zwevende schijven?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Dennis Cavallino » 03 okt 2012, 10:13

Wat mij altijd beviel was als low budget upgrade:
Dot 5.1 remvloeistof
Standaard schijven
Ferrodo DS3000 blokken
Evt. teflon (staalomvlochten) remleidingen

Kun je heel lang mee blijven remmen. Kan ook prima op straat, al zullen sommigen dan Ds2500 kiezen, zelf vond ik DS3000 gewoon beter op diverse auto's.

Je moet gewoon zo min mogelijk remmen, dan ga je 't snelst. :wink:

Wout CSL
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2012, 10:43

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Wout CSL » 03 okt 2012, 11:24

Dennis Cavallino schreef:Wat mij altijd beviel was als low budget upgrade:
Dot 5.1 remvloeistof
Standaard schijven
Ferrodo DS3000 blokken
Evt. teflon (staalomvlochten) remleidingen

Kun je heel lang mee blijven remmen. Kan ook prima op straat, al zullen sommigen dan Ds2500 kiezen, zelf vond ik DS3000 gewoon beter op diverse auto's.

Je moet gewoon zo min mogelijk remmen, dan ga je 't snelst. :wink:
Haha Dennis sowiezo! Maar lees negatiefs over Ferrodo hier meer positiefs over Hawk HP plus of H10.
Maar begrijp dat die vlieger niet voor jou opgaat?! Die stalen remleiding stonden idd sowiezo op het lijstje, Goodridge ofzo?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door GTRene » 03 okt 2012, 11:33

de DS3000 heb ik nog nooit problemen mee gehad, bevallen goed, doch niet echt "goedkoop" :D

ik ga de volgende keer eens wat (voor mij nieuws doch ook verbetert) anders proberen, zijn ook wat goedkoper, de EBC blue stuff NDX versie

die NDX dus...ook nog eens "geschikt" voor op straat.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Steef-bmw
Berichten: 147
Lid geworden op: 21 feb 2012, 20:16
Locatie: Zaanstreek

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Steef-bmw » 03 okt 2012, 11:48

Ik ga voor M tec schijven met Hawk Hps of Hp+ remblokken.
Dan remt dat wel lekker haha

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Walter » 03 okt 2012, 12:34

.
Laatst gewijzigd door Walter op 18 feb 2014, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: BMW E36 323i Coupe van StanceWorks naar Race

Bericht door Downforce Hans » 03 okt 2012, 12:46

Van die staal omwonden leidingen moet je niet teveel verwachten en zou ik zeker als je wat slecht in de munten zit gewoon laten want daar merk je niks van.
Destijds zijn die leidingen ontworpen voor de rally sport met het idee dat de stalen ommanteling de leiding zou beschermen bij het rijden over onverharde wegen tegen opspattende stenen etc dus dat de leiding niet af zou scheuren.
Je standaard leidingen zijn echt geen ballon die je opblaast als je hard remt.

Grtz, Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten